Ensimmäiset menkat synnytyksen jälkeen

shine

Vasta-alkaja
Ihmetyttää ja mietityttää ja kummaksuttaa...

Ensimmäiset menkat synnytyksen jälkeen olivat normaalit.
Toiset alkoivat oikeaan aikaan, mutta ovat kestäneet jo kaksitoista päivää..

Onko vastaavanlaista kokemusta/selitystä asialle?
 
Hei vaan!

Selitys lienee se, että kroppa hakee synnytyksen jälkeen vielä balanssia ja sen takia menkat saattavat tulla ja mennä vähän miten sattuu. Palstan keskusteluissa on kertoiltu, että menkat saattavat olla epäsäännölliset synnytyksen jälkeen vaikka aiemmin ne olisivatkin tulleet kellontarkasti. On myös puhuttu, että monilla vuoto on lisääntynyt entisestään.

Mulla ekat menkat synnytyksen jälkeen kestivät 10 päivää vaikka normaalisti vuoto on ollut aina 7-8 päivää. Mulla on myös koko ikäni tullut tavaraa saavista kaataen, mutta synnytyksen jälkeen vuotoa on tullut vielä(!) enemmän. Olen kuvannut muille, kuinka mun on pakko "seistä kylpyammeessa", koska mitkään suojat eivät tunnu riittävän. Ennen mulla suurin tampooni kesti maximissaan n. 2 tuntia, mutta nyt sekään ei enää päde. Pakko olla kokoajan myös side housussa, ettei vuoto yllätä ja sotke pöksyjä.
 
Mulla kans oli hulppea tulva nuo ekat menkat, 5,5 viikkoa synnytyksen jälkeen. Piti olla pahimpana päivänä sekä tamppooni että yöside ja tamppoonia piti vaihtaa tunnin välein, kun tuli niin usein läpi.
 
Sinisen kanssa ollaan samassa veneessä. (Jee! En ole ihan ainoa!) Tuplavarustus on oltava ja usein yöside turvaa päivälläkin suurelta tulvalta... :D
 
jeh.. ja meikä passitti miehen vielä iltamyöhään sidekaupalle.... Ei näillä valumisilla normi viiden pisaran tampooni yksin riitä! Ja, kun tuo tulee vielä tsunaamina .... onpahan sitten niitä tärkeitä "pesä"-päiviä, kun ei uskalla ihmisiin lähteä läikyttelemään!

Normaalia siis, kaikki mikä on täysin epänormaalia entiseen verrattuna!
 
Näyttää tosiaan siltä, että raskaus ja synnytys sotkevat naisen kropan kuvioita itse kullakin. Mulla on synnytyksestä aikaa nyt yli 4 kk, eikä oo menkkoja näkynyt... Jännittää ekat menkat jo näin etukäteen, muiden kertomuksia lueskeltuani.
 
Hyvä tietää mitä odotettavissa on, tai ainakin saattaa olla..
Oletteko te tulvailijat kokeilleet kuukuppia? Senhän pitäisi pitää tavara tiiviisti sisällä vaikka sitä tulisikin runsaasti. Itse en enää kupista luovu ikinä kun sitä muutama vuosi sitten opin käyttämään, nyt jälkivuodon takia kun joutuu käyttämään siteitä koko ajan niin hermot menee..
 
susanne, kannattaa varautua siihen, että ekat-parit menkat ainakin saattaa olla alapää sen verran huonossa kuosissa, että sinne ei välttämättä kuukuppia, tai edes tamppoonia, yksinkertaisesti voi laittaa. Riippuu tietty siitä, kuin pahasti repeää/joudutaanko tekemään episotomia, tai miten ylipäänsä tervehtyy. En tahdo pelotella, mutta mulla on huomenna 4kk synnytyksestä, menkat just näppärästi "päällänsä", enkä edelleenkään pysty edes tamppoonia käyttämään, kun on paikat hellänä... tosin mun tilanne on siis tosi extreme, että ihan näin ei pitäisi olla, ja saatanpa joutua jopa "korjausleikkaukseen" kun taidettiin tikata vähän liian timmiks. Mutta haluan korostaa, että tää mun tilanne nyt vaan on ihan erityislaatuinen! Normaalisti varmaan pitäis tamppooni/kuukuppi kuntoon palautua ekoihin menkkoihin mennessä, mutta ajattelin jakaa kokemukseni, jotta muut osaavat "varautua" että mitä pahimmillaan voi olla tilanne :)

