Epäsäännölliset menkat ja muuta mietintää...

tsm

Silmät suurina ihmettelijä
8kk yritystä takana, mutta vauvaa ei masuun vaan ole vielä(kään) kuulunut. En ole ottanut minkäänlaista stressiä asiasta, ehkäisy vaan on jätetty pois. Nyt kumminkin alkaa mieltä vähän jo painamaan että mikäs nyt on vialla.

Mulla on aina ollut epäsäännölliset menkat. Kesäisin ne on pitänyt kahden kuukauden taukojakin ihan ilman mitään syytä. Pisimmät välit mitä mulla on ollut on jopa 88pv! Muutaman kuukauden tauot ovat kumminkin tosi harvinaisia, toistuu ehkä kerran vuodessa. Pääsääntöisesti ne tulevat vain todella epäsäännöllisesti n. kuukauden välein.

Olen 20v ja elämäntavoissa ei pitäisi olla moitetta. En käytä ollenkaan alkoholia enkä tupakoikkaan. Syön terveellisesti ja liikun paljon. Sama pätee mieheeni.

Vauvaa ei vain kuulu [:(], missä vika? Epäilykseni tietenkin kohdistuvat epäsäännöllisiin menkkoihini...
Mutta en oikein tiedä haluanko mennä lääkäriinkään tämän asian vuoksi. Onko mukavampi elää ilman sitä tietoa mitä sieltä mahdollisesti voisi tulla ja uskoa vain siihen että kyllä se jossain vaiheessa tärppää?

Onko muilla samankaltaisia kokemuksia?
 
Onko sulla aina ollut epäsäännölliset menkat? Mulla muutttui kierto epäsäännölliseksi kun lopetin e-pillerit elokuussa. Raskaustestit näyttäneet negatiivista. Kierrot vaihteli 44:stä päivästä 89:ään, mikä päivä on nyt menossa. Viime viikolla kävin gynekologilla, joka antoi Terolut- kuurin, joka säännöllistää kiertoa. Nyt on 6/10 tabletti menossa (10 tablettia otettava) ja kohta puoliin pitäis menkkojen tulla. Sitten kiertopäivinä 15.-24. taas pillereitä naamaan, ja näin pitäis saada kierto säännölliseksi ja samalla päästä yrittämään vaavin tekoa.
Itse olen 25- vuotias nainen ja ekaa lasta yritetään enemmän tai vähemmän tosissaan. Elokuusta aloiteltiin, joten kahdeksas yrityskuukausi täällä menossa. Olen kuullut, että on ihan "normaalia" että saattaa mennä vuosikin, ennenkuin tärppää, joillakin kaksikin. Ei kannata huolestua. Mullekin gynekologi sanoi, että elimistö menee vaan sitä sekavammaksi mitä enemmän asiaa pohtii ja stressaa, joten pitäis osata ollakin ja ajatellakin niin, että vauva kyllä tulee kun on tarkoitus. [;)]
 
No hyvä tietää etten ole ainoa, jolla yritystä takana jo reilusti, eikä vieläkään tärpännyt! Toivottavasti sulla(kin) tärppää mahdollisimman pian [:)]!

Mä en ole ikinä syönyt e-pillereitä ja menkat ovat silti epäsäännölliset. Tälläkin hetkellä viimeisistä menkoista yli 2kk aikaa. Mietin myöskin että mikä ihme on kun välillä (harvoin) menkkakivut ovat todella kovia ja yleensä ei tunnu yhtään missään? Mietiskelin että jos en ovuloikkaan joka kerta, vaan että silloin kun on kivuliaat kuukautiset olen ovuloinut... voiko se edes olla mahdollista?
 
Hei

Mulla on ollu ennen pillereitä ja pillereiden jälkeen epäsäännölliset kuukautise. Meille tulee nyt vuosi täyteen yritystä eikä vieläkään oo tullu tärppiä. Ku lopetin pillerit ni mulla tuli 2 menkat jonka jälkeen ne loppu eikä tullu enää ollenkaa. Oon käyny verikokeissa ja lääkärissä. Todettu on etten ovuloi ollenkaan. Nyt on juuri terolut kuuri takana ja oottelen ekoja luomu menkkoi. Menkat tuli säännöllisesti terolut kuurin aikana. Mulla pitäis tänää alkaa menkat mut saa ny nähä. Noin parin viikon päästä oon menos lääkärille missä se määrää mulle varmaan taas uuden hormooni lääkkeen. Vuoden yrittämisen jälkeen pääsee niihin lapsettomuus hoitoihin eli aletaan tutkii mistä kiikastaa. Mut tosiaan niin ikävää ku se onki ni vuos ei oo pitkä aika yrittää vaikka se tuntuu tosi pitkältä.[&:] Nii ja matkan varrella mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta mikä myös aiheuttaa lapsettomuutta mut sen saa hoidettuun lääkkeillä. Uskon vielä kuitenki että kyllä mekin vielä joskus se vauva saadaan.
 
