Esikoinen tulossa, mitä huomioida asunnonetsinnässä?

tulisielu

Oman äänensä löytänyt
Esikoinen tulossa ja isompi, yhteinen asunto etsinnässä. Te, joilla on jo lapsia, millaisia vinkkejä antaisitte asunnonetsintään? Tarvitsisin vähän vinkkejä, millaisia asioita pitäisi huomioida.

Kävimme eilen katsomassa yhtä asuntoa, joka oli sijainniltaan mieleinen, mutta minua pikkukylän kasvattia, joka on tottunut isoihin lapsiperheasuntoihin isolla pihalla ja tiluksilla, mietitytti asunnon ahtaus. Miten kommentoisitte esimerkiksi tällaisia seikkoja:
- Pieni ja ahdas kylpyhuone, jossa kapea pesukone on nurkassa lavuaarin ja suihkukaapin rajaamassa nurkassa, ei säilytystilaa vessassa eikä tilaa esim irralliselle pienelle ammeelle (tarviiko vauva edes ammetta?).
- Keittiö, jossa jääkaappi ja pakastin ovat vierekkäin lattialla työtason alla (onko toimiva ratkaisu vauvan kanssa?).
- Tilantarve eteisessä ja asunnossa ylipäänsä - katsomassamme asunnossa eteinen oli mielestäni todella ahdas ja vessan ovi niin kapea ettei leveä pesukone mahdu siitä sisään. Eteinen ei ollut paljoa vessan ovea leveämpi.
- Varasto, jossa lastenvaunuja voi säilyttää, on kolmen lukollisen oven takana kellarissa (ainakin varmassa tallessa).

Okei, myönnän, me vähän riideltiin asiasta puolisoni kanssa. Hänen mielestään asiat ovat sopeutumiskysymyksiä, vauvan voi laittaa sitteriin kun menee jääkaapille ja pieni vauva ei tarvitse yhtään sen enempää tilaa, koska lapsia asuu myös yksiöissä. Siitäpä virisi ajatus kysellä kokemuksia teiltä, joilla on jo lapsia, josko osaisitte auttaa meitä välttämään pahimmat sudenkuopat! Ja ehkä tyynnyttelemään minua tilantarvemaniassani. Auttakaa mua uskomaan että lapsi mahtuu myös pieneen / ahtaaseen asuntoon! Ja antakaa mulle ajatuksia ja näkemyksiä, että missä se tilantarve on suurin. Tack! :)

Muokattu viimeksi:
Minulla ei ole vielä lapsia, mutta kertomasi perusteella et ole mieltynyt asuntoon kun noin moni asia mietityttää ;) Nämä on isoja päätöksiä, kannattaa etsiä niin pitkään kunnes löytää juuri sen asunnon mikä sykähdyttää, eikä "tyytyä" johonkin. Tämä sivukommenttina :)

Joo, näinpä. Meidän piti tehdä päätös asunnosta nyt ja en halunnut muuttaa tuohon asuntoon. Mutta tulevia näyttöjä ja vastaantulevia asuntoja ajatellen vinkit ovat edelleen tervetulleita :)

Mulle tuli myös se kuva että et ole mieltynyt asuntoon mutta puolisosi ehkä on. Itse myös haluisin asunnon mikä tuntuu omalta, varsinkin jos siinä tarkoitus on tosiaan olla kauemmin. Etsittekö muuten omaa tai vuokra-asuntoa? Jos omaa niin itse ainakin miettisin myös sitä onko vielä mahdollisesti tulossa lisää lapsia, haluaako sitten taas muuttaa vai pysyä siinä. Me aikoinaan rakennettiin ja myöhemmin harmittanut ettei edes yhtä makkaria tehty enempää. Tästä ei kuitenkaan ole tarkoitus pois muuttaa.

Noihin mitä mainitsit, niin itselle ollut ainakin tärkeää että vaunut mahtuu säilyttämään sisällä. Vaunuja en kylmään haluaisi jättää. Lisäksi vauvan voi vaikka sisälle ottaa jatkamaan unia lenkin jälkeen. Meillä myös vauvoja sisällä vaunuissa nukutettu kun tämä nuorimmainenkaan ei muuten sisällä nuku. Toki heti totutettu ulkona nukkumaan, joten siitäkin voi olla kiinni. Oliko se kylmä- vai lämminvarasto mikä asunnossa oli?
Meillä on kaikki kolme lasta ensimmäisiä kuukausia kylvetetty ammeessa. Jossain vaiheessa otettu mukaan suihkuun. Oliko asunnossa saunaa? Siellä voi kätevästi ammetta säilyttää silloin kun sitä ei käytä.
Itse myös huomioisin sen mihin saa vauvalle mahdollisin hoitopöydän/alustan. Jos ei ole tarkoitus varsinaisesti sellaista ostaa eikä tilaa niin onko vaikka pesuhuoneessa siihen mahdollisuus. Sen käyttöaika on meillä ainakin ollut lyhyt mutta sitäkin tarpeellisempi kun omaa selkää miettii.

