Häät 2020

Miyn

Piirimestaruustason postaaja
Huhtimammat 2018
Parisuhteen seuraava askel olisi naimisiinmeno.

Tässä ollaan nyt selvitelty puolin ja toisin, mitä halutaan, missä, kenen kanssa ja budjetti toki tiukka.

Ensimmäinen versio:
- vihkiminen maistraatissa arkipäivänä kahdestaan
- juhlapäivä seuraavana viikonloppuna
- kakkukahvitus 20 henkilöä (pakolliset sukulaiset)
- illalla bileet kavereille ja kuokkijoille

Ongelmaksi koen, että läheiset jäävät paitsi juhlasta, koska vihkimiseen eivät osallistuisi, tarjolla olisi vain pientä suolaista ja kakkubuffet ja sitten hääpari viilettäisi toiseen paikkaan ottamaan vastaan kaverit ja muut. Tulee vähän sellainen "kiva kun kävitte, lähtekäähän jo, bileet odottaa". Koska aikataulukuvitelman mukaan sukulaisten kanssa 12-15 tyyliin kabinetissa tai muussa vastaavassa tilassa, sitten siirtyminen mökille ja huilitauko ja kaverit kutsuttu klo 18.

Miten tuohon sukulaisten osuuteen saisi lisää juhlavuutta? Vihkiminen+ruokailu+kahvitus, kauanko se vie yleensä aikaa? Sitten voi olla stressi siitä, että pitäisi olla ottamassa vastaan kavereita tietyllä kellonlyömällä.
Mielipiteitä ja kokemuksia kuunnellaan.
 
Miksi sukulaiset eivät voi tulla sinne bileisiin? Koetko että heitä ei kiinnosta, vai haluatko itse juhlia vain kavereiden kanssa? Samaten koen kyllä outona myös sen, että kaverit eivät tulisi kahvittelemaan.

Suurin osa häistä joissa minä olen ollut, myös omani, olivat kyllä mallia "kaikkea kaikille". Ensin kahvittelut ja syömingit, sitten epävirallisempi osuus myöhemmin samassa paikassa. Ne joita bilettäminen ei kiinnosta, osaavat kyllä siinä vaiheessa lähteä pois.
 
Tuo eka versio on ajatuksella maksetaan itse. Jatkopaikka, jonne kaverit tulisivat on kauempana ja se olisi vain (iso) kesämökki keskellä ei mitään.

Toinen versio (jos maksaja löytyy):
- perinteiset häät juhlapaikassa vihkimisineen
- lähimmät sukulaiset ja ystävät (20 henkilöä tuplaantui noin 40:een)
- vihkiminen paikanpäällä

Tässä toisessa versiossa miinuksia
- häät loppuvat ns aikaisemmin kun joidenkin on lähdettävä kotiin nukkumaan (mökillä olisi ollut vuodepaikat 15 plus niille joille kelpaa sohva/patja lattialla)
- mökillä jatkot olisivat olleet rennommat

Molemmissa on puolensa. Mutta tänään soittelen äidille ja kyselen vähän... rahapolitiikkaa.

Miten värillinen morsiuspuku eroaa nykypäivän vanhojentanssipuvusta? Blingblingin määrässä?
 
Voi ei. Parit puhelut vanhempien kanssa aiheuttivat sen, että me pidetäänkin sitten perinteiset, mutta pienimuotoiset häät.
Pienimuotoinenkin (alle 40 hlöä) voi kyllä muuttua keskikokoisiksi :rolleyes:. Näin voi käydä kun aletaan miettimään noita "kyllä nekin pitäisi kutsua" -tyyppejä. Lähinnä nyt serkkuja ym.

Mutta olen aika innoissani jo. Pääpaino on hyvässä ja riittävässä ruuassa ja juomassa.
Ja en siis halua mitään niitä perinteisiä (keitetyt perunat, lihapullat, tomaatti-mozzarellasalaatti, graavilohi, kasvisgratiini..) vaan jo ihan ajankohtakin (talvi) tuo sellaista, että kaikki raikkaat salaatit ja viileät ruuat on no-no. Haluaisin jotain lämmintä, mausteista, lämmittävää, täyttävää (mutta ei "jouluruokaa"!).

