Erityisäitiysraha

Tipitii92

Silmät suurina ihmettelijä
Heippa! tämän koronan vuoksi nyt kovasti mietityttää onko turvallista töissä olla, kun ei tiedä aiheuttaako sikiölle jotain jos korona itselle tulee.. joten onko teistä joku jäänyt pois ja hakenut tätä kyseistä erityisrahaa kelalta??
 
Saako sellaista koska raskaus? THL:n sivuilla kun ei raskaana olevaa luokitella riskiryhmään kuuluvaksi, tästä vaan oon itse päätellyt ettei erityisjärjestelyt olis mahdollisia jos ei sit jostain muusta syystä kuulu riskiryhmään o_O

Itse oon lomautettuna nyt kesäkuun puoliväliin jonka jälkeen 4 päivää töitä ja sit jäänkin kesälomalle. Sen jälkeen kuukausi ehtii olla töitä ennen äitiyslomaa...
 
Kyllä ainaki kaikki ketä tiedän jotka raskaana ollessaan ovat tätä nyt hakeneet niin heille on myönnetty kyseinen raha..
 
Mä lueskelin Fb:n ryhmästä, että moni saanut koronan vuoksi. Itseäni ei kosketa, mutta jäi mieleen että mahdollista hyvinkin :)
 
Hain huhtikuun alussa ja se myönnettiin. Olen työssä terveydenhoitoalalla, jossa ei oikein korvaavaa tehtävää löydy ja riski saada tartunta on suuri. Tiedän että myös varhaiskasvatuksen työntekijöille on myönnetty.
 
Itsekin työskentelen varhaiskasvatuksen alalla ja kovin pohtinu mitä tämän asian kanssa tekisi. Meillä täälä ei vielä yhtäkään todettua tartuntaa joten päättänyt jatkaa töitä.. ja samalla myös mietin että voinhan saada sen esimerkiksi kaupastakin jos huono tuuri käy. Silti takaraivossa välistä pahastikki jyskyttää, onko liian ”jästi” kun ei jää pois kun siihen mahdollisuus olisi.. eikö erityisäitiysrahakin ole aika pieni?
 
Täällä myös varhaiskasvatuksen ope, joka miettii samaa. Paikkakunnallani on tartuntoja ja mielestäni (maalaisjärjellä ajateltuna) riski tartutaan suurenee nyt, kun koulut aukeaa ja lapsia tulee lisää meillekin. Lisäksi joudumme tarpeen vaatiessa tuurailemaan toisissa ryhmissä, kun porukkaa jo kesälomalla sekä etätöissä. Otin yhteyttä työterveyteen, mutta en saanut sieltä vielä ohjeistusta, kun ko. henkilö ei tiennyt asiasta, mutta asenteesta päätellen puoltavaa lausuntoa tuskin sieltä saa.. Minun mielestä erit.äitiysraha on samansuuruinen kuin se normi.
 
No se juuri nyt kun meillekkin tulee torstaina takaisin kaikki mahdolliset lapset hoitoon kun koulutkin aukeaa.. meillä ”hyvä” tilanne sen suhteen että pomokin sanonut suoraa että saa jäädä pois hyvinkin lyhyellä varo ajalla, että he kirjoittavat sitten heti lapun töiden osalta kyllä, lääkärin ja neuvolan lausunnonkin olen jo saanut, eli kaikki olisi valmiina, muutakun jäädä pois.. ehkä paljolti painaa tuo rahakin, jos menee vanhempinrahan mukaan niin pudottaa tuloja about 600€ kk, mikä on mielestäni erittäin paljon nyt kun täytyisi kaikenlaisia hankitojakin tehdä syksyä varten vauvalle.. tuo raha asia itselle vähän sekava, kelan sivuilla lukee että on saman suuruinen kuin öitiysraha, mutta laskurilla kun laskee niin vanhempainraha ja erityisäitiysraha ovat samassa boksissa ja samansuuruiset, osaako joku sanoa että niin mikä on sitten se oikea? :D
 
Mäkin mietin kyllä että onko nyt fiksua jäädä pois töistä kun ei meilläkään vielä paljon tartuntoja ole, mutta osasyy oli se että sain siten lapset otettua pois päiväkodista (jossa nyt ilmeisesti onkin tartuntoja ilmennyt).
Mulla laskettiin erityisäitiysraha ihan tulojen mukaan ja se maksetaan suoraan mulle, mutta äitiysrahaa maksetaan sitten tietty aika työnantajalle, joka taas maksaa mulle palkan. Mutta siis äitiysraha on sama asia kuin vanhempainraha.
 
Takaisin
Top