Etsimme vuokra-asuntoa. Lainaneuvotteluja ei ole käyty ja pääkaupunkiseudun hintataso hirvittää, enkä uskalla sellasilla summilla velkaantua, vaikka olenkin vakituisessa työsuhteessa. Velka tuntuu niin lopulliselta ja omistamisen taakka raskaalta, jos taloyhtiöön tai asuntoon tulee korjattavia vikoja tms. Vuokra-asunnosta sentään pääsee aina nopeasti eroon.

Tässä asunnossa ei ollut saunaa. Oma sauna olisi kiva, mutta koska maksukykymme (tai oikeammin -halukkuutemme) suhteessa vuokratasoon, laatutasoon ja sijaintiin nähden on aika matala, olemme päättäneet että saunasta (ja omasta pihasta) voimme tinkiä, kunhan taloyhtiössä on sauna.

Hyvä pointti tuo lämminvarasto. Tässä asunnossa varasto oli lämmin. Ja tässä asunnossa se kylppärikin oli niin ahdas ettei sitä ammetta mahdu edes käyttämään siinä kunnolla, saatika sitten säilyttämään missään.

Hoitopöytää tai muita tarvikkeita emme ole vielä miettineetkään! Huomaan että näissä vauva-asioissa on vielä paljon opeteltavaa. :D

Itse asun ihan omakotitalossa joka rakennettiin 3 vuotta sitten ja iloinen olen ollut kyllä tilavasta kodinhoitohuoneesta. Sinne mahtuu hyvin hoitoalusta, vauvan hoitotarvikekori ja käyttövaatteet pesupaikan viereen. Meillä on kodinhoitohuoneessa syvä ja iso pesuallas, jossa on yhä edelleen hyvä 2-vuotiaan kakkapyllyä pestä. Ammetta säilytimme juuri saunassa kun ei ollut sauna päällä. Tosin sitä ammetta käytettiin muistaakseni ensimmäiset puoli vuotta kunnes mukavampaa on ollut sekä pojalle että meillä lontata suihkussa. Vaunut/rattaat nostin takaterassille olohuoneen lasin alle ulkona nukkumista varten ja muuten säilytin niitä lämpimässä autotallissa. :)

Jos kerrostalo asuntoakin katsoo niin miettisin miten vauvan kanssa pääsee kotiin kulkemaan. Itse esikoista odottaessa lähdettiin luhtitalon yläkerrasta koska vaunujen kanssa sinne kulkeminen olisi ollut työlästä. Toki myöhemmin ollaan asuttu Ruotsissa miehen työnperässä kerrostalon toisessa kerroksessa missä ei ollut hissiä. Olihan se itsellä hommaa kulkea ne portaat rattaiden, vauvan, taaperon ja koiran kanssa mutta siitäkin ajasta on selvitty. Ehkä se itsellä meni silloin kun tiesi että on väliaikaista ja paljon lasten kanssa olin meidän Suomen kodissakin.

Tilava eteinen on kyllä huippujuttu, meillä on aika ahdas eteinen, etenkin kun työntää vaunut sisään niin ohi ei meinaa mahtua mennä. Hoitotaso on mun mielestä kätevin vessassa tai kylppärissä, vesipisteen vieressä, eli joku taso tai sivusta täytettävä pesukone on hyvä olla vessassa/kylppärissä. Amme meillä on melkein kuusivuotiaalla käytössä edelleen, usein tykkää siinä kylpeä kun saunassa käydään. Lisäksi kiinnittäisi huomiota makuuhuoneen kokoon, että vauvan sänky mahtuu vanhempien sängyn viereen. Meillä oli pinnasänky alkuun ilman laitaa kiinni meidän sängyssä "sivuvaununa" ja siitä oli helppo yöllä ottaa vauva rinnalle ja syönnin jälkeen (tai jossain vaiheessa kun havahduin hereille :D) siirtää takaisin omaan sänkyyn. Oli vähän parempi nukkua itse kun sai tilaa enemmän, eikä toisaalta tarvinnut öisin nousta nostamaan vauvaa rinnalle.

