Foolihappo ja sen tarve

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vaavi2010
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vaavi2010

Puuhakas puhuja
Kaikkihan me tiedämme, kuinka foolihappoa suositellaan raskaana oleville ja raskautta suunnitteleville. Suomessa taitaa tuo saantisuositus olla 400 mikrogrammaa. Jostain kuitenkin tarttui silmääni, että esim. Englannissa raskaana oleville suositeltaisiin foolihappoa saatavan jopa 800 mikrogrammaa eli tuplasti.

Mutta voiko siitä olla haittaa jos ottaa foolihappoa reilummin kuin esim. tuo Suomessa oleva suositus? Vähän niinkuin varmuuden vuoksi. Ja kuinka paljon foolihappoa saa normaalisti ihan ruoasta?

Ja mites sitten on kamomillateen kanssa? Ymmärtääkseni yrttiteetä ei suositella juotavaksi raskausaikana, mutta koskeeko tuo myös kamomillaa? Eli tietämätön kysyy onko kamomillakin yrtti? [8|]

Wikipedia kertoi Foolihaposta näin - http://fi.wikipedia.org/wiki/Foolihappo
"Ylisuurista määristä foolihappoa saattaa jatkuvassa käytössä aiheutua muun muassa heikotusta ja pahoinvointia. Valtion ravitsemusneuvottelukunta on määritellyt ravintoainevalmisteena tai täydennyksen muodossa saatavan foolihapon suurimmaksi hyväksyttäväksi päiväsaanniksi 1 mg/vrk (ravinnosta saatavalle folaatille rajaa ei ole määritelty)."

Ja eiköhän tuo kamomilla lasketa myös yrtteihin... Eli ei kannata litratolkulla kamomillateetä juoda [:)].

Kiitos vastauksesta Nenn1. Itseä kovasti mietityttää, että mitä valmistetta sitä rupeaisi käyttämään. Kun esim. Multivitassa on foolihappoa vain 300 mikrogr. Englannista olen ostanut pelkän foolihappovalmisteen, jossa foolihappoa on 400 mikrogr. Foolihappo on tärkeää, mutta mielelläni ottaisin muitakin vitamiineja, eli olen vähän miettinyt josko ottaisi yhden tabletin molempia päivässä. Tästä tulisi foolihappoa siis 700 mikrogr. Eli taitaa siis olla turvallista.

Mitä vitamiineja ne neuvolassa suosittelevat jo raskaana oleville?

Niin, ja onneksi tuo kamomillateen juominen on ollut ihan satunnaista. [:)]

Tuota foolihapon riittävää saantia olen itsekin miettinyt. Juuri tällä raskausviikolla (5+) se oppaiden mukaan on erityisen tärkeää.

Minä aloin syömään jo yritysaikana Multi-tabsin Raskaus Monivitamiinia ja sen syöntiä olen ajatellut jatkaa koko raskauden ajan. Foolihappoa siinä on vain 200 mikrog / tabletti, ja annostus on 1-2 tablettia päivässä. Ajattelin kesäaikaan syödä yhden päivässä ja talvella sitten kaksi tablettia. Olen kuullut myös, että raskausaikana liika vitamiinien saanti on myös pahasta. Tiedä sitä sitten.

Moikka!

Mä täällä huutelen vissiin vähän vieraisiin pöytiin, kun en Suomessa asu, enkä tiedä minkälaisia vitamiineja siellä on saatavilla... Mutta sen verran halusin sanoa, että luulisin, että tuo 400mcg foolihappoa päivässä on ihan hyvä määrä, ja se näyttääkin olevan suosituksena useissa eri EU-maissa.

Täällä Hollannissa apteekkari yllätti mut jo toissa vuonna, kun alkoi muistuttelemaan foolihapon tarpeellisuudesta, sitten kun joskus haluaisin lopettaa pillerit. Tuolloin tosiaan hämmästelin asiaa, mutta tällä hetkellä olen erittäin kiitollinen, että apteekkari tämän asian esille otti. Muuten en varmasti olisi edes tajunnut alkaa sitä ajoissa syömään. Täällä muuten on suosituksena, että foolihappoa aletaan syömään vähintään 3kk ennen kuin raskautta aletaan edes yrittämään.

