Flunssakausi

Tiukuliisa

Piirimestaruustason postaaja
Toukokuunmammat 2015
Helmikuun äidit 2019
Nyt se sitten iski. Hirveä lentsu. Kurkku on aivan tulessa, hengittäminenkin sattuu ja ääni on lähinnä pihinänä. :sad001

Kaivoin astmalääkkeet esiin, sillä terkkari sanoi jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä, että inhaloitavia voi käyttää tarvittaessa. Muutahan ei panadolin lisäksi voi ottaa.. Onneksi sitäkin löytyy nykyään hottina. Ja hunajaa menee taas lusikkakaupalla.

Olis kiva kuulla millä konstilla muut hoitavat flunssaansa ja mitä kikkoja on mm. raastavaan yskän hoitoon...
 
Katotaan miten selviän raskauden kanssa, yleensä oon aika hyvä välttämään noita...tosin kun aloitin pari vuotta sitten amk:lla työt niin siellä koulumaailmassa sai heti pöpöjä ja ekan parin kk aikana oli kauhee räkätauti ja sama toistu seuraavana syksynä :D

Mä oon tykänny juoda finrexiniä flunssassa mut se ei vissiin ollu sallittua, mut olikos sit panadal hot ok?
 
Nenäkannu!! Nopeuttanut mulla paranemista aina! Yskään haen itsekin vinkkejä, tuntuu mahassa ikävältä yskiminen :/
 
Hunaja! Eukalyptushunaja on tehokasta. Ja hankkikaa kauluri, mielellään villainen sellainen. Helpottaa kurkkukipua ja yskimistä, kun pitää kaulan, rintakehän ja niskan lämpimänä
 
Äippä tuossa käväs tuomassa soppaa ja hakemassa koiran hoitoon, kun en itse jaksa liikkua ku vessan ja sängyn väliä. Protkotti vielä siitä hunajasta, että se on lusikalla suuhun laitettava eikä mihinkään juomiin sekoitettuna, että tehoaa. Yskään muisti mummin vinkin, että kun suolavedellä kurlaa niin desinfioi kurkkua ja kuumaan suihkuun passitti höyryhengittämään että limat irtoaa.. Mihin sitä joutuiskaan ilman äippää ja edesmenneitä mummoja vanhan kansan neuvoineen. ❤
 
Höyryhengittää voi myös peittämällä kasvot ja kiehuvan kattilallisen vettä pyyhkeellä. Saa samalla kasvohoidon :D Juon myös usein flunssassa kuumaa vettä hunajan ja sitruunan kanssa. Varmaan ainakin kaupasta saatavia kurkkupastilleja voi syödä ja kysykää ihmeessä apteekista, saako jotain ei-niin-lääkepohjaisia troppeja syödä. Itse olen vielä välttynyt, kun olen vain kotona muhinut, mutta saa nähdä nyt kun pahoinvointi on hellittänyt ja kestän taas kulkea ihmisten ilmoillakin. En tykkää yleensäkään juuri syödä lääkkeitä flunssaan, lähinnä buranaa sitten jos pää tulee liian kipeäksi, luotan lepoon ja hunajaan :)
 
Hunajaa ronski lusikallinen ja nimenomaan suoraan suuhun sulamaan! Meillä ihan ehdoton lastenkin yskän hoidossa.
 
Kanakeitto lisää limaneritystä, mikä nopeuttaa bakteerien siivoutumista pois kehosta. Tai jotenkin näin se meni. Mutta vanhan kunnon kanakeiton pitäis oikeesti tehota tällä tavalla. Ja kyllähän siitä ainakin lohdullinen fiilis tulee, ku hörppii kuumaa keittoo kipeeseen kurkkuun ja räkäseen päähän.
 
Viikko mennyt punkan pohjalla eikä loppua näy. Kurkkua kutittaa öisin niin paljon, ett epäilen ettei täss kerrostalossa nuku kukaan mun yskimisen vuoksi.
 
