Ensimmäisen yrittäjät

Talvitammi

Vasta-alkaja
Hei,

Meillä alkaa hoidot inseminaatiolla helmikuussa -22. Onko muita ensi vuoden talkoisiin?

Nyt alkaa pian paniikki iskeä, että kuinka tässä ehtii kaksi tehdä, kun ei edes ensimmäistä kuulu? Onko muita myöhään heränneitä? Vuodet vierivät opiskellessa, reissatessa ja muuten vaan ihmetellessä, mutta sitten plussaa ei kuulu.

Minä olen kohta 36 ja mies hieman nuorempi. Yritystä 11/20.
 
Tutun kuuloista! Me ollaan näillä näkymin myös ensi vuoden puolella aloittamassa hoidot. Meillä miehellä on jo edellisestä liitosta lapsia, mutta minulla ei vielä ole yhtään. Itsellä ikää nyt 34. Yritys alkoi 08/19.

Meillä tuli just pari päivää sit ensimmäinen haalea haamu herkkään testiin. Oli niin aikainen testi että vielä selvät mahikset että hiipuu pois ja jää kemialliseksi. Mutta minua itseäni kyllä ihan todella ilahdutti nähdä kerrankin edes joku viivan tynkä testissä! Tuntuu siltä, että ehkä tämä on sittenkin mahdollista :)

Mut tuon haamun seurauksena nyt vähän ollaan kahden vaiheilla hoitojen aloituksesta. Tarkoitus oli alunperin mennä inseminaatioon heti seuraavasta kierrosta tammikussa. Nyt me vähän kallistutaan ehkä siihen suuntaan, että yritettäis vielä hetki ilman. Mies pelkää hoitojen tuomaa monikkoriskiä. Sain ens maanantaille lääkäriajan missä keskustellaan, voitaisiinko me sittenkin alkuun yrittää kevyemmillä hoidoilla, esim. loppukierron tukilääkityksellä. Katsotaan miten tässä edetään!
 
Poistan viestini, kun se oli mennyt väärään keskusteluun, joka lähes samanniminen.
 
Muokattu viimeksi:
---

Mut tuon haamun seurauksena nyt vähän ollaan kahden vaiheilla hoitojen aloituksesta. Tarkoitus oli alunperin mennä inseminaatioon heti seuraavasta kierrosta tammikussa. Nyt me vähän kallistutaan ehkä siihen suuntaan, että yritettäis vielä hetki ilman. Mies pelkää hoitojen tuomaa monikkoriskiä. Sain ens maanantaille lääkäriajan missä keskustellaan, voitaisiinko me sittenkin alkuun yrittää kevyemmillä hoidoilla, esim. loppukierron tukilääkityksellä. Katsotaan miten tässä edetään!
Sivusta huutelen, hoidoissa ei Suomessa ole nykyään sen enempää monikkoriskiä kuin luomuyrityksessäkään. Ennen vanhaan (ja Jenkeissä kai vieläkin) siirrettiin ivf:ssä useampia alkioita kerralla paremman onnistumisen toivossa. Suomessa siirretään nykyään lähes poikkeuksetta vain yksi alkio kerralla. Joskus erityistapauksissa saatetaan siirtää kaksi, mutta ei ilman että menettely on ok myös potilaalle.

Inseminaatiot voidaan tehdä luonnonkiertoon tai lääkkeillä tuettuun, mutta joka tapauksessa ultrataan ennen inssiä että follikkeleita ei ole liikaa. Yhdellä follilla inssin voi aina tehdä, jos on kaksi niin vain jos hoidettava niin haluaa, ja jos on enemmän niin inssiä ei voi tehdä ja lääkäri määrää yhdyntäkiellon (jota kaikki eivät toki noudata, mutta se on oma valinta).

Mutta toivottavasti haamu vahvistuu, eikä teidän tarvitse miettiä hoitoja.
 
Sivusta huutelen, hoidoissa ei Suomessa ole nykyään sen enempää monikkoriskiä kuin luomuyrityksessäkään. Ennen vanhaan (ja Jenkeissä kai vieläkin) siirrettiin ivf:ssä useampia alkioita kerralla paremman onnistumisen toivossa. Suomessa siirretään nykyään lähes poikkeuksetta vain yksi alkio kerralla. Joskus erityistapauksissa saatetaan siirtää kaksi, mutta ei ilman että menettely on ok myös potilaalle.

