Gallup: Kumpi herää useammin lapsen itkuun, isä vai äiti?

Kumpi herää useammin lapsen itkuun?

  • Isä

    Äänet: 1 6.3%
  • Äiti

    Äänet: 14 87.5%
  • Kumpikin tasapuolisesti

    Äänet: 1 6.3%

  • Kaikki äänestäjät
    16

Miramaria

Tietävä tietäjä
Jutussa kerrotaan, että sosiologi Sarah Burgardin johtama yhdysvaltalainen tutkimus osoitti yöheräämisen olevan vahvasti sukupuolisidonnasta. Niin oli meilläkin, minä se yleensä aina nousin rauhoittelemaan lasta. Miten teillä?
 
Meillä esikoisen kohdalla äidin osuus käytännössä 100%, tyttö nyt 3 kuukautta. Isä auttoi ensimmäisellä viikolla kotona yöllisten lisämaitojen kanssa.
Mikäli nukutaan koko perhe poikkeuksellisesti samassa huoneessa, sekä isä että äiti heräävät myös tarpeettomasti kuulostelemaan vieläkö lapsi hengittää :)
 
Sama homma, 100% se on äiti joka herää yöllä (ja aikaisin aamulla). Välillä todella väsyttävää, kyllä sitä toivoisi että mies välillä heräisi edes muodon vuoksi :wink
 
Kyllä se täälläkin oli aina äiti joka heräsi. Silloin kun piti päästä tissille se oli ihan luonnollista (sillä meillä ei tuttipulloa käytetty), mutta muutoin olisi isäkin voinut välillä herätä. Joskus kun oli vaikea saada pientä takaisin uneen, herätin miehen jossain vaiheessa ja palasin itse sänkyyn lepäämään (=kuuntelemaan huutoa). Nykyisinkin äiti herää jos lapsi kaipaa yöllä jotain (saisko jostain peiton joka pysyy taaperon päällä... :angry1 ) Ja aamut on aina äidin hommia. Isä ei edes herää jos lapsi itkee, että saan sen herättää, jos haluan sen tekevän jotain.
 
Kyllä se täälläkin oli aina äiti joka heräsi. Silloin kun piti päästä tissille se oli ihan luonnollista (sillä meillä ei tuttipulloa käytetty), mutta muutoin olisi isäkin voinut välillä herätä. Joskus kun oli vaikea saada pientä takaisin uneen, herätin miehen jossain vaiheessa ja palasin itse sänkyyn lepäämään (=kuuntelemaan huutoa). Nykyisinkin äiti herää jos lapsi kaipaa yöllä jotain (saisko jostain peiton joka pysyy taaperon päällä... :angry1 ) Ja aamut on aina äidin hommia. Isä ei edes herää jos lapsi itkee, että saan sen herättää, jos haluan sen tekevän jotain.

Joo mä teen samaa ku en enää jaksa ni siirryn sänkyyn ite ja herätän toisen rauhoittelemaan , siis jos tuntuu siltä että joka tunti alkaa tulla herätystä.
Ja meillä käyttää toinen korvatulppia just sen takia että saa nukutuksi, kun työpäivä kuitenkin edessä, mutta saan kyllä tarvittaessa herättää:)
 
Meillä herää äiti myös, tosin sen vuoksi että vauva herää tissille. Ja pulloa ei anneta ku sillon, jos äiti ei ole kotona. Iskä harvemmin edes herää vauvan huutoon.
 
Äiti vaisto tietenkin. Eikö se ole luonnollista että äiti joka on juuri kantanut lastaan koko raskauden heräillen pitkin yötä niin jatkaa luontaista vaistoaan..
 
Meillä ei kyllä isä herää mihinkään. Joku joskus ajatteli, että kai isä auttaa öisin vauvanhoidossa. Multa menis kauemmin aikaa saada mies hereille ku hoitaa vauvaa. :grin
 
Minähän se useimmiten nousen lasta lohduttelemaan. Isä nousee jos mä käsken (potkin) :wink
 
Meillä nukutaan perhepedissä ja ei kyllä kukaan herää itkuun yöllä. Minä herään siihen että pikkuinen huitoo mua ja ähisee korkeintaan, kun haluaa maitoa. Isä taitaa nukkua aika hyvin läpi yön.
 
Meillä nukutaan perhepedissä ja pinnis on mun sängyn puolella kiinni. Mies on se joka herää ensimmäisenä ja aina rauhottelee lapsia. Laittaa yö valon päälle ja kävelee pinniksen viereen ja rauhottelee/tuudittaa lapsen uudelleen uneen. Mä en oo enään yöllä imettänyt 6kk jälkeen. Mä en niin usein tai niin herkästi herää kun mies. Lapsi saa melkein kunnolla itkeä että herään siihen. Meillä esikoinen yleensä nukkuu meidän välissä. Harvoin hänkään nukkuu omassa sängyssä kun kaikilla on samassa huoneessa sängyt kun meillä ei oo muuta huonetta mihin laittaa sänkyjä. Esikoinen on onneksi niin sikeä uninen että ei herää vaikka veljensä itkis ja huutais oikein kunnolla.
 
Minä se useammin olen joutunut nousemaan lohduttamaan itkevää lasta. Kyllä mieskin välillä herää, mutta minä useammin.
 
Me nukutaan perhepedissä ja kyllä molemmat herätään ku vauva huitoo ja ähisee tissille. Tai siis "herätään", vähän havahdutaan sen verran et tökkään nännin vauvan suuhun ja ähinä loppuu. Sit kumpikin nukahtaa välittömästi, ollaan onneksi hyväunisia!
 
Äitinä herään nopeemmin. vauva pinnasängyssä minun puolella. Välillä isä ei herää ollenkaan vaaan oon ehtinyt hoitaa vauvan jo takaisin unten maille. Aamulla isällä ei havaintoa että toinen ollut hereillä.
 
Vauva on nukkunut täydet yöt 7kk ikäisestä mutta siihen asti yöheräilyt hoiti pääosin isä. Alussa imetin öisin perhepedissä ja lapsen isä nousi hakemaan korviketta tarvittaessa. 3kk ikäisenä imetys loppui ja lapsi alkoi nukkua yöt omassa huoneessa jolloin isä hoiti kaikki yösyötöt.

Meillä mies on se joka pärjää vähemmällä unella ja havahtuu lapsen ääniin heti. Minä taas en välttämättä herää edes herätyskelloon ja tarvitsen öisin unta 8-9 tuntia.
 
Takaisin
Top