Foolihappo

Aibe

Jostain jotain jo tietävä
Tuli yhtäkkiä mieleen, että olettako koko raskauden ajan syöny foolihappovalmistetta vai vain kolme ensimmäistä kuukautta? Käytättekö muuta vitamiinivalmistetta?
 
Mä en muuta käytä, (käytin jo ennen raskautumista) kuin foolihappoa ja D-vitamiinia. Muu tarvittava tulee ruuasta.
 
Olen kokoajan syönyt Minisunin Mama Multivitamiineja, jotka sisältää 17 vitamiinia ja hivenainetta, mukaanlukien foolihapon. Tuota ois soveliasta käyttää myöskin lapsen syntymän jälkeen imetyksen ajan!
 
jatkuvasti. ensin pelkkää foolihappoa ja sit multivitan raskaus ja imetys vitamiinei lisäks. mulla tosin ollu korkea annos aiemmin mut nyt pelkästää noit monivitamiinei syöny.
 
Aloitin foolihapon heti ku näytti positiivistä ja raskaus+imetys vitskun. Omega3:n aloitin joskus rv10. Nyt foolihappo loppu, en hommaa uutta koska r+i vitskussa sitä on. Neuvolassa sanottiin että vois syyä foolia ja muita vitamiineja, kunhan jättää ylimääräsen a- vitamiinin pois kokonaan. Kalkkia suositeltiin, mutta vieläkään en oo saanu sitä hommattua, käytän kyllä paljon maitotuotteita päivittäin. Näissäkin neuvottiin vaan käyttämään järkeä ja tärkein olis terveellinen ja monipuolinen ruoka.:wink
 
Aluksi söin Multivitan raskausvitamiineja, sitte "vähän" unohtu muutamaksi kuukaudeksi ja nyt taas oon pyrkiny alottaan. Foolihappo tullu nuiden mukana.
 
Multivita raskaus&imetys monivitamiinia ja kalaöljyä joka päivä jo yli vuoden.
Nyt loppuraskauden ajaksi jätän kalaöljyn pois ja vetelen maitohappobakteeria sen monivitamiinin lisäksi.
Öljyä jatkan synnytyksen jälkeen.
 
Kivittäkää tai mitä vaan minut, mutta mä en ole tässä enkä edellisessä raskaudessa ottanut minkään valtakunnan vitamiineja tai happoja. Purkki mulla niitä kyllä tuolla on, ostettu 1/13 mutta kun en muista niin en muista..
 
Multivitan raskaus & imetys täälläkin + 20mikrog D-vitamiinia päälle. Ja sit se rautalitku :sick009, jota "unohdin" ottaa illalla ja nyt jo alkaa kostautua. Kesällä ostin myös kalsiumporetabletteja, kun oltiin matkalla eikä siellä tullut syötyä mitään maitotuotteita, mutta enpä ole niitä sen jälkeen ottanut.
 
Eihän maitohappobakteerin syömisestä ole haittaakaan joten mielummin aloitan turhan aikasin. Oon lukenut että helpottaa vauvan suoliston tasapainoa syntymän jälkeen. Ostin myös d-vitamiinitipat joissa mukana maitohappobakteerit.
 
Raskaana tai ei, mä en pärjää ilman maitohappobakteereita! Otan aina, joka päivä! Mutta tosin mulla on ongelmallinen suoli ja noiden kanssa voin syödä mitä vain! Ihan huima ero omassa olossa, etenkin kun löysin probi mage nimisen valmisteen! Se on iha huippu, mulle. Mutta moni muukin on saanut siittä helpotusta arkeen , se on uus hittituote ja aina loppu luontaistuote kaupan hyllyistä!
Raskauteen täälläkin multitabs raskaus vitamiini jossa foolihappo mukana + D vitsku
 
Mä oon kyllä laiskasti muistanut vitamiineja nappailla. Enimmäkseen satunnaisesti Solgarin raskausajan vitamiini ja erillinen d käytössä. Vähän useammin oon muistanut maitohappobakteereita ottaa, kun nään ne aina kun avaan jääkaapin. Niitä oon enemmän ja vähemmän nappaillu läpi raskausajan (juurikin vauvan suolistoa hoitamaan) ja aion nyt nostaa lähipäivinä annostuksen tappiin/ 3 tablettiin.
 