Inseminaatiot voidaan tehdä luonnonkiertoon tai lääkkeillä tuettuun, mutta joka tapauksessa ultrataan ennen inssiä että follikkeleita ei ole liikaa. Yhdellä follilla inssin voi aina tehdä, jos on kaksi niin vain jos hoidettava niin haluaa, ja jos on enemmän niin inssiä ei voi tehdä ja lääkäri määrää yhdyntäkiellon (jota kaikki eivät toki noudata, mutta se on oma valinta).

Mutta toivottavasti haamu vahvistuu, eikä teidän tarvitse miettiä hoitoja.
Kiitos kun huutelet! Meillä siis erittäin vahvasti tuotiin tuolla suunnittelukerralla esille tätä monikkoriskiä, vaikka ihan pelkästä inssistä oli puhe. Oikeen korostettiin sitä moneen otteeseen. Ja mies oli mulle jo etukäteen useasti sanonut, että hän ei kyllä henkisesti kestä uutta monikkoraskautta. Siks nyt vaikea tilanne, kun sitä niin älyttömästi korostettiin lääkärien toimesta. Munkin maallikon korvaan kuulosti siltä, että siellä ultrassa huomattais jos olis monta follia tulossa ja sit voitas jarruttaa, eikä sillon pitäs olla kohonnutta monikkoriskiä. Mut mun maallikon korva ei ole yhtä hyvä kuin ne lääkärit. Mut onneks huomenna pääsen kyselemään näitä mieltä askarruttavia kysymyksiä lääkäriltä :)
 
Oho, no pahoittelut jos annoin väärää tietoa. Siltikin, ainakin alkioiden siirrosta (eli ivf tai icsi) olen aivan varma, että Suomessa erittäin harvoin siirretään enemmän kuin yksi.

Olen ollut siinä uskossa, että ennen inssiä tehdään aina tarkistusultra myös julkisella. Ei kai kukaan sinne inssiin pakota. Jos ultrassa näkyy kaksi follikkelia, uskoisin että voitte todeta että ette halua ottaa riskiä monikoista ja katsotaan inssiä uudestaan ensi kierrossa.

Toki itse olen yksityisellä, julkinen puoli ei ole minulle tuttu. Mitä nyt olen seurannut täällä ivf-keskestelua useamman vuoden.
 
Oho, no pahoittelut jos annoin väärää tietoa. Siltikin, ainakin alkioiden siirrosta (eli ivf tai icsi) olen aivan varma, että Suomessa erittäin harvoin siirretään enemmän kuin yksi.

Olen ollut siinä uskossa, että ennen inssiä tehdään aina tarkistusultra myös julkisella. Ei kai kukaan sinne inssiin pakota. Jos ultrassa näkyy kaksi follikkelia, uskoisin että voitte todeta että ette halua ottaa riskiä monikoista ja katsotaan inssiä uudestaan ensi kierrossa.

Toki itse olen yksityisellä, julkinen puoli ei ole minulle tuttu. Mitä nyt olen seurannut täällä ivf-keskestelua useamman vuoden.
Julkisella, ainakin HUSissa, tehdään tarkistusultra ainoastaan ekalla kerralla. Sen jälkeen oletetaan, että lääkeannostus on kohdillaan. Tätä kyseltiin että voisiko saada joka kerta, ja sanottiin, että ei. Koitan huomenna vielä lääkärille korostaa sitä miten tärkeää meille olisi tarkistaa tuo joka kerta. Jos ei onnistu, pitää miettiä pitäiskö käydä yksityisellä ultrailemassa sit myöhemmillä kerroilla, onhan sekin mahdollista!
 
Lääkäri oli onneksi ymmärtäväinen meidän kohdalla monikkoriskin pelon suhteen, ja sanoi että voi kirjata ylös että meille poikkeuksellisesti tehdään joka kerta ultralla tarkastus! Tuo nosti ison taakan harteilta :) ilmottauduttiin nyt tästä tänään alkaneesta kierrosta sit inssiin, parin päivän päästä letrot käyttöön!
 
