Esikoisen odottajat

No niimpä :) nyt on jotenki vaikeempi kuunnella kroppaa, ku on raskaana. Aamulla mulla oli jäätävä vilu, flunssainen olo ja lämpöä, jäin sit kotiin töistä, mutta ku ei tiedä mitkä on raskaudesta johtuvaa ja mitkä ei. Nyt vähän parempi olo, kun lepäsi hyvin, vaikkakin nokka vieläki tukossa...

Tosin oon ottanu sen kannan, että en ota mitään turhia riskejä vauvan kanssa ja työt nyt on kuitenkin vaan töitä.
 
Kyllä mäkin meinasin olla töistä pois jos vähänkin sellainen olo. Asiat tärkeysjärjestykseen. Töitä ehtii kyllä tehdä myöhemminkin. :)
 
Niimpä. Sitä tulee vaan ruoskittua itteään liian helposti :)

Kauhea, ku musta on muutenki tullu huonoa seuraa kavereille. Tiiän, että kello on 3 iltapäivällä ku alkaa megaluokan haukottelu ja ajatus ei kulje, ei sitten yhtään... En osaa ees jutella mitään kellekkää, ku oon vaan ihan jumissa. Ja ei oo väliä vaikka ois nukkunu 10-12h edellisyönä... :D
 
Eikös ekat helposti mee yli? Meillä ois tulevalla ukilla synttärit kanssa huhtikuussa, ilmottelin sinne jo, että paketti on tulossa :D
 
Meillä meni eka viidellä päivällä sivuun veljen ja parhaan kaverin synttäreistä sekä mun ja miehen vuosipäivästä. Kun kuultiin vauvasta ja että laskettu aika on niillä nurkilla, niin oltiin ihan varma, että tulee sekin samana päivänä :D
 
Tänää oon ollu vähä liikaa aikaa kuunnella vissii omaa kroppaa, taas melkosta menkkajuilintaa. Toivottavasti minityypillä kaikki hyvin.. On tää ärsyttävää, kun jokainen vihlaisu tai kipu on ihan uutta.
 
Älä huoli, kyllä kaikki on varmasti hyvin :) Mullakin oli ekassa raskaudessa menkkamaista kipua ja välillä kovaakin ja olin ihan paniikissa jatkuvasti ! Mutta mitään ei ikinä käynyt ja lopulta ne kivut loppui ja se menkkakipu on ihan normaalia niin sanottiin vaikka olis välillä tosi kovaakin; jos ei nyt ole mitään runsasta veristä vuotoa sen lisäks.
 
Ihanaa, että tällainen ryhmä on!
Olen vähän taikauskoinen, enkä uskalla kertoa kuin lähimmälle ystävälle. Vanhemmillekin kerromme varmaan vasta jouluna, ellei maha turpoa sitä ennen mahdottomasti :)

Olen 28, mies 32, ensiodottaja. 12 vuotta käytin putkeen ehkäisyä, jonka lopetin heinäkuun alussa. 30.6. alkoi viimeinen tyhjennysvuoto, ja laskujeni mukaan raskauduin siitä kolmen viikon päästä. Näillä tiedoilla 14.4. LA. En oikein itsekään ihan meinaa uskoa vielä, tein eilen neljä testiä, kaikki positiivisia, viimeisimpänä ClearBluen Digital, joka näytti viikkoja 1-2. Omien laskujeni mukaan tänään 4+0.

Mies otti vastaan todella iloisesti, hän on ollut vakuuttunut, että heti nappaa. Itse ajattelin, että ainakin 6 kk menee, että kroppa tasaantuu ja sitten vielä joitakin kuukausia yritystä. Ensimmäisestä onnisti siis.

Olen ihan puulla päähän lyöty ja aion varata ensitilaan yksityisen ultran, jotta saan varmuuden, ettei ole kohdun ulkopuolinen ja kaikki kunnossa. Siihen asti en vissiin uskalla edes iloita.


