Euroviisut 2023

Olen kuunnellut Käärijää jonkin verran jo aiemmin, joten ei yllätä että on mun ultimaattinen suosikki :red-heart: 😍 Voittaa!

Ennen lapsia olin kunnon viisufani, fiilistelin ja pisteytin eri maiden musavideot ja finaaliesitykset. Nyt on jotenkin jäänyt, kun vanhemmuus on vienyt niin mehut; on pitänyt valita mihin käyttää oman aikansa kun sitä on. Nykyään käytän nukkumiseen.

Tänä vuonna yritän herätellä vähän tätä viisufanin innokkuutta.. Loreen on hyvä, ainahan se on ollut. Kova vastus kyllä!
 
Käärijä oli täysin tuntematon itselleni ennen valintaa euroviisuedustajaksi. En pidä rap- enkä popmusiikista oikeastaan lainkaan, mutta yllätyin että pidin tästä kappaleesta. Se on tarttuva ja siinä olevat rockhenkiset elementit kyllä kuulostavat hyvältä, lisäksi lavashow oli aika hauska ja mieleenpainuva. Voisin kuvitella tälle menestystä. Muiden maiden edustajiin en ole tutustunut paitsi Saksan, koska edustaja on jo ennestään tuttu. Heillä on erittäin hyvä kappale ja omaan makuuni sopiva.
 
Alkaa olla ajankohtaista, kun kuukausi vaihtuu ja toukokuu saapuu! Pääseekö Suomi finaaliin?
 
Ei pääse.

En yleensä seuraa euroviisuja (enkä nytkään), mutta Käärijästä on uutisoitu ihan samalla tavalla kuin aikaisemmista ei-voittaneista euroviisuehdokkaista, eli kylläpä Suomen edustaja on nyt ihan vertaansa vailla ja kaikki muutkin maat rakastavat Suomen esitystä, mutta itse esitystä ei internetissä tule vastaan muuten kuin etsimällä. Jos Käärijän esitys aidosti olisi potentiaalinen voittaja, itse esitys tulisi vastaan joka paikasta eri muodoissa. Kisojen jälkeen sitten mediassa hämmästellään, että miten ihmeessä ei voitettu, vaikka kaikki niin kovasti pitivät.

Mutta eipä sillä voitolla niin väliä ole. 🙂
 
Pääsee finaaliin, tuskin voittaa vaikka nyt on semiok mahikset:) tuskin sijoittuu ainakaan paremmin kuin blind channel. Mutta joko voittaa, on top10 tai sit jää loppuhännille, ei koskaan tiedä 😅 mutta koska innostuin itse niin biisistä, niin katselin monia youtube reaktiovideoita, eri maalaisten, ja sieltä tullut kyllä hyvää palautetta. Ja lauluhan on tehty jo ainakin espanjaksi ja viroksi. Mutta toisaalta en ole ennen reaktiovideoita muistaakseni katsonut.

Eikös tänä vuonna ole joku uudehko pisteytyssysteemi tai -kriteeri, joka voi olla eduksi Suomelle 🤔 ja semifinaalissa 100% äänistä äänestää yleisö, kun taas finaalissa 50% yleisö ja 50% tuomarit, ilmeisesti tämän takia oletetaan että Suomi pärjää hyvin semifinaalissa mutta finaalissa ei..
 
Finaaliin päästään, sijoitutaan aika varmasti top 5. Vastassa on Ruotsi, Norja, Espanja, Tsekki. Ehkä uhkana myös Israel, Ranska, Ukraina. En nyt muista unohdinko jonkun muun suht suositun.. :Hugging Face: Vaikea sanoa omaa suosikkia, tykkään kyllä Käärijästä ehkä eniten. Loreen on myös mahtava, vaikkei oma suosikki, uskon kuitenkin että voittaa.
Jokaisen Euroviisun olen katsonut vuodesta 2000 lähtien, jolloin olin itse vasta 8-vuotias. Euroviisut olleet aina vuoden huippu hetki, usein sattuneet myös mun syntymäpäivälle.
 
Ihanaa viisuviikkoa kaikille! 🤩 Olen todella kova viisufani. Olen jo vuosia luukuttanut viisubiisejä jo pari kuukautta etukäteen, tehnyt tarkat viisurankingit jne. Nyt hulluus on vain kasvanut, ja tänä vuonna olin jopa ensimmäistä kertaa pre-partyissä Amsterdamissa. Siellä kyllä todellakin huomasi Käärijä-huuman! Todella monilla ulkomaalaisillakin oli Käärijän inspiroimat asut. Esimerkiksi yksi saksalainen kaveriporukka esitti Käärijää ja tanssijoita. Sisäänkäynnillä jaettiin maiden lippuja, ja vaikka olin melko aikaisin jonossa, Suomen liput olivat jo loppuneet. 😅 Käärijä sai myös ehdottomasti isoimmat suosionosoitukset, jopa isommat kuin Loreen, joka on kuitenkin viisulegenda. Oli ihan mahtavaa, kun yleisössä monet osasivat jopa koko biisin sanat ulkoa!