Mistä sitten sainkin idean, että illemmalla tarjolla olisi lämmintä glögiä (johon halukkaat voivat lorauttaa vähän lisälämmikettä) ja oikein hyvää suklaista kaakaota (minttuviinalla/-liköörillä tai ilman). Häihin tulee kyllä alaikäisiäkin, teinejä suurinpiirtein kaikki.

Ja meillähän oli ajatus, että juomapuoli olisi olut-siideri-lonkero-viini -linjalla, mutta jos iskä maksaa ja iskä haluaa niin kahvin kanssa tulee konjakki ja illalla sitten edellämainittuja.
 
Hyvältä kuulostaa kekkerit :wink Oliko teillä jotain teemaa ja minkä värinen morsiuspuku olis?
 
Tunnelmalliset talvihäät niin väreinä olisi jäänsininen, siniharmaa, antiikin sininen ja ripaus hopeista.

Morsiuspukua käyn pian sovittamassa ja ekana kokeilen värillistä juhlapukua.
 
Ihanaa kun on häät tulossa :) Ja "perinteiset" häät jossa kaikki saavat olla mukana ovat aika kivat. Voi sitä myöhemmin järjestää kaverijuhlat - ne ovat oikeasti kivoja kun ei niitä silleen isommalla määrällä kauhean usein tule juhlittua ainakaan itselläni.

Talvihääpukuun sopii mielestäni valkoinen "turkistakki" - tiedätte ehkä mitä tarkoitan sellainen juhlallinen lämmittävä bolero jos on hartiat paljaana - eikä käsineitä saa unohtaa (tai lainaa jostain muhvin).

Mutta sopisiko alkupalaksi jokin lämmittävä keitto - maukas sienikeitto, mustajuuri keitto tms? Ja joo, talvella on kivempi syödä ruokaa joka maistuu joltakin muualta kuin mauttomilta kasviksilta....vrt kesä.
 
Keittoa olen myös miettinyt, mutta miten käytännössä toimitaan kun muut ruuat laitetaan matalalle lautaselle. Monelta voi jäädä keitto väliin, koska pöytiin kannettavaa on niin paljon.
Toki jos olisi jokin pieni kulho vain jonka voisi asettaa lautasen sivuun...Munakuppia vähän isompi...
 
Meillä on vihkijä, joka tulee juhlapaikalle.
Juhlapaikasta on tiedustelut menneet eteenpäin, vielä ei ole tullut vastausta.
Kunhan juhlapaikka varmistuu, alan hätyyttelemään pitopalveluita.
Vihkisormusta kävin eilen katsomassa, lähinnä vain tutkimassa, että mikä tuon kihlan viereen sopisi. Ja nyt on ajatus vihkisormuksen mallista.
Kihla: https://www.timanttiset.fi/fi/Timanttikorut/ROMANSSI-timanttisormus-valkokulta_2655-10851
Vihki: https://www.timanttiset.fi/fi/Timanttikorut/ROMANSSI--timanttisormus-valkokulta_2620-10158

Joku tuon tyylinen.
 
Juhlapaikka, minkä halusin, on varattu meille. Käytiin siellä katsomassa mutta aloin nyt miettimään että onko se kuitenkin liian pieni...Siinä on yksi iso sali ja sitten pari pienempää. Jos vieraita tulisi alle 40 niin sitten se olisi ehkä hyvä, mutta vieraslista on taas elänyt vähän...paljon.
Laitoinkin eilen kyselyn pitopalveluun, jolla on omat tilat ja onnekseni sieltä vastattiin vielä samana päivänä. Nyt odottelen heidän menuehdotusta ja hinta-arviota. Plussaa toki että tähän jälkimmäiseen saa itse hankkia ja tuoda omat juomat. Meillä on vieraissa oluen ystäviä, joten bulkkikaljaa me emme häihin halua.
 
Käytiin erään ison kyläkaupan yhteydessä olevassa kello-ja kultaliikkeessä katsomassa sormuksia. Sulhasta kiinnosti miehille suunnattu sormusvalikoima. Hän kun ei ole koskaan käyttänyt mitään koruja.

No, myyjä oli kovin tympääntynyt, huokaili ja heitti enemmän tai vähemmän typerää vitsiä.
Miehen kysyessä kaiverruksista, myyjä tokaisi, että tähän materiaaliin ei saa konekaiverrusta. Kysyin että entä käsinkaiverrus. "No sun täytyy sitten itse tehdä ne kaiverrukset".