Oireista minulla on outoja kokemuksia. Luulin ja edelleen luulen näitä ehkäisy lopettamisen oireiksi, mutta mene ja tiedä.
Älyttömän ovisliman takia olen melko varma ovispäivästä, ja siitä ihan parin päivän päästä alkoi outo nippailu. Sellasia hassuja pieniä muljautuksia mahassa. Nännit kipeytyi niin, että jos omat hiukset osui niihin, sattui. Meni ohi parissa päivässä, mutta tissit on kyllä edelleen hieman herkät. Pahoinvointia ei vielä ole ollut, mutta aamulla törkeä nälkä ja vähän sellanen etova olo iskee jossain vaiheessa päivää. Omituisia vihlaisuja on muutaman kerran tullut. En tiedä uskonko kiinnityskipuihin, mutta n. 4-5 päivää sitten tuntui nopea repäisevä kipu vasemmalla puolen alamahaa. Nyt on myös kaksi yötä tuntunut sellasia hieman repäiseviä/painavia kipuja alavatsalla. Toivon, että kohtu siellä vaan jo valmistautuu ja venyttelee. Kivut eivät ole kovia, vaan menkkamaisia, mutta kevyempiä.

Voiko näin paljon oireita edes olla näin aikaisessa vaiheessa? Vai olenko seonnut ja kuvittelen kaiken?
 
Korhis meillä kävi kans vähän samoin, mä aattelin, että hyvä jos jouluks olis raskaana ja ekasta tärppi :) mutta helposti voi olla jo vaikka mitä oireita, ne on niin yksilöllisiä. Mulla menossa 5+2 ja on tullu jo yhtä sun toista oiretta :)
 
Mäkin käytin 15v e-pillereitä. Meillä yk3 tärppäsi. Tai oikeastaan yk2 koska ekalla kierrolla ei harrastettu seksiä oviksen aikoihin. Olin itse myös varautunut että voi vuosikin mennä kun mullakin jo ikää ja perussairaus pohjalla. Mutta eipä noista aina tiedä. :D

Kiinnittyminen tapahtuu n. viikon jälkeen oviksesta. Eli hyvin voi olla oireita niihin aikoihin. :) Raskausoireita voi olla vasta aikaisintaan kiinnittymisen jälkeen. Nuo oireet heti oviksen jälkeen voi olla keltarauhasesta johtuvia. Vatsakivut taitaa olla aika yleisiä raskauden aikana.

Mulle tuli mieleen kun mun äidin synttärit on lokakuussa että olis hyvä lahja kertoa silloin raskaudesta. Antaa joku kortti "onnea mummille" tms. Me ei vielä olla kenellekään uskallettu kertoa. :)
Niin ja mulla nyt 5+5 :)
 
mimosa32, me kanssa jo mietittiin, että jouluna tulevat mummit saavat sitten ultraäänikuvat lahjapaketeissa. Asumme eri paikkakunnalla ja välttelen sitten vaan kotiin menoa marras-joulukuussa! :) On varmasti ikimuistoisin lahja koskaan avata oman lapsenlapsen uä-kuva synttäreinä :)

Olen hieman pelokas, ja haluan rakenneultran ennen kuin kerron kellekään paitsi lähimmälle ystävälle ja siskolle.
 
Millä viikolla te ajattelitte alkaa hommaamaan tarvikkeita? :-)
 
Mä ainakin aion isommat ostokset kuten rattaat ja sellaset hommaa varmaa vasta vikalla kolmannekselle. Oon niin taikauskonen ja pelokas et sit käykin jotain ja mulla vaikka mitä ostettuna :eek: varmaan vaatteita uskallan jo puolivälissä hankkia muutaman :D
 
Mä oon jo ostellut mm vaatteita vaikka kuinka paljon :D Puolen välin aikoihin meinasin alkaa ostella isompia tavaroita; vaunut, turvakaukalon, hoitoalustan ja lipaston vauvan vaatteille yms :) Mulla kestää kuitenkin kun haluan rauhassa vertailla hintoja yms.
Nimin 5+6 :)
 
Mä kans vaatteita ja sellasta ostelen nyt jo, isommat jätän kans puolivälin jälkeen sitte. Mut oikeesti... Tää turvotus on niin valtava, että musta on alkanu tuntua, että oliskohan tulossa 2 jopa... :D ja nyt ekat kaveritki huoma jo ja alkoivat heti miettiä samaa... Kauampa se salassa pysyki, 5+3 :D
 
Kiva kuulla et jotkut on jo ostellu jotai! :-)
Mä ajattelin oottaa viikolle 12 ainakin jos sit uskaltaisin ostaa jonku vaatteen tai jopa vaatteita. Isommat jutut ostan varmaa 30viikolla tai vähän aikasemmi :-)
Tänään 5+5 ❤
 
Esikoisen odottaja täälläkin! Itse olen 27v ja mies vuotta vanhempi. Ollaan molemmat todella innoissaan tästä vauvasta. Toukokuussa lopetettiin ehkäisy, e-pillereitä tuli syötyä 12 vuotta. Yk 3 tärppäs meillä. Oireet oli ennen plussausta jo aika isot joten osasi jo vähän odottaa sitä, mutta silti sitä ei uskaltanut toivoa! Toivottavasti kaikki menee hyvin ja huhtikuussa syntyy terve vauva! LA on siis 12.4 edellisistä kuukautisista laskettuna.

