Eri synnytysvalmennukset

Nereid

Piirimestaruustason postaaja
Huhtiäidit 2020
luonnollinen alku pitää marraskuussa rentouttavaan äänenkäyttöön liittyvän synnytysvalmennuksen, sit on hypnoosivalmennuksia jne. Onko joku käynyt?
Mä oon kahdessa raskaudessa pitänyt ns. Synnytyslaulua (uuu-aaa) ja se on kyl auttanut mut toi valmennus vois antaa lisää keinoja.
 
Mulla on järkyttävä synnytyspelko. Esikoinen syntyi pelkosektiolla. Mietin et jos tää on nyt tullakseen, ottaisin oikeesti doulan ja kävisin vaikka hypnosynnytyskurssin. Mutta sitten mietin et kannattaako yrittää synnyttää alakautta vai ei. Mulla siihen liittyy jotenkin hervoton määrä pelkoja repeämisistä ja siitä, etten enää koskaan olisi ennallaan. Ekan kohdalla pelotti myös vauva-arki, kun kaikki oli uutta. Uskon et jos olisin saanu pelkopolilta oikeanlaista tukea (tai mieheltä) olisin ehkä kyennytkin synnyttämään alakautta. Jopa psykoterapian ammattilaiset päätti pelotella mua sektion vaaroilla, ihan niinkun se olis ratkaisu synnytyspelkoon, että tehdään siitä toisesta vaihtoehdosta vielä pahempi. Todellista ammattitaidottomuutta.. :mad:
 
Musta jotkut ihmiset ei vaan kykene ymmärtämään pelkoja jos itsellä niitä ei ole. Mä itse kärsin hammaslääkäripelosta ja mulle ei IKINÄ tulis mieleen oman työn puolesta naureskella kenenkään neulakammolle. Ei pelot ole loogisia tai järkeviä. Musta ne vaan pitää hyväksyä ja niiden kanssa eletään. Positiivisten kohtaamisien ja kokemuksien avulla nekin voi helpottaa. Esim mä en enää tarvii hammasläälärissä rauhoittavia, kun oon saanut oikeanlaista tukea ja ymmärrystä.

Synnytyspelkoonkin on niin eri syitä, itse en esikoisesta pelännyt, mut nopean synnytyksen takia oon epäloogisesti alkanut pelätä et seuraava syntyy tyyliin kotiin tai matkalla sairaalaan vaikka kaikella järjellä nyt tiedän et matkaan lähdetään tosi aikaisin. Mut ei se pelko tosiaan ole loogista ollenkaan...

Mut valmistautuminen on varmasti hyvästä ja esim doula ajatus kuulostais synnytyspelkoiselle tosi hyvältä vaihtoehdolta.
 
Itselläni on synnytyspelko ja sektiopelko.. Esikoisesta oli synnytyspelko joka paheni huonon synnytys kokemuksen myötä.. Mut sit pelkään myös sektiota :sad001 en todellakaan tiedä miten tää lapsi tulee maailmaan, mut en aio sitä vielä miettiä.. Jos ekana selviäisi ekasta kolmannesta. Ja jos siitä selvitään niin pelkopoli kutsuu..
 
Mulla kumpikin sektiolla. Toinen hätä ja toinen suunniteltu. Tämä myös sektiolla.
Synnytysvalmennusta en ole koskaan käynyt enkä tarvitse kun ei alakautta synny :-)
 
Olisin viime raskaudessa halunnut käydä neuvolan synnytysvalmennuksen, mutta en päässyt sinne. Luin itsenäisesti paljon hypnosynnytyksestä, ja vinkit olivat kyllä hyödyllisiä. Myös Aktiivinen synnytys ry:n Facebook-ryhmä oli tosi hyödyllinen. Sitä tulee varmasti plärättyä tälläkin kertaa :) Myös doulaa harkitsen.
 
Mulle tuli kaksosten hätäsektion jälkeen hirvee synnytyspelko, olin ihan varma että kuolen viidennen synnytykseen. Pyysin monta kertaa sektiota mutten saanut. Vasta seiskasta pääsin pelkopolille ja mua se kyllä auttoi.

Pakko muuten lisätä että mun viidennen lapsen synnytys oli jälkikäteen ajateltuna yksi parhaista synnytyksistä mitä mullaon ollut.
Ainut miinus oli toiselle puolelle laitettu kohdunkaulanpuudutus jonka jälkeen synnytyksen eteneminen pysähtyi. Seiskasta kävi samoin. Mutta siis tossa viidennessä mulla oli mukana aviomies ja erittäin kokenut kätilö joka otti asiat rauhallisesti eikä hötkyillyt
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top