Foolihappo

Tiarella

Puuhakas puhuja
Näin ensikertalaisena kysyn miten foolihappo otetaan ja mihin aikaan yleensä olette ottaneet? Otetaanko veden kanssa vai pureskellaanko vai imeskellään? Ei mitään ohjetta mukana.

Tilasin babyplan happoja väriltään oranssi. Onko nämä foolihapot sitten miten tärkeitä? Hermostoputken sulkeutumiseen auttaa sen tiedän. :)

Sent from my LG-E610 using Vau Foorumi mobile app

Se oli aika jännää, että tuolla lap.polilla ei foolihapon tärkeydestä sanottu mitään. Apteekki siitä mainitsi ensimmäisen kerran ja siitä asti syönyt aamuisin yhden tbl. :)

Huutelen tuolta tammikuisista, kun eksyin tänne vahingossa ja huomasin tämän keskustelun. Itse vielä tarkistelin raskauden alussa tuota asiaa niin sain jonkun lääkärin artikkelista sen käsityksen, että olisi pitänyt aloittaa jo useampi kuukausi ennen raskaaksi tuloa, jotta se oikeasti vaikuttaisi. En alussa muistanut koko foolihappoa, joten aloitin vitamiinit (sis. foolihappolisän) vasta turhan myöhään...

Viime tipassa siis aloin syödä, joten tuskin ehti oikeasti vaikuttaa. Tieto sen tärkeydestä tulee valitettavan myöhään.

Muokattu viimeksi:
Meillä kun alettiin näitä vauvahommia, niin kävelin ensimmäisenä apteekkiin ostamaan Minisanin Multivitamin Mamoja. En tiä si missä ja koska olin tähän asiaan törmännyt, että hyvä olis alkaa syödä jo sillon kun yritetään. Mulle kyl kaikki lisävitskut ei tee kun hyvää, joten oisin varmaan hakenu enivei jotain multivitamiineja. Mulla on vaan se ongelma, etten meinaa saada nieltyä tabletteja. Hienoa näin aikuisella iällä aina kysellä lääkkeistä että niin minkäs kokonen se on, joooo ei mee alas, tulee oskari..

No kuitenkin, näissähän on si aivan kaikki! On eet ja beet ja biotiinit ja foolihapot ja sinkki ja kupari ja jodi ja mitä vielä.. Rautaakin on mutta apteekkitäti sano, että se on kyllä ihan turha kun näissä on myös magnesium, joka estää raudan imeytymisen. :O Jos nyt oikein muistan.

HAA! Nyt muistin. Lainasin ystävältä Vauva-lehden ja siellä näin mainoksen ja ajattelin, että pahus vieköön pitääkö tollasiakin alkaa syödä jos joskus vauvaa aletaan tehdä. Sit huomasin tekstin, että "erityisesti raskaana oleville, imettäville ja raskautta suunnitteleville naisille." Totesin, et kyllähän niitä pitää alkaa syödä jo tosiaan yrittäessä. Sain kuitenkin hyviä neuvoja apteekista ja nää pilsut menee (mehukeiton kans) alas ihan hyvin. Näissä on siis 400 mikro(?? sekö se on se uun näköinen väkkyrä? :D)grammaa foolihappoa ja apteekkitäti kovasti väitti että se on riittävä. Suosittelen kyllä. Tuskin muun merkkisetkään mamat huonoja on, kunhan niissä on just riittävästi sitä foolihappoa. Ja tuskin tosiaan pahasta on vaikka vähän myöhään alkaiskin syödä. :)

Meillä kun soitin neuvolaan kehoitettiin alottamaan raskaus ja imetys vitamiinit ja lisäksi foliren. Tänään vasta oon menossa apteekkiin hakemaan kun en aimmin ole saanut aikaan.
Esikoisen ja kakkosen aikaan en syöny foolihappoa enää lisäksi, eli ilmeisetsi ainakin täällä uudempi käytäntö myös noita ottaa..

Mulle sanottiin neuvolassa kun soitin, että B vitskua syödä ja puhdasta foolihappoa. En sitten tiiä mikä puhdas :D mutta folireniä ostin.

Sent from my iPad using Vau Foorumi

No voi apua... mistä tommone foolihappo ny pitäs muka tietää :D ehkä täytyy huomenna käydä apteekissa. Ei neuvolatätikään mitään puhellu. Ja jos eka neuvola menee 10. viikolle ni kai niitä vitamiineja ennen jo pitäs syyä..

