Fyysinen työ

Prötkis

Jostain jotain jo tietävä
Kertokaahan miten jakselette työssä jos teette fyysisesti raskasta työtä? Itseäni vähän on ruvennut vaivaamaan kun työssäni aika paljon painavia asioita nostelen, että voiko olla vaaraksi minille? Joka työpäivän jälkeen on alaselkä pirun kipeä mutta menee kyllä aina parissa tunnissa ohi. Työpaikalla on onneksi mahdollisuus vaihtaa hommaan jossa ei tarvitse nostella juuri lainkaan, mutta millon on sen aika? Onko se vaan niin, että sitten kun itestä siltä tuntuu?


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Itse toimin kokkina ja oon ollu jo kahteen otteeseen saikulla. Juurikin alaselän takia. Se kipeytyy aina töissä ja viimevikkolla meinas jalatkin lähteä alta. Me juteltiin jo esimiehen kanssa että vähän enemmän vaihtelua (pystyn vaihtamaan kassankin puolelle) ja käytän jp-vapaita pois niin saan tehtyä lyhyempiä viikkoja ja palkka ei kärsi niin pahasti.
Itse haluan olla vielä töissä, mutta jos tätä menoa jatkuu niin ei onnistu.
Torstaina on hieronta niin toivottavasti siitä olisi edes hitusen apua.

Mutta luulen että on kuunneltava itseään + mitä työkaverit sanovat. Itse en valitellut selkääni paljoakaan, mutta työkaverit tulivat sanomaan että pitäisköhän käyä lääkärin kautta että ei susta muutamaan päivään töihin ole..


Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app
 
Ompas harmillinen tilanne sullakin!:/ mua on pari työkaveria jopa ärsyttäny, toinen sanoo etten saa nostella mitään koska siitä seuraa keskenmeno, hänelle itselle oli kuulema näin käynyt rv7 koska oli painavia laatikoita nostellut. Huoh. Sitten on tää toinen jonka mukaan en saa nostaa käsiä pään yläpuolelle ettei napanuora mee vauvan kaulan ympäri. Hohhoijaa sanon minä.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Prötkis, onko sulla joku marionettinukke siellä vatsassa :p
Toki hyppimistä ym. ei hirveästi suositella, mutta viikolla 7 olin itse vielä ratsastamassa ja taisin mennä aika hytkyttävillä hevosilla, joten... Jos sillä olisi ollut vaikutusta niin huonosti se istukka olisi siellä kohdussa kiinni.

Aika uskomattomia uskomuksia :rolleyes:
 
Niin tai itse vauvassa jotain häikkää jos tulee niin aikaisin ulos :/ noo oon sanonu näille kahelle että höpöhöpö juttuja :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Niin ja onhan naisia jotka ei edes tiedä vielä viikolla 7 edes olevansa raskaana ja elävät siis ihan tavallista arkea ja terveitä ihania vauvoja on syntynyt :D


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mulle suositeltiin neuvolasta käymään juttusilla työterveydessä. Tietävät paremmin työstäsi. Itselläni aika ensiviikolla kun työterkkari on palannut lomalta. Katsotaan voinko jatkaa töissä ja jos voin niin mitä pitää muuttaa/varoa. Itse työskentelen siis tuotantoeläinten kanssa.
 
Mullakin on aika fyysinen työ, metallitehtaassa särmäystyötä, joten välillä tulee eteen tosi painaviakin töitä. Onneks suurin osa hommista on kuitenkin suht kevyttä ja pystyn myös tiiminvetäjänä hieman delegoimaan niitä painavimpia hommia kollegoille (miespuolisia) :wink Mutta sitten kun tässä piakkoin tulee työpaikalla kerrottua uutinen, niin meillä on myös aivan ihana henkilöstöpäällikkö, joka on ollut ainakin aiemmin vauvan saaneille naisille tosi välittävä ja suorastaan kieltänyt menemästäkään lähelle esim. hitsauskoneita tms joista lähtee epäterveellistä käryä, ei edes hengityssuojien kanssa. Eiköhän hän sitten minunkin kohdallani huolehdi ettei mitään painavaa tarvitse käsitellä :)

Mutta tosiaan, välillä mietin että tunnistankohan ajoissa liian painavan työn sen osuessa kohdalle. Yritän luottaa vain vaistoihini ja kuuntelen kroppaani. Muistelisin myös että vasta raskauden loppupuolella tulisi tämä rajoite ettei saisi nostella painavia, mutta puolessa välissähän raskautta aletaan mennä, joten täytyy alkaa jo varomaan. Toistaiseksi työnteko on sujunut ongelmitta, toivottavasti tilanne pysyisikin sellaisena. Mielelläni tekisin töitä tämän viimeisen 4 kk ennen äippälomaa :)
 
