Flunssat raskausaikana

Piltti

Silmät suurina ihmettelijä
Kärsiikö kukaan muu lisääntyneistä flunssista? Täällä jo toinen flunssa kuukauden sisään :(
 
Täälläkin kauheen flunssan pauloissa oltu viikon verran, eilen kävin lääkärillä ja sain sellasen astmapiipun hillitsemään yskää mutta eipä tunnu auttavan yhtään :(
 
Mulla on ollut nyt kolmatta (vai jo neljättä) viikkoa flunssa. Toki viime ja tämä viikko ihan perussettiä enää. Alkuun oli ihan selvä poskiontelotulehdus, kuumetta ja hampaat tuntui putoavan leuoista, vihreää räkää litroittain jne. No onneksi tuo siis jo alkaa olla ohi, räkäkin on enää sellaista keltaista... Olisi siihen kuulemma voinut hakea ab-kuurin, mutta mulla vähän paloi hihat, kun eivät kirjoittaneet yskänlääkettä, niin päätin kärsiä koko taudin sitten. Siinähän se meni 14 vrk tai 2 vko hoitotavasta riippuen, vai miten sitä sanotaan.
Esikoista odotellessa olin myös aikamoisessa flunssassa useamman kerran, ja kyllä minua aina se kuume pelottaa näin raskaana ollessa. Silloin sain yskänlääkettä, mutta niitä taitaa olla tyylin yksi laatu jota raskaana oleville voi antaa. Mulla tuppaa menemään nuo yskät keuhkoihin ja sitten on keuhkokuume tarjolla, joten mieluummin hoitaisin vähemmällä sen yskän pois päiviltä.
Nyt sitten yskään vetelin vaan kuumaa hunajateetä ja valkosipulia roppa kaupalla, sekä vanhankansan jippoakin tuli kokeiltua: sipulia yöksi yöpöydälle renkaina. Tuo konsti kyllä toimi ja piti röörit auki!
 
Neljättä päivää kuumeessa... Ei tunnu vielä hellittävän, koko viikon sairaslomaa. Normaalisti olisin varmaan alkuviikon ollut töissä, mutta nyt pikkusen takia en ota mitään riskejä. En kyllä muista koska viimeksi on ollut näin surkea olo. Tuntuuko teistä muistakin flunssa pahemmalta nyt raskaana ollessa vai kuvittelenko vain?
 
Mulla oli esikoisen odotuksessa yks lievä flunssa, ja tässä toisessa ei vielä yhtäkään. Sairastelen muutenkin niin vähän..
Mutta mun tuurilla se flunssa iskee sitten juuri ennen synnytystä.. :D
 
Minäkään en yleensä hirveästi sairastele, mutta tämän lukuvuoden aikana on ollut jo yksi raju mahatauti, pitkäkestoinen flunssa, jossa ei kuumetta, mutta muuta ikävää senkin edestä, ja nyt sitten taas flunssa. Olen ajatellut, että ehkä se johtuu tästä uudelle paikkakunnalle muutosta. Uudet versiot samoista pöpöistä, niin ei ole elimistö tottunut. ;) Esikoista odottaessa oli myös jokin flunssa, mutta se oli sellainen normaali. Tämä sunnuntaina alkanut flunssa on kyllä vienyt voimat ihan eri tavalla kuin yksikään flunssa ennen. Olenkin miettinyt, että ehkä sillä raskaudella on sitten jotain vaikutusta. Kun ne pahoinvoinnitkaan eivät olleet vielä ihan täysin hellittäneet. Kolmatta päivää poissa töistä, nyt vähän helpottaa, joten huomenna pitää varmaan jaksaa raahautua töihin. :( Viikon pisin päivä tiedossa, joten ei paljon naurata. Kaiken lisäksi voi olla, että auto lähtee korjaamolle (traktori kolhinut takapuskuria ja valoja parkkipaikkaa auratessaan), joten kävellen joutuu ehkä töihin raahautumaan. Pitänee varata parin kilsan matkaan paljon aikaa, kun ei mitään hajua, miten kunto sen kestää. Hohhoi. Toivottavasti lähtee nyt sitten kans pois tämä flunssa! Edellistä sairastettiin monta monituista viikkoa. >:(
 
Jostain luin, että raskaana ollessa saattaa saada jopa 70 % helpommin flunssan kuin normaalisti. Mä oon käyny uimassa monta kertaa viikossa, mutta nyt aion kyllä karttaa uimahallia, koska en jaksa enää sairastaa. Olen joutunut popsimaan maksimiannoksen Paramaxia ja nyt en kyllä haluaisi antaa maha-asukille enää yhtään lisää särkylääkettä.

Räkäisyteen paras apu on sarvikuono suolakannu, jonka saa apteekista. Kannattaa vaan olla tarkka, että ostaa sinne oikeanlaista suolaa ja käyttää useamman kerran päivässä, vaikka se vähän ilkeältä tuntuukin. Poistaa nopeasti tautia hengityselimistä.
 
Täällä on flunssa ehkä vähitellen hellittämässä! Eilen pystyin jo vähän syömään ja nyt onkin heti parempi olo. Alkuviikosta oksentelin nesteetkin. Nyt tuntuu ettei raskausoireita enää juuri ole, mutta se onkin näillä viikoilla jo ihan odotettu tunne. Yöllä aivastin ja tuntui että kohtu olisi revennyt irti, aivan kamala kipu tuli ja sitä hetken uikutin. Meni onneksi ohi.
 
Täällä kanssa flunssan kourissa, yök! Mutta uskoisin tämän olevan jo parempaan päin ja vajaa viikko vasta mennyt.
Alkuraskaudessa sairastin kroonista poskiontelontulehdusta (alkoi jo ennen raskautta, kesti 5 kuukautta ja vaati 4 punkteerausta), mutta kun siitä selvisi, ei mitään pöpöjä tullut pitkään aikaan. Nyt sarvikuono käytössä, nenäsumute (Nasonex) ja Pulmicortia keuhkoihin. Kaikki määrättiin sillon alkuraskaudessa poskiontelontulehduksen aikaan. Ja tietty mustaherukkamehu ja Panadol. Aivastaessa ja yskiessä saa kyllä masun todella kipeäksi, välillä ihan pelästyy, kun vihloo niin kovasti. Mutta pikkuinen liikkuu niin reippaasti, että tuskin on suurempaa huolta, minulla vain entistä tukalampi olo.. :)
 
Minulla ja esikoisella on juuri flunssa päällä. En kyllä itse koe yhtää sen erikoisemmaksi kuin jos ei olisi raskaana. Erikoista on se, että nyt 2kk sisällä olen ollut 3 kertaa vatsataudissa. Niin, että molemmista päistä tulee ja kuume nousee. Ei kovin herkkua oo ollu, ehkä töistä tartutan itteni kaikille taudeille.
 
Takaisin
Top