Morjens.
Tietää taas millä firmalla menee hyvin.
Mies olisi ostanut sormuksen sieltä mutta hänkin alkoi kummastelemaan myyjän asennetta, joten viedään vähät rahamme sitten jonnekin muualle.
 
Käytiin erään ison kyläkaupan yhteydessä olevassa kello-ja kultaliikkeessä katsomassa sormuksia. Sulhasta kiinnosti miehille suunnattu sormusvalikoima. Hän kun ei ole koskaan käyttänyt mitään koruja.

No, myyjä oli kovin tympääntynyt, huokaili ja heitti enemmän tai vähemmän typerää vitsiä.
Miehen kysyessä kaiverruksista, myyjä tokaisi, että tähän materiaaliin ei saa konekaiverrusta. Kysyin että entä käsinkaiverrus. "No sun täytyy sitten itse tehdä ne kaiverrukset".

Morjens.
Tietää taas millä firmalla menee hyvin.
Mies olisi ostanut sormuksen sieltä mutta hänkin alkoi kummastelemaan myyjän asennetta, joten viedään vähät rahamme sitten jonnekin muualle.
Ihmeellinen asiakaspalvelija teille sattunut :eek: Itsekin olisin äänestänyt jaloillani.
 
Onko pakko viettää elämänsä ainoat häät vanhempien ja appivanhempien seurassa? Plaseerausta lähinnä mietin. Mä vaan viihtyisin niin paljon mukavammin muutaman ystäväpariskunnan kanssa. Ja vanhemmilla on sellaisia sukulaisia, joita ei ole nähnyt aikoihin, niin heidänkin kannalta olisi ehkä mukavampaa, jos voisivat istua näiden kaukaisempien sukulaisten kanssa ja vaihtaa kuulumisia.

Oikeasti tähän on syynä se, että juuri nyt olen niin täynnä taas appiukon juttuja ja vitsejä. Mä-en-jaksa-kuunnella-niitä.
Lisäksi sivistyneisyystaso on sarjaa "silloin kun minä olin nuori, niin piti käydä huussissa kakalla". Tämä kertomus ruokapöydässä.
Navanalusjutut ovat lisääntyneet samaa tahtia mitä tulee ikää lisää. :yuck:
 
Kävin tänään kampaajalla!
Yleensä yhdeksän kymmenestä värjäyksestä ei ole omasta mielestäni onnistunut (värisävyn suhteen) mutta tämä on nyt napakymppi. Laitettiin tummempi vaalea ja koska aikaa jäi vielä vähän ylimääräistä ennen seuraavaa asiakasta niin tehtiin pikakampauskokeilu mahdollisesta hääkampauksesta.
En yhtään tiedä minkälaisen kampauksen haluaisin. Tästäkin mulla oli joku visio, miltä se mulla näyttäisi, mutta nyt en enää tiedä...
Itse en osaa laittaa hiuksia enkä nykyään kyllä ehdikään. Voisin mennä johonkin juhlakampausmalliksi.

Mulla on nyt oikeastaan kaksi juhlatilaa varattuna enkä osaa päättää että kumpi parempi.

Juhlatila 1
+ keskustassa
+ pari hotellia ihan kävelymatkan päässä
+ todella tunnelmallinen
+ koristelussa säästää, koska tila on oikeasti ihana ja tunnelmallinen ja itsessään jo niin juhlallinen, ettei tarvitse täyttää pöytiä kaikenmaailman härpäkkeillä, jotka pitäisi itse tehdä, joita en osaa enkä ehdi tehdä
+ tiivis tunnelma voi olla myös hyvä (vrt. todella iso sali ja pahimmassa tapauksessa kun hätäsimmät lähtevät ruuan jälkeen kotiin niin siellä on vain tyhjää tilaa...)