tsm, on ihan mahdollista. Todennäköisesti ovuloit vaan joissain kierroissa, ja ne venyy missä et ovuloi - tai ovuloit myöhään. Ootko harkinnut ovulaatiotestejä, niitä saa verkkokaupoista aika halvalla? Jos seuraat pari kk niillä ja katsot miten niiden tulokset käy yksiin sun kierron pituuden kanssa? Ja sitten tepastelet lääkäriin tulosten kanssa... Sulla vois olla esim PCO-tyyppiset munasarjat, jolloin ovuloisit esim vain toiselta puolen (joka toinen kierto) tai molemmilta puolin epäsäännöllisesti. Mulla on itsellä menossa yk 12, viimeiset puoli vuotta kierrot olleet epäsäännölliset. Niitä sit lääkärissä kyselin ja mulla itsellä todettiin ultralla nuo PCO-tyyppiset munasarjat. Nyt syön terolutteja kuten noppakin, että kierto lyhenis ja säännöllistyis.
 
Täällä menossa kiertopäivä 102 (44-58), yhdeksän päivää on mennyt vikan Terolutin ottamisesta, mutta tätiä ei näy. Tällä viikolla pitäis alkaa, odotellaan....
 
tms, kuulostaa itseltani. Joka lehdesta aina nuorena luin, etta menkat saannollistyy parin vuoden kuluessa. Vaan eipa koskaan saannollistyneet mulla. Valia oli kuukaudesta noin 90 paivaan ja e-pillereiden jalkeen ne ei alkaneet ollenkaan. Kun kysaisin omalta laakarilta, etta heikentaako tama mahdollisuuksia raskauteen, se paukautti heti kateen lahetteen gynegologille. Ja PCO:han se oli eli munasarjojen monirakkulaoireyhtyma. Ongelma on siina, ettei koskaan voi tietaa milloin ovuloi (jos ei ole superherkka ja mina en ole).

Olen nyt raskaana toista ketaa molemmilla kerroilla hormoonihoidon voimalla. Olen saanut Pergotime-nimisia pillereita joita syodaan viisi paivaa kierron alussa. Sita ennen piti ottaa toisia hormooneja, jotta se kierto alkoi. Mutta toimi molemmilla kerroilla [:)]. Ekalla kerralla meni 3 yritysta - eli noin puoli vuotta koska kierto piti stimuloida joka kerta. Toisella kerralla meni pidempaan, taisi olla viides yritys.

Mene vaan laakariin hakemaan se lahete tai suoraan yksityiselle. Kylla sa varmaan muutenkin raskaaksi tulet, mutta se voi kylla kestaa..

Stemppia!
 
Hei, te jotka olette lääkärissä käyneet epäsäännöllisen kierron vuoksi tai sen vuoksi, että menkat ovat kokonaan kadonneet, minkälaisia asioita teiltä on lääkäri kysellyt? Oletteko käyneet ensin ihan omalääkärillä ja sitä kautta sitten saaneet lähetteen gynelle vai oletteko käyneet suoraan yksityisesti gynellä? Jos olette julkisen kautta menneet niin oletteko saaneet lähetteen eteenpäin helposti ja kauanko ajan saaminen gynelle on näin kestänyt?
 
Kyselen asiaa nyt sen vuoksi, että olen jättänyt viime vuoden heinäkuun alkupuolella e-pillerit pois, jonka jälkeen tuli tietysti se normaali tyhjennysvuoto. Ensimmäinen kierto tuon vuodon jälkeen oli n. 35 päivää eli kohtalaisen normaali, siitä seuraava oli lähemmäs 90 päivää ja nyt mennäänkin sitten jo kp 160:ttä.. Tiistaina olen menossa omalääkärille etsimään kadonneita menkkojani ja haluaisin olla kaikkiin mahdollisiin kysymyksiin valmistautunut, että asia ei nyt sitten enää sen vuoksi veny.
 
