Eri paikkakuntien synnytysairaalakokemukset

Jaana

Silmät suurina ihmettelijä
Ajattelin tänne laittaa tällaisen aiheen kun monia varmaan kiinnostaa käytännöt eri paikkakunnilla. Kauan kesti kotiutuminen ja yleinen fiilis kätilöistä ja lääkäreistä sekä itse synnytyskokemus.

Ensimmäisen lapseni sain Hyvinkää sairaalassa ja minun mielestä kätilöt ja lääkärit tökeröitä ja nenäkkäitä. Paitsi tämä yksi vanhempi kätilö kuka oli minun kanssa synnytyksessä. Olin sairaalassa kolme yötä. Olisin voinut olla vain 2 yötä mutta vauva oli hieman keltainen niin siksi yksi ylimääräinen yö. Siellä olikin sinä päivänä paljon synnyttäviä ja sulku laitettiin joku pari tuntia minun saapumisen jälkeen siksi varmaan yrittivät kotiuttaa aikaisemmin.

Tämän seuraavan kanssa mennään Jyväskylän sairaalaan ja toivoisinkin kuulevani teiltä kokemuksia kyseisestä paikasta ja varsinkin tuosta kotiutumisesta jos on uudelleensynnyttäjä.
 
Oyssissa synnyttäneet vois kommentoida kans omia kokemuksiaan :) itseltä sieltä ainoastaan kokemuksena kiireellinen sektio, ja silloin ainakin kaikki oli tosi mukavia erityisesti "oma kätilö" joka sattui olemaan koko viikon sama minkä vietin sielä :)
 
Ja Hussin vaihtoehdoista olis kans mukava kuulla. :)
 
KOKSista on mulla yksi ja negatiivinen kokemus :sad001 kaikki meni pieleen, kätilö tympeä, joutu venaan 7.5 h et pääsi paikattavaksi ja siitä sit sainkin tulehdukset ja antibiootit suoneen. Ja vittuiltiinpa viel kaupan päälle leikkaussalissaki.Tämän takia ruokaakin sain la aamuna puolikkaan jugurtin, lapsi synty su päivällä niin seuraavaksi sain mitää syötävää ma aamuna (ei ollukaa yhtää nälkä ku katto äijän vieressä puputtavan ruokaa). Osastolla papereihin laitettii et särkylääkettä tasaisin väliajoin, no sitä sain itse käydä pyytämässä, kaikkee muuta hässäkkää. Lapsen hoitoo liittyen voisivat vähä kysyä onko kokemusta, himpun turhauttavaa ku kohtelevat ihan ku ei vaippaa osaisi vaihtaa ku sitäkin tullut tehtyä :) huoh sit huippu, meidän pikku possu söi kun mikäkin eikä meinanneet punnituksessa uskoa et voi maitoo tulla niin hyvin ja toinen syö, ni sellai vanha mamma tuli ku olin imettääs ni repii tytön rinnalta pois, kun hän haluu tarkastaa imeekö wtf!
 
Tayssissa viihdyin hirveen hyvin. Ensimmäisestä olin siellä viikon ennen synnytystä makaamassa raskausmyrkytys epäilyn takia. Käynnistelyt ei onnistunu, nii sit vanha mies lääkäri ehottikin et lähtisin stockmannin hulluille päiville :) Ihana ja ymmärtäväinen henkilökunta oli sillon. Toisestakaan ei oo mitään pahaa sanottavaa, tosin sillon en kerinny oleen kun tunnin salissa. Eli kätilöt oli ihania ja osastolla kans kuunneltiin hyvin äidin toiveita.
Jyväskylässä olikin sitten ihan toinen meininki. Muista synnytyksestä muuta kun et kätilö oli todella tympee ja huus mulle, Et jos varpaat on lämpöset ei voi sattua! Ei kuunnellu yhtään mua eikä miestä.
Nyt pelottaakin mennä sit takasin sinne synnyttää.
Osastollakin sai selittää joka kahvio käynnin ja olivat hirveen huolissaan et kai mä kotonakin jätän vauvan yksin kun lähen jonnekkin. Tuntu et ne piti ihan tyhmänä mua. Onneks sen pelasti yksi aivan ihana hoitaja, joka ymmmärsi hyvin ja kuunteli.
Kaikista synnytyksistä mulla on ollu niin huono tuuri, et aina ollu remppa menossa.
 
