Foolihappo

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aibe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Uskon itse, että ravinnosta voi saada kaiken tarpeellisen jos oikeasti syö tarpeeksi monipuolisesti.
Mutta on mielestäni turha verrata entisaikoihin, että silloinkin kaikki syntyi terveinä vaikka ei ollut vitamiinivalmisteita, ultrakuvia tai synnytettiin saunassa anopin kanssa. Koska se ei pidä paikkaansa. Kyllä ennen oli lapsikuolleisuus ja äitikuolleisuus suurempi.

Minä syön joka päivä vitskut yms. ihan varmuuden vuoksi. Niiden todellisesta imeytymisestä en tietenkään tiedä. En halua itellenikään mitään puutoksia siksi että tää mukula imee musta kaikki "mehut". (meillä koululaisetkin vetelee vitskut ja kalaöljyt joka päivä)

Nykypäivänä kyllä sorkitaan liikaa eli tehdään myös muita kuin välttämättömiä toimenpiteitä esim. synnytyksessä, eli luonnonmukaisuutta pitää osaltaan ihan vaalia. Mutta en silti haikailisi vanhoihin aikoihin, jolloin komplikaatiotilanteissa oikeesti kuoltiin sinne lauteille.

Anjuska, tottakai, mutta se ei ollutkaan se pointti, vaan että on vallan mahdollista silti saada terve vauva vaikka olisi foolihapponsa unohtanut, ihan niinkun ennenvanhaan.
En epäile hetkeäkään jos sen aikaisille äideille olisi annettu vaihtoehto ja mahdollisuus syödä vitamiineja, moni varmasti olisi ne ottanut.

Tottakai!
Missään nimessä en tarkoita että tulisi sairaita lapsia tai ylipäätään terveysongelmia ilman vitsku-nappeja. Silloinkin kun jokin puute on, on ongelmia vain murto-osalla.
Ja on ehdottomasti jokaisen oma asia että haluaako lisävitamiineja ottaa vai ei. Kaipa niissäkin voi olla huonoja puolia. En tiiä.

Mä uskon myös että vitamiinipuutokset tai esim imettämättömyys, ei näy välttämättä varhaislapsuudessa, lapsuudessa tai vielä nuoruudessakaan mitenkään. Sairauksia tai oireita voi puhjeta tai ilmaantua vasta aikuisena. Tai sitten ei ikinä.
Välillä vaan hymyilyttää anopin tokaisu siitä, miten hänkään ei koskaan tehnyt sitä ja tätä ja ihan on terveet lapset. No, nyt onkin sitten 20+ vuotiaana todettu yhdellä 2-tyypin diabetes, yhdellä MS-tauti ja yhdellä paha astma. Autoimmuunisairauksia kaikki.
Mutta juu, terveitä olivat lapsena :) ja puolet lapsikatraasta vielä aikuisenakin :) ja hyvä niin.

Mä käytän tällä hetkellä rautavalmistetta jossa on b ja c -vitamiini sekä foolihappo lisätty ja tämän lisäksi erikseen d -vitamiini ja magneesiumia. Imeytymisestä en tiedä ja tuplasatsia vetelen nyt että saisin hemoglobiinin nousemaan, ainakin parhaani yritän jotta minä ja vauva voidaan hyvin. Eipä niistä nyt varmaan mitään haittaakaan ole .
Tohon imettämiseen sen verran että mä en tosiaan ole mitenkään kauaa imettäny yhtäkään lasta ja terveitä ovat olleet aina, yhdellä on atooppinen iho minkä on isältään perinyt. Nähtäväksi jää tuleeko sitten aikuisena jotakin mutta se on sitten sen ajan murhe..itse uskon vahvasti geeniperimään, jotkut vaan on alttiimpia sairastamaan kun muut vaikka kaiken tekisikin "oikein" .

Mä aloin jossain vaiheessa raskautta syömään äitiysvitamiineja jossa foolihappo samassa.

Takaisin