Ja voin kertoa myös, ettei oo herkkua, että vuotaa Halipossun tavoin kuin saavista, käytän niitä paksumpia yösiteitä menkkojen aikaan ihan yöt-päivät ja n. 3-4h selviää yhdellä. Runsaimpana vuotoyönä laitan jopa paksun siteen, alushousut, "normaalin" yösiteen ja toiset alushousut päällekkäin, jotta ei tartteis keskellä yötä rampata vessassa vaihtamassa eikä aamulla herätä verilammikosta. Jos poikamme heräisi joka tapauksessa ees kerran yössä syömään, niin luulenpa että selviäisin ihan vaan paksulla yösiteellä, mutta meitä on siunattu tuollaisella nukkumista rakastavalla lapsella, jolloin ei tarvii sen kanssa herätä touhuumaan.

(saanko vielä korostaa, että tällainen tilanne ei tosiaan ihan oikeesti toivottavastikaan oo teillä muilla edessä? :))
 
susanne, mä harjoittelin aikanaan vuoden verran kuukupin käyttöä, mutta lopultakaan se ei onnistunut, aina tuli sivusta vuoto, vaikka miten monta kertaa asettelin uudelleen ja uudelleen kuppia. [&:] Muuten kyllä olisin kiinnostunut käyttämään kuukuppia, sillä se ei tunnu kerrassaan miltään. Tamppooni tuntuu joltain, vaikkei sekään häiritse. Vuoden harjoittelu loppui sitten siihen, että unohdin kuukupin vahingossa steriloitumaan liedelle ja vedet oli ajat sitten haihtuneet ja kuppi "palanut pohjaan kiinni", roskiin lensi ja itse palasin tamppoonien ja siteiden pariin. [;)]
 
Oon kyllä tiennyt, että imettäminen usein ehkäisee menkkojen alkamista. Mutta tyttö on jo yli 9kk, eikä vieläkään menkkoja tullut. En kyllä valita [:D]
 
Joo-o. Imettäminen voi ehkäistä menkkojen alkamista... Mulla tyttö syntyi 3.3, on täysimetyksellä edelleen mutta menkat alkoi jo 30.4. Kestivät viikon. Jos käy niinkuin edellisen kanssa niin säännöllisinä tulevat tästä eteenpäinkin...
 
Milloinkohan menkkojen "pitäisi" normaalisti alkaa synnytyksen jälkeen?

Musta on käsittämätöntä, että joillain samanikäisten lasten äideillä on jo toinenkin lapsi maailmassa, kun itselläni ei ole menkat vieläkään alkaneet. Synnytyksestä on nyt siis 1v 5kk. Imettän edelleen pari kertaa päivässä, ja se varmaan vaikuttaa.. Enkä siis todellakaan valita, mun menkat ovat olleet aina niin infernaaliset, että ei ole ollenkaan ikävä! :D

(..paitsi silloin kun iskee kauhea vauvakuumekohtaus.. emoticon )
 
Mulla taitaa kans imetys hyvin pitää menkat poissa. Toisen lapsen jälkeen ne alko ku lapsi oli 11kk. Onko muilla ilmaantunu menkka-tai ovulaatiokipuja synnytysten jälkeen? itselläni ei aiemmin oo ollu mitään ja nyt toisen jälkeen sellaset ovulaatiokivut, et ramppasin useemmalla lääkärillä ku ei meinannu syy selvitä.. Muuten ekan jälkeen mulla normalisoitu vuodon määrä ajan mittaan.
 
Mulla ekat menkat alkoi synnytyksen jälkeen ennen jälkitarkastusta (imetin 2 vko ja n. 1 kk jälkeen lopetin myös pumppaamisen) ja jouduinkin lääkäriaikaa siirtämään niiden takia. Menkat on nykyään tosi runsaat, toivottavasti ajan kanssa asiaan tulis muutos. Ei huvita punaisina päivinä lähteä mihinkään kylään, kun pelkään, että side falskaa. Tamppoonia en käytä, koska en tykkää tunkea alapäähän mitään tavaroita, paitsi miehen vehkeen tietysti ;) Kolmet ekat menkat tuli parin viikon välein, mikä oli RAIVOSTUTTAVAA!!! Nyt on onneks jo normaali kierto.

