Ensimmäinen Ultra (11+0 -->)

Mutta jos on OmaPosti käytössä niin sinne varmaan tulee nopeammin?
Ai niin totta. En tullutkaan ajatelleeksi, että omapostista voisi näkyä.

Ja tuo on kyllä harmillista, että Bulevardillla on noin niukasti aikoja tarjolla. Itse olen menossa Lohjalle ja siellä taas oli tosi paljon aikoja valittavana.

Oon niin helpottunut!!!! Kaikki oli hyvin ja mitään huolenaiheita ei löytynyt. Oli hiukan hankalassa asennossa, mutta kaikki saatiin tarkistettua. Siellä se möyrii ja jotenkin tosi eri tavalla todellista nyt kun se pikkuinen alkaa näyttää ihmiseltä eikä vaan möykyltä. 😍

Lisäksi sain heti tietää riski laskennan tuloksen ja käytiin läpi ne kaikki luvut mitkä siihen laskentaan vaikuttaa kätilön kanssa. Seulonnan tulos oli matala riski kaiken osalta ja kyllä yritän siihen luottaa. 🥰

Nyt en ymmärrä. Vikat menkat alko 30.4. ja seksiä siinä kierrossa oli vaan 16.-17.5. Eli 16-17 päivää menkoista. Ja sit perinteinen kaava millä laskettu aika lasketaan, on se, että hedelmöitys ois tapatunu 14 päivää viimesistä kuukautisista. No tämän oman tilanteen myötä, ajattelin et ollaan siis pari päivää "myöhemmässä".
Menin ultraan ja viikkoja siis perinteisellä laskutavalla ois 12+5. Ja sanoin ultraajalle et luultavsti pari päivää pienempi
Ultraaja sai kaikista mitoista kuitenki 13+1!
Eli 3 päivää enemmän. Heittäis siis jopa 5 päivää isommaksi ku mitä pitäs oikeesti olla.
Mikä selitys?

Joo ja jos ei ovulaatio oo tiedossa niin toi laskeminen on sinnepäin tieto. Mulla on IVF raskaus eli tiedetään tasan tarkkaan alkion ikä ja siirtopäivä. Koko oli muutaman päivän isompi siitä huolimatta. Oikeestaan koko hoito prosessin läpi mun ovulaatio heitti tosi paljon vaikka menkat oli suht säännölliset. 😊

Meillä oli tänään 4pv laskennallista isompi vaikka hedelmöityspäivä tiedossa. En tiedä voiko vaikuttaa jo tässä kohtaa kun olen syönyt aika paljon sokeria alkuraskaudesta? Meillä oli siis vasta varhaisultra.

Ihan normaalia, ikä määritellään koon mukaan ja lapset kasvaa eri tahtiin. Meillä meni myös 5pv vanhemmaksi lapsi viimeksi.
Ja koko pitäs olla nt-ultraan saakka sama, yksilöllisiä eroja ei pitäs vielä olla. Ehkä se onki sit huijausta, ja yksilöllinen kasvu alkaaki jo ennen nt-ultraa.

Joo ja jos ei ovulaatio oo tiedossa niin toi laskeminen on sinnepäin tieto. Mulla on IVF raskaus eli tiedetään tasan tarkkaan alkion ikä ja siirtopäivä. Koko oli muutaman päivän isompi siitä huolimatta. Oikeestaan koko hoito prosessin läpi mun ovulaatio heitti tosi paljon vaikka menkat oli suht säännölliset. 😊
Ovulaatiota ei tarvi tietää, jos tietää millon AIKASINTAAN ois mahollisuus ollu raskautua. Tuon mitatun koon mukaan seksiä ois ollu 5 päivää aiemmin ku mitä oli. Eli ois hedelmöittyny 5 päivää ennen seksiä, joka ei tietenkään mahdollista. Eli luotan siis edelleen siihen mikä on totta, en ultraan. Onneksi laskettu ei siirtyny kuitenkaan aiemmaksi noin pienen heiton takia. Ei oo kiva jos menee pidemmälle raskaus ja tarvii sit alkaa pelkää käynnistyspuheita ja varsinkaan jos tiedät et viikot on vielä vähäisemmät kuin mitä on laskettu menkoista.

Ultraaja vaan totes et sulla on vaan ollu lyhyempi kierto tällä kertaa. En kehannu siinä todeta että olkoon kierto mitä vaan ku seksiä ei oo ollu ku tiettynä aikana et raskautua ei ilman sitä voi.

Kyllä alkioiden kasvu on yksilöllistä. Solut jakautui samalla tavalla, mutta kasvunopeus on perimästä ja geeneistä kiinni. Alkio saavuttaa morula ja blastokysta vaiheet tunteja tai jopa päiviä eri tahtiin eli yksilöllistä vaihtelua on. Myös kiinnittymisen ajankohta vaikuttaa, koska vasta sen jälkeen hedelmöittynyt munasolu alkaa saamaan ravinteita.

