Gallup: Ristiäiset vai nimiäiset? Miten teillä?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Piuteliipauteli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vietettiinkö/vietetäänkö teillä ristiäisiä vai nimiäisiä?

• Ristiäisiä

Äänet: 16 47.1%
  • Nimiäisiä

Äänet: 12 35.3%
  • Ei kumpiakaan/jotain muuta

Äänet: 6 17.6%

• Kaikki äänestäjät
    34
Me ilmoitettiin nimi jouludinnerillä; annettiin pojan vasta lukemaan oppineen serkun lukea se kaikille ääneen Kela-kortista.
Meistä ei olisi ollut järjestämään mitään juhlia. En ole muutenkaan oikein emäntätyyppiä, saati vastasyntyneen kanssa. Ristiäiset oli poissuljettu, koska kumpikaan meistä ei kuulu kirkkoon eikä ole uskovainen. Poika löytäköön itse uskonsa tai sitten ei - jos löytää, toivon sen tulevan sydämestä eikä vain varmuuden vuoksi, niin kuin luterilaisuuteen vaikuttaa usein kuuluvan.
Itse uskoin rippikouluun asti, siellä iski sitten megalomaaninen ahdistus päälle kaiken uskontunnustuksen jankkaamisen vuoksi. Usko vain kuoli eikä ole tullut takaisin, aika jännä juttu.

Ristiäiset. Suvun paine vaikutti jonkun verran, molemmin puolin uskovaisia. Itse ei uskovaisia, mutta ajatus kastamatta jättämisestä oli ikävä. Perinteen vaaliminen oli ehkä itselle enemmän.

Pidettiin anoppilassa, kaksi kummia. Kolmas lisätty jälkeenpäin, kun toinen kummeista ei ollutkaan kiinostunut. Nimi kerrottiin vasta kasteessa.

Muokattu viimeksi:
Me pidettiin ristiäiset, kun kumpikin kuulutaan kirkkoon. Vähän oikeastaan tavan vuoksi. Olihan se kaunis tilaisuus kun pappi kastoi lapsen. Nimeä en kyllä ollut malttanut olla kertomatta jo kaikille.

Ristiäiset pidettiin. Nimi pidettin salassa kaikilta kasteeseen saakka. Uskonnollisia ei olla kumpikaan mutta miusta se vaan kuuluu että kastetaan.

Ristiäiset järjestettiin kummallekin lapselle; kastetilaisuus kirkossa ja kahvitus seurakuntatalolla.

Takaisin