Foolihappoahan saa myös useista kasviksista, varsinkin niistä vihreistä! Joten ei muuta kuin lisää kasviksia lautaselle! [:)]

Neuvolassa mulle ei ole annettu mitään suosituksia muuta kuin terveellinen ja monipuolinen ruokavalio. Kannattaa siis marssia apteekkiin ja tutkia siellä vitamiinihyllyjä ja kyllähän sieltä apuakin saa kuhan vaan kysyy. Eiköhän siellä ole mammoille tarkoitettu valmisteita vino pino.
Näissä valmisteissa on varmaan myös kalsiumia yms. hampaiden hyvinvointiin tarvittavia aineita. Tällä raskaudella kun on paha tapa muuttaa tuota sylen "laatua" huonoon suuntaan, joka aiheutti esim. siskolleni ensimmäiset reiät hampaisiin...

Niin, sillä ihan mietin, kun tosiaan törmäsin erilaisiin suosituksiin. Suomessa raskaina oleville 400 mikrogr. ja Englannissa jopa 800mikrogr. Muistelisin jotain sellaista kuulleeni, että Suomessa olis aikanaan suhtauduttu vähän nihkeästi muutenkin purkista otettaviin ravintoaineisiin, vitamiineihin yms. ja raskaana olevillekin olisi suositeltu vain 200 mikrogr. USAssa oli sitten tutkittu, että syntyvien vauvojen aivoissa ja muutenkin kehityksessä oli paljon puutteita ja kun siellä oli lisätty suositeltua foolihapon määrää niin vauvatkin olivat syntyneet terveempinä. Tuosta oli Suomessakin herätty ja hieman nostettu saantisuosituksia.

Näin siis mietin vain, että kuinka paljon sitä foolihappoa oikein tarvii. Että ei ainakaan sen takia tulisi mitään ongelmia sitten pienokaiselle, kun ensin tässä raskaudun... Ja tosiaan näin ne suosittelee että jo raskautta yrittävät saisivat riittävästi foolihappoa. Sen tarve alkiolle on kaikista suurin siinä vaiheessa, kun moni ei edes vielä tiedä olevansa raskaana. Tai ainakin sen ennalta ehkäisevä vaikutus on suurin ihan alkuraskaudessa. Että jos alkaa syömään foolihappolisää vasta plussattuaan on jo vähän myöhäistä.

Tämän sekavan viestin lopuksi lisättäköön, että mun pointtini on siis siinä, että foolihapon saantisuositukset vaihtelevat maasta toiseen ja minä en ainakaan pysty sanomaan kuinka paljon tuota foolihappoa oikein tarvii. Siksi utelin kuinka paljon on turvallista käyttää, ettei siitä tule haittaa itselle tai vauvalle, mutta toisaalta saisi riittävästi. Ja sitten vielä että kuinka paljon normaalista monipuolisesta ruokavaliosta saa foolihappoa päivittäin? Mun käsittääkseni ei kuitenkaan ihan hirvittäviä määriä, että kyllä niitä purkkejakin tarvii.

Missä asioissa tuota foolihappoa muuten sit on? Tyhmäkö...? [8|] Siis onko sitä jossain ruuissa vai mistä sitä muuten saa? [:D]
Äitini ei kuulemma raskausaikana ainakaan syönyt mitään vitamiineja ja ihan terve lapsi on [:)] (Pikkusiskoni siis vasta 4kk) Eihän monet varmasti syö..

undulaatti: juu, tosiaan, mun lähteiden mukaan foolihappoa saa kokojyväleivästä (täysjyväviljat), vihanneksista (eritoten vihreistä), maitotuotteista ja lihasta.