Meillä oli edellisessä kodissa pieni vessa/kylppäri ja hoitoalusta oli pesukoneen päällä, seinään sai imukupeilla kiinnitettyä ikeasta ostetun lokerikon vaipoille tms. (Kuopuksella meillä oli nykyisessä asunnossa hoitotaso pinnasängyn päällä [lastenhuoneesta lyhyt matka vessaan pyllypesulle] ja tulevalle vauvalle ostin kokeiluun kokoontaitettavan hoitopöydän eli monta vaihtoehtoa ollasn testattu :D) Allas oli myös pieni mutta hyvin sain pestyä vauvan ja myöhemmin taaperonkin pyllyn kun pelkän pepun pisti suihkun alle ja jalat jäivät altaan reunan ulkopuolelle (tavallaan lapsi siis istui altaan reunalla). Suihkutila oli pieni ja mun oli silloin tarkoitus ostaa kokoontaitettava flexibath mutta appivanhemmat perhana ehti ostaa meille kunnon vauvan ammeen :D kyllähän se vei tilaa suihkussa vaikka nosti seinää vasten mutta mitäpä siitä, suihkussa peseydytään eikä tilaa mun mielestä muutenkaan kummemmin tarvitse.

En usko että jääkaapin ja pakastimen sijainnilla on lapsen kannalta mitään väliä mutta mua alkais varmaan muuten vaan ärsyttää lattialla kykkiminen kun kaapista jotain tarttis.

Me säilytettiin vaunuja eteisessä edellisessä asunnossa. Kyllähän ne vei tilaa siinä ja sai vähän puikkelehtia mutta olivat ainakin heti saatavilla kun niille oli tarvis. Ja yks mun kaveri säilytti heidän vaunujaan kämpän olkkarissa kun ei eteiseen mahtunu. Itse en veisi vaunuja kellariin tai muuallekaan pidemmälle jos niitä päivittäin käytetään.

Muuten kyllä sain minäkin sen vaikutelman ettei asunto sua miellyttänyt ja semmoseen en itse muuttaisi. Tilajutut on tosiaan pitkälti sopeutumiskysymyksiä ja varsinkin kun vuokralle muutatte niin pääsee pois sitten kun siltä tuntuu :) yhden lapsen kanssa en kokenu yhtään hankalaksi pieniä vessa- ja pesutiloja mutta kahden tai useamman lapsen kanssa olis voinu olla toinen ääni kellossa.

Itse kans oon arvostanut sitä, että vaunut on saanut eteiseen säilytykseen. Niillä joka päivä kuitenkin kuljetaan ja vauvan ollessa pieni, niin yleensä nukahti aina vaunuihin. Kotiin tullessa tuli sit vietyä vaunut lasitetulle partsille, niin ei tarvinnut siirtää nukkuvaa lasta kesken unien pois. Kaverilla samanikäinen lapsi ja asuivat hissittömän talon tokassa kerroksessa. Ei toivoakaan et ois saanut rattaita yksin kotiin ja hyvin usein oli lapsi sit herännyt, kun oli lähtenyt siirtämään vaunuista kotiin. Pesukoneen päällä meillä on hoitoalusta ollut ja siinä sai hyvin vaipan vaihdettua. Ja ammetta säilytettiin mekin saunassa. Samaa mieltä kuin joku edellinenkin tuosta jääkaapista ja pakastimesta, lapsen kannalta sijainnilla ei nyt ehkä niin oo merkitystä, mutta itellä menis kyllä ennen pitkää hermot jos pitäisi kyykkiä joka kerta jääkaapille. Pieni Lapsihan sitä tilaa ei varsinaisesti tarvitse, mutta haluaako sitä olla parin vuoden päästä muuttamassa sit taas. Meijän taapero nyt jo reilu puoltoista vuotias ja leluja ym. tavaraa alkaa olla jo niin paljon, että kyl täs kohta täytyy muuttaa asuntoon, jossa lapsella oma huone. Tähän asti ollaan kyllä hyvin pärjätty nykyisessäkin, mutta nyt alkaa tuntua siltä, että lapsi mm.häiriintyy herkästi yöllä, kun nukutaan samassa huoneessa ja jos vähän kylkeä kääntää, ni lapsikin havahtuu. Uskon, että kaikilla yöunet paranee, kun päästään eri huoneisiin nukkumaan.

