Eroketju

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Olive
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ai voi kaikenlaista ohjeistaa, mutta parhaiten tiedät itse :red-heart: otat yksi päivä kerrallaan ja katsot tuleeko muutoksia jotka eivät liity siihen että toinen on halailu tuulella tai ei. Se että kaikki on hyvin yksi päivä viikosta ei pitäisi riittää. Kyllä siellä on paljon asioita mitkä pitää muuttua tämän tekstin perusteella että tuntisit itseäsi turvalliseksi ja että sinun toiveitasi kuullaan. Mullakin on kokemusta tällaisesta "siilestä" eli jos jokin ei mennyt kuten toinen halusi tai jos minä kerroin toiselle miten haluan että minulle kommunikoidaan niin toiselle nousi "piikit" ylös ja puolustautui. Vasta kolmen vuoden päästä hän itsekin tajusi että puolustus tuli siitä että häntä hävetti, koska olin oikeassa. Se suhde päättyi siihen että tulevaisuus ei ollut hänen silmissä hyvä meille, hän e nähnyt muutosta hänen käytökseen. Silloin olin eri mieltä koska rakkaus, mutta nykyään katson asiaa hyvin kiitollisena. Joskusei vaan kommunikaatio tai läheisyyden kaipuuole samalla tasolla, mutta hän ei halunnut tehdä yhtään kompromissia hänen elämässä jotta saataisiin se toimimaan. Suhde on täynnä kompromisseja molemminpuolin.

Joo toki otan kaiken varauksella, eikä tekoäly tietenkään mitään neuvoja anna mitä pitäisi tehdä, mutta saa jäsenneltyä hyvin näitä käytösmalleja ja tunnistaa kaavoja joita itse ei aina hahmota.

Olen puhunut emotionaalisesta turvallisuudesta jo kuukausia, mutta miehen on jotenkin vaikea käsittää koko konseptia. Ei myöskään oikein suostu ymmärtämään sen vaikutusta seksiin/mun halukkuuteen.

Se ettei sulla ole emotionaalisesti turvallinen olo nykyisessä suhteessa kuulostaa kyllä aika voimakkaalta hälytysmerkiltä, ainakin jos kyse on tiuhaan toistuvasta kokemuksesta. Jatkuva vaaran kokemus luo kehoon stressitilan (eikä kehomieli osaa tehdä eroa fyysisen ja emotionaalisen uhan kokemuksen välille) joka vaikuttaa sun terveyteesi pitkällä aikavälillä. Jos kumppani ei tunnu ymmärtävän koko emotionaalisen turvallisuuden käsitettä, saati oman käytöksensä roolia sen muodostamisessa tai ylläpitämisessä, voi kyllä olla aika vaikea saada aikaan niitä muutoksia joita tarvittaisiin että voisit suhteessasi hyvin.

Anteeksi jos vastaus kuulostaa karulta, mutta oon huolissani sinusta ja tilanteestasi 💔

Se ettei sulla ole emotionaalisesti turvallinen olo nykyisessä suhteessa kuulostaa kyllä aika voimakkaalta hälytysmerkiltä, ainakin jos kyse on tiuhaan toistuvasta kokemuksesta. Jatkuva vaaran kokemus luo kehoon stressitilan (eikä kehomieli osaa tehdä eroa fyysisen ja emotionaalisen uhan kokemuksen välille) joka vaikuttaa sun terveyteesi pitkällä aikavälillä. Jos kumppani ei tunnu ymmärtävän koko emotionaalisen turvallisuuden käsitettä, saati oman käytöksensä roolia sen muodostamisessa tai ylläpitämisessä, voi kyllä olla aika vaikea saada aikaan niitä muutoksia joita tarvittaisiin että voisit suhteessasi hyvin.

Anteeksi jos vastaus kuulostaa karulta, mutta oon huolissani sinusta ja tilanteestasi 💔

Näinhän se on.

Meillä on ollut tiistain terapiakäynnin jälkeen hyviä keskusteluja ja musta alkaa vihdoin tuntua siltä, että hän ehkä sittenkin tajuaa mitä mä ajan takaa ja on valmis parantamaan, ja että meillä ehkä onkin mahdollisuus. Sain tästä myös voimaa itselleni nähdä asiat paremmin hänen kannaltaan, ja näkemään, miten paljon hän tekee jo sellaisia asioita kotona, mitä monien muiden puolisot ei edes tee. Mua ahdistaa huomattavasti vähemmän, ja tänään aamulla mieskin huomasi sen ja sanoi ”Sä säteilet taas” (häntä harmitti kun kuulemma mun ”hehku” on kadonnut - mikä siis ei ole mikään uutinen sinänsä tässä elämäntilanteessa).

Tää on ollut kamalaa vuoristorataa ja osa musta ”odottaa” että kohta mennään taas, mutta suhtaudun siihen ehkä sellaisella rauhalla, että sitten ainakin tiedän, että ei tää tästä parane jos on jatkuvaa vuoristorataa. Se on jotenkin turvaa tuovaa, kun tietää, että pelin voi puhaltaa poikki jos tuntuu, että jumitetaan samassa kierteessä.

Takaisin