Mulla kävi ensimmäisessä raskaudessa niin että jäin sairaslomalle jo kesäkuun lopussa ja tyttö syntyi marraskuussa. Tein raskasta työtä tehtaassa ja työnantaja kieltäytyi tarjoamasta muita hommia siispä työterveyslääkäri kirjoitti sairaslomaa! No työnantajahan myös maksoi siitä sitten. Tällä hetkellä työskentelen lähihoitajana päiväkodissa ihan pienten puolella. Vähän välillä pelottaa miten lopussa jaksaa nostella näitä patukoita :D onneksi työkaverit niin ihania että en usko tästä tulevan ongelmaa. Ja niin ensimmäisessä raskaudessa mulla oli kohdun suu auki 2cm jo tosi aikasessa vaiheessa mutta tyttö meni kuitenkin 8päivää yli! :)
 
iem mitä sulle sanottiin työterveyshuollossa? Mulla ei ainakaan oo haitannu vielä työntekoa raskaus. Saas nähdä kuinka pitkälle sitä voi navetassa olla. Toivottavasti vois olla ihan oikean äippäloman alkuun kun meillä ei oikein tahdo noita lomittajia saada.
 
Mä olen töissä puuseppänä jossa kaikkeen jokapäiväiseen työhön kuuluu raskaiden levyjen ja lankkujen nostelu ja työstö. Meillä on onneksi paljon työntekijöitä ja olen ainoa nainen joten nosteluun olen saanut aina apua tarvittessa (varsinkin kun kerroin raskaudestani niin moni ollut heti automaattisesti auttelemassa) mutta kyllä se selkä vaan kipeytyy nyt helpommin kuin ennen. Myös jalat on työpäivän mittaisen kävelyn, seisomisen ja nostelun jäljiltä aina super väsyneet ja särkevät. Suurin ongelmani kuitenkin on kemikaalit joiden kanssa joudun töissäni olemaan tekemisissä. Työterveyshoitaja varasi minulle ajan lääkärin kanssa keskusteluun, mutta antoi samalla neuvon että pitäisi jutella pomon kanssa onko tarjota muita tehtäviä ja jos ei niin sitten haetaan erityisäitiysvapaata, sillä en saisi missään nimessä olla tekemisissä tinnereiden yms kanssa. Pomon vastaus varovaiseen keskustelun avaukseeni oli kuitenkin että "ethän sä joudu niitä käyttämään" kun meillä on siis maalarit erikseen, jotka hoitaa pintakäsittelyt suurimmaksi osaksi. Kuitenkin vähän väliä joku läträä meidän hallin puolella tinnerillä tai lakkailee pensselillä jotain ja viimeksi perjantaina jouduin etsimään ympäri hallia paikkaa jossa ei joku liuotin löyhkännyt. Pomo sanoi vielä että jos siis sovitaan kaikkien kanssa että ei käytetä aineita hallin puolella ni sen pitäis ratkasta se. Ei se silti kuitenkaan sanonut kellekään muille mitään vaan ilmeisesti mun pitäis nyt ite ruveta vahtimaan asiaa ja nillittämään työkavereille, ei kiva. Ja koska pomon mielestä ongelmaa ei ole niin en tietenkään sanut mitään vastausta kysymykseen muista mahdollisista tehtävistä tähän ennen äippälomaa. No katotaan nyt mitä lääkäri sanoo. Tuskin siis sinne 30pvä ennen virallista äitiyslomaa kuitenkaan fyysisestikään pystyn tätä työtä jatkamaan. Anteeksi taas pitkä romaani, en osaa selittää mitään lyhyesti

Sent from my LG-D855 using Vau Foorumi mobile app
 
Täällä hoitoalalla työtä tekevä ja esikoista odotan. Menossa 21.raskausviikko ja kerran jo viikon mittaisella sairauslomalla olen ollut. Selkä kipeytyy todella helposti, työssä paljon kiirettä, seisomista ja istumista. Lisäksi kiireestä alkaa vatsan nipistely/"tuskahikipahoinvointi-kohtaukset" ja huimaa helposti. Lisäksi työpanosta vähentää vielä pätkä yöunet, öisin herään vessakäynnille ja uni ei tulekaan heti eli saatan valvoa esim. Klo 02-04 ja kello soi 06 :D


Haluaisin jaksaa työssäni mahdollisimman pitkään, mutta nyt menee oma vointi ja jaksaminen etusijalle :) kuitenkaan en toivo heti pitkää sairauslomaa vaan haluan käydä kuitenkin loman jälkeen kokeilemassa jaksanko työssä. Meillä nämä hoituu helpommin työterveyshuollon kautta mutta toki neuvolaankin voisi kai yhteyttä ottaa mikäli työterveydestä ei aikoja saisi.

