Facebook

Joo voihan sinne sen asetuksen narsku laittaa mutta se ei ole enää sitten oikeasti salainen, vaan jos joku keksii kokeilla nimee nii pääsee ulkopuoliset.
 
kaylies: kyllä se on oikeasti salainen, ei löydy hakemalla jos ei oo ryhmän jäsen jne. :) Oon kokeillu :)
 
Narsku78: Fb:ssä ei nykyään voi salattuun ryhmään kutsua kuin niitä ihmisiä, jotka ovat sillä hetkellä omalla kaverilistalla. Ikävää, mutta niin asia nyt vain on.
 
No se on sitten muuttunut tässä viimeisen 2-3 kk:n aikana, koska keväällä mut hyväksyttiin tohon salattuun ryhmään ilman että tarvi olla kenenkään kaveri :) (Ja sitä ei todellakaan löydy hakemalla).Facebook nyt tuntuu muuttavan noita systeemeitä muutenkin taajaan, siitä tyhmä paikka.
 
Oon yrittäny lisätä ihmisä jotka ei oo kaverita ni ei onnistu.. En tiiä onko se jotenkin mahdollista vai ei, mutta mielummin pidetään se ryhmä salaisena, kai. Mutta siis voihan olla kaveri fb:ssä sen hetken kun lisään ryhmään ja poistaa sitten????
En oo mikään expertti noiden hommien kanssa. Mielummin ite nykyään kirjottelen siellä kun täällä avoimesti niin että kaikki sen voi nähdä!
 
Tiedoksi niille, jotka ihmettelevät: Olen poistunut fb:stä ylihuomenna tulevien muutosten takia.
 
Tulevien uudistuksien myötä siellä on taas entistä hankalampi jakaa tietoa vain tiettyjen ihmisten kanssa. En todellakaan lähde mukaan siihen pelleilyyn, että fb alkaa keräämään evästeitä käyttämältäni selaimelta, ties mihin käyttöön sekin tieto menee. Toisekseen lifeline, joka parhaan kykynsä mukaan pyrkii käsittelemään elämäsi kaikki yksityiskohdat on mun mielestä aivan liikaa.
 
Mäkin ihmettelin, että mitä sulle on tapahtunu! Pelästyin ihan kun tajusin ettei susta oo pitkään aikaan kuulunu mitään! Onneks joku osas sanoa tuolla fb:n puolella mistä on kyse :)
 
Juu, meillä on masun kanssa kaikki hyvin (: En vain halua jakaa verkkopankkitunnuksia yms facebookin kanssa.
 
Voi kun te ette tiedä mitä kaikkea facebook uudistuksien jälkeen tallentaa. Se kerää käyttämältänne selaimelta kaikki tiedot ylös, se tietää teidän verkkopankkitunnukset, aivan kaiken ja kyllä tämä on laillista juuri ja juuri, koska sinne rekisteröityessänne olette sallineet facebookin tehdä käyttäjäsopimukseen ihan mikälaisia muutoksia vaan. Eli olette tietämättänne kaikkien uudistuksien myötä antaneet facebookille luvan tallentaa käyttämältänne selaimelta aivan kaiken.
 
Eikai se nyt ihan noin mene? Mä en ainakaan mistään moista juttua löytäny? No aika näyttää, mielenkiinnolla odotan että nään uudistuksia kun pelkkiä hyviä kommentteja olen löytänyt niiltä kenellä se jo on.. :)  Ja verkkopankkia ainakin itse käytän aina suojatulla ja salatulla.. En usko et face niitä nappaa... ?! O_o
 
http://www.mtv3.fi/uutiset/it.shtml/2011/09/1397298/varo---facebook-seuraa-liikkeitasi-vaikka-et-olisi-edes-kirjautuneena

Ei tästä nyt enää oikeasti paljon puutu, että Facebookin tietokantoihin aivan kaikki tallentuisi. Ja kukapa sitä tietää, mitä sinne todellisuudessa tallentuu. On se Timeline varmaan joo ihan kiva, mutta sen ainut tarkoitus on kannustaa käyttäjiä tekemään tileistään kaikille julkisia. Mukavahan se on kun siihen tallentuu myös, jos olet kaverilistaltasi ihmisiä poistanut yms. asioita, jotka ennen pysyi salassa.

http://www.iltalehti.fi/digi/2011092614459188_du.shtml

Tuskin kukaan tätäkään muistaa:
http://www.iltalehti.fi/digi/200904189435500_du.shtml?ref=leiki

Kukin tekee kuten parhaaksi näkee.
 