Mä en ole koskaan siis missään raskauksissa syönyt foolihappoa vaan rautaa ja d-vitamiinia, joita neuvolasta kehotettu, mutta ei ne ole koskaan maininnut foolihappoa.. Onko teille suositeltu sitä neuvolassa? Olen toki lukenut, että ruotsissa ja muissa maissa sitä suositellaan syötäväksi jo ennen raskautta ja koko raskauden ajan, mutta jostain syystä en ole tarttunut siihen :/
 
Näissäkin jutuissa kannattaa muistaa, että jo pelkästään suomen historiassa kun työläiset sai elantonsa pelloilla ahkeroiden ja asuttiin pienesti ja vaatimattomasti koko suku samassa tuvassa, foolihappoa ei tosiaankaan tunnettu ja ruokavalio oli huonoa & puutostilat oli varmasti korkeat. Silti syntyi terveitä lapsia!
Kyllä sikiö vie äidiltä yleensä kaiken tarvitsemansa, äiti voikin jäädä puutostiloista kärsimään mutta harvemmin vauva.
Ja tänä päivänä jos syö yhtään normaalia kotiruokaa ja terveellisesti niin aika hyvin tarvittavat vitamiinit jo sieltä tulee!
 
Mäki ostin kyllä alkuraskaudessa ton minivitaminipurkin mut sama purkki on ehkä puolillaan vielä tuolla keittiössä... Rautaa oon kyllä syöny vähä paremmin ku ei muuten ummeta ja pukkaa peräpukamia tarpeeksi :wink
 
Mut saa kans kivittää, mutta en ymmärrä miksi nykyään pitäisi syödä kaikenmaailman ravintolisiä, kun normaali ruuasta ihmisen pitäisi saada kaikki mitä tarvitaan? Monipuolinen ruokavalio on kaiken a ja o. Raudan puutteen ymmärrän, että siihen syödään lääkkeitä koska kaikki ei voi syödä niitä ruokia jotka sitä parantaa.
Itse olen syönyt kalkkitabletteja joissa lisättyä D-vitamiinia, mutta ainoastaan sen takia kun en juo ollenkaan maitoa niin neuvolasta tuota suositteli syömään, mutta en tod muista syödä niitä kun sillon tällön.
 
Ruoka on nykyään niin käsiteltyä, ettei siitä ihan kaikkea saa. Esim kananmunien ja viljan D-vitamiinipitoisuus on minimaalinen nykyään. Johtuen esim kanojen ruokinnasta ja kaikista mahdollisista torjunta-aineista, gm-ruuasta yms, joita nykyään käytetään.
Autoimmuunisairauksien yleistyessä maissa joissa aurinkoisia päiviä on vuodessa vähän, on enemmän ja enemmän kallistuttu D-vitamiinipuutoksiin. Toki varmasti muukin vaikuttaa, mutta lähipiirissä on monella puhjennut 20-30-vuotiaana MS-tauti, selkärankareuma, todettu lapsena Adhd, astma tai lieviä kognitiivisia kehityshäiriöitä ja lääkärit pitävät yhtenä mahdollisuutena raskaudenaikaista d-vitamiinipuutosta.
Foolihaposta on selkeä tieteellinen näyttö, mutta sitä ei tiedetä, miksi toisilla elimistö hyödyntää vähäisenkin määrän tehokkaasti ja tousilla ei. Rautakaan ei kaikilla imeydy samalla lailla.
Käsittääkseni jos ei syö valmisruokia, välttää lisä -ja makeutusaineita ja käyttää lihaa, kasviksia ja hedelmiä päivittäin, niin ravinnosta saa kaiken tarvittavan ja ylikin. Lukuunottamatta d-vitamiinia ja foolihappoa.
Toisaalta on paljon tutkimuksia myös siitä, etteivät vitamiinit ja hivenaineet imeydy, elleivät ole luonnollisessa muodossa, eli lisäravinteet olisi turhia. Esim askorbiinihappo (c-vitamiini) lisättynä johonkin on yhtä tyhjän kanssa. Mutta mene ja tiedä.
Jokainen varmasti punnitsee haitat ja hyödyt ja sen mukaan päättää mitä pillereitä napsii.. Mutta eihän tähän(kään) aiheeseen perehtyminen vaaraksi ole kenellekään :)
 
Takaisin
Top