Flunssa - vinkkejä oireiden luontaiseen hoitoon

Sanya

Oman äänensä löytänyt
Nyt on taas se aika vuodesta, kun erilaiset flunssapöpöt jylläävät. Koska flunssaoireet ovat hyvin epämukavia, voisimme kerätä tänne konsteja, miten oireita ja oloa voisi helpottaa ilman lääkkeitä näin raskausaikana.

Itselläni on pitkä historia toistuvista poskiontelontulehduksista ja aikoinaan minulla oli käytössä nenäkannu (ns. Sarvikuono) poskionteloiden huuhteluun. Nenäkannu on pitkään ollut kaapissa käyttämättä, sillä aiemmin flunssaisena olen turvautunut lähinnä nenäsuihkeisiim tukkoisuuden helpottamiseksi, mutta nyt kun flunssa iski ja lääkkeitä yrittää raskauden takia välttää, tuli kaivettua tämä vanha tuttu väline esille :)

Nenäkannuja saa apteekista (hinta hieman reilu 10 euroa) ja toimintaperiaate on yksinkertainen. Ruumiinlämpöisellä suolavedellä huuhdellaan sierainten kautta poskiontelot. Tämä irroittaa limaa, kosteuttaa kuivia limakalvoja ja puhdistaa poskionteloita. Suosittelen siis kaikille nuhasta (myös allergisesta) kärsiville, itse sain aikoinaan toistuvat krooniset poskiontelontulehdukset tällä keinolla kuriin ilman lääkitystä :) Nytkin heti ensimmäisen huuhtelun jälkeen henki taas kulkee ja poskionteloiden paine helpottui liman lähtiessä liikkeelle.

Ohessa vielä artikkeli (klik) aiheeseen liittyen (vaikka onkin vanha, sisältää asiaa :) )

Onko muilla lisää luonnonmukaisia kikkoja flunssan selättämiseksi?

PS. Itse vasta ensimmäistä lasta odotan, mutta olen kuullut, että tämä olisi hyvä keino myös lasten nenän tukkoisuuden hoitoon :)
 
Mulla on kanssa käytössä tuo nenäkannu.

Niiden nenäsuihkeiden sijaan kannattaa kokeilla ihan perussuolatippoja, mitä saa kanssa apteekista, kun niitä voi tiputella pitkin päivää tukkoiseen nenään. Ja noilla samoilla suolatipoilla tosiaan sitten vauvan nenääkin voi yrittää aukaista, jos flunssa yllättää..
 
Mulla toimii yleensä, että syön hirveän määrän hedelmiä ja vihanneksia. Kannattaa aloittaa kunnon kuuri heti, kun yhtään tuntuu, että tauti yrittää iskeä, usein oon välttynyt siltä kokonaan. Tietty noita nyt on fiksua syödä paljon koko ajan, mutta flunssan lähestyessä määrä kannatta kolminkertaistaa. Ja jos on kurkku kipeä, niin yöksi kaulaliina kaulaan. :)
 
Ja suolatippoja saa myös suihkeen muodossa! Itse käytin sitä imetysaikana sekä itselläni että vauvalla flunssan yhteydessä. On mun mielestä huomattavasti kätevämpi ainakin vauvan kanssa kuin tipat. Saa nukkuvallekin vauvalle melko huomaamattomasti laitettua ja tulee sopiva määrä:) Tehosta en osaa niin sanoa, koska mulla ei oo kokemusta mistään lääkkeellisistä suihkeista, eikä nenäkannusta, jota mulle on kyllä kovasti kehuttu:) Mutta onpahan turvallinen raskausaikanakin.
 
Eikös näitä ole kaikenmaailman vanhan kansan keinoja myös? :) valkosipulia yöksi villasukkaan ja flunssa helpottaa. On täällä ainakin joskus toiminu. Yskänlääkkeen sijasta hunajavettä ym.

Kiitos memi vinkistä, että suolatippoja on suihkeenakin. Täytyy tälle vauvalle niitä ostaa, kun tuo esikoinen ei ainakaan kamalasti innostunut niistä normaaleista tipoista.
 
Joo mäkään en ensin tiennyt suihkeesta ja meijän tyttö myöskin inhosi tippojen laittamista huomattavasti. Suihke meni sitten helposti:) Otrimer -niminen suihke on ollut meillä käytössä; tästä erotuksena hyvä huomata, että Otrivin-suihke on ihan lääkesuihketta.
 
