Varmasti siinä tilanteessa kun keskeytyneestä keskenmenosta on juuri kuullut, kaikki tuntuu pahalta. Tottahan se kuitenkin on, ettei tilanne ole nuorella ollenkaan niin paha kuin silloin, kun hedelmälliset vuodet saattavat ollakin jo takanapäin. Ehkä se oli pikemminkin lohdutus kuin vähättelyä, eli että teillä on vielä toivoa saada lapsi. Tuskinpa kätilö kuitenkaan kielsi teitä tuntemasta mitään.
Minä olen nelikymppinen, jolta lasten hankinnan suhteen on aika saattanut jo loppua, ja olen erittäin tyytyväinen siitä, että NT-ultrassa kolme viikkoa sitten kätilö sanoi, että kyllä tässä vielä kerkiää lapsen saamaan, vaikka tämä raskaus ei siihen johtanutkaan. Vaikka tosiasiassa siitä ei olekaan mitään takuita ja aika epätodennäköistäkin lapsen saaminen enää on. Kätilön kommentti loi toivoa surullisessa tilanteessa. Olisi ollut aivan hirveää, jos kätilö olisi siinä ruvennut hirveästi surkuttelemaan tilannetta ja ottamaan osaa, varmasti olisi keskenmeno tuntunut ainakin 10 kertaa pahemmalta kuin nyt.
Sitten kun tyhjennys oli ohi, aika äkkiä siitä toipui ja asia on näin parin-kolmen viikon jälkeen jo lähes unohtunutkin. Oikeastaan se oli aika kasvattavakin kokemus, koska sairaalassa ollessa kuuli huonetovereilta vieläkin onnettomampia tarinoita, ihan oikeasti todella huonoa tuuria lapsettomuuden ja sairauksien suhteen, ja niitä kuunnellessa tajusi kirkkaasti, että oma tilanne on keskenmenosta huolimatta todella hyvä ja ne isot surut ovat ihan jotain muuta mittaluokkaa kuin pelkkä keskenmeno. Ja vähän hävetti olla sairaalassa ihan terveenä ihmisenä pelkän keskenmenon takia. Toki siellä olo oli aiheellista, koska tyhjennyksessä tuli komplikaatioita, mutta eivät nekään olleet mitään niin kivuliasta tai vaarallista kuin huonetovereilla. Kotiin lähti sillä ajatuksella että tämähän oli vain keskenmeno, minä pärjään kyllä, olenhan perusterve, minulla on kaikki lisääntymiseen tarvittavat elimet edelleen tallessa ja kaikki on kunnossa.