JUst tänään kävin apteekissa hakemas raskausvitat ja sit tuon folirenin. Aiemmissa raskauksissa ei kyllä ole missään vaiheessa ollut mitään mainintaa foolihaposta, kai se on hiljan tullut sitten tännekin :)

Kolme raskautta ilman foolihappo lisää ollut ja kaikki lapset sen puoleen terveitä, joten ei kovin pakollinen.

Sent from my HUAWEI P6-U06 using Vau Foorumi mobile app

Mullaki kaks lasta ihan terveitä vaikken foolihappoa syönytkään, enkä edes raskausvitamiineja niin säntillisesti.
Suosituksiahan nekin vain on ja jokainen tekee niinkuin parhaaksi katsoo, itse ajattelin tämän ekan purkin jälkeen jättää foolihapot pois ja jatkaa pelkillä vitamiineilla.

Foolihapon tärkeys riippuu varmasti ruokavaliostakin. Itse olen syönyt purkista useamman kuukauden jo ennen raskautta, koska en ole löytänyt tietoa, että siitä kummempaa haittaa olisi, mutta hyötyä voi olla.

En myöskään ekan raskauden aikana syönyt foolihappolisää, eivät muistaakseni edes siitä neuvolassa maininneet missään vaiheessa ja täysin terve poika syntyi. Toki vitamiinilisää neuvoivat ottamaan mutta sitäkään en tehnyt kun syön kuitenkin monipuolisesti. Nyt tässä toisessa raskaudessa oon syönyt tollasia monivitamiinipillereitä joissa foolihappolisä on, mut ne on niin pahan makuisia että sit kun raskauspahoinvointi alkaa (joka todennäköisesti tulevan kk aikana alkaa kun ekastakin se oli niin rajua) niin en varmasti pysty sitä ottamaan.

Joskus yksi lääkärituttuni sanoi että se on vähän noiden lääkefirmojen aikaansaama buumi jotta niiden pillereitä ostettas ja ehkä jollain tavalla uskonkin tohon koska siitä niin vähän puhutaan neuvolassa....

Söin foolihappovalmistetta kun yritettiin esikoista ja siirryin sitten mama monivitamiineihin odotusaikana ja jatkoin läpi imetysajan. Nyt kun toista yritettiin söin B-vitamiini valmistetta, jossa oli näköjään foolihappoa ja nyt taas odotusaikana syön noita mama vitamiineja. Mutta uskon, varsinkin näin kesällä, kun tulee syötyä vielä normaaliakin enemmän (eli paljon!:D) kasviksia, että foolihapon saanti on täysin riittävää. Vaikka ei monivitamiinia joka päivä muistaisikaan. :)

Mä oon aamuisin aamupalan jälkeen ottanut, samalla kun muutkin vitskut. Ihan veden kera nielaissut.
Foolihappo kuuluu b-vitamiineihin eli on vesiliukoinen eikä kerry elimistöön eli voi huoletta syödä, itse syön erikseen 400mg ja b-vitamiini lisässäkin näytti olevan 200mg.
Kesällä moni saa foolihappoa paljon paremmin kuin talviaikaa kun tulee noita tuoreita kasviksia käytettyä paljon enemmän, esim. tuoreissa herneissä on paljon.
Kun googlaa foolihappo ja raskaus niin löytyy paljon aiheesta tutkimuksia.

Suositellaanko nyt siis raskausajan vitamiinien lisäksi vielä foolihappoa? Noissa vitamiineissakin sitä on. Viimeksi söin vain niitä ja neuvolassakaan muuta kehotettu. Pitäisikin käydä hakemassa niitä taas.

Täällä meillä suositellaan raskauden ajan 400 µg/vrk. Tsekkaa paljonko siinä sun vitamiini purkissa (en oo ite koskaan ostanut/katsonut) on niin sittten tiedät. :)
"Äitiysneuvoloiden kuuluisi Sosiaali- ja terveysministeriön ohjeiden mukaan suositella odottaville ja imettäville äideille ruuan lisänä foolihappoa." Mulle ei ainakaan mainittu mitään. :)

Muokattu viimeksi:
Netin mukaan tuon verran olikin siinä vitamiinissa mitä viimeksi söin. :) pitääkin käydä taas hakemassa purkki. :)

Takaisin