Mull taas on KOKS:sta yksi hyvä kokemus. Mukava kätilö osasi olla juuri niin rauhalline ja huomaamaton synnytyksen aikana kuin toivoinkin.. sain keskittyä itse lyhyeen ponnistus vaiheeseen eikä turhia höpissyt. Osastolla hyvä kohtelu, kasvisruoka oli ainakin hyvää ja jääkaapista löytyi mehua ja jogurttia huikopaloiksi riittämiin.
 
Kokemuksia Porista? Itsellä huonoja kokemuksia muista hoitotoimenpiteistä sieltä yllinkyllin....
 
Mä olen synnyttänyt molemmat tyttäreni KOS:ssa, ja meen tämän kolmannen beiben synnyttää sinne myös vaikka Hyvinkään sairaala olisi lähempänä. En oo kuullut Hyvinkäästä mitään hyvää.. Mutta KOSsia voin vaan kehua, varsinkin tokan synnytyksen suhteen. Kätilöt tsemppasi läpi synnytyksen, ja vuodeosastolla oltiin ystävällisiä ja autettiin imetyksen kanssa, kun toinen tissi lakkoili. Ekassa synnytyksessä oli aluksi Semmonen elämään kyllästynyt kätilö, joka onneksi oli vaan hetken, ja sit tuli vuoron vaihto ja ihana kätilö. Vuodeosastolla taas oli muuten kaikki hyvin, mutta taas joku vanhempi kärttyisä kätilö/hoitaja tuli tokaisemaan kesken imetyksen että älä pidä sitä tissillä koko ajan, 4h välein vaan. En muista mitä muuta se sanoi, mutta oli oikein vakuuttava, ja tein työtä käskettyä, tyhmä kun olin. Ja niin sitä sitten huudatin vauvaa. :sad001 Onneksi tuli tuli toinen hoitaja, joka vissiin kuuli huudon ja opasti paremmin. Nyt jos joku tulisi "neuvomaan" niin huutaisin varmaan että painu helvettiin.
 
Jaana kai siellä Jyväskylässä on henkilökuntaa vaihtunu. Toi mun viime synnnytys oli kuitenkin -09.
Kaverin LA on 7 viikon päästä, nii saa tietää millanen kokemus sillä on :)
 
Tää on ketju on melkein samaa sarjaa kun tuo synnytys, ei pitäis käydä huonoja kokemuksia lukemassa. :D Kerran tai kaks oon tuon synnytys-ketjunki avannu ja sit oon malttanu poissa pysyä. :D
 
HUSin vaihtoehdoista olis tosiaan kiva kuulla kokemuksia, kuten manna jo aiemmin pyyteli.
 
Olisko joku mikä erityisesti HUSin piirissä kiinnostaa? Niitähän on 6, mutta käytännössä kyllä asuinpaikka määrää melko pitkälle sen, missä synnyttää, vaikka valintaoikeus onkin. Suositukset sille, mikä sairaala valitaan, on kuitenkin olemassa ja tuskin nyt kukaan espoolainen haluaa esim. Hyvinkäälle lähteä tai helsinkiläinen Lohjalle.

Itse olen Helsingistä ja Kätilöopiston sairaalassa on esikoinen syntynyt. Tarkoitus olisi synnyttää siellä nytkin, mutta ainahan voi tulla niitä sulkuja ja pakko-ohjausta toisaalle. Kättäristä itselläni on vain hyvät muistot. Synnytys sujui hyvin (tarkemmin synnytys -ketjussa), henkilökunta oli oikein mukavaa ja avuliasta ja hommat pelasivat muutoinkin mainiosti. Sain tarvitsemani neuvot vauvan hoitoon ja kotiutumiseen eikä yöllisiinkään kellonsoittoihin hermostuttu, vaan ystävällisesti tultiin auttamaan paremman imetysotteen aikaan saamisessa.
 
