Kopioin tänne tuolta huhtikuisista, niin ei tarvitse kirjoittaa uudestaan.
Me ollaan miehen kanssa ihan eron partaalla. En vain jaksa tätä enää. Mies on työttömänä ja minä kokopäivätöissä ja silti minä hoidan melkein kaiken.

Minä herään viikolla joka aamu lasten kanssa ja hoidan heidät kouluun ja päiväkotiin. Minä pyykkään sekä omat että lasten vaatteet ja huolehdin siitä, että heillä on tarpeeksi sopivia ja ehjiä vaatteita. Mies ei edes tiedä, missä lasten vaatteet ovat... Minä huolehdin kaikesta kouluun ja päiväkotiin liittyvästä, luen tiedotteet ja reppuvihkon. Minä käyn usein hakemassa lapset kesken työpäivän, kun on esimerkiksi sateinen sää (koska "se on helpompaa autolla" - miehelläkin olisi ajokortti, muttei hän ole koskaan vaivautunut opettelemaan oikeasti ajamaan...). Minä huolehdin lasten lääkärikäynnit, kaverisynttärit jne. Minä käyn viikonloppuna molempina päivinä lasten kanssa ulkona. Ja lisäksi huolehdin myös tyypilliset "miesten hommat" kuten veroilmoitus, auton vieminen huoltoon jne. Mies makoilee päivät sängyssä ja hermostuu, jos lapset ovat äänekkäitä ja herättävät hänet. Minulla menee ihan hirveästi energiaa siihen, että mies pysyisi edes jotenkin hyvällä tuulella. Mies kyllä puuhailee lasten kanssa kivasti silloin, kun on hereillä, lukee heille ja leikkii heidän kanssaan, mutta oikeastaan kaikki vähemmän kiva jää minun vastuulleni. Juuri pari päivää sitten selvisi, ettei mies edes tiedä, missä esikoisen paras kaveri asuu, koska minä olen vienyt ja hakenut hänet joka ikinen kerta (he ovat olleet parhaita kavereita jo neljä vuotta, joten niitä kertoja on ollut mooooonta).
Puhuttiin jo erosta puolisen vuotta sitten erään riidan yhteydessä ja silloin sanoin, etten jaksa, kun minun pitää hoitaa melkein kaikki. Hän sanoi, että minun pitää sanoa, mitä hänen pitäisi tehdä, mutta kun nimenomaan haluaisin, että hän omatoimisesti hoitaisi asioita ilman, että minun pitää erikseen sanoa! Ainut, minkä hän on sen jälkeen ottanut hoitaakseen, on eväsrasian pakkaaminen esikoiselle (täällä Saksassa kouluun pitää pakata eväät aamupalaksi), ja senkin hän tekee vain, jos muistutan siitä ja huolehdin, että yksi eväsrasioista on puhtaana.

Eli käytännössä mikään ei ole parantunut.
En edes tajua, miten olen päätynyt tällaiseen tilanteeseen, kun olen oikeasti feministi. Meillä tämä sukupuoliroolien jako on johtanut vain siihen, että minä teen sekä naisten että miesten työt.

Hävettää koko tilanne enkä kehtaa edes kertoa ystävillenikään siitä. Rakkautta meillä ei oikeastaan ole ollut minun puoleltani pitkään aikaan, mutta senkin vielä kestäisin, jos en kokisi olevani joku kotiorja.
Olen sinnitellyt tässä tilanteessa, kun en haluaisi hajottaa perhettä. Varsinkin esikoisen sydän tulee todellakin särkymään.

Hänellä on vielä menossa sellainen "kaiken pitää pysyä ennallaan" -vaihe. Hän ei halua edes uusia vaatteita, vaan kaiken pitää pysyä juuri niin kuin se on. Hirvittää myös, miten arki järjestyy. Kuopus on vielä niin pieni, ettei mikään viikko-viikko-systeemi ole mahdollinen. En haluaisi, että kuopus joutuu olemaan 8+ tuntia päiväkodissa (tällä hetkellä on noin kuusi), mutta osastonjohtajana minun voi olla myös vaikea vähentää työtunteja.

Olen täällä Saksassa muutenkin vähän kieroon katsottu äiti, kun käyn nyt jo kokopäivätöissä (yli 60% työssäkäyvistä saksalaisäideistä on osa-aikaisena vielä silloinkin, kun nuorin lapsi on 10-14-vuotias!), mutta sitten ei olisi edes miestä hakemassa lapsia ja viemässä esikoista harrastuksiin (onneksi hän osaa pikkuhiljaa myös itse kulkea). Mutta en minä voi enää elää näin. Onneksi en ole taloudellisesti riippuvainen miehestä, vaan ennemminkin toisin päin (ja kiitos Saksan lakien joudun maksamaan hänelle elatusta vielä joitakin vuosia

).
Nyt vielä pitäisi saada sanottua miehelle. Olen viivytellyt tämän kanssa tosi kauan. Ensin odotin syyskuun loppua, että kuopus olisi päiväkodissa. Sitten oli jo niin lyhyt aika jouluun, etten halunnut erota ennen sitä. Nyt keräilen rohkeutta tehdä se, minkä tiedän olevan oikea päätös. Huomaan jo esimerkiksi kadehtivani joitakin julkkisnaisia, jotka ovat eronneet, kun he ovat saaneet tehtyä sen, mitä itsekin haluaisin tehdä.