Ensimmäinen raskaus mitä kaikkee tarvii hankkia.

Tarza 79

Oman äänensä löytänyt
Hei voisiko tähän ketjuun listata mitä kaikkea tarvii hankkia ku odottaa ensimmäistä lasta.
Vaatteita jonkun verran hankittu, mutta muut puuttuu. Aikaahan tässä on, mutta meinasin raskauden aikana pikku hiljaa ostella.
 
Äitiyspakkaus on ihan hyvä ottaa varsinkin ekaan raskauteen. Ite ootan kyllä kovasti että saan sen tähän kakkosen kanssa :P
-alkuvaiheessa muksu kasvaa ihan huikeeta vauhtia. Mulla kävi joidenki bodyjen kanssa niin, että niitä ehti pitää kerran, ja seuraavalla kerralla sovittaessa olivatkin jo kittania
-kirppareita kannattaa kiertää, sillä pikkuvauvojen vaatteet on yleensä käytettynä kuitenkin hyväkuntosia, koska ne ei yhellä ipanalla kauaa ehdi olla päällä
-keskity niihin vaatteisiin jotka on helppo pukea ja riisua
-jos imetys on toiveissa ja aikeissa, hanki itelles sellasia vaatteita joista on helppo pääsy tissille. Ite pidin sen 8kk mitä esikoista imetin melkolailla pelkästään imetystoppeja
-tavaroista; sänky on oikeastaan välttämätön, mutta esim hoitopöydän tarvetta ei välttämättä ole, asunnosta riippuen. Pikkuvauva-aikaan asuttiin paikassa jossa pyykkikoneen päällä oli pöytätaso, niin se toimi meillä. Nyt tässä kämpässä käytän saunan keskilaudetta.
-roskis vaipoille, tai ämpäri kestovaipoille
-Bepanthenia. Sitä menee vaippaihottumiin tai pieniin taivepunotuksiin, tai omiin nänneihin (mulla kuivui ja halkeili alkuun, mutta äkkiä tokeni)
-puklurättejä. Niin että niitä on aina jossain lähellä puhtaina ja kuivina, vaikka niitä ois jo likapyykkikori täynnä
-vaunut, turvakaukalo
(-jos vaan mahollista, