Foolihappo

Kaveri komensi mut syömään foolihappoa silloin kun itse raskaana ollessaan sai siihen ohjeet ja tiesi että meillä on toiveajattelua. Kiitos vaan :Heartred Ladyvita Mama on sitten ollut ohjelmassa aika pitkään. Jospa se pitäis hemoglobiinitkin kuosissa, vaikka epäilen että joudun silti sitäkin vielä syömään.

Meidän lasketulla ajalla muuten toi D on erityisen tärkeä. Mä en luota kotimaisiin pikkuruisiin suositusmääriin sen osalta ollenkaan. Jollei ole reilusti ulkona keskellä päivään, niin ei sitä tule tarpeeksi edes kesällä. (Nimim. auringosta tulee helpommin migreeni kuin rusketus.) Loppuvuodesta sitten sitäkin vähemmän... Itse ajattelin myös törsätä oikein kunnolla rahaa marjojen säilömiseen, että tiitiäinen saa talvellakin masussa kunnolla mitä tarvitsee. Sikiön kannaltahan syksyllä syntyminen on todettu ideaaliksi, ja takana juuri ruokavalio.
 
Itse olen syönyt folirenia ja mammoille tarkoitettua multitabsi jo pidemmän aikaa. Foolihappoa saa ymmärtääkseni värikkäistä kasviksista, joten ei kukaan varmaan ole täysin ilman foolihappoja. Suositus on kai vähintään se yksi mammatabletti päivässä. Itse syön enemmän :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
voihan apua.. Arvatkaa onko täällä Thaimaassa raskausvitamiinejä.. On mutta niissä on a-vitamiinia. Foolihappokin aika mysteeri ja kalliita kun mitkä. Onneksi ruoka on tuoretta. Kalaa melkein päivittäin vihanneksia tms. Kun vielä alkaisi syödä hedelmiä niin hyvin menee. On sitä ennenkin ilman vitamiinejä pärjätty.. Kai tämäkin päivänä...
yksi huolen aihe lisää...
 
Hyviä folaatin (foolihapon luonnollinen muoto) lähteitä ravinnossa ovat

  • vihreät vihannekset, persilja, lehtikaali, kukkakaali
  • palkokasvit
  • soija
  • paprika
  • kokojyvävalmisteet, leseet
  • vehnänalkiot
  • useat hedelmät
  • mustikka ja muut marjat
  • hiiva
  • munankeltuainen
  • maksa
  • munuaiset.

    Foolihappo tuhoutuu herkästi auringonvalon ja kuumennuksen vaikutuksesta.

    Seuraavat kasvisperäiset annokset sisältävät noin 50 mikrog foolihappoa vuorokausittaisen tarpeen ollessa raskausaikana vähintään 400 mikrogr:
  • kauraleipä, 100 g
  • kukkakaali, 100 g
  • pavunidut, 100 g
  • maapähkinät, 1 dl
  • keitetyt herneet, 100 g
  • keitetyt soijapavut, 100 g
 
Plussailun jälkeen kävin ostamassa Minisun Multivitamin Mama tabletteja, niissä onkin mun mielestä se 400 ug foolihappoa. :) Lähinnä vitamiinien vuoksi sen ostin, hirveän monipuolisesti ei tuu syötyä ja ruokahalukin vähentynyt.
 
Meidän neuvola muistutti vaan D-vitamiinin tärkeydestä, mutta ei sanonut foolista mitään. Tätä vähän ihmettelin mielessäni, mutta noita perus Multivita Raskaus&Imetys tabletteja syön päivittäin. Ymmärtääkseni niissä on Deetä ja foolia tarvittava määrä + ruokavaliosta tulevat. Kattoo sitten syksymmällä jos alkaa syömään lisäDeetä.
 
Meillä ei neuvolassa puhuttu sanallakaan mitään vitamiineista, itekki huomasin asian vasta kotona. Syöny oon kuitenkin
D vitamiinia ja foolihappoa plussauksesta alkaen.


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Takaisin
Top