Minulla siis entuudestaan jo yksi lapsi, joka täyttää parin viikon päästä 10v. Tuon raskauden jälkeen kuparikierukan kanssa eletyt 5 vuotta menivät menkkoja ajatellen oikein mallikkaasti eli menkat olivat säännölliset. E-pillereitä ehdin syömään tällä erää sen nelisen vuotta suunnilleen ja niiden aikanakaan ei mitään ongelmia ollut.
 
Kiitoksia jo etukäteen vastauksistanne :)
 
Itse varasin ajan suoraan gynekologille. Terveystalon sivuilta pystyi tekemään nettivarauksen ja valitsemaan haluamansa gynekologin. Itse menin mieluiten sellaiselle, jonka luona olin käynyt jo ennenkin. Gynekologi kysyi kuukautiskierrosta, jonka takia itse olin aika tarkkaan kalenteriin merkannut pillerien lopettamisen, kierrot ja vuodot. Sitten hän teki gynekologisen tutkimuksen ja ultralla vielä varmisti, että vatsassa ei ollut asukkia. Terolut-kuurin sain jolla pitäisi vuoto alkaa, vaan eipä ole vielä alkanut. 106 päivää kiertoa itselläni menossa, pitää varmaan maanantaina soitella gynelle mitä seuraavaksi pitää tehdä. Kallista on kyllä yksityisen puolella tuo käynti, yli satasen tuli maksamaan.
 
Jipii! Täti tuli käymään kiertopäivänä 106. :) Ekaa kertaa iloinen siitä, että tuli. Vierailun jälkeen pääsee taas vaavia yrittämään. Tsemppiä muillekin ;)
 
Onnea Kcatri! Niin ja kiitos vastauksestasi. Minä jään jännittämään koska pääsisin myös seuraavaan kiertoon, saa nähdä meneekö siihen aikaa kuukausia vai selviäisikö vaikkapa viikoilla.
 
Kävinpä sitten siellä lääkärissä tänään. Kyseli minkä vuoksi olen e-pillerit jättänyt pois ja kun vastasin, että lisää jälkikasvua olisi haaveissa niin ohjasi samalla toimimaan siinä tapauksessa ettei tärppiä tule vaikka menkat säännölliseksi taas saataisiinkin jne. Ei edes tutkinut minua tai laittanut labrapyyntöjä, perusteluna tutkimatta jättämiselle oli se, että vajaa vuosi sitten oli itse tehnyt sisätutkimuksen hiivaepäilyn vuoksi ja silloin oli kaikki aivan kohdallaan ja toisaalta kävin itsenäisesti pari kuukautta sitten papa:ssa ja sen vastaus oli minulla mukana käynnillä.
 
Sain mukaani Terolut-reseptin ja ohjeet sen käyttöön ja lisäksi paljon suullista ohjausta ja tukemista tilanteeseeni. Lisäksi lääkäri kehotti soittamaan hänelle tarvittaessa tässä matkan varrella jos kierto ei näillä ohjeilla tasaannu tai tosiaan raskautuminen ei tunnu onnistuvan. Meillähän tulee nyt kesällä se vuosi yritystä täyteen, mutta kiertoa ei ole ollut lainkaan kuluneen puolen vuoden aikana, joten itse hakeutuisin ehkä vasta loppuvuodesta lääkäriin lapsettomuutta ihmettelemään. Lääkäri myös kertoi, että ikäni (29v) vuoksi ei kannata jäädä pitkäksi aikaa itsekseen yrittämään. Itse olin tästä aika yllättynyt, koska kuitenkin kyse julkisen puolen omalääkäristä ja toisaalta en pidä itseäni vielä kovinkaan vanhana raskauden toivojana. :)
 
Näillä kokemuksilla kannustaisin kyllä muitakin hakeutumaan ihan rohkeasti vaan sinne julkisellekin puolelle asioita selvittelemään. Hintaa käynnille tuli 13,70e + Terolut 30kpl n. 8e eli mahdollisesti koko ongelma tuli hoidettua alle 25e hintaan. Yksityisellä olisi mennyt pitkälti yli 100e. Tietenkään takuuta ei ole sille, että tämä yksi käynti riittäisi tämän asian suhteen, mutta toiveita ainakin on.
 
 
Takaisin
Top