Nyt pari päivää oireita on ollu todella vähän. Pelkästään pientä nippailus alavatsassa. Jouduin lopettamaan kahvinjuonnin hetkeksi mutta nyt taas pystyy juomaan kahvia hyvinkin. Pelottavaa kun oireet alkaa kadota! Onko muilla ollut tällaista?
 
Täältäkin löytyy esikoisen odottaja:) Itsellä ikää 25v ja miehellä 33v. Ensimmäisestä yrityskerrasta tärppäsi. Ihana ja toivottu uutinrn oli:) Olin jo 100% varma ennen plussaa onnistumisesta kun oireita alkoi kasaantua kaikenlaista. LA meillä 4.4, mutta luulenpa että tulee vielä muuttumaan tuosta kun tullaan ultraamaan.

Oireita oli aluksi paljon, muttei mikään vaivaksi asti. Arat rinnat, vatsan juilintaa, itkuisuutta, pahoinvointia, turvotusta, jomotusta alavatsassa ja himoja. Nyt viikon ollut jalkojen ja vatsan turvotusta ja muutenkin kroppa kerää hyvin nestettä, ikävää. Muuten oireet täysin poissa. Yritän huolehtimisen ohella nauttia oireettomuudesta ja luottaa, että kaikki on hyvin:)

Täällä ei ole vielä uskaltanut ostoksia tehdä tulokaiselle, mutta kovasti houkuttaa:) Eilen kyllä miehen kanssa googleteltiin vaunuja. Odottavan aika on Pitkä!!
 
Teillä esikoisen odottajilla onkin jännät paikat, kun koko elämä on menossa uusiksi n. 9kk aikana. Onnea ensimmäiseen odotukseenne!

Yksi asia, johon ihan varmasti joudutte valitettavasti tottumaan, on että kaikki oireet ja oireettomuus, joka huolestuttaa, on "ihan normaalia". Myös kaikki ei-vauvaan-liittyvät vaivat, joita seuraavan vajaan vuoden aikana tulee, liittyvät kuitenkin terveydenhuollon henkilökunnan mielestä jotenkin vauvaan. Mun mielestä oli ihan paras, kun esikon kanssa joskus viikolla 17 menin valittamaan lääkäriin, että jalka on niin kipeä, että sille ei voi astua. Lääkäri antoin ystävällisesti ymmärtää, että oma syy, mitäs oot paksuna. Edellisestä (ensimmäisestä) alkuraskaudesta muistan sen jatkuvan menkkamaisen kipuilun, se oli ihan hirveetä, kun koko ajan jäyti pelko keskenmenosta. Yhtenä yönä sattui niin jäätävästi, että en pystynyt nukkumaan, ja kun soitin neuvolaan, mulle sanottiin vain, että "se on ihan normaalia". Samaa luultavasti sanotaan aina, kun pelästyy pientä vuotoa. Edellisessä odottajien ryhmässä joku neuvoi mua kamalasti lohduttaneen nyrkkisäännön: Jos vuoto on rusehtavaa, se on vanhaa verta = vaaratonta. Pientä kirkastakaan vuotoa ei kannata pelästyä, se saattaa tulla ihan vaan limakalvoista, jotka kuivuu ekan komanneksen aikana.

Ainahan sitä sanotaan, että ensimmäiset menee yliajalle, mutta siihen ei kannata tuudittautua. Nää minit tekee ihan mitä niitä itseään lystää, ja joihinkin juttuihin, kuten esim. raskausmyrkytykseen, ei ihan kamalasti pysty itse vaikuttamaan. Meilläkin oltiin varauduttu jouluvauvaan esikon kohdalla, mutta niin vaan tyttö tulikin jo lokakuun puolessa välissä.

Vielä kerran: Onnea esikoittenne odotukseen! Kyllä ne viikot siitä kuluu!
 
Takaisin
Top