Kuten Vaavi2010 sanoikin, normaalista ruokavaliosta kukaan tuskin saa tuota suositeltuakaan määrää foolihappoa, joten kyllä nuo lisät varmasti tarpeen ovat. Tosin, eihän se ole sanottua, että mitään kehityshäiriöitä välttämättä ilmenee, jos ei foolihappoa syö, mutta todettu on, että foolihapon syöminen raskausaikana vähentää kehityshäiriöiden riskiä.

Sitä en valitettavasti tiedä, kuinka paljon foolihappoa on liikaa. Paitsi, nyt kun googlettelin, löysin tällaisen lyhyen lausuman: "Suurin hyväksyttävä päiväsaanti aikuiselle on 1000 µg/vrk". (Lähde: RavintoaineOpas.fi)

ALKUPERÄINEN: Ailime

Kuten Vaavi2010 sanoikin, normaalista ruokavaliosta kukaan tuskin saa tuota suositeltuakaan määrää foolihappoa, joten kyllä nuo lisät varmasti tarpeen ovat. Tosin, eihän se ole sanottua, että mitään kehityshäiriöitä välttämättä ilmenee, jos ei foolihappoa syö, mutta todettu on, että foolihapon syöminen raskausaikana vähentää kehityshäiriöiden riskiä.

Sitä en valitettavasti tiedä, kuinka paljon foolihappoa on liikaa. Paitsi, nyt kun googlettelin, löysin tällaisen lyhyen lausuman: "Suurin hyväksyttävä päiväsaanti aikuiselle on 1000 µg/vrk". (Lähde: RavintoaineOpas.fi)

Sä pystyit jotenkin paremmin kiteyttämään tuon mun ajatuksen, että kiitos siitä Ailime. [:)] Ja tosiaan itse olen vähän mietiskellyt, että mieluummin syön vähän enemmän sitä foolihappoa niinkuin varmuuden vuoksi. Eli ruoan lisäksi yksi tabletti puhdasta foolihappoa päivässä (400 mikrogr.) sekä lisäksi sitten Multivitaa jossa foolihappoa 300 mikrogr. Saas nähdä vaihtaako Multivitan sitten noihin Multitabsin Raskausvitamiineihin.

Mietin sitäki että voisiko nuo suositusten vaihtelut johtua myös eri maiden ruokailutottumuksista? En ainakaan itse ole käynyt sellaisessa maassa, missä syötäisiin niin paljon kokojyväleipää kuin Suomessa ja täällä tuntuu noiden maitotuotteidenkin käyttö olevan suositumpaa kuin muualla (ainakin itse alan aina reissussa ensimmäiseksi kaipaamaan kunnon täysjyväleipää ja maitoa). Eli uskaltaisin väittää että normaali suomalainen saa jo ruuastaan aika paljon foolihappoja eli sen takia lisiä ei ehkä tarvita niin paljon. [:)] Itse ainakin lisään mielummin foolihappoja lautaselleni kuin pillereihin. Yhden raskausajan multitabsin syön kyllä päivässä ja sen kriittisen viikon otin vielä yhden foolihappovalmisteen lisäksi mutta se riittäköön. [:)]

Pakko nostaa tämä kun itsekin mietiskelin tässä että itsekään en tiennyt olevani raskaana kuin vasta nyt viikoilla 5+ niin mistäs sitä tiesi aiemmin että pitäisi syödä foolihappoa.Syön kyllä päivittäin hedelmiä ja syön kauraleipää ja mustikka juttuja on tullut nyt syötyä vaikka missä muodossa.Maitoa juon mutta vihreät vihannekset ovat jäänet vähemmälle..
Toivotaan että kaikki menee siis hyvin vaikka en noita lisäravinteita ole syönytkään.
Mulla ei vielä edes ole ollut neuvolaa niin mistä noita tietoja löytää nyt muualta kuin netistä.. :/

Suositellaanko sitä foolihappoa läpi koko raskauden vaiko ihan 12. viikkoon saakka? Itselläni siis kroonisen sairauden takia foolihappoa menee päivittäin reilu 1mg, mutta pitääköhän tuota nyt jatkaa pidempäänkin?!

Takaisin