Käärijä menee tietysti heittämällä finaaliin (kertoimet finaaliinpääsylle ovat tällä hetkellä 1,01, eli jos veikkaa kymmenellä eurolla, että Käärijä pääsee finaaliin ja niin käy, saa 10,10 euroa eli jää huimat 10 senttiä voitolle 😄), varsinkin kun semifinaaleissa on enää pelkät yleisöäänet. Finaalissa top3 on melko varma, mutta voittokin ihan mahdollinen, jos vain raadeilta tulee tarpeeksi pisteitä. Vedonlyönnissähän Suomi on jo kakkosena (24 prosentin voittotodennäköisyys, Ruotsilla 39%), että tämä ei kyllä todellakaan ole pelkästään Suomen median luoma kupla, josta ei ulkomailla tiedettäisi mitään.

@Suski75 Oletko törmännyt muihin viisubiiseihin sitten sattumalta? Minulla kyllä Käärijä tulee vastaan ihan joka paikassa. 😄 Esimerkiksi Redditin euroviisupalsta on ihan hulluna Käärijään, Eurovision Scoreboard -sovelluksessa Suomi meni juuri ykköseksi Ruotsin ohi, Youtube on täynnä Cha Cha Cha -reaktiovideoita jne. Olen ollut viisufani jo yli 15 vuotta, mutten ole koskaan kokenut mitään tällaista Suomen biisiä kohtaan. Ainoa suomalainen biisi, joka on saanut etukäteen näin paljon huomiota, on ollut Hard Rock Hallelujah.
 
Olen ihan kyllästynyt tähän Käärijä-höpötykseen. On kakkuja, neulonta-ohjeita ja nyt viimeksi Helsingin rautatieaseman ukkeleille oli tungettu (rumat) kiiltävät bolerot.

Varsinkin kun kappale on on omaan makuun aika tylsä, eikä oikein sovi lasten kuultavaksi, eikä varsinkaan laulettavaksi.
 
Finaaliin asti ainakin päästiin. Mielestäni kappale ei ole erikoisen hyvä, mutta ehkä sen tarttuvuus kannattelee. Vähän olen yllättynyt siitä, että suomenkielinen menestyy.
 
Finaaliin on päästy. Käärijän kappale oli kyllä ehdottomasti paras tuon semifinaalin kappaleista, oli todella laimeita ja tylsiä suurin osa, tosin tätä mieltä yleensäkin olen useimmista euroviisuista aina ollut... Mutta kieltämättä itsekin tykkään Cha Cha Chaasta. Minusta myös hypetys on hauskaa, antaa ihmisten nyt hypettää ja nauttia, kyllä se sitten siitä laantuukin ja kohta kukaan ei muista enää koko asiaa.
 
Mä olen positiivisesti yllättynyt että Suomen kielellä pääsee pitkälle :smiling-eyes:
Mä olen iso viisufani. Yleensä tutustun kaikkiin biiseihin ja niiden tarinoihin etukäteen. Tätä tehnyt noin vuodesta 2002. Sillon kun Conchita Wurst voitti, oltiin kaveriporukassa niin fiiliksissä sen voitosta että seuraavana vuonna mentiin Wiiniin katsomaan viisuja. Liput saatiin lopulta finaalin kenraaliharjoituksiin kun itse finaalin liput ehti mennä. Mutta kyllä niissäkin talo oli täynnä ja tunnelma katossa!
Nyt pienen vauvan kanssa uni menee edelle, mutta kyllä mua silti kiinnostaa! Heti kun herättiin katsoin, että kai Käärijä pääsi finaaliin. :Green Heart:
 
Vähän olen yllättynyt siitä, että suomenkielinen menestyy.
Viime vuosina omankieliset kappaleet ovat menestyneet varsinkin yleisöäänissä tosi hyvin. 😊 Viime vuonnakin finaalin yleisöäänten top 5:ssä oli vain yksi englanninkielinen kappale (ja sekin Iso-Britannialta eli myös omankielinen), sitä edellisenä vuonna yleisöäänten top 3:ssa ei ollut yhtään englanninkielistä kappaletta. Ja kyse ei ole pelkästään isoista kielistä, kuten ranska, vaan viime vuosina on menestytty mm. romanialla ja serbialla (ja ukrainalla jo ennen sotaa).

Mutta ihanaa kyllä näyttää vihdoin skeptikoillekin, että kyllä suomellakin voi menestyä. En eilisen perusteella usko, että Suomi voittaa, mutta yleisöäänet voidaan kyllä edelleen voittaa, ja se olisi jo aika huikea saavutus. Jospa sitten ei enää ikinä tarvitsisi kuulla kommentteja tyyliin "no ei tuota biisiä voida lähettää, kun ei suomella kuitenkaan pärjää". Moni ulkomaalainen nimenomaan ihastelee, miten hyvin suomi sopii Cha cha chahan. Onhan noita muunkielisiä covereitakin jo tehty, mutta mikään niistä ei ole toiminut niin hyvin kuin suomi. Ei esimerkiksi englannilla saa biisiin samanlaista napakkuutta. Cha cha cha on toki siinä mielessä täydellinen omankielinen biisi, että siinä on jotain, mitä voi laulaa mukana osaamatta suomea.
 