Me asuttiin kerrostalokaksiossa esikon vauva-aikana. Toinen kerros, ei hissiä. Neliöitä oli 55 ja huoneet erittäin tilavia. Itse koin suurimmaksi ongelmaksi hissittömyyden. Meillä oli myös katutasossa lämpimät varastot, joissa pystyi säilyttämään kärryjä, mutta en uskaltanut niitä sinne jättää, vaan raahasin aina kopan ylös ja yöksi vielä rungon. Hyvin mahduttiin asuntoon vauva-aikana, kun makkariin mahtui pinnasänky ja vauvan hoitotaso. Meillä oli myös tilava lasitettu parveke, jossa välillä nukutin vauvaa. Muutettiin rivitaloneliöön, kun vauva oli 7kk. Meillä on edelleen kylpyamme käytössä ja poika tykkää kovasti siellä loiskutella. Ihan pienen vauvanhan voi pestä ihan lavuaariassakin.

Tuosta jääkaapista sen verran, että meidän 1v 7kk poika availee ihan jatkuvasti meidän kokopitkää jääkaappia ja ottaa sieltä kaikkea, mitä käsien ulottuvilla on :shifty: Kaikki ruoat on pitänyt siirtää ylähyllyille. Jo puolivuotiaan onnistui myös avaamaan mummin lattiatasossa olevan pienen pakastimen ja kaikki siellä suli. Kaikkia lapsia ei tietysti kiinnosta tutkia noin tarkasti, kun meidän täystuhoa, mutta tämmöinenkin mahdollisuus siis on.

Vuokra-asunto kun kuitenkin on kyseessä niin kannustaisin silti etsimään sellaisen asunnon, missä koet itse arjen sujuvaksi. Sinä olet se, joka siellä kotona päivät arkea vauvan kanssa pyörittää. Tilava eteinen on kyllä iso plussa. Jos vauvan kanssa ulkoilee ja vauva nukkuu kotiin tullessa niin kärryt pitäisi saada jotenkin mahtumaan kotiin.

Meillä on tosi pieni vessa/kylpyhuone, mutta vauvan kanssa se ei ollut ongelma. Hoitopöytä oli erikseen toisessa huoneessa eikä ollut mitenkään hankalaa, ettei pyllyä voinut pestä samassa tilassa. :p Sen sijaan nykyään vessan pienuus ottaa päähän ihan tosissaan, kun ulkoilun jälkeen pitää saada kamat kuivumaan ja heti on vessa täynnä roipetta. Ammeena meillä on Stokken flexibath, jonka saa kasaan ja näin ollen varsin näppärä säilyttää.

Vaunujen säilytys sisällä on mulle ihan must, sen verran kalliit ajopelit (+ olen supernipo...) etten uskaltaisi säilyttää muualla kuin asunnossa. Jos taas olisi oma varasto tms. niin pelkäisin varmaan niiden homehtumista niin paljon, että säilyttäisin kuitenkin sisällä. :rolleyes:

Se, mitä vauvan kanssa kaipasin eniten, oli ehdottomasti mahdollisuus nukuttaa ulkona! Meillä on parveke sellaiseen suuntaan että siihen paistaa suurimman osan päivästä aurinko, joten lämpötila nousee korkeaksi vaikkei lasitusta olekaan. Esikoinen oli vauvana huono nukkuja eikä sisällä unista meinannut tulla mitään, usein sitten kärryttelin pitkin lähiseutuja ja välillä istuin kirjan kanssa jossain puistossa. Siinä ei paljoa voinut itse silmiä ummistaa tai saada kotitöitä tehtyä tai mitään.

Jääkaappiasia riippuu pitkälti lapsen luonteesta, meillä esikoinen osaa nykyään (2v 2kk) avata jääkaappipakastimen ylemmän oven mutta pakastinta ei vieläkään saa tai edes yritä avata. Toisaalta hän ei myöskään kisko tavaroita hyllyiltä tai mitään eikä meidän ole tarvinnut tehdä sen takia muutoksia sisustuksessa. :grin

Silloin kun me tämä asunto ostettiin, ei ollut edes ajatuksissa, että joskus tulisi lapsia. Ekan kanssa täällä vielä pärjäsi, mutta kyllä nyt vähän ahdistaa ajatus että tänne vielä vauvan toisi... Se vuokra-asunnoissa on tosiaan helppoa, että voi vaan irtisanoa ja muuttaa muualle - oman myyminen vaatii jo oikeasti toimenpiteitä (ja aikaan saamista).

