Eteeriset öljyt tulehduskipulääkkeenä

riepu1978

Vauhtiin päässyt keskustelija
Minulla näitä ongelmia on joka lähtöön. Pikkuhiljaa kipeytynyt olkapää ja nyt on jo koko käsi niin kipeä että ei voi liikuttaa ja yöllä en nukkunut. Tulehtunut se tietenkin on mutta mitä ihmettä mä nyt teen. Mietin jos kokeilis PanAway öljyä. En tiiä saako sitä edes raskaana käyttää mutta mitä vaihtoehtoja tässä sitten on. En ole siis aiemmin käyttänyt sitä öljyä. Mutta ei kai se niin vaarallinen ole ku lääkkeet. Kertokaa nyt jotain vinkkejä pliis.

Mulle ei tuo öljy ole tuttu. Mut yleensä eteeristen öljyjen kanssa pitää olla tarkkana raskausaikana, kun osaa öljyistä ei sais käyttää lainkaan.

Tässä jonkinlainen lista...
http://www.varjojenkirja.com/luonnonnoituus-artikkelit/70-haitalliset-eteeriset-oljyt.html

Mä olen niskajumiin käyttänyt jonkin aikaa Weledan Arnica Massage Oilia. Kylmägeeli auttaa myös! Ei tarvi mitään lääkevoiteita aatellakaan. :)

E: löysin blogin, jossa bloggaaja totesi nuista Young Livingin öljyistä, että muut sopis raskaana olevalle, mutta peppermintin kanssa (jota panaway sisältää) pitäis olla varovainen. Kuulemma voi nostaa verenpainetta?

Muokattu viimeksi:
Kävin lääkärissä ku tämä särky on aivan järkyttävä. Pistettiin puudutus ja kortisoonipiikki. Joillekkin auttaa hyvin, joillekkin ei ollenkaan. Puudutus pitäis heti vaikuttaa ja kortisooni parissa päivässä mutta kesto kaks viikkoa. Sitten sain reseptin Panacodiin. Otin semmosenkin puol tuntia sitten mutta vielä ei ole tapahtunut mitään. Vielä se kerkiee vaikuttaa mutta tuo puudutus tais mennä ihan hukkaan.

En tiiä jos kokeilis sitä öljyä sitten. Minulla oli viimeksi verenpaine 101/50 että ei haittaa jos nousis mutta minä en tiiä miten kestän sen öljyn tuoksun. Pitänee vetää joku kelmu siihen päälle.

Ja huvikseni kysyin siltä lääkäriltä niistä öljyistä vaikka arvasin että se ei tiedä mitään. Sano että no ei kai niistä haittaa ole että käytä jos haluat. Että enemmän sitä tietoa netistä saa ku lääkäriltä.

Kylmää ja kuumaa. Mulla on tenniskyynärpää joka aina käy välillä kiusaamassa, siihen auttaa parhaiten panadol tai panacod ja kylmäpakkaus, ja jos saa vaihdeltua kylmää ja kuumaa => se on tehokkainta. Mulla on alkanut taas särkeä sormia ja käden syrjää kun se alkaa taas kipeytyä, tai joku muu hermo on jossain puristuksissa :dead: Joku valuvika mulla, ku meinaa aina jossain olla joku hermo pinteessä. Vois aloittaa jonkun pilateksen tai joogan kunhan tää elämä joskus palautuu normaaliksi.

Minulla ei ainakaan yksi panacod tee yhtään mitään. Miten lääkäri sen ohjeisti, voitko ottaa kaksi kerralla?

Kylmä kuuma -hoito on hyvä hermosärkyyn. :)

Ja tulehtuneelle alueelle aina viimeiseksi kylmää!

Ja sekin on tosi kiva kun laittaa kylmägeeliä ja kinesioteippaa :) Fysioterapeutti voi neuvoa! Mulla varsinkin nyt raskaana tuntuu ettei sen tenniskyynärpää-tuen kanssa veri kierrä ja puutuu koko käsi, mutta oon sitten kinesioteipillä saanut sen tosi hyvän tuntuiseksi!

Kyllä mä paikallisesti olkapäähän PanAway öljyä uskaltaisin käyttää. Siinä tuota pepperminttiä niin pieni määrä kuitenki on et tuskin kauheeta haittaa on. Ja muutenki peppermintistä raskaana ollessa sanotaan että varovainen käyttö ja niinku monissa muissaki et ei kannata mahalle laittaa. Mut eipä tuo olkapää mahaa ookkaa :). Ite en oo aikoihin tuota öljyä käyttäny mut sillon ku mulla oli sitä ni oli kyllä tosi hyvää ja tehokasta. Voin vielä varmistaa et saahan sitä oikeesti käyttää mut eiköhän saa.