Uudistus sinänsä ei maagisesti kerää uusia tietoja, vaan käyttää hyödyksi niitä tietoja mitä facebookille on jo annettu. Ne tiedot mitä sinne on jo annettu tietoisesti on siellä ja pysyy niitä ei saa pois ( siks kannattaa aina miettiä mitä sinne kirjottaa ) Jos et oo kirjottanu facebookiin et oot raskaana ni ei se palvelu sitä keksi itekseen ja sinne sitä tietoa lisää. Eli kannattaa oikeasti miettiä mitä sinne kirjottaa!!!
 Ei ne omaan verkkopankkiin pääse käsiksi, tunnuksethan on sulla itsellä, ei koneella..?!
Jokainen verkkopalvelu kerää jossain muodossa selaimen tunnistetietoja! Facebook ei oo mikään ihme paikka sen osalta. Mikä tahansa nettisivu ja sen ylläpitäjät pystyy näkemään mistä sitä sivua käytetään jne.
 Ja ne facebookin asetukset on muuttunu nyt ja sieltä pitää käydä uudestaan laittamassa tiedot sen osalta kuka näkee sun sivulle ja mitä ne näkee. Sen osalta kannattaa olla tarkkana, jos pelkää että kuka omia päivityksiä näkee jne.
Tuo oma mies tekee tätä hommaa työkseen päivittäin ja todellakin tietää näistä asioista ja oon kuullu kuinka asiat menee. Ei kannata turhia panikoida! :) Kuhan miettii mitä sinne kertoo! :)
 
Tästä nyt voidaan sanailla maailman tappiin asti. Mä näin nämä asiat syynä poistua sieltä. Loppujen lopuksi Facebook on yksityisen ihmisen perustama, josta syystä se ei ole automaattisesti valtion tarkkailun alaisena. Toisekseen siellä on eri lait kuin Suomessa koskien sivustoa itseään ja meillä ei ole mitään muuta kuin perustajan sana siitä, että sinne kerätyt/tallennetut tiedot ei mene jakoon.

Vaikka siellä kuinka miettisi mitä sinne laittaa ja kenelle sitä tietoa jakaa, niin tieto päätyy myös sellaisten ihmisten silmille, joiden et halunnut jotain näkevän. Esim jos joku kavereistasi kommentoi tilaasi ja hän ei poista omalta seinältään "Herra X kommentoi käyttäjän Neiti Y tilaa" jää hänen seinälleen suora linkki tilapäivitykseesi, joka on näin kaikkien Herra X:n kaverilistalla olevien luettavissa. Tämä on se suurin syy miksi sieltä lähdin, uudistukset oli vain viimeinen naula arkkuun.

Se on hyvä, jos oma usko riittää siihen, ettei Facebook tallenna keräämiään tietoja. Tietojen kerääminen palvelun ulkopuolelta, kun on jo myönnetty.

Mä nyt en jaksa asiaa tämän enempää puida, kuten jo sanoin, kukin tekee miten parhaaksi näkee.
 
En mä tästä lähde sanailemaan! Pääasiana oli se että muillakin sivuilla käyttäydytään samalla tavalla, eikä facebook varmastikkaan pysty mun pankkitunnuksia täältä kotoa varastamaan.. Tunnus kuitenkin eri joka kirjautumis kerralla! Mutta kuten sanoit, kaikki tekee niin kuin haluavat. Pääasia on ettei kirjota sinne asioita mitä ei halua nettiin kaikkien luettavaksi. Totuus on se ettei mitään kuvia tai tietoja mitä sinne laitat saa enään koskaan pois...
 
N+N miehineen on ihan oikeassa :) Itse monen sivuston ylläpitäjänä, oman palvelimen omistajana ja monipuolista  IT-työtä tekevänä pystyn parhaimmillaan (tai pahimmillaan, riippuu katsontatavasta) ottamaan selville kävijöiden kotiosoitteen ihan vain sen perusteella että joku on käynyt sivuilla.

Jokainen toki tekee omat ratkaisunsa Facebookin käytön suhteen, mutta yleisesti on huomattavissa myös omassa tuttavapiirissäni hillitöntä ylireagoimista jokaisen Facebookin tekemän muutoksen myötä. :D
 
Takaisin
Top