Höyryhengittäessä ei missään tapauksessa kiehuvaa vettä! Liuottaa kurkusta vähän muutakin kuin limaa. Just ja just höyryävä vesi on hyvä.

Suolahuoneella käyn. Suosittelen myös nenäkannua.
 
Luonnon omat kostit käyttöön eli juurikin tuo hunaja on mahtava tuote lenssuun, älkääkä myöskään unohtako VALKOSIPULIA! Vaikka siitä vähän hajuhaittaa tuleekin niin on ihan huippuhyvä luonnon antibiootti, varsinkin aamulla tyhjään vatsaan syötynä erittäin tehokas. Mielellään raakana tulisi syödä että kaikki aineet säilyy. Raastakaa vaikka hapankorpun pintaan kynsi ja vähän juustoa päälle, aika herkkua :)
 
Itsellekin iski nyt lenssu! Kurkkukivulta onneksi välttynyt, mutta korvat on lukossa ja nenä vuotaa ja on tukossa ja olo on aivan kamala! Silmät ei pysy auki ja mikään unimäärä ei auta! Tähän päälle raskausoireet, niin jopas on rattoisaa :grin
 
Yskään: lämmin maito + voita ja mikroon 2 minuutiksi + hunajaa ja sit nukkumaan! Auttaa liman poistoon :)
Ja raastetun sipulin voi hengittää niin paljon ku voi, auttaa nuhaan
 
Tulin kesken päivää töistä kotiin. Flunssa tuntuu taas ikävämmältä. Hirveä huoli, että onko tästä tulossa joku poskiontelontulehdus... Minua vähän varoiteltiin, kun tuohon työhön menin, että rakennuksessa on hometta. Nyt alan vähän uskoa, että ehkäpä on. Jo toinen flunssa tänä syksynä, eikä meinaa parantua. En minä normaalisti näin paljon sairasta.
 
Kaks viikkoa nyt kestänyt tää lenssu.. Eilen törkkäsivät onneksi influenssarokotteen käsivarteen neuvolassa.
 
Aiotteko muuten ottaa influenssarokotteen?? Sitähän suositellaan raskaana oleville ja varsinkin viimeisellä kolmanneksella. Ja jos on ottanut loppuraskauden aikana niin suojaa lastakin joitakin kuukausia syntymän jälkeen. Itse en ole aikaisemmin koskaan ottanut kyseistä rokotetta ja nyt tuntuu että kaikki siitä toitottaa...olen kahden vaiheilla.. Mitä mieltä te olette asiasta? Nyt rv 18+1
 
Itse otin heti ekalla neuvolakäynnillä kun suositeltiin. Koen että on hyödyllinen nyt kun raskaana, muutoin en oo ikinä ottanut inf.rokotetta.
 
Kyllä mä varmaankin otan jos neuvolassa sitä tarjoaa, joskus vuosia sitten sairastanu influenssan ja ei oo mikään hepponen tauti
 
Jouluaatosta asti kova flunssa päällä. Tää päivä on ollut ensimmäinen kuumeeton. Räkää riittää ja yskä valvottaa :sad001 Hunajaa kokeillaan, jos auttais. Astmaatikkona ei kovin helppoa aikaa nää räkätaudit.. :sad001 Ruokakaan kun ei oikein ole maistunut.
 
Me käytiin lääkkeet läpi lekurin kanssa viimeksi. Astmalääkkeet saa ottaa, allergia lääkkeistä ainakin Claritynia saa ottaa ja nenäsumutteita (Otrivin ja Nasolin) saa käyttää, sillä vaikuttavat paikallisesti. Joulu kuivassa hirsimökissä kovassa pakkasessa ainakin meikäläisen löi ihan tukkoon ja Otrivinia sekä allergialääkettä on mennyt (silmät kun alkoi vuotamaan kanssa). Tsemppiä!
 
Takaisin
Top