Foolihappo ja muut raskauden aikaiset vitamiinit

Miona78

Puuhakas puhuja
Marrasmammat 2016
Helmimammat 2018
Kuinka paljon ja mitä vitamiineja syötte?
Itelleni määrättiin foolihappoa 4mg/pv (vain reseptillä) viikolle 12 saakka.
Minulla on ollut kahdesta edellisestä raskaudesta diabetes, niin jotenkin sitä ennaltaehkäistäkseen ja turvaamaan lapsen oikeanlaista kehitystä. Myös keskenmenon riski pienenee.
Sen lisäksi syön kyllä vielä D-vitamiinia, mutta ei mitään muuta.
VASTA sen viikon 12 jälkeen saan alkaa syömään mammavitamiineja ym.
Edes omegaa en saa syödä, mitä normaalisti syön lisänä, kun en kalaa saa syödä, mahdollisen verenvuotoriskin vuoksi.
Mutta öljyjä lisäilen sitten ruokiin.
En vaan muista, että edellisissä raskauksissani olisi ollut näin tarkkaa kaikki.
Vai johtuukohan se siitä, kun olen jo "näin vanha"?? :D
 
Mä syön raskausvitamiineja, 50ug D3-vitamiinia, 1mg foolihappoa, 500mg magnesiumia ja kalaöljyä. Viikot 0-11 söin progesteronia ja 81mg aspirinia (koska kaksi keskenmenoa taustalla). Lisäksi pitäisi alkaa syömään rautaa kun on lievää anemiaa nyt raskauden johdosta.
 
Täällä käytössä foolihappo 400ug ja calcium +D-vitamiini. Monivitamiineja hetken yritin syödä ja ne veti vatsan niin sekasin että oli lopetettava :D onneksi neuvolassa sanoivat että pärjään hyvin ilman monivitamiinitabletteja nykyisellä ruokavaliolla.
 
Minä syön vain mammavitamiineja, kiellettiin kaikki muu ylimääräinen :O myös d-vitamiini mitä aiemmin söin.
 
Mullakin on vaan noita mammavitamiineja ollut heti alusta asti käytössä. Neuvolastakin vaan kysyttiin, että käytänkö jotain monivitamiinia ja sillä hyvä. Ei oo vitamiiniasioihin sen enempää otettu kantaa.
 
Minä syön minisun mamaa,multivita omega raskaus(kun en ole pahemmin koskaan ollut kalaruokien ystävä) ja calsorin kalkkia kun maito on alkanut nyt tehdä pahaa oloa.
 
Minä syön b-vitamiinia ja d-vitamiinia kun lääkäri niitä suositteli. B-vitamiinia pitäisi syödä annostuksella 1x2 että saisin tarpeeksi foolihappoa. Epäilytti vaan kun paketin kyljessä lukee, että päivittäinen annostus on 1 tbl ja sitä ei saa ylittää. Mutta kaipa se lääkäri tietää paremmin. Ensi kerralla neuvolassa voisin keskustella muista mahdollisista vitamiineista, että tarvitsenko esim omegaa tms vielä. Tämä on ensimmäinen raskauteni niin en oikein tiedä noista vitamiineista :/
 
Minä syön minisun mamaa,multivita omega raskaus(kun en ole pahemmin koskaan ollut kalaruokien ystävä) ja calsorin kalkkia kun maito on alkanut nyt tehdä pahaa oloa.

Mullakin on alkanut maito tökkimään.
Ja joskus tulee ihan bumerangina ylös.
Mutta erillaisten smoothien kanssa saan senkin paremmin alas.
 
Neuvolasta miullekkii sanottiin et kun syön raskaus ja imetys monivitamiinia niin se riittää heille, siinä on tarvittava määrä d-vitamiinia ja foolihappoa. Tuo vitamiini on ollu kohta kaks vuotta käytössä esikoisen odotusajasta lähtien kun imetän edelleen ja toista lastakin ehdittiin vuosi kuumeilla niin en lopettanut vitamiinin syöntiä välillä. Lisäks syön vielä 50ug d-vitamiinia ja 800mcg foolihappoa kun molemmissa niin pienet suositukset suomessa. Sinkki ja magnesium kans tablettina.
 
Minä syön tollasta monivitamiinia, joka ei ole raskausajan, mutta muuten siinä on paljon kaikkea. Foolihappoa mm se 400ug ja D-vitamiinia 20ug. Joskus mainitsinkin siitä, kun siinä on myös A-vitamiinia lisänä, 0,4mg. Mutta se A-vitamiini on betakaroteenina, eli se imeytyy elimistöön A-vitamiinina vain, jos elimistö sitä tarvitsee. Jos ei, niin sillon ei imeydy. Tästä ei neuvolasta sanottu mitään, että olisi vaihdettava mama-vitamiineihin, kun näistä vitamiineista keskusteltiin. Muutenkin saan ruoasta tarpeeksi esim. rautaa ja kalsiumia, oli tosi hyvät kaikki arvot.
Joten tällä menen siis.
 
Monivitsku, raskaus ja imetysaikaan sekä b-vitamiini erikseen, pitäs auttaa pahoinvointiin....pitäs, eipä oikein auta :banghead: Nuitaki otan ku pystyn, kaikki pillerit oksettaa.
 
Mä syön jotain mamma-vitamiineja, oiskohan multivitaa. Valkkasin apteekissa sen missä oli suurimmat pitoisuudet, sen tarkemmin ei oo huvittanut perehtyä.
 
Mä kävin maanantaina ravintoterapeutilla, ei nyt varsinaisesti raskauteen liittyen, mutta se neuvoi hankkimaan vitamiinit ja lisäravinteet muualta kuin apteekista. Ainakin siis täällä jenkeissä hommaa ei juuri valvota mitenkään ja perusapteekeissa myytävät valmisteet ei oo hirveen hyviä imeytymään ja sisältävät aika paljon kaikkea synteettistä ja säilöntäaineita jne. Suosittelikin mulle ravintoperäisiä valmisteita ja sit erityisesti näihin mun "vaivoihin" eli osteopeniaan tarkotettuja kalsiumin imeytymistä parantavia valmisteita. Ja d-vitamiinia sellasena tosi stydinä tippana kapseleiden sijaan.

Ja sit kehotti ehdottomasti käyttämään vain luomuna maitotuotteet ja munat, vehnän, soijan ja maissin. Täällä käytetään tavallisilla pelloilla niin hirveästi rounduppia että oikein pelottaa mitä jäämiä vauvaan voisi siirtyä. Liha ostetaan myös vain luomuna ja kala villinä, koska viljelty kala ruokitaan täällä sillä roundup-maissilla ja soijalla. Oikein tulee ikävä EU-säädöksiä :D



piipaa 13+3
 
Takaisin
Top