Esimaitoako?

babu

Silmät suurina ihmettelijä
Nouseeko teillä jo maitoa tai siis esimaitoa tuo kai nyt sitten on nimeltään?
Mulla varsinkin, jos oon käynny suihkussa päivällä, niin yöllä saa nukkua paperitukon kanssa, kun muuten herää (tai herää vaikka paperia) märkään oloon jossain vaiheessa, kun rinnat "litistyvät" yhteen ja niistä alkaa herumaan sekalaisen värisiä isompia ja pienempiä tippoja...
Jotenkin kuitenkin olen ottanut tämän hyväksi merkiksi.. Ainakin luulisi maitoa nouseva synnytykse jälkeen, jos nyt jo heruttelee. Tai olenko väärässä??
 
Täällä tota on ollu jo reilun kuukauden, nyt tosin jo niin voimakkaasti, että päivisinkin on talouspaperit rintsikoissa varmuuden vuoksi, ettei tarvitse sitten kulkea märät läntit t-paidassa :D Iltaisin ja öisin tosiaan niin voimakasta, että ilman toppia, jonka sisällä on nuo paperit, on kyllä sänky ihan märkä.... Joskus telkkaria yöpaidassa katsellessa ihmettelin, että mikäs siellä kyljessä niin kutittaa; siellähän se jo valui. Mutta normaalia sanoi neuvolantäti tämänkin olevan, joten en ole osannut huolissani olla, vaikka tosiaan aika voimakasta tuntuu tämä moneen muuhun verrattuna olevan :)
 
Heissan.

Mulla ei tässäkään raskaudessa näytä tulevan ulos asti mitään rinnoista, mutta välillä kun vauva liikkuu ja potkii kovasti, tai tulee supistus, niin tulee se sama tunne kun imettäessä kun maito alkaa nousta emoticon
Viimeksi kun imetys onnistui pidempään, niin huomasin että vasen rinta falskasi kun oikeasta imetti, mutta ei toisinpäin...jänniä juttuja nää
Tällä kertaa toivon että tämäkin lapsonen olisi "luontainen" imijä, eli osaisi otteen ja kaikki menisi helposti ja maitoa riittäisi. Ekan kanssa maidon tulo hiipui vaikka mitä yritin ja imetys jäi 2kk mittaiseksi, osasyynä taisi olla stressi ja jonkunnäkönen masennus, kun silloisen miehen kanssa ei hyvin menny ja minkään näköstä apua tai muutakaan osallistumista saanut emoticon  mutta se siitä, tikulla silmään joka vanhoja muistelee, nyt on hyvä parisuhde ja kaikki hyvin!
 
Hankkikaa liivinsuojia, hyvät naiset :) niitä saa niin kertakäyttöisinä kuin kestoversioinakin, kestot voi olla siinä mielessä hyvä investointi että ne yleensä vähemmän ärsyttää rintoja sitten varsinaisen imetyksen aikana.

Mulla alkoi esimaidon/maidon tulo 6 vuotta sitten esikoista odottaessa rv 24. Ja mä olin sillon niin kuutamolla kaikesta, kun kukaan ei puhunut mulle raskaana olosta mitään eikä ollut ketään keltä kysyäkään mitään, että tosi pitkään kuvittelin vaan hikoilevani öisin :D No, se maidon tulo ei loppunutkaan kokonaan, vaikka esikoisen imetys mullakin jäi pariin kuukauteen. Jatkoin tosin pumppailua siihen asti että esikoinen oli n. 7-kuinen, joten siihen asti hän sai äidinmaitoa pullosta, ennenkuin siirryttiin korvikkeisiin. Toista lasta en aikonut imettää ollenkaan alunperin, mutta tulin toisiin ajatuksiin kun jouduin 2 viikkoa ennen LA:ta käynnistelemään synnytystä, ja siihen asti satunnaisesti joskus tiputellut maitomäärä räjähti ihan käsiin, eli ainoa mikä käynnistyi oli maidon tulo. Synnytyskin käynnistyi luonnostaan pari päivää sen jälkeen, kun käynnistysyritykset lopetettiin. Päätin edes kokeilla, josko imetys lähtisi edes jotenkin sujumaan, haaveilin että ainakin 4-6kk onnistuisin imettämään. Imetin lopulta 1v 9kk. Maidon tulo lopahti kyllä aika äkkiä, mutta mulla edelleen tuntuu siltä, että maito nousee rintoihin jos kuulen esim. vauvan parkaisun jostain, ja omilta lapsista tietyn tyyppiset itkut (kipu, säikähdys) aiheuttaa saman reaktion.

Tän kolmannen kanssa oon valmistautunut tekemään jopa vähän töitäkin, jotta imetys onnistuisi, koska lehmänmaidon kanssa on tässä perheessä ollut jo ihan kylliksi hankaluuksia sitten loppujen lopuksi.
 
Mulla tuota esimaitoa on tullu jo reilu kuukauden. 
Eka kerran tais tulla joskus Marraskuun alkupuolella. 
Yleensä saunan tai pitkään kestäneen lämpimän suihkun jälkeen "tihkuttaa". 
Nykyään tulee kyllä jo ilman noitakin :D Parin viime päivän aikana maidon koostumuskin on muuttunut enemmän "oikean" äidinmaidon näköiseksi.
Toistaseks en oo liivinsuojuksia käyttäny, mutta eiköhän nekin täydy jo kohta käyttöön ottaa. :) 
 
jeps, mullakin alkoi tulla rv 20+ kohdalla ensimmäisiä kertoja ja nyt sit alkaa olemaan pakkokin käyttää liivinsuojia koska muuten työvaatteet ja kaikki ihan märkinä ja nisätulehdus kun voi tulla myös raskaana olevalle jos saa kylmää eli kannattaa huomioida sekin :)
 
Nyt on parin viikon aikana kastunut paita muutaman kerran, nimen omaan öisin. Eipäs tullut mieleen, että voisi niitä liivinsuojia alkaa jo nyt käyttämään, täytynee ostaa seuraavan kerran kauppareissulla. Kiitos vinkistä :)

Mulla on noita kestosuojia kaapissa, voisinkin niitä käyttää tän raskauden ajan, mutta sitten, kun vauva syntyy, niin tuskin ainakaan alkuun jaksan niitä tai kestovaippoja pestä, että sitten ainakin mennään kertakäyttöisillä.. Synnytyksen jälkeen sijoitan niihin lasinoh- merkkisiin, kun ainakin viimeksi ne oli ainoat, mitkä ei sattunut, silloin alkuun, kun nännit oli ihan kipeät tottumattomuuttaan, mutta sitten myöhemmin taidan taas käyttää ihan rainbown perussuojia.
 
Takaisin
Top