Flunssa ja raskaus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bubs
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Bubs

Vauhtiin päässyt keskustelija
Täällä yskin keuhkojani pihalle... Yskää ollut viimeksi ala-asteikäisenä, nyt lapsiperhe-elämän valmennukseksi vissiin yskin tauotta 24/7. Nuhaa ei sanottavasti ole ja alun pieni kurkkikipukin hellittänyt. Mutta tämä yskä sitten. Ehkä 20s yskimättä ja taas mennään. Itkisin ja ulisisin ellei se olisi varmin tapa pahentaa oloa entisestään. :(

Tietysti kamala huoli vauvasta, kun on ekalla kolmanneksella jo tällaisen taudin kourissa. Pelottaaaaa. Siihen päälle perusjutut eli morkkis, kun taas on saikulla (just alun pahoinvoinnista selvitty, kop kop.. No se pohjakuvotus tästä puuttuisikin!)

Miten olette selvinneet erinäisten kulkutautien kanssa raskausaikana/aikoina? Ei paljoa parasetamoli hetkauta tätä kiusankappaletta. Mies jaksaa onneksi passata eteen kuumia juomia, ei tästä muuten olisi selvitty päivääkään.

Täällä kans joulusta asti oltu flunssassa. Eipä tähän auta muutenkaan kuin aika, eiköhän pikkuhiljaa mene ohi. Itse laitoin pahimman tukkoisuuden aikaan kaulalleni foreverin aloe heat voidetta. Lämmitti kivasti ja sai tukkoisen nenän vähän aukeamaan (sisältää aloeveraa, mentolia ja eukalyptysöljyä). Ei perusflunssa vauvalle mitään tee.

Mä en ennen ole ollut raskaana, mutta lääkkeettömiä hoitoja flunssalle olen kokeillut paljon. Nenäkannu on hyvä, jos nenä on tukkoinen tai limakalvot ärsyyntyneet. Yleensä jos yskä ei johdu keuhkorohinoista, johtuu se turvonneista limakalvoista nenässä ja kurkussa ja suolavesi laskee tätä. Eli kannun lisäks voi koittaa suolavedellä kurlausta. Tähän lisäksi ne perinteiset hunajateet, sitruuna ja valkosipuli (inkiväärin jättäisin nyt pois ;) ) Pari salmiakkia voisin kanssa imeskellä päivässä, eihän ne ole kokonaan kiellettyjä! Se helpottaa ainakin mulla köhää vähäsen. Ja lämmin suihku tekee olon hetkeksi paremmaksi.

Lepäile ja ota rennosti! Paranemisia!

Mulla oli kahden viikon paha flunssa (onneksi ilman yskää mutta muutoin) juuri ennen plussaa ja sen jälkeen. Suolasuihke nenään (apteekista saa erilaisia) auttoi nenäoireisiin, ja kuumaa juomaa litkin litroittain päivässä. Mustaviinimarjamehun voittanutta ei ole. ;) Itse lotrasin siihen myös hunajaa, jonka pitäisi hillitä yskää, mutta eilen terkkari tyrmäsi, ettei raskausaikana saisi käyttää hunajaa ollenkaan. (Alle 1-vuotiaat lapsethan ei saa sitä syödä muistaakseni botuliiniriskin vuoksi...) Onko muut kuulleet tällaisesta?

Kävin työterveydessä ja terkka varsin tietoisena raskaudesta suositteli hunajaa teehen. En taida uskaltaa, niin järkyt paska mutsi -fiilikset ollut pariin otteeseen kaiken maailman vakuumikaloista ym., joita ehdin viedä lusikallisen suuhun ennen kuin takaraivosta kuuluu napakka "Hetkinen!" :p Näkee ettei perustilanteessa mieti _yhtään_ mitä syö ja mitä ei...

Pikaisella googlettelulla tuosta hunajasta tuntuu olevan suosituksia molempiin suuntiin, että suositellaan tai ei suositella ollenkaan. Eviran virallisilla sivuilla sitä ei mainita, joten ehkä itse uskaltaisin pieniä määriä ja harvoin nautittuna käyttää, jos nyt "pakko" olisi (esim testaisin yskää helpottamaan, mutta jos ei tehoaisi niin en sitten käyttäisi). http://www.thl.fi/fi/web/elintavat-...aika/raskausaikana-valtettavat-elintarvikkeet

Mäkin Bubs yhä yskän kourissa. Itse flunssa alkoi joulun alla, nyt siitä on jäljellä limainen tunne kurkussa ja jatkuva tarve yskiä. Kävin viikko sitten ensimmäisen kerran lääkärissä: silloin ohje oli juoda lämmintä juomaa hunajalla ja höyryhengitellä. Eilen kävin uudelleen, kun yskä ei vieläkään helpota, ja sain reseptin Cocillana-yskänlääkkeeseen. Sen avulla sain hyvin nukuttua, mutta päivällä sitä ei saa ottaa, koska vaikuttaa keskushermoston kautta. Olis kyllä mahtavaa olla taas terve ja päästä liikkumaan. Lääkäri sanoi, että keskimäärin kolme virustautia nainen sairastaa raskauden aikana, saa nähdä :)