- yksi iso sali (melko tiivisti joudutaan kuitenkin istumaan) ja monta pientä huonetta
- hyvin vähän tilaa orkesterille, tanssimisesta puhumattakaan
- vihkiminen olisi myöskin tuossa salissa, istumajärjestys pitäisi miettiä niin että kaikki näkisivät sen (kesto noin 5 minuuttia)


Juhlatila 2
+ riittävästi tilaa
+ ei ole keskustassa, talvimaisemat, jätkänkynttilät, ulkotulet...
+ saa viedä omat alkoholijuomat

- ei ole keskustassa, pitkä matka hotelliin
- vaatii koristelulta paljon (en osaa, en ehdi)
- pitopalvelulta pyydetty menuehdotus ja hintatiedot /-arviot eivät vakuuttaneet
 
Kävin tänään kampaajalla!
Yleensä yhdeksän kymmenestä värjäyksestä ei ole omasta mielestäni onnistunut (värisävyn suhteen) mutta tämä on nyt napakymppi. Laitettiin tummempi vaalea ja koska aikaa jäi vielä vähän ylimääräistä ennen seuraavaa asiakasta niin tehtiin pikakampauskokeilu mahdollisesta hääkampauksesta.
En yhtään tiedä minkälaisen kampauksen haluaisin. Tästäkin mulla oli joku visio, miltä se mulla näyttäisi, mutta nyt en enää tiedä...
Itse en osaa laittaa hiuksia enkä nykyään kyllä ehdikään. Voisin mennä johonkin juhlakampausmalliksi.

Mulla on nyt oikeastaan kaksi juhlatilaa varattuna enkä osaa päättää että kumpi parempi.

Juhlatila 1
+ keskustassa
+ pari hotellia ihan kävelymatkan päässä
+ todella tunnelmallinen
+ koristelussa säästää, koska tila on oikeasti ihana ja tunnelmallinen ja itsessään jo niin juhlallinen, ettei tarvitse täyttää pöytiä kaikenmaailman härpäkkeillä, jotka pitäisi itse tehdä, joita en osaa enkä ehdi tehdä
+ tiivis tunnelma voi olla myös hyvä (vrt. todella iso sali ja pahimmassa tapauksessa kun hätäsimmät lähtevät ruuan jälkeen kotiin niin siellä on vain tyhjää tilaa...)

- yksi iso sali (melko tiivisti joudutaan kuitenkin istumaan) ja monta pientä huonetta
- hyvin vähän tilaa orkesterille, tanssimisesta puhumattakaan
- vihkiminen olisi myöskin tuossa salissa, istumajärjestys pitäisi miettiä niin että kaikki näkisivät sen (kesto noin 5 minuuttia)


Juhlatila 2
+ riittävästi tilaa
+ ei ole keskustassa, talvimaisemat, jätkänkynttilät, ulkotulet...
+ saa viedä omat alkoholijuomat

- ei ole keskustassa, pitkä matka hotelliin
- vaatii koristelulta paljon (en osaa, en ehdi)
- pitopalvelulta pyydetty menuehdotus ja hintatiedot /-arviot eivät vakuuttaneet
Joko olette tehneet päätöksen juhlatilasta? Molemmissa on tosiaan puolensa.
 
Ärsyttää kun ei vaan etene nämä hommat.
Ollaan tuon ekan juhlapaikan kannalla, joka on siis keskustassa ja ihanan tunnelmallinen talvella. Siihen tulee vuodenvaihteessa uusi pitopalvelu, joka olisi sitten se, joka hoitaa ruokapuolen. Mutta kun sitä ei vieläkään paljasteta (on ollut tiedossa jo kuukauden). Eli mulla on vain ehdotuksia ruokalistaan, nykyiseltä pitopalvelulta sain sen verran tietoa, että tuolla juhlatilalla on omia koristeita aika paljon, mutta en pääse niitä tutkimaan enkä suunnittelemaan. Kutsukorttejakin pitäisi jo ehkä pikkuhiljaa lähetellä. Mutta mitä jos kaikki selviää vasta vuodenvaihteessa? Sitten tässä on vielä joulut ja uudetvuodet ja loppiaiset ja vasta tammikuun puolessa välissä päästään taas normaaliin arkeen kiinni ja sitten onkin enää kuukausi aikaa häihin.

Otin tuossa eräs ilta pari olutta ja tein plaseeraukset. Onnistui lähes täydellisesti :laughing021 Vaikka en noita pöytäjuttujakaan vielä niin tarkasti tiedä, kuinka ne sitten laitetaan sinne saliin. Tehdäänkö pitkiä pöytiä vai useampi 4-6 hengen pöytä...

