FS-mitta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jenni90
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla 22+2 ja 22cm eli yläkäyräviivaa pitkin mennään,ekasta mentii reippaasti yli käyrien alusta asti,rv 33 ei mahduttu enää koko taulukkoon ja 4,15kg poika painoi kun syntyi viel 10 päivää la jälkeen,et älkää huoliko jos on yli käyrien =)

Neuvolassa oli harjoittelija joka otti mitat muttei sanonut sitä eikä merkannu korttiinkaan. Ensi kerralla toivottavasti oma terkka paikalla jos se vaikka mulle sen kertois tai laittais sen ylös. Ensikerralla /kuulla  on myös toinen neuvolalääkärikäynti.

Mulla mitattiin ekan kerran pari viikkoa sitten neuvolassa, jolloin rv 22+2 ja 19cm. Mulle terkkari sano ettei sf-mitasta seurataan lähinnä miten kohtu kasvaa eikä siitä tarkkaan voi päätella vauvan kokoa.. Eli ei varmaan tarvii huolestua, jos mitta menee yläkäyrille :)

Mulla tänään 22+4, ja mitattiin 18 cm.
En saanut asiasta mitään "palautetta", enkä tiedä mistään käyristä? Onko teillä jotain semmosia piirrelty?

Älkää liikaa tuojottako niitä käyriä. Mitä väliä millä käyrällä on kunhan kaikki kunnossa.... Mä oon muutamaan otteeseen kilahtanu näihin käyriin viime raskauden aikana ja nyt kun esikoisen kanssa käy neuvolassa.....

On ne käyrät siinä mielessä hyviä, että seurataan, jos on poikkeavaa; mutta joillakin TH:lla on tapana heti marmattaa, jos ei mee justiin siinä käyrällä missä pitääkin....

Mulle kun viime raskaudessa manattiin kun on niiin suuri FS mitta ja kun on niiin suuri maha; mutta ei mitenkään reigoi siihen, että lapsen isä on 9cm vajaa 2 metriä pitkä!  että ei meidän lapsi mikään pieni menninkäinen ole ollenkaan ! Miehen puolen suku muutenkin niin suurta. Kaikki tosi pitkiä. Aina pitää muistaa ottaa huomioon geenit.... ei kaikilla voi olla saman kokoinen maha ja vauva.... 

Tämän toisen raskauden aikana musta on kyllä tullu niin kriittinen 8D liiankin kärkäs saoja....
tää kaikki ny vähä off topic!

Mulla käyrää piirretään ainakin neuvolakorttiin, siellä se on neuvolakortin takakannessa. Vai onko eri paikkakunnilla erilaiset neuvolakortitkin? emoticon

Anyways, meillä viime viikon pe mitattiin ekan kerran FS-mitta, silloin rv 22+3 ja FS 18,5cm.
Oltiin siis niin just tasan keskikäyrällä kun vaan ikuna voipi olla emoticon

Tosin oon samaa mieltä Jenni90:n kanssa, että turha noita käyriä on kovin kirjaimellisesti tuijotella. Ja ikäviä on neuvolantätit, jotka asiasta jotenkin motkottaa!

Rupesin tuossa tutkailemaan äitiyskorttian ja katselin ensimmäistä kertaa tuota FS-mittaa. Onko normaalia, että viikoilla 22 FS-mitta oli melkein 25? Neukkari ei asiasta sanonut mitään eikä kertonut edes mittaa tuumas vaan jossain vaiheessa että laittaa TAYS:siin päin, mutta sillon en edes tajunnut vielä että mistä olen TAYS:siin menossa.

Nappuliini : Tuolla mitalla menet yläkäyrien yläpuolella aika lailla ainakin minun tietojeni mukaan. 

Juu ei se tuossa äitiyskortin takana olevalla käyräkuvallakaan kivalta näytä koska katkoviivatkin ylitetään niin komeasti että ei hyvä tosikaan :/

H17+5 näytti 15cm ja nyt 22+6 19cm eli kauniisti käyrästöllä, nyt yllätyksekseni hieman alle keskikäyrän. Ja painoakin tullut raskauden alkuun verrattuna kokonaiset sata grammaa. Ja silti maha on ISO emoticon Vieraammatkin huomaa jo raskauden niin että uskaltaa tulla kommentoimaan. Outoo hommoo...

SF-mitasta sen verran, et se voi hyvinkin mennä alkuvaiheessa (rv20-25) yli käyrästön ja asettua sitten kohdilleen kauniisti. Ja se ei tosiaan kerro mitään suoraa kohdun tai vauvan koosta tai lapsiveden määrästä, vaan on vain hyvin karkea seula, jolla yritetään poimia ne joilla jotain em. asioista pitää tsekata tarkemmin tutkimuksin (eli ultralla). Eli kyllä niitä lukuja pitää tuijottaa, mut ei niin, että ne kertois että jokin on pielessä tai hyvin, vaan niin, että pitäisikö jotain katsoa ehkä tarkemmin vai eikö pitäisi. Ja jos esim. aikaisemmissa raskauksissa on kohtu kasvanut yläkäyrillä, ja kaikki on ollut ok, niin taustatietojakin on lupa hyödyntää :)

25+3 FS-mitta 23. Tasaista normimenoa täällä siis! Miusta tuollaset käyrät voi kyllä jättää omaan arvoonsa niin kauan kun kaikki on vauvalla kunnossa. Eli ei stressiä mammat.

Täällä taittoi käyrä rumasti H29+5 neuvolassa 24 senttiin, eikä terkka edes kommentoinut / laittanut käyrälle, muka vain sentti olisi tullut mittaa 22+6 käynnin jälkeen, joten uskallan olla eri mieltä :) Ultralla todetti viikkoa tuota ennen ja viikkoa jälkeen painoarvioltaan keskikäyrälle asettuva vauveli ja normaalisti vettä, joskin vauveli on rakenteeltaan tikkarimallia (iso pää, hoikka mahanympärys).

Käsialatyötä. Karkeaa sellaista.

Takaisin