Toffee, jos sulla näkyy mun arvio "huonoa kieltä" niin oli painovirhe :smiley-ashamed008
Noi pienet kuvakkeet on niin ärsyttävän lähellä toisiaan että kännyllä sohiessa tulee aina melkeen väärä kuvake! :grin

Bubs, olen potenut jatkuvaa flunssaa koko raskauden ajan noin 10 viikkoa. Kolme kertaa jopa kuumekin noussut ja jatkuva karmea päänsärky. Nyt alkaa pikku hiljaa elämä voittamaan. Lisäksi käytin flunssalääkkeitä ibuprofeiinia ja Finrexiä ennen kuin tiesin olevani raskaana. Vähän jännittää, miten tämä jatkuva sairastelu ja lääkkeet ovat vaikuttaneet pikkuiseen, mutta varhaisultrassa kaikki näytti olevan kunnossa.
Sain lääkäriltäni ohjeet hoitaa yskää hunajalla eikä käynyt mielessä, että se voisi olla kiellettyjen ruoka-aineiden listalla.

Täällä aletaan juuri ja juuri selvitä kolme viikkoa kestäneestä yskästä! Mulla auttoi höyryhengitys eli kattilaan vähän vettä kiehumaan ja siiten sitä kuumaa höyryä hengitellään esim pyyhkeen avulla kun kattila on nostettu liedeltä (VAROVASTI ettei tuu palovammoja!!)

Tsemppiä kaikille flunssaisille <3

Tästä tulikin vielä mieleen, että kuinka moni on ottanut influenssarokotteen? Itsellä ei ole tullut vielä otettua vaikka saisin parista muustakin syystä. En kyllä edes tiedä aionko edes ottaa. Jotenkin niin ristiriitainen olo siitä.

Marru: mä kans pohdin kovasti tota rokotetta. Neuvolassa puhuukin siitä ja tuntui terkan rivien välistä luettava oma mielipide olla, ettei itse suosittelisi. Sanoi ettei suosittele ainakaan ekan kolmanneksen aikana.

Itse sitten päädyin siihen, että en ota (vaikka koulussa olenkin töissä), koska olen muuten oikein hyväkuntoinen, ei mitään perussairauksia, vauvakaan ei synny flunssakaudella ja lisäksi jos ottaisin ekan kolmanneksen jälkeen niin ei välttämättä ehtisi vaikuttaa kun flunssakausihan alkaa nyt olla käsillä. Lisäksi just luin jostain että virus on taas muuttunut niin paljon ettei välttämättä estä läheskään kaikkia viruksia.

Mutta tähän on varmasti monta mielipidettä..itse ajattelin mennä näillä :)

Täällä myös yksi flunssainen. Yskä alkoi heti plussaamisesta ja sitä onkin jatkunut nyt viisi viikkoa, mutta nyt tuntuu että viimein alkaa helpottaa!

Tuosta influenssarokotteesta. Työni vuoksi saisin rokotteen ilmaiseksi ja raskaana ollessa kuulun siis riskiryhmään. En kuitenkaan ole missään vaiheessa ajatellut rokotetta ottaa, sillä olen perusterve, ja joka vuosi selvinnyt ilman sairastumista influenssaan. Kaiken lisäksi tämä nyt annettava rokote ei täysin tehoa tämän talven virukseen, joten enpä näe oikeastaan mitään järkeä ottaa piikkiä.

Hengittäminen, ooooh. Vähän samassa sarjassa kuin toinen ylellisyystuote, nukkuminen, tällä hetkellä. Viime yö valvottiin kurkku- ja korvakivun kanssa, yskän lisäksi.. Meinaa taistelutahto loppua välillä.

Otin influenssarokotteen just ennen plussausta siinä vaiheessa, kun olin tooodella väsynyt ja ekoissa repäisykivuissa. Tuolloin aavistus raskaudesta jo oli. Raskauden suhteen kaikki siis sujunut hyvin. Mulla kokemus perheenjäsenen sairastamisesta ja itse terveenä pysymisestä, todennäköisesti rokotteen ansiosta. Siksi tuon rokotteen aina olen hyvillä mielin ottanut, kun sen työni puolesta saan.

Bafusinia saa syödä!! Kyllä hetkeksi lievittää viiltelyä kurkussa, että ehtii vaikka nukahtaa. Just päikkäreiltä heräsin.

Otin influenssarokotteen viime vuonna ja otin nytkin ennen plussaa. Rokotin myös 8kk vauvan. Enpähän toimi kantajana jos sattuisi iskemään. Tosin virus lienee muuttunut paljon, joten onko sit hyötyä, en tiiä. Onpahan otettu.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Takaisin