Ensin lääkkeellinen tyhjennys tehottomasti, lopuksi kaavinta

Mustaleski

Jostain jotain jo tietävä
Hei!

En ole mistään löytänyt vielä täysin vastaavaa kokemusta, joten kokeillaan kepillä jäätä josko joku löytyisi...

Saimme tietää kolmisen viikkoa sitten, että olinkin saanut keskenmenon, vaikka kuvittelin edelleen olevani raskaana (oletettu rv 7+6). Alkio oli kuollut kohtuun jo varhaisessa vaiheessa (rv 5-6), mutta vuotoa tai kipuja ei koskaan ollut. Sain lopulta tällä viikolla neljä kpl Cytotec-tabletteja emättimeen laitettavaksi, joiden piti aloittaa supistelut ja vuoto piakkoin. Sitä ei koskaan tapahtunut. Ei tullut kipuja, ei vuotoja. Pelkkää turhautumista.

Parin päivän päästä sain uuden satsin lääkkeitä, tällä kertaa vain kaksi (!) kpl Cytotecejä. Ei liene epäselvää, ettei niillä tapahtunut yhtään mitään. Samaan aikaan samassa tilanteessa ollut ystäväni sai yhteensä 16 (!!!!) kpl samoja lääkkeitä. Minä sain siis 6, hän 16. Kysyin itsekin lääkäriltäni miksi minua hoidetaan näin vähäisillä tablettimäärillä, mutta vastauksena tuli vain, että jokaisella sairaalalla on omat tapansa hoitaa asia. Aha. Ystäväni keskenmeno hoitui lääkkeillä, minun ei.

Edessäni on kaavinta, joka melkein jo hirvittää. Pieni toimenpide, joka saattaa huonolla tuurilla viedä turhan paljon limakalvoa mennessään ja vaikeuttaa seuraavaa mahdollista raskautta. Lapsia meillä ei ole entisestään, joten toivon todella, että kaavinta onnistuu kertaheitolla ilman kohtutulehduksia tai muitakaan ongelmia.

Onko kenelläkään muulla ollut siis vastaavaa tapausta, että lääkkeet eivät vaikuta ollenkaan, lääkkeiden antoa kitsastellaan ja lopulta kaikki tuntuu tähtäävän vain kaavintaan? Jos näin on ollut, onko lopputulos ollut kuitenkin onnistunut?
 
Hei Mustaleski! Kokemukseni ei ole täsmälleen sama, mutta läheltä liippaa kuitenkin. Itselläni todettiin km viikolla 11+4. Oireena pari päivää aikaisemmin alkanut tuhruvuoto ja muutama viikko aikaisemmin järkyttävä issiaskipu toisessa pakarassa (osoittautui koon puolesta keskenmenon ajankohdaksi). Sain 4pilleriä mukaan tyhjennykseen ja ne käynnistivätkin vuodon melko pian sisäänlaittamisen jälkeen, tuli hyytymiäkin. Vuodin kaiken kaikkiaan viitisen viikkoa. En runsaasti, mutta kuitenkin koko ajan. Päivystyksessä vaan vakuuteltiin, että se on normaalia. Joo ja ei, tiedä sitä sitten. Ohjeiden mukaan tein raskaustestin viikolla viisi ja kuusi, koska en jaksanut uskoa ensimmäisen testin kahteen viivaan. Vuoto siis oli loppunut ja olo oli minusta normaali, en tuntenut olevani raskaana. Toisen testin jälkeen käskettiin tutkimuksiin ja löydöksenä oli sikiöpussi, mikä ei ollut tullutkaan ulos ensimmäisellä kertaa. Uudet lääkkeet sisään ja sitten, ei mitään. Ei vuotoa, ei kipuja juurikaan vain älyttömän huonoa oloa neljä päivää. Sitten taas takaisin lekuriin ja todettiin tilanne muuttumattomaksi ja sitten lähete kaavintaan. Sain ajan jo samaksi päiväksi. Se oli nopea, melko kivuton toimenpide. Pari viikkoa niukkaa vuotoa ja sen jälkeen vuoto loppui. Ensimmäiset kuukautiset alkoivat reilu kaksi kuukautta km jälkeen. Ja olivat ihan mega isot. Kävin gynellä lopputarkastuksessa viime viikolla ja nyt kaikki näyttää olevan suht ok. Itseänikin mietityttää tuo limakalvon kohtalo, mutta aika kai sen näyttää. Tsemppiä koitokseen ja toipumiseen <3 i>
 
Moi. Mulla oli 2012 toinen keskenmeno,jossa rv 7+4 oli alkiokuollut kohtuun (todettiin rv 11+6).Naistenklinikalta kotio pillereiden kaa mut eivät tepsineet 1,5vkoa kovaa tressiä siitä. Onneksi jouduin kaavintaan niin sai sieltä kaiken mikä ei suostunut tulemaan ulos ominpäin ja hyvä niin, sillä edellisestä km on voinut jäädä jotain sinne. Lääkäri teki niin hyvää työtä kaavinnassa,kun menin lopputarkastukseen 6kk myöhemmin niin jälki oli kuin ei koskaan ois mitään käynyt.

