Ensipäivät kotona

Mannavilja

Satasella mukana keskusteluissa
Mitä vauvan kanssa tehdään kotiin pääsyn jälkeen? Miten eka yö sujui? Oliko kotona kaikki tarpeellinen? Mitä unohtui ottaa huomioon? Koska ulos? Kauppaan? Koska eka kylpy?

Kotiuttaminen on jo meilläkin mainittu ja nyt jännittää...vinkit ja kokemukset olisi plussaa.
 
Kun tultiin kotiin, itse jäin imettelemään kun mies meni kauppaan hakemaan vaippoja, topseja, vanulappuja ( näin sitä uupui tarpeellisia välineitä kun ei itse meikkaa :D ) kaalta tisseille, ja hitosti ruokaa mitä se halusi/osasi mulle kokata. Niin ja tenoja jääsiteitä varten :D

Ulkona käytiin lyhyesti heti kun pystyin postilaatikolle asti kävelemään, olisko ollu kolmantena kotipäivänä. Ekat yöt meni niinkuin ekat päivätkin, koittaen levätä aina silloin kun vauva nukkuu. Sairaalassa neuvoivat kylvettämään kerran viikossa, joten se on vielä kotona tekemättä. :)

Mulle kotiinpääsy oli valtava helpotus, koska en osannut nukkua sairaalassa juuri ollenkaan. Oma sänky ja rauhallinen ympäristö laski stressikäyrää samantien :)
 
meillä oli muuten kaikki tarvittava mutta miehen sai passittaa hetikohta apteekkiin hakemaan septidiniä napatynkää varten (hyvä sitä on muutenkin sitten olla varalle pieniä pintahaavoja varten), vanulappuja ja liivinsuojiakin joutui hakeen prismasta :D lisäksi noita ensi koon vaatteita olikin sitten liian vähän kuitenkin, joten mies kävi myös niitä hakemassa kirppikseltä läjän.

ensimmäiset pari päivää ja yötä meni tosi rauhallisesti vauvankin totuteltua ympäristöön ja aattelinkin että onpas helppo tapaus. kannattaa varmaan varautua henkisesti siihen että siinä kun eka viikko alkaa olla lopuillaan kotona niin alkaa jo se luonne ja temperamentti tulla vähän esiin, samoin mahdolliset vatsavaivat ja muut unta häiritsevät jutut. nuku jo alussa silloin aina kun voit, kun meillä menee ainakin välillä parikin vuorokautta olemattomilla unilla kunnes taas tuleekin rauhallisempi päivä tai yö.

mieti myös valmiiksi mitä itse oikeasti tarvit kotona, vaikka asia oli tiedossa, en silti ollut aivan ymmärtänyt että nyt aluksi en pääse yhtään minnekkään täältä. tilanne ehkä eri jos on pulloruokinnalla mutta meillä aiankin näin, eikä noin pientä raski vielä kauppaan tai apteekkiin mukanakaan roudata.
 
Täällä viikonpäivät kotona. Vauvan oma rytmi näyttää hahmottuvan. yllättävän samanlaisia jokainen päivä ja yö.
Ulkoilu aloitettu ja vaunulenkillä käydään 1-2 kertaa/pvä. Väsyttää toki. Mutta on tärkeää sen arvoista :)
 
Ihan normaali arki esikoisen rytmissä. Muutamana yönä saanut aamuyöllä valvoa 2-3h, onneks noin pieni lopulta aina simahtaa. Tämä ei ees itke vaan valvoo ja ähisee :) hormonit onneks pitää mun koneen käynnissä. Tein just pitsaa, kun molemmat tytöt nukku. Ja on käyty kaupassa koko jengi.
 
Noista kotiin varattavista ruokajutuista olikin jo mainintoja, mutta tuli vielä mieleen, että juotavaa kannattaa varata myös. Itselleni ei ekoina päivinä niinkään ruoka maistunut, mutta jano oli ihan hirveä! Kraanaveden lisäksi maistui vissy, piimä, ananasmehu ja kotikalja. Kaksi viimeksi mainittua kuulemma voivat auttaa maidon nousuakin.
 
Toinen päivä kotona.
Olisi pitänyt varata parempia tuttipulloja ja maidon säilytysastioita. Tänään siis on pakko käydä kaupassa ihan peruspullojs ostamassa.
Vuorokaudessa on jo selvinnyt keskimääräinen korvikkeen ja vaippojen kulutus päivässä, eli kaupasta mukaan myös molempia viikoksi.
Vauva on osoittautunut varsin seuralliseksi kotioloissa. Sairaalassa lähinnä nukkui sinivalon alla. On ollut ihanaa lojua koko perhe futonilla ja ihmetellä, kun vauva nostaa päätään, jumppaa raajojaan, tuijottelee meitä jne.
 
Mikä tuttipulloissa oli vikana :eek: tai siis miksi parempia tuttipulloja?

Säilyttääkö (pakastaako) joku muuten maitoa mini-koon minigrip pusseissa? :)
 
Mie tykkään muutenki niihin pakastaa (esim. mansikoita ni saa sopivan määrän jugurtin joukkoon) niin eiköhän tuu sit maitoakin pakastettua jos sitä pakastelee
 
Jep, juurikin noissa mini-kokoisissa minigripeissä pakastan. Esikoisella käytin niitä kertakäyttötuttipullon pusseja, mutta ne pitää aina jollakin sitoa kiinni (kuminauha tms), minigripit on kätevämpiä. Mahtuu sopiva annos ja sulaa nopeasti.
 
Minigripeissä mullakin, jo neljän vauvan maidot :) Just hyvin mahtuu 200ml yhteen, mutta välillä on vuotaneet pohjasta. Lansinohin pussit oli myös hyviä, mutta aika kalliita.
 
Mulla on aventin kestopurkkeja joihin oon pakastanut isompia satseja kun oon pumpannut ja nyt on kerääjien maitoa säilönyt mini minigripeihin. :-)
 
Täällä sujuu ensimmäiset kotipäivät hyvin, arki sujuu ja vauva nukkuu päivät ja syö hyvin. Öisin sen sijaan kukkuu ja me tytöt nukutaan yöunet neljästa kaheksaan joka aamu. Mutta.. Mä olen oikeesti ihan hullu, nukun tosiaan sen neljä tuntia yössä, ja päivät vedän kun duracellpupu pitkin huushollia ja mulla on vielä pahempi pirttihirmuvaihe kun raskausaikana kun oli kauhea pesänrakennusvimma. Eikä edes väsytä - vielä. Saa nähdä koska virta loppuu. Eilen sain tuta ekat "äitihormonimyrskyt". Lähdin kipasemaan kaupasta siteitä, olin reissulla kokonaisuudessaan 15min ja aloin kotimatkalla alle viiden minuutin päässä kotoa itkemään ihan solkenaan kun tuli vauvaa ikävä :-D Naurakaa vaan...
Mulla oli kauhea kriisi siitä 20 kilon painonnoususta, mutta onneks siitä iso osa näyttää lähtevän suht helposti: 7 jäi laitokselle ja 3 lähtenyt nyt parin päivän kotonaolon aikana, eli kymmenen enää jäljellä! :) Ja vaikka vauvalla oli vähän hankala alku (jäi vähän jumiin synnytyksessä, lievä hapenpuute, -> sokeriseuranta ja keltasuutta ja jäntevyyden ja ärtyvyyden heikkoutta aluksi) niin nyt hän voi tosi hyvin, syö reippaasti eikä ole enää niin unelias, herää välillä jopa jo itsenäisesti pyytämään ruokaa. Mamma on onnellinen :Heartred
 
Takaisin
Top