Se oli ihan selvää, että Suomi menee finaaliin. Aluksi vihasin melkein tätä Suomen biisiä, mutta kyl siihen tottuu. 😀 Ihan hyvä renkutus ja hyvä, että sitä hypetetään. Lauantaina jännittää!
 
Musta on ihanaa kun hypetetään! Mun on vaikea ymmärtää miksi tästä niin yrmytetään. Ihmiset iloitsevat, pitävät hauskaa, nauttivat ja kaikki on kuitenkin loppupeleissä ihan harmitonta. Vaikkei voittoa tulisikaan niin mitäs sitten, ainakin oli kivaa. Mun mielestä nää on just niitä asioita joista Euroviisuissa on kyse. Toinen Euroviisujen (ainakin alkuperäinen) idea sitten se eri kansojen lähestyminen ja yhteisymmärrys, jonka takia pidän myös siitä että nyt ollaan suomenkielisellä kappaleella liikenteessä. Onhan siitä muutamana vuonna jo ollut valitusta, kuinka englannilla on ylivalta ja kulttuurikin yhtenäistyy, niin hienoa että on näitä omasta kielestä ja kulttuurista ammentavia esityksiä. Itselleni ne on aina uponneet parhaiten.

Mä en myöskään osaa pahastua siitä, että lapset fanittavat tätä kappaletta ja Käärijää. Ainakaan kovin nuoret lapset eivät varmaan vielä edes tajua biisin sanomaa, ovat vain innostuneita noista puvuista ja tanssista. Käärijäkin on persoonana tosi symppis eikä mikään känniörveltäjä.
 
Ehdottomasti vain kivaa että on kivaa. 😊 Hypetys ei kuitenkaan ketään vahingoita. Eikä pienet lapset tosiaan ymmärrä mistä siinä lauletaan. Mielestäni sanoitusten sanoma on oikeastaan aikuiselle järkeväkin, kun niitä ajattelee tarkemmin. Senhän voi tulkita itseironisena kritiikkinä tälle vain kännissä voi vapautua ja olla kivaa kulttuurille.
 
Täällä esimerkkejä, miten lapset ovat kuulleet biisin sanat. 😄 Meilläkin 4,5-vuotias tykkää Cha cha chasta ihan hulluna, mutta laulaa kyllä mukana ihan mitä sattuu, eikä tosiaankaan tajua, että siinä lauletaan alkoholista. Käärijä on kyllä melkein kuin joku sketsihahmo, että ei nyt ihmekään, että hän on lastenkin mielestä tosi hassu.

Käärijähän on itsekin kommentoinut, että biisin on tarkoitus rohkaista ihmisiä tanssimaan ihan ilman alkoholiakin, että ei se nyt suinkaan ole mikään suora ylistyslaulu alkoholille.
 
Olen viisufani, lapsesta saakka olen katsonut euroviisuja. Tosin viime vuosina en ole jaksanut katsoa suoraa lähetystä. @Suski75 kanssa samaa mieltä, että Suomessa tuo optimismi joka vuosi on hiukan huvittavaa, aina ollaan varmoja voitosta, kun muut maatkin tykkää meidän viisusta, mutta sitten tullaan kuitenkin viimeiseksi tai toiseksi viimeiseksi. Mutta tapahtuma minusta tämä on mahtava ja ehdottomasti kannustan Suomen edustajaa, vaikka oma suosikkibiisi ei olisikaan. Pidän Käärijän räväkästä ja överistä tyylistä, mutta en pidä sitä biisiä kovin ihmeellisenä. Elin olen mukana viisuhuumassa, mutta hiukan jalat maassa kuitenkin. Euroviisuissa myös se hieno juttu, että tarjoaa mahdollisuuden uusille artisteille saada näkyvyyttä. Jossain vaiheessa euroviisuissa pärjäsi aina samantyyliset yllätyksettömät balladit. Oli tosi tylsää, kun Irlanti ja Johnny Logan voitti joka vuosi. Nyt viime vuosina on pärjänneet vähän räväkämmätkin ja erikoiset esitykset. Esim Lordin.
 
Yleensä en oikein pysty katsomaan Euroviisuja, mutta Käärijän esitys on niin riemastuttavan yllättävä ja hauska, että nyt toivon kovasti Käärijälle voittoa. Mun puolesta vaikka kaikki saa tämän viikon ajan kääriytyä vihreään, musta se on vain hauskaa fiiliksen nostatusta. Ja pianhan se unohtuu ja on ohi, lohdutukseksi niille, kenelle tämä viisuhörhellys ei oikein uppoa.
 
Takaisin
Top