Tsemppiä ja älä jännitä yhtään jos joudut kaavintaan mut nukutetiin toimenpiteen ajaksi.Toivotaan samaa sun kohdallakin ,jos vaikka joudut siihen.
 
Minulla todettiin ultrassa rv 12, että sikiö oli menehtynyt 8+6 ja sain 4kpl samoja lääkkeitä. Niistä ei ollut mitään hyötyä, joten sain myös 2kpl lisää. Yllättäen niistäkään mitään apua ollut, joten jouduin kaavintaan, mikä tehtiin nukutuksessa.
Noin viikko kaavinnan jälkeen tuli niin hirveät kivut, että jouduimme lähtemään kättärille ja jouduinkin jäämään osastolle neljäksi päiväksi korkeiden tulehdusarvojen takia. Oli siis tullut kohtutulehdus.
Jouduttiin tekemään uusi kaavinta, kun kaikkea ei oltukkaan saatu ulos. Vahvat antibiootit jatkui 2 viikkoa kotiin pääsyn jälkeen.

Mutta loppu hyvin kaikki hyvin, n. 3kk tämän jäkeen tein uuden plussatestin ja terve vauva syntyi viime helmikuussa ja nyt odotellaan jo seuraavaa toukokuussa syntyväksi :)

Toivottavasti sinulla menee kaavinta kerralla kunnolla.
 
moi.tosi kurjaa kun tuli sulle kohtutulehus,ite jännitin ehtiikö tulla mut onneksi ei,mutta kätilö sanoi kun olin tietämättäni kantanut kuollutta niin pitkään niin mulla oli korkein mahollisuus saada tulehdus.

mutta operaation jälkeen meni 10kk ja tyttö ilmoitti tulostaan ja 10.1.13 syntyi tosi 6vko aikaseen mutta terveenä

 
Hei Emmuliini ja Akidi! Ihana kuulla, että olette keskenmenojen jälkeen onnistuneet raskautua onnistuneesti. Antaa toivoa meille muille samassa tilanteessa oleville. Itse koin kaavinnan helppona, enkä kokenut kovia kipuja missään vaiheessa. Kiputuntemukset ovat kuitenkin yksilöllisiä. Älä kuitenkaan sitä kaavintaa pelkää Mustaleski, saat varmasti kaikki kipulääkkeet mitä tarvitset. Hyvää kevään odottelua kaikille!
 
Kiitos teille kaikille vastanneille! Menen huomisaamuna kaavintaan, toivon sormet ja varpaat ristissä että kaikki raskausmateriaali saadaan ulos. Lähdemme nimittäin ensi viikolla kauan odotetulle lomalle, ja tuurillani saan tietysti siellä vielä jotain jälkikomplikaatioita... toivottavasti en.

En ollut muuten kuullutkaan, että jos alkio on ollut kuolleena kohdussa pitkään, siinä olisi jo suuri vaara tulehdukselle. Kuulostaa järkeenkäyvältä, mutta ihmettelen miksi kukaan lääkäri ei ollut siitä koskaan maininnut, en saanut kaavintaankaan aikaa kovinkaan äkkiä. Alkio on kuitenkin ollut kohdussani kuolleena jo reippaat viisi viikkoa, kohtuullisen pitkä aika siis...
 
Pahoittelut Mustaleski keskenmenosta, paljon voimia ja tsemppiä huomiseen!

Mullakaan ei lääkkeet (sama annostus kuin sulla) toimineet ihan toivotulla tavalla. Joko ne toimivat viiveellä tai ei ollenkaan (vuoto alkoi lääkkeiden jälkeen mutta oli niukkaa). 1,5viikon päästä niistä tuli niin kovat kivut, että jouduin päivystykseen. Siellä tulikin ulos mitä pitikin - paitsi yksi sitkeä kudospalanen joka jälkitarkistuksessa reilun viikon päästä vielä näkyi. Sain kaavinta-ajan siitä aika pian, mutta km:n toteamisesta kaavintapäivään oli neljä viikkoa väliä. Se saamani edellisiltana otettava esilääkitys (samaa cytoteciä 2tbl) sai kudospalasen tulemaan pois ja vältin kaavinnan.