Meillä vaunut on lämpimässä varastossa, onneksi varastokopit ovt samassa rapussa missä asutaan. Erillinen vaununsäilytyshuone on toisessa rakennuksessa, sinne en vie.
Eteisessä ei ole meillä mahdollista säilyttää kun on pitkä ja kapea enkä jaksa rappuja pitkin vaunuja raahata toiseen kerrokseen. Kannan vauvan alas erillisessä kantokopassa, käyn vaunut varastokopista ja koppa jää siksi aikaa säilöön rappukäytävään kun käyn vaunulenkillä. Porraskäytävässä vaunuja ei saa säilyttää. Aikamoista koijaamista mutta kaikkeen tottuu.

Me asutaan hissittömän kerrostalon toisessa kerroksessa ja meillä on kaksoset. Rattaat ovat ulko-oven vieressä ulkovälinevarastossa, joka on lämmintä tilaa ja lukkojen takana. Kuivuvat siellä todella nopsaan, jos ovat lenkillä päässeet kostumaan. :) En keksi yhtään syytä, miksi raahaisin tuplat sisälle asuntoon joka päivä ja monta kertaa päivässä. Olimme taloyhtiön ainoa vauvaperhe, kun lapset syntyivät, enkä keksi kyllä, miksi joku olisi meidän rattaat varastossa rikkonut.

Vauvana tyttöjä kannettiin vaunukopissa alas ja ylös. Jos piti päästä jatkamaan unia, nostettiin parvekkeelle jatkamaan. Siellä meillä on parit brion rattaat ja sama vaunukoppa kävi myös niihin. Isompana käytin ikean kasseja apuna. Toinen vauva kassiin ja toinen kainaloon, jolloin jäi vielä yksi käsi vapaaksi. Heti, kun oppivat itse liikkumaan, alkoivat itse kulkea rappusia ensin ylös ja aika pian opeteltiin kulkemaan myös alas itse turvallisesti. Nyt vajaa 2v tytöt kulkevat sujuvasti itse raput molempiin suuntiin, eikä koskaan ole niissä mitään sattunut. :) Minusta hissittömyys ei ole mikään ongelma siis, kunhan vaunuille on joku järkevä säilytyspaikka tarjolla helposti ja ulos lähteminen on helppoa.

Meilläkään ei ollut hoitopöytä vesipisteen vieressä, kun ei sinne mitenkään olisi mahtunut. Hyvin pärjättiin sitenkin. Hoitopöytä on käytössä kuitenkin loppujen lopuksi todella lyhyen aikaa. Heti, kun lapsi oppii seisomaan tukea vasten tai lähtee muuten liikkeelle, alkaa sitä vaippaakin vaihtamaan ihan missä tahansa. Harva lapsi sitten enää suostuu missään pöydällä makaamaan. :D

Tilaa varaisin uuteen asuntoon sen verran, että tarvittaessa mahtuu se pikkusisaruskin siihen, ettei tarvitsisi muuttaa välissä. Ja vaikka toista lasta ei tulisi, yhdelläkin on niin paljon sitä tavaraa, että pieni extratila ei ole yhtään haitaksi!

Itse en myöskään näe ongelmaa jos vesipiste ei ole hoitopöydän vierellä. Meillä ei ole kolmella lapsella kenenkään vauva-aikana ollut ja hyvin mennyt. Aika pian sen vaipan alkoi muutenkin ottamaan pois siinä altaan luona lapsi sylissä kuin hoitopöydällä.

Meillä on hoitopöytä vieläkin päivittäisessä käytössä 2v 2kk ikäisen kanssa. :grin Kestovaipat on musta helpompi laittaa makuulteen ja tyttö menee itse makaamaan kun pyytää. Iltaisin tykkää istuskella siinä, harjata hiukset ja rasvata nassun yms. Hyvin mahtuu vieläkin 75 cm syvyydeltään olevalle pöydälle, vaikka pituutta on jotain 87 cm paikkeilla.