Kävin myös noukkimassa männynkäpyjä ja ne on tuossa kuivumassa. Vähän spraymaalia pintaan niin hyvä tulee. Ostin viime talvena hopeista ja punaista spraymaalia, maalasin käpyjä ja tein käpykransseja ym. koristejuttuja jouluksi.
Hyvä hoksata tämäkin asia päivää ennen ensilunta.
 
Aa, en kestä! Uusi pitopalvelu ilmoitti että he hakevat a-oikeudet joten ei voida tuoda omia juomia.

Ei aiota järjestää mitään ryyppybileitä, mutta kun ollaan oluen ystäviä, niin kaikki Karhut ja Koffit jää todellakin kauppaan.

Alkaa tulemaan stressi. Voidaanko vielä perua ja mennä vaan maistraattiin?
 
Me nyt varmaankin päädytään Juhlatilaan nro2.
Selkeästi huomaa eron pitopalvelun 1 ja pitopalvelun 2 kanssa. Ykkönen vastaa viimeistään seuraavana päivänä sähköpostiin ja sieltä tulee heti varttiksi luettavaa ja pureskeltavaa ja mietittävää päivän suhteen. Selkeästi homma hanskassa ja hoituu nopsaan. Ykköseltä tulee lista eri vaihtoehdoista ja mitä eri mahdollisuuksia / versioita / tyylejä on hoitaa ruoka-juoma-kahvi.
Kakkonen "ottaa asian työn alle parin päivän sisällä". Siis vastaa viestiin että perehtyy kysymyksiini parin päivän sisällä.
No, ei voi mitään.

Onko kenelläkään kokemusta näistä kevytyrittäjä / 4H -valokuvaajista? Olisi hurjan paljon halvempi kuin joku hienompi valokuvaaja. Tavallaan varasinkin jo valokuvaajan.
Sitten löysin kirpputorilta valkoisen talvitakin / viitan.
Kampaamoaikaa soittelin mutta vissiin joku tyky-päivä tänään.

Pöytäkoristeista ym. oli joku visio, mutta nyt kun olisin tilaillut juttuja, niin mun hyvä visio on jossain hukassa #äitiaivot
 
Hyvällä mallilla mutta aikataulutus tuottaa päänvaivaa.
Pitopalvelu/juhlatila tietenkin yrittää venyttää koko hommaa niin, että päädyttäisiin maksamaan lisätunneista puolen yön jälkeen.
Mä taas mietin pojan kannalta asiaa, että ehtisi näkemään mahdollisimman paljon ennenkuin pitää lähteä (isovanhempien kanssa) nukkumaan. Ja koska bändi aloittaisi vasta puoli kahdeksalta, niin jää pojalta lempipuuhat, eli tanssimiset, vallan väliin.

Tämä on pitopalvelun kanssa tehty aikataulutus:

14.00 vieraat saapuvat
14.30 vihkiminen (kesto n. 10 min, sitten onnittelut, valokuvausta, maljat)
15.30 ruokailu
18.30 kahvi ja hääkakku
19.30 häävalssi
21.30 iltapala
22.00 bändi jatkaa
00.00 loppu


Ensinnäkin, noin 50 henkilön ruokailuun riittää tunti. Se ei ole mikään 150 eri ruokalajin buffet, jossa haetaan ruokaa noin 10 kertaa. Tunnissa ehtii vallan mainiosti syömään, vaikka söisikin hitaasti ja nautiskellen. Sanoisin että klo 17 on jo kaikki ihan varmasti syöneet. Kofeiiniaddiktit alkavat kaivata annostaan, mutta tuon aikataulutuksen mukaan pitäisi odottaa vielä 1,5 tuntia (!) kahvia. Eikö kahvi ja kakku tule aika pian ruokailun jälkeen? Toki huomioin tässä sen, että pitopalvelun pitää ehtiä siivoamaan ruuat pois, siivoamaan astiat pois, tiskaamaan, siistimään jne. Ja sitten keittämään sitä kahvia, kattamaan pöydän jne.

Se mitä itse aiemmin mietin:

14.00 vieraat saapuvat
14.30 vihkiminen (kesto n. 10 min, sitten onnittelut, valokuvausta, maljat)
15.30 ruokailu
18:00 kahvi
19:00 häävalssi
21.30 iltapala
 
Takaisin
Top