Flunssakausi ja muut pöpöt - onko ne tulleet teille?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä nyt pyörii pöpöä tehokkaasti. Kuopus on reilu kuukauden ollut vähintään joka toinen viikko kipeänä ja nyt aloitettiin kolmas antibioottikuuri korvatulehdukseen kuukauden sisään. Esikoinen on onneksi ollut vain välillä vähän räkäinen. Streptokokkiakin lääkäri epäili, kun korvatulehdus tulee uudestaan ja uudestaan, mutta näyte oli negatiivinen.

Viime syksy oli katastrofi, sairastettiin koko ajan puoli vuotta putkeen, sekä aikuiset että koululaiset. Nyt ei ole ollut yhtään flunssaa helmikuun jälkeen tässä talossa, paitsi nyt tällä viikolla esikoisella oli joku lievä tauti.

Meillä oltiin viime syksynä yhtä putkea flunssassa elo-tammi ja sitten helpotti flunssien ja kuumeiden suhteen. Vuoden vaihteen jälkeen oli pari ripulitautia lapsilla. Itsekin olin ihan kokoajan kipeänä tuolloin.

Tämä syksy on ollut huomattavasti parempi! Nyt 1v on joku räkätauti päällä, että nenää joutuu imemään, muttei kummempaa. Muilla jotain pientä nuhaa. Eli nyt vasta eka varsinainen räkätauti tänä syksynä :folded: ja tosiaa molemmat lapset käyvät hoidossa keräämässä tauteja, muttei siltikään tilanne oman tämän pahempi

Muut ovat olleet terveenä, paitsi yks yö nuorempi lapsi oli oksentanut. Itse olen ollut monta viikkoa kipeä, oli järkyttävä kuumetauti ja sain jälkitaudiksi antibiootit vaativan korvatulehduksenkin.

Nuorempi lapsi tässä vähän aikaa sitten sairasteli ( kuume, ja koska ei syönyt kunnolla, myös oksensi - onneksi meillä on pestävät sohvakankaat)

Muu perhe on ollut tähän mennessä terve, mutta aika näyttää. Yleensä esikoinen imuroi kaikki taudit koulusta. Nuoremmalla on parempi vastustuskyky.

Lapsi sai jonkun ihme kuumetaudin. Ensin oli yhtenä päivänä vähän kuumetta. Tästä parin päivän päästä nousi pientä kuivaa näppylää vatsaan ja selkään, ehkä poskeenkin. Mä tulkitsin ne jo roihahtaneeksi atooppiseksi ihottumaksi, kun sitä oli pieni kuiva läiskä ennestään. Ja semmoisena sain myös ohjeet hoitaa terveyschatista. Näppylöistä päivän päästä nousi taas kuume, tällä kertaa kävi 39:ssä. Kuumepäivillä väliä siis 4 vrk. Ei mitään flunssanoireita tai muutakaan, ja nyt muutama päivä vikasta kuumeesta on vatsan ja selän näpyt jo hävinneet, ja vain se alkuperäinen atopia jalassa jäljellä, minkä hoitoa jatketaan. Olikohan meillä vauvarokko vaikkei ollutkaan tyypillistä 3 vrk kuumetta putkeen ja sitten vasta näppylät, vai oliko meillä vain kuume jostain syystä ja näppylät eri syystä 😅

Meillä on yllättävän vähän sairasteltu tänä syksynä verrattuna viime syksyyn. Silloin esikoinen aloitti päiväkodissa ja tuntuu, et koko syksy ja talvi olimme kipeinä. Mä sain kaikki taudit, kun olin raskaana.

Syksyllä on ollut pieniä flunssia, mut nyt viimeiset 2 viikkoa esikoinen, vauva ja mies ovat olleet tosi kipeitä, kun esikoinen nappasi päiväkodista RSV:n. Mulle ei jostain syystä tarttunut, vaikka vauva pärski jatkuvasti mun päälleni.

Nyt kun kaikki antibioottikuurit on nautittu, odottelen mikä päiväkodista tarttuu seuraavaksi.

Mä kehuin tossa aiemmin ylempänä, että meillä on oltu yllättävän terveitä tänä syksynä vrt viime. No nyt vklp molemmilla pienillä oli kova kuume ja nyt itellä kolottelee niveliä ja päätä (tätä ennen olen ollut jo 2vk flunssassa ja vaikutta että molempina viikkoina oli eri tauti...). Näemmä nyt sit lähti putki päälle

Meillä ollaan oltu siitä onnekkaita, että koululainen eikä päikkyläinen ole sairastaneet. Toinen ollut päikyssä jo heinäkuun puolivälistä asti ja toinen seilaa kahden kodin väliä.

Kolme viikkoa päikkyä takana ja tänään aamulla keltaista paksua räkää nenä täys. Yleisvointi kuitenkin hyvä, ei yskää tai kuumetta. Toivotaan, että kesällä putkitetut korvat auttaisi siihen, ettei nostaisi kuumetta niin helposti.

Tällä viikolla iski flunssa kaikille. Pari päivää kesti ja oli aika vähäoireinen. Saa nähdä milloin seuraava tulee.

Nyt se flunssa ja kuume iski tännekin. Kuopus kerkesi olla 1,5 viikkoa koulussa ja tänään alkoi nenä vuotaa, yskittää ja kuume nousi. Itselläkin kurkku tuntuu vähän karheelta ja väsynyt olo. Kohta se on varmaan meissä kaikissa.

Esikoinen viime viikolla ekaa viikkoa päiväkodissa ja heti viikonloppuna oli ääni paineessa ja nenä vuosi. Tästä se taas alkaa. Itse olen toistaiseksi vielä säilynyt. Saako raskaana muuten vetää c-vitamiini+sinkkukuuria ? Olen tota aina flunssakausina harrastanut.

Muksu oli kesän päiväkodissa tänä vuonna ja ei yhtään poissaoloa vaikka oli yhdistetty lapset eri päiväkodeista ja lomalaiset reissanneet pitkin poikin.😇 Heti nyt kun oma päiväkoti porukka alkanut palata omaan hoitopaikkaan niin eiköhän olla koko perhe kipeänä 🫣😅😇 tätäkö tää on taas syksyn 🥴😳😞 työelämässä arvostetaan jatkuvia poissaoloja 🫣

Kolmisen viikkoa päiväkotia takana ja vasta tänään kuopus on ensimmäistä päivää poissa. Esikoinen ja me vanhemmat olemme terveitä. Yksi kysymys päiväkotiin ja sisaruksiin liittyen, meneekö muilla(kin) terve lapsi päiväkotiin (vatsatauti lienee poikkeus, mutta perus flunssassa), vaikka joku lapsista sairastaa kotona? Minä ja puolisoni teemme pääasiassa etätöitä kotona, joten yhden lapsen sairastaessa voimme molemmat tehdä töitä, eikä tarvitse ottaa saikkua, kun voimme vuorotella sairaan lapsen hoidossa.

5 arkipäivää koulua ja tokaluokkalainen sai kuumeisen flunssan, tässä tarttunut yksitellen koko perheeseen. Ihan koko kesä oltiin terveenä.

Takaisin