Mulla ei synnytys ole vienyt kuukautis- tai ovulaatiokipuja mihinkään. Vähän itse asiassa huolettaakin, kun mun vasen munasarja tulee aina ovulaation aikoihin tosi kipeeksi. Näin oli kylläkin jo sen ovulaation aikana, josta pikku neitimme sai alkunsa. Silloin ultrattiin, kun satuin sopivasti olemaan gynellä tarkastuksessa ja kaikki oli ok. Seuraavaks ultrattiin rv 7, kun munasarja jatkoi kipuilua ja halusin tietää onko kyseessä normaali raskaus. Kaikki ok. Normaaliraskaus. Viimeks munasarjat on molemmat ultrattu heti synnytyksen jälkeen kohtutulehduksen yhteydessä ja silloinkin ne oli ok.

Mutta mistä tälläinen toispuoleinen kipuilu sitten johtuu? Onko mulla vaan vasen munasarja toiminnassa? Ja jos on, niin loppuuko mun munasolutkin puolta aikaisemmin kuin normaalisti? Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Pitäis varmaan mennä lääkäriin asiasta, mutta ajattelin vaan, että jos joku sattuis tietämään....
 
Hei!
Mä oon kai jollain asteikolla konkari, kun noita on jo viisi. Siis synnytyksiä.( Keskenmenoja se kolme.)

Menkat on aina alkaneet jotenkin ihan miten sattuu, riippumatta täysin mistään kaavasta.
Ekan jälkeen meni ja meni. tuli yhet ja sitten olinkin taas raskaana. Sitte alko neljä kk. synnytyksestä ja kyllä sitä lorotuusta riittikin.... Kolmas ja neljäs ehkä jotakuinkin balanssissa se imetyksen kanssa, eli puoli vuotta,kait.

Tän iltatähden kohdalla ei tarvinnut odotella kuin neljä kk. Sitten saattoi taas alkaa puhumaan megoista.... ois saanu ammeessa seitä puoltoista viikkoo... Ja imetin kuitenki yheksän kuukautta.

Summa summaarum. Nainen on omituinen kapistus! Ja ne suojelevat ja siunaavat hormoonit varmasti vaikuttavat tähänkin harmilliseen nais-asiaan. Kuka näistä oikeasti mitäänn tietää, lopulta?
 
Minulla menkat pysyivät poissa vuoden päivät eli yhtä pitkään kuin imetin. Ihan samanlaiset olivat kuin ennenkin, mikä oli positiivinen yllätys, sillä ne ovat kivuttomat ja ohi neljässä päivässä :-)
 
Täällä odotellaan vielä kuukautisia, synnytyksestä on kohta kolme kuukautta enkä imetä. Jotain alavatsakipua oli tuossa päivänä muutamana, mutta mitään kuukautisia ei tullut. Jouduin jo ottamaan kipulääkettäkin niiden takia. Ennen raskautta ja synnytystä mulla ei ollu mitään alapääkipuja ja jos oli, en joutunut ottamaan kivunlievitystä.

Mulla on tuo kuukuppi aina toiminu. Nyt mietin, pitäisikö hommata se isompi malli kuukautisia varten. Miten te muut synnyttäneet, mitä kokoa olette käyttäneet?
 
Kuukautisten alkaminen synnytyksen jälkeen taitaa olla aika henkilökohtaista. Mulla vauva 5 kk ja täysimetyksellä. Pari kertaa on ollut vuotoja mutta ne ovat kestäneet sen yhden päivän ja olleet tosi niukkoja. Ovulaatiokivut kyllä olen tunnistavani aivan selkeästi. Tässä mietinkin että onkohan sitä siltikin mahdollista tulla uudestaan raskaaksi vaikka imettää? Olen netistä lukenut keskustelupalstoja aiheesta ja kyllä se joillakin näyttää onnistuneen.
 
Todellakin voi tulla raskaaksi vaikka imettää!! Eihän se mikään ehkäisy keino ole. Kyllähän tästä neuvolassakin sanotaan.
 
Takaisin
Top