Kyllä minä eilen join teetä missä käytin piparminttu-hunajaa :rolleyes: Ja taisi siinä teessä olla inkivääriäkin. HYI MINUA! :grin

No se on varmaan teessä vähä eri asia käyttää tuota piparminttuhunajaa, ei se tietenkää mitenkää hyväksi varmaan oo jos sitä ihan tuhottomasti litkii mutta kukapa sitä nyt litrakaupalla litkiskää :)

Noi Yang Living öljyt taitaa olla kuitenki vähä tujumpaa tavaraa :)

Piparminttu öljynä on voimakkaasti rentouttava, vaikuttaa keskushermoston kautta muistaakseni. Siksi eri juttu kuin suun kautta nautittuna. :)

Riepu, kysyin mun tietotoimistolta noitten öljyjen suhteen tuosta PanAwaysta. Eli mulle tuli semmonen vastaus että "ite uskaltaisin pienissä määrin käyttää isolla laimennuksella ( kannattaa ottaa kämmenelle esim ruokaöljyä ja laittaa tippa öljyä siihen) ja sitte hieroa siihen kipeään olkapäähän sitä". Siinä PanAwayssa on Wintergreen nimistä öljyä mitä pitää välttää raskaana ollessa mutta paikallisesti pieniä määriä laimennettuna voi siis käyttää. Ja varmasti on turvallisempaa mitä syödä vahvoja kipulääkkeitä. Toivottavasti tosta öljystä on apua!

Mä olen itse ollut kosmetiikka liikkeessä töissä ja oikeastaan kaikissa vartalo tuotteissa joissa oli reilummin eteerisiä öljyjä, oli kielto käyttää raskauden aikana.

Tosin varmasti moniin tuotteisiin, siis myös ei eteerisiin, kielto laitetaan sen vuoksi että niitä ei ole tutkittu tarpeeksi raskauden aikana ja näin ollen kukaan firma ei tietenkään halua ottaa mitään vastuuta jos jotain raskaana ollevalle tuotteen käyttäjälle tapahtuu.

Itse kyllä uskaltaisin varmaan pienissä määrin käyttää :)

Ei minusta ollutkaan öljyjen käyttäjäksi. Kolme kertaa kokeilin. Aivan kauhea pahoinvointi ja pääkipu tuloksena. En kestä sitä tuoksua kun en kestä pesuaineittenkaan tuoksuja. Laitoin hoidettavan alueen päälle kelmun ja vielä paksusti vaatetta ni kyllä se haju vaan sieltä tuli. Niin ja yhtä tippaa vaan käytin. Kyllä saa nyt öljyr öljyt olla vaikka toivoin että olisin voinu jatkossa käyttää niitä muitakin öljyjä.

Kävin hierojalla niin auttoi huomattavasti tuohon olkapää kipuun. Mobilaattia oon laittanut ja jäägeeliä. Panacodia en mielellään ota. Tulee ihan outo olo siitä. Otan vaan jos on leposärky yöllä mikä estää nukkumisen. Se särky tuleekin nyt pääosin vain makuulla. Ristiriitaista kun pitäisi levätä suppareiden takia mutta olkapään takia parempi olla ylhäällä.

Mulla sama, on tosi kurjaa... ku olis kiva kaikkia tuoksuja haistella elämässä mut ei, päänsärky ja kurkkukipu ja silmäkuivuus seuraa... Kesäisin siedän paremmin kuin talvella, ja nyt raskaana oon superherkistynyt.
Viime raskaudessa siedin paremmin kuin normaalisti! Ihan erilaista siltä osin :) oon monta kertaa ollu naama palaneena ku reagoin vähän siihen ja tähän, varsinkin kaikki missä on sodium benzoate INCI-listalla.

Minä sittenkin pystyin käyttämään sitä PanAway öljyä kun laitoin vaan hyvin pienelle alueelle. Vain sille kipeimmälle ja kelmu päälle. Kolme neljä kertaa päivässä laitoin ja kyllä toimi. Viikossa loppui kipu olkapäästä kokonaan. Kyllä se varmasti tulehdusta poistaa.

Takaisin