^ Mulla kahdessa inssissä irronnut kaksi munasolua, mutta näistä lääkäri osasi koon perusteella sanoa, ettei usko kaksosia tulevan. Follin pitää olla n. 20mm, jotta raskaus alkaa ja toinen jäi siitä selvästi pienemmäksi, ei olisi kiinnittynyt. Osaava lääkäri kyllä näkee tälläiset. Meillä yksityisellä ultra kuuluu ihan jokaiseen inssiin.
 
^ Mulla kahdessa inssissä irronnut kaksi munasolua, mutta näistä lääkäri osasi koon perusteella sanoa, ettei usko kaksosia tulevan. Follin pitää olla n. 20mm, jotta raskaus alkaa ja toinen jäi siitä selvästi pienemmäksi, ei olisi kiinnittynyt. Osaava lääkäri kyllä näkee tälläiset. Meillä yksityisellä ultra kuuluu ihan jokaiseen inssiin.
Kiitos vastauksesta! :) Olisi kiinnotavaa kuulla enemmänkin, kuinka yleistä on että sieltä kypsyy useampi! Toivotaan kuitenkin kovasti, että meillä tulee vain yksi, että olisi mahdollisimman pieni riski :)

Aika jännä muuten tuo, että oli niin pieni folli, että siitä näki että ei kiinnittyisi! Eli se kuitenkin sieltä ehkä puhkeaa ja mahdollisesti hedelmöittyykin, mutta on liian heikkolaatuinen? Mielenkiintoinen ajatus, josko tuo vois olla joku yleinenkin juttu? Mietityttää siis kun itse kuvittelen lämpöjen perusteella ovuloineeni säännöllisesti, mutta josko oliskin joku tollanen vaiva. Sit noi letrot vois hyvinkin auttaa.
 
Meilläkin jossain inssissä oli lähdössä kaksi munasolua liikkeelle, mutta toinen oli niin paljon pienempi (muistaakseni joku 14mm) että lääkäri sanoi että hyvin epätodennäköistä että se sieltä hedelmöittyisi. Itseä monikkoraskaus ei olisi varsinaisesti haitannut, lähinnä skeptisenä vain mietin että kun siihen mennessä yksikään raskaus ei ollut edes yrittänyt lähteä alkuun, että sepä sitten ihme olisikin jos tuosta tulisi kerralla kaksi. :Smirking Face: Näin ei siis käynyt, vaan vasta icsillä saatin raskaus alkuun.
 
Lääkäri oli onneksi ymmärtäväinen meidän kohdalla monikkoriskin pelon suhteen, ja sanoi että voi kirjata ylös että meille poikkeuksellisesti tehdään joka kerta ultralla tarkastus! Tuo nosti ison taakan harteilta :) ilmottauduttiin nyt tästä tänään alkaneesta kierrosta sit inssiin, parin päivän päästä letrot käyttöön!

Saako udella, että miksi monikkoraskaus pelottaa?
 
Saako udella, että miksi monikkoraskaus pelottaa?
Saa toki! :) Meillä on miehellä jo aiemmasta liitosta lapsia, ja joukossa on monikot. Tuosta monikosta on miehelle jäänyt sekä synnytyksestä (aivan liian varhainen, minkä seurauksena lapset pitkään sairaalassa syntymän jälkeen) että varhaislapsuudesta (tuon seurauksena pelottavia terveysseuraamuksia lapsilla jotka ajavat vanhemmat hermoraunioiksi) kovia traumoja. Jo silloin, kun vuosia sit ekoja kertoja keskusteltiin siitä että joskus voitaisiin yhdessäkin yrittää, mies ilmoitti että hän ei kyllä henkisesti kestä uutta monikkoraskautta.

Nyt sit, kun tuolla hoitojensuunnittelukäynnillä korostettiin moneen otteeseen sitä monikkoriskiä, sai se tietysti miehen varuilleen. Siinä jouduin jo sanomaan miehelle, että nyt hänen tarvii täysin rehellisesti miettiä, kumman kanssa voisi elää paremmin - sen, että tulis taas monikko, vai sen, että meille ei tulisi yhteistä lasta.