Onko muilla kokemusta työssä satulatuoleista? Jotkut suosittelevat raskausaikana ja osa ei. Itse sitä työssäni joudun käyttämään mutta koen sen hyvin epämukavaksi, nivusseudut alkaa särkemään ja vatsaan tulee paineen tunnetta. Johtunee kai liitosvaivoista..
 
Kotimankku: mulla on kokemusta satulatuolista edellisestä raskaudesta. Itelle se toi helpotusta, kunhan sai sen säädettyä oikein. Ei ottanu maha kiinni reisiin ja tulipahan istuttua ryhdikkäästi. Kävin meidän työfysioterapeutin kanssa säädöt läpi niin et sain ne hyviksi, eikä tullut sen jälkeen selkä saati reidet kipeiksi.
 
Taruka, rupes oikeen ärsyttämään sun puolesta. Todella rasittava pomo..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä jään nyt kolmannen kerran saikulle :/ Mieli haluaa olla töissä, mutta selkä ei. Ja mulle tuler kanssa kiireessä mahan nipistelyä. Myös pienimuotoset sydämen tykytykset on tullut takasin.
Mut lähen tässä just käymään työterveydessä, ni katotaan mitä ne taas sanoo.. Perjantaina ois neuvolakin :)

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app
 
Jasmin_e, pystyn jatkamaan töissä. Neuvolasta rohkaistu herkästi ottamaan lomaa. Neuvottiin olemaan lääkkeiden ja lehmien kanssa hyvin varovainen. Jotenkin tosi ristiriitaset tunnelmat. Toisaalta ainahan naiset on raskaana ollessa lehmiä hoitanut, mutta nykyään on niin paljon hormoonihoitoja (oksitosiini, receptal yms) joita joutuu lehmille pistämään. Jos vahingossa lehmä liikkuu ja pistätkin itseäsi sormeen saat pian itse keskenmenon. Hiehot hyökkii päälle pihatossa niin koitahan sitten "turvallisesti" mennä. Puhumattakaan kaikesta nostamisesta.. Yritän vielä jaksaa mutta en kyllä loppuun asti pysty. Miehenikin on sitä mieltä, että 3kk ennen la siirtyisin lomalle.

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app
 
Miehenikin on sitä mieltä, että 3kk ennen la siirtyisin lomalle.

Hyvä! Me ei olla edes oikein saatu keskusteltua siitä, kauanko oikeasti olen äitiyslomalla. Olen ilmoittanut, että ainakin vuoden, mutta tosiasiassa haluaisin, että lapsi olisi 2-vuotias mennessään hoitoon. Tosi hienoa, että teillä ollaan ainakin tuota mieltä.

Mutta toi 3 kk merkitsee töistä poisjäämistä lokakuussa. Ensi kuussa. Huh! Tässä kun vatsa on vähän kasvanut mutta eipä sitä vieläkään vieraat vauvavatsaksi tajua, niin tuntuu käsittämättömältä että hieman reilun 3 kk päästä alkaisi jo pakollinen äitiysloma.

Oma työni ei ole erityisen fyysistä, mutta joinakin päivinä se sisältää enemmän kävelyä, ja huomaan kyllä että kuukautiskiputyyppisiä tuntemuksia tulee näiden päivien jälkeen.
Uskon kyllä, että jos yllätyksiä ei tule niin loppuun asti olen töissä. Ihan kaikkea en ehkä pysty tekemään kuten nyt. Tuntuisi aika hurjalta olla isojen eläinten keskellä suuren vatsan kanssa.
 
Me ollaan miehen kanssa sovittu että en mitään piikkejä pistä ja se on kyllä ihan totta että kun niiden hiehojen sekaan joutuu menemään että on se aika moista riskin ottoa. Mitäs sitten jos jotain sattuu.. loppu elämänsä syyttää itseään kun ei ajoissa jäänyt pois.
 
Mä lasken jo ihan tarpeeksi rankaksi työksi tuon omani, kun joudun istumaan 8h päivässä. Tänään työkaverin kanssa rakenneltiin erinäisiä ratkaisuja jalkatueksi, että saa koipia hieman ylös. Ihan turvonneet ja pökkelöt jo ekan kahden tunnin jälkeen. Olen uutta työtuolia kinunnut vuoden pomolta, joten en usko että viime kuukausien ajaksikaan sellaista saisin. Mutta töitä tehdään niin kauan kun hyvältä tuntuu.
 
Takaisin
Top