Niin juu, miettisin asunnon kanssa myös sijaintia, että se sopii lapsiperheelle. Jos auto ei ole kotona olevan vanhemman käytettävissä, huolehtisin, että kävellen on kohtuullinen matka kauppaan, leikkipuistoon, perhekerhoon jne mihin nyt haluaa päästä tai vastaavasti julkinen liikenne kulkee riittävän tehokkaasti ja tarpeeksi läheltä. Itse tykkään käydä lasten kanssa paljon ulkona ja kerhoissa ja meiltä on helppo näihin myös kulkea. Jos lähteminen on vaikeaa, jämähtää äiti helpoimmin kotiin. Toki toisille riittää oma piha, mutta väittäisin, että suurin osa nauttii myös aikuiskontakteista päivän aikana. :)

Meillä ei ole hoitopöytää ollut kummallakaan lapsella, eikä ole tulossa nyttenkään. Hoitoalustaa käytin milloin missäkin, lipaston pällä, pesukoneen päällä, sängyllä, lattialla....
Aikaisemmissa asunnoissa meillä on ollut hissi, mutta nykyisessä ei ole ja asutaan toisessa kerroksessa, enkä ajatellut rattaita ottaa eteiseen.
Runko varastoon ja kantokopassa lapsi sisälle.

Sijainti on pienen vauvan kanssa minulle tärkeämpi, kuin asunnon koko. Pieni vauva ei tosiaan tilaa tarvitse, kunhan mahtuu sänky makuuhuoneeseen.

Itse en haluaisi matalaa lattialla olevaa jääkaappia ihan käytännöllisyyden vuoksi. Loppuraskaudessa huonon selkäni kanssa en varmaan saisi sieltä mitään otettua :D

Kaikki on myös niin perhe- ja lapsikohtaista. En voisi ajatellakaan sitä että vaunuja ei saisi sisälle. Meillä edelleen reilu 1.5vuotias nukkuu ulkona ja eihän sitä enää missään kopassa pystyisi siirtämään. Ja vapaalla ollessa usein ainoa mahdollinen lenkkeilyhetki on jätkän päiväunet ja en sentään itse jaksa sitä koko 4tuntia liikkua mitä se nukkuu.

Lisäksi on niin vanhempi kohtaista millaista asuinaluetta kaipaa ja mitä siellä on. Meillä ei ole kävelymatkan päässä kauppaa eikä leikkipuistoa. Auto on kyllä käytettävissä mutta oon sen verran laiska etten jaksa kovin usein sillä lähteä minnekään jos ei ole pakko. Ja eipä se aina ole niin yksinkertaistakaan. Esikoisen vauva-aikana tuli kyllä liikuttua enemmän. Silloin ei ollut vielä edes toista autoa mutta julkinen liikenne toimi silloin paljon paremmin. Viimeksi äitiyslomalla ollessa oli sentään naapuri myös äitiyslomalla niin siitä oli seuraa. Koskaan ei ole perhekerhon toiminta sattunut mun äitiyslomalle vaan ollut just silloin tauolla. Toivottavasti sillä nyt olisi jatkoa!

Muokattu viimeksi:
Nämäkin ovat sopeutumiskysymyksiä ja kaikki on minusta ihan järjestettävissä olevia asioita. Tässä nyt kysyttiin kuitenkin vinkkejä, mitä ottaa huomioon esikoisen kanssa asuntoa miettiessä ja silloin minusta itsestäni olisi huono neuvo sanoa, että muutakaa periferiaan, missä ei ole mitään, ettekä pääse mitenkään liikkumaan sieltä mihinkään.

Sama tuo vaunuasia varastossa vai sisällä. Sitä on mukavasti pohdittu eri kannoilta ja kuten huomaa, yhtään oikeaa tai väärää tapaa siihen ei ole. Jos vaunut haluaa sisälle eteiseen, kannattaa silloin minusta valita asunto, johon ne saa helposti. On ihan älytöntä raahata vaunuja hissittömän talon ties monenteenko kerrokseen monta kertaa päivässä. Se nostaa todella paljon liikkumaan lähtemisen kynnystä! Kuten sanottu, kaikki eivät kaipaa kontakteja vauvan kanssa kotona ollessa, mutta todennäköisesti lapsi niitä jossain vaiheessa alkaa tarvita ja väittäisin, että neljän seinän sisälle jäävä äiti on suuressa syrjäytymisvaarassa. Ehdointahdoin elämäänsä ei kannata hankaloittaa.. :)

Jos vaunuja ei halua sisälle, ei kannata valita asuntoa, jossa vaunujen säilytystila on monien portaiden tai useiden lukittujen ovien takana/ muuten vain hankalassa paikassa. Sama perustelu kuin yllä.

Jokainen perhe tekee omat ratkaisut ja hienoa, että on tullut useita erilaisia vinkkejä, joista voi valita kokeiltavaksi tai päätyä vielä ihan omaan ratkaisuun. :)

Takaisin