Koko juttu on taas mulla raapinut auki tätä muutenkin niin arkaa lapsettomuuden haavaa - en osannut odottaa, että tuo monikkoriski tuodaan noin voimakkaasti esille (elin myös uskossa, että enää ei tuota samalla tavalla olisi, kuten Beislakin tuolla toi ilmi). Kyllä meillä mies lopulta kääntyi siihen, että olisi ollut valmis jatkamaan hoitoja tuosta riskistä huolimatta, mikä kyllä todella lämmittää mun sydäntä. Mutta hän myös arvosti kovasti sitä, että jaksoin vielä kysyä uudestaan tuosta ultrasta. Olen todella kiitollinen siitä, että lääkäri ymmärsi tämän tarpeen minimoida riskiä, ja suostui tuohon jokakertaiseen ultraan!
 
Kiitos vastauksesta! :) Olisi kiinnotavaa kuulla enemmänkin, kuinka yleistä on että sieltä kypsyy useampi!

Mulla kypsyi myös jokaisessa 4 inssissä kaksi follia. Ilman letroja on ollut yksi, silloin jos olen sattunut käymään gynellä juuri silloin. Lienee aika tyypillistä siis että kerralla kypsyy useampi. Meitäkin varoiteltiin kaksosraskaudella, mutta samalla muistutettiin että koska kyse selittämättömästä lapsettomuudesta niin välttämättä inssit ei tuota tulosta lainkaan. Mutta koskaanhan ei tiedä, joten vain kokeilemalla näkee, ja tuosta kaksosriskistä on pakko tietenkin mainita. Meille vasta IVF toi sitten plussan.
 
Nurppu, tosi ymmärrettävää että miestäsi kaksosriski huolettaa aiemman kokemuksen perusteella. Hienoa että tulevat hoidossa vastaan ja ultraavat joka kerta. Silloin on riski minimoitu yhtä hyvin kuin sen voi käytännössä lasta yrittäessä minimoida. Ainahan jää pieni mahdollisuus, että solu jakautuu kahdeksi alkioksi.

Oma kokemus OI-hoidosta on se, että ultrattiin lähes joka kerta. (Tämä taitaa riippua sairaanhoitopiiristä.) Yleensä siellä oli yksi follikkeli kypsymässä täyteen kokoon. Joskus perässä tuli seuraava, mutta sen ollessa useita millejä pienempi, sellainenhan ei ehdi enää kypsymään ja irtoamaan täysikokoiseksi tulevan rakkulan tahtiin.
Meillä kypsyi pitkien hoitojen aikana joskus kaksikin rakkulaa, kerran kolme, mistä sanoivat julkisella että suosittavat yhdyntäkieltoa. Järkelimme miehen kanssa, että se olisi ollut pitkän yrittämisen ( selittämätön) jälkeen suurempana mahdollisuutena edes yhteen raskauteen. Noista kierroista ei tärpännyt, tulin OI-hoidoissa raskaaksi ainoastaan yhden johtofollikkelin kierroista. Jokunen kierto taisi pitkän yrityksen aikana olla ultraamaton ( kesätauot). Lopulta saatiin lapsi syliin asti ivf-hoidolla.
 
Muokattu viimeksi:
Jos utrassa näkyy toinen ja muita folleja jotka on paljon pienempiä kuin johtofolli, todennäköisesti juuri niinkuin muut on sanoneet, että ei edes irrotu, koska on epäkypsä. Vaikka piikillä irtoaisi, niin munasolu ei ole vain heikkolaatuinen vaan raaka, eikä ole vastaanottavainen siittiöille. Eli ei voi hedelmöittyä.
Sekä kohtu on "auki" eli vastaanottavainen alkion ihan alkukiinnittymiseen vain n.48 tuntia. Tuo on toki keskivarvollinen tieto ja joillain se voi olla vähemmänkin. Se tarkoittaa sitä, että jos epäkypsempi munasolu irtoaisikin myähemmin ja vielä hedelmöittyisi, niin sen ei pitäisi pystyä enää kiinnittymään, koska aikaikkuna on kohdussa kiinni. TIetysti elämä joskus voittaa ja tosi ihmeellisiä asioita tapahtuu, mutta sitten se olisi kyllä lääketieteellinen anomalia :smiling-eyes:
Mikäänhän ei ikinä ole 100% varmaa. Tai jos ette harrastaisi seksiä ettekä menisi hoitoihin niin 100% lasta ei tulisi, se olisi varmaa.
 
Takaisin
Top