Tosiaan, tuo suihkekin on hyvä :) Aikoinaan käytin sitä nuhan yhteydessä limakalvojen kuivumiseen, koska se aiheutti jatkuvasti nenäverenvuotoa, eli toimii siihenkin :)

Mukava flunssa tämä, ensin kurkkukipua 1,5 pvää, sitten nuhaa 3 päivää ja nyt siirrytään yskään ja keuhkoihin näemmä. No, levon kannalta tämäkin aika on hyvä ottaa :)
 
mä ja lapset käydään suolahuonehoidossa heti, kun flunssa iskee. Tänä syksynä ei oo vielä tarvinnut, ja kuulemani mukaan voi olla, että jääkin flunssakausi meiltä väliin - keväällä loppui meiltä lehmänmaitotuotteiden käyttö, ja joidenkin tutkimusten mukaan lehmänmaito olisi liitoksissa flunssiin ja sen lisänä oleviin sairauksiin. En tiedä sitten, mutta sehän on tutkittua ja todettua, että maitotuotteet lisää limaneritystä ja tavallaan paksuntaa sitä limaa. Eli voisi sitäkin ehkä kokeilla, että flunssan ajaksi lehmänmaito minimiin ja katsoa, jos se helpottaisi. Suolahuonettakin suosittelen, jos sellainen lähistöltä löytyy, ja erityisesti suosittelen, että jos mahdollista siellä kannattaa käydä yksinkin vaikka ihan vain rentoutumassa :D Lapsille voi ottaa hiekkaleluja mukaan (toki puhtaat, ettei huoneen suola likaannu), suolahuone on siis kokonaan suolalla vuorattu huone jonka lattialla on paksuhko kerros suolaa, jolla voi leikkiä kuten hiekalla.

Sitten multa löytyy teeohjeita vaikka ja mihin. Kurkkukipuun auttaa, kun sekoittaa yhden sitruunan mehun ja ruokalusikallisen hunajaa kupilliseen kiehuvaa vettä, ja tätä juo monta kertaa päivässä. Toinen vaihtoehto on sekoittaa ruokalusikallinen hunajaa ja teelusikallinen omenaviinietikkaa lasilliseen keitettyä, lämmintä vettä, ja tätä juodaan pieninä kulauksina useita kertoja päivässä.
Päänsärkyyn auttaa, kun sekoittaa 4g kanelitankoa, 3g lakritsijuurta, 2g gingsengjuurta ja 1g inkiväärinjuusta neljään kupilliseen vettä ja kiehauttaa, keittää kevyesti kannen alla 10-15 min ja siivilöi. Tätä pitäisi juoda kaksi kupillista päivässä. No, helpompi vaihtoehto on marssia lähimpään ekokauppaan (Ekolo, Ruohonjuuri yms.) joissa myydään Clipper-teetä, näistä yksi maku on lakritsinjuuri. Se auttaa sekä päänsärkyyn että vilustumisoireisiin. Päänsärkyä voi kokeilla hoitaa myös keskittymällä "kolmanteen silmään", eli siihen pisteeseen joka on kulmakarvojen keskellä, ja yrittämällä katsoa sen läpi.
Vilustumiseen taas auttaa alunperin tiettävästi egyptiläistä perua oleva vanhan kansan tee, jota meillä lapset on alkaneet kutsua "taikajuomaksi". Se maistuu ihan törkeän kamalalle, polttaa suun ja nielun ja vielä mahassakin, mutta se oikeesti auttaa ja helpottaa oloa välittömästi, ihan kuin joku nostais sen flunssaisen sumuverhon pois. Se tehdään näin: raasta 3-4cm inkiväärinjuuorta puoleen litraan vettä (tai lisää siihen pari teelusikallista inkiväärijauhetta). Lisää n. neljäsosa teelusikallinen pippuria ja ½-1tl basilikaa. Kun seos kiehuu, lisää 2tl mustaa teetä (eli 2 pussillista lähes mitä tahansa kaupasta saatavaa perusteetä), sekä tilkka maitoa, kuten kahvimaitoa laitetaan. Keitä kevyesti n. 5 min ja siivilöi. Makeuta ruskealla sokerilla tai hunajalla, juo monta kertaa päivässä. Mä oon siis pullottanu tän johonkin puhtaaseen pulloon, ottanu aina puoli kupillista tai kupillisen ja lämmittäny mikrossa uudelleen.
Yks tapa helpottaa flunssanoireita on myös ihan vaan keittää inkiväärinjuurta (pilkottua tai raastettua), lisätä siihen sitruunan mehu ja hunajaa haluttu määrä, ja juoda sitten sitä. Inkivääri on siitä ihmeellinen kasvi/juuri, että se auttaa suurinpiirtein kaikkeen flunssasta reumaan, myös pahoinvointiin (mutta inkiväärivalmisteita ei suositella raskaana oleville, koska niissä voi olla valmistusmaasta riippuen epäpuhtauksia, joista ei tiedetä), ja sen kerrotaan myös ehkäisevän syöpää, liekö totta vai tarua.

Näitä rohtoja löytyy mulla sit melkeein mihin tahansa vaivaan :D
 
Takaisin
Top