Ja luulisi myös että aika helposti tulee myös pientä mittausvirhettä. Ivf-raskaudessa kuitenkin tarkat päivät on tiedossa joten ei ole oikein vaihtoehtoja kuin mittausvirhe tai yksilölliset erot. Ei ollut ainakaan mun kätilö huolissaan muutaman päivän suuremmasta kasvusta, just erityisesti kun oli suurempi eikä pienempi kuin mitä pitäisi. Toki kun oli yksityinen kätilö eikä lääkäriasema niin ne ei haluakaan ruveta spekuloimaan mitään jos ei ole pakko.

Ovulaatiota ei tarvi tietää, jos tietää millon AIKASINTAAN ois mahollisuus ollu raskautua. Tuon mitatun koon mukaan seksiä ois ollu 5 päivää aiemmin ku mitä oli. Eli ois hedelmöittyny 5 päivää ennen seksiä, joka ei tietenkään mahdollista. Eli luotan siis edelleen siihen mikä on totta, en ultraan. Onneksi laskettu ei siirtyny kuitenkaan aiemmaksi noin pienen heiton takia. Ei oo kiva jos menee pidemmälle raskaus ja tarvii sit alkaa pelkää käynnistyspuheita ja varsinkaan jos tiedät et viikot on vielä vähäisemmät kuin mitä on laskettu menkoista.

Ultraaja vaan totes et sulla on vaan ollu lyhyempi kierto tällä kertaa. En kehannu siinä todeta että olkoon kierto mitä vaan ku seksiä ei oo ollu ku tiettynä aikana et raskautua ei ilman sitä voi.
Juu oot oikeessa et sulla on se aikaisin mahdollinen tiedossa.

Mulle ultraaja sanoi että se koneen antama luku saa heittää muutaman päivän molempiin suuntiin. Ne on kuitenkin arvioita ja keskiarvoja. Toi on ensimmäinen mihin sit sitä seuraavaa voidaan verrata. Jos oot kovin huolissaan niin voithan kysyä neuvolasta, että onko syytä huoleen. 😊

Huutelen tässä sivusta, että tuo ”ikä” perustuu vain sikiön kokoon, ja parin millinkin mittausvirhe sitä heittää, eli ei kannata stressata, jos pysyy noin viikon haarukassa kumpaan tahansa suuntaan.

Ja seulat hälyttää herkästi koska ne on seuloja, esimerkiksi äidin ikä nostaa heti riskiä. Seulonnan tuloksista ei siis kannata heti panikoida. Se ei ole diagnostinen testi, vaan kertoo vain kohonneesta riskistä. Nipt puolestaan on todella luotettava yleisimpien trisomioiden suhteen, ja erityisesti Downin suhteen se on lähes satavarma. Meidän lääkäri sanoi, että väärän positiivisen mahdollisuus Downin osalta on korkeintaan noin 2 % eikä sitäkään, jos ultrassa on lisäksi havaittu jotain poikkeavaa.

Tsempit kaikille jännittämiseen 💕

Nyt on nt-ultra käyty ja siellä oli onneksi kaikki niinkuin pitääkin. Mitat vastasi viikkoja ja niskaturvotus normaali. Menen kyllä NIPT-testin ottamaan, kun se täällä kaikille halukkaille ilmaiseksi tarjotaan. Mutta jotenkin en osaa ainakaan tällä hetkellä olla kovin huolissani, sen verran mieltä kevensi tuo ultra :smiling-eyes:

Meillä täällä päin on aiemmin riskiluvut tullut tekstiviestillä vähän ultran jälkeen. Siitä kännykän ruudulta olen sitten tiedon saanut. Saapa nähdä onko tämä muuttunut.

Meillä täällä päin on aiemmin riskiluvut tullut tekstiviestillä vähän ultran jälkeen. Siitä kännykän ruudulta olen sitten tiedon saanut. Saapa nähdä onko tämä muuttunut.
Kuullostaa erikoiselta tavalta toimia. En kyllä haluaisi saada riskilukus puhelimeen. Niissä voi kuitenkin myös jotain häikkää olla eikä ole mahdollisuutta heti keskustella asiasta. Toivottavasti saisit tiedon heti käynnillä 😊

No on kyllä aika kurjaa, jos tulee vaan viesti. Mun mielestä oli ihana käydä ne luvut läpi siinä ultran yhteydessä. Jotenkin ihan eri asia kun sai selityksen myös sille mitä ne tarkoittaa heti.

Meillä ne seulonnan tulokset tulevat kuulemma Ipanaan JOS kaikki on ok. Aika kuumottavaa kyllä odotella. Toivottavasti niissä tuloksissa ei kestä kauaa. 😳 Täytyy kyllä ultrassa kysyä tarkkaan, että mikä se aikataulu on. Ensi viikon lopulla on meidän nt-ultra.

Ja koko pitäs olla nt-ultraan saakka sama, yksilöllisiä eroja ei pitäs vielä olla. Ehkä se onki sit huijausta, ja yksilöllinen kasvu alkaaki jo ennen nt-ultraa.
Meillä koko vastannut varhaisultrasta nt-ultraan saakka kuukautisista laskettuja viikkoja

Takaisin