Löysin http://www.duodecimlehti.fi -sivuilta seuraavanlaista tietoa:

"---keskenmenon lääkehoito on tehokas noin 80-85 %:ssa tapauksista (Demspey ja Davis 2008). Noin joka viides tai kuudes lääkehoidon valinneista naisista joudutaan siten lopulta kaapimaan."

Ja mikä tärkeintä:

"Keskenmenon hoitomuodolla (kirurginen, lääkkeellinen, seuranta) ei näyttäisi olevan vaikutusta myöhempään hedelmällisyyteen. Laajan kyselytutkimuksen aineistossa 80 % naisista oli synnyttänyt keskenmenoa seuranneiden viiden vuoden aikana eikä eri tavoin hoidettujen raskausluvuissa ollut eroa (Smith ym. 2009)."

Kiitos Emmuliini ja Akidi toivon valamisesta :).
 
Haluaisin tietää MUSTALESKI että mistä päin suomea olet?
Minä kanssa koin juuri viikonloppuna keskenmenon, pitkä tarina mutta lyhennettynä; kunnallisessa tuntui että oli päätetty että minulle tehdään kaavinta, mistään lääkkeistä ei edes puhuttu! menin sitten yksityiselle, jossä ihana lääkäri ultrasi ja kertoi kohdun tyhjenneen. eli minulla siis kaikki meni todella hyvin. Mutta jotenkin jäi tuo kunnallisen innostus tuosta kaavinnasta aika rajusti takaraivoon.. mietin ettei vain olisi satuttu samoille seuduille.
 
Helsingissä asun, Kätilöopistolla asiakkaana. Ja niinhän siinä kävi, että kaavintakaan ei onnistunut :( Neljä päivää kaavinnan jälkeen alkoivat ns. menkkakivut, vuoto runsastui ja verihyytymiä tuli yhä enemmän. Kävin tänään päivystyksessä, jossa selvisi, että kohtuun on siis jäänyt raskausmateraalia, lisäksi siellä on aika paljon vertakin. Uudet Cytotecit mukaan ja jos nekään eivät (jälleen) auta, sitten uusintakaavintaan.

Täytyy sanoa, että nyt syö jo naista tää meininki. Perkele.
 
Voi ei :( Todella ikävä että sinullakaan ei kaavinta mennyt niinkuin piti. Itse siis myös olin silloin kättärillä.Toivottavsti pillerit toimisi nyt, vaikka luotto ei kovin korkealla olekkaan ja pääsisit pian jatkamaan eteenpäin, eikä tuli enää uusia vastoinkäymisiä.
Pidetään peukkuja, ettei ainakaan tulehduksia tai muuta enää tule, vaan toinen kaavinta, jos ja kun siihen joudut, saa asian päätökseen.
Jaksamisia
 
Mulla itelle tuli lääkkeellinen tyhjennys keskeytyneen keskenmenon vuoksi 5/12 ja eikä ne pillerit sitä kohtua tyhjentänyt. Kaavintaan ja seuraavat menkat tuli 6/12 ja plussa 07/12. Nyt sitten odotellaan maaliskuun vauvaa. <3
 
Ja tää nyt pikkasen kiertää aihetta, mutta mulle tehtiin lääkkeellinen tyhjennys 2,3,2013 ja kaavinta 14,3,2013 ja kysymykseni nyt olisikin että milloin teillä on alkanut kuukautiset? Mulla alkoi eilen ruskea vuoto ja tänään se oli kirkasta verta?! eli alkoiko mulla kuukautiset? kipuja ei ole ja vuoto ei ole runsasta.. ärsyttää tää epätietoisuus, meni ihan turhaan 5 viikkoa kun tuo lääkkeellinen tyhjennys ei onnistunut ja nyt pelottaa että kaavintakaan ei oo onnistunut?!
 
Mulla eka raskaus ja eka ultra eli viikkoja olis pitänyt olla 12+4 mut raskaus oli päättynyt 9+4.:smiley-angry017
Seuraavana päivänä naistenpkl:lle/osastolle ja lääkkeellinen tyhjennys aloitettiin. Sain 4 pilleriä eka ja sit siitä kolmen tunnin välein kaksi, yhteensä 10 kpl. Yön sain nukkua ja aamulla taas 4, 2, ,2 kunnes päädyttiin kaavintaan, koska mitään tulosta ei lääkkeet tuonut. Ei siis lääkkeet auttaneet vaikka vedin niitä ihan kohtuulisesti. Toivon vaan et seuraava raskaus onnistuu ja saan lapsen
:smiley-angelic003
 
Takaisin
Top