HUSin sairaaloista olen synnyttänyt noin 20v. sitten Kättärillä. Ei mitään pahaa sanottavaa. Kannustivat oma-aloitteisuuteen erittäin mallikkaasti menneen synnytyksen jälkeen. Tuohon aikaan siellä oli kovasti opiskelijoita. Esim. kun odottelin avautumista, huoneeseen paukkas noin viitisen opiskelijaa opettajan kanssa hämmästelemään mun vointia ja alakertaa. Synnytyssalissa oli kaverina kätilöksi opiskeleva mies, kunnes tuli tosi tilanne ja sitten paikalle kutsuttiinkin jo "oikea kätilö".

Hyvinkäällä olen synnyttänyt loput 3 ja olen tykännyt. Vuosien varrella sielläkin käytännöt vaihdelleet. Kaikissa synnytyksissä on ollut vaikeuksia saada kipulääkettä, mutta johtunut enemmänkin siitä, että synnytykset olleet niin nopeita, ettei henkilökunta ole sitä edes tajunnut ja sitten kun olen hihkunut että ponnistuttaa, niin on ollut myöhäistä saada minkäänalaista lääkitystä paitsi ilokaasua.

Enemmänkin Hyvinkäällä hämmästelen touhua synnytyksen jälkeen, kun on vauvan kanssa osastolla. Ekan kanssa (16v sitten) oli hyvin samantapaista kuin kättärillä, mutta 11v sitten siellä piti punnita vauva aina ennen syöttöä ja syötön jälkeen (?). Jääräpäisenä tietenkin kieltäydyin tollasesta älyttömyydestä ja siitä sitten lastenhoitajat mäkättivät innolla. Neljännen kanssa sain taas olla aika rauhassa ja nyt viidettäkin olen sinne menossa puuhastelemaan.
 
Eli tehtin syöttöpunnitus :) halusivat nähdä tuleeko maitoa tarpeeksi vai olisiko lisämaidolle tarvetta. Meillä tuo ainakin ratkaisi sen milllo päästiii kotiin, kun tyttö oli hieman keltainen..
 
Sehän siinä olikin: poika kun ei ollut edes keltainen. En saanut oikein koskaan selitystä, että miksi niin tehtiin. Se mitä touhua seurailin, niin mielestäsi kaikki vauvat kävivät siellä punnituksessa, paitsi meidän jääräpäiden :)
 
Meidän lapsi vaan kauhistutti siel syöttöpunnituksessa :D kuin joku syö parin pv:n ikäsenä noin hyvin ja maitoo tulee tuollee..
 
Itse synnytin esikoisen 2013 SEKS, itse synnytys meni mukavasti oli tosi mukava kätilö :) mutta osastolla sen verran pakko valittaa että huonosti opastettiin lapsen hoidossa .. Olisiko ollut vasta kolmantena päivänä kun kysyi yksi hoitaja onko opetettu pesut yms ja sitten opetti muuten oli hyvä kokemus :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mulla kaks synnytys tä seks ja vähä ristiriitaset tunteet

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
2012 synnytin kättärillä ja kokemus oli todella positiivinen. Osastolla ei kyllä paljoa vauvanhoidossa opastettu, mut ei me kyllä sitä kaivattukkaan. Esikoinen oli ja silti kotiuduttiin omasta toiveesta 1,5 vrk synnytyksestä.

Nyt meen jorviin, kun nykyisin lähin sairaala. Sisko ja kaveri on siel synnyttäneet ja olleet melko tyytyväisiä. Synnyttäes ei oo kuulemma kätilö aina oikeen uskonu äidin tuntemuksia, mutta kaiken kaikkiaan hommat sujuneet ihan hyvin. Kieltämättä vähän itteä jännittää, kun kättärin kokemus oli niin hyvä, et jos jorvissa tulee jotain nihkeetä niin varmaan valinta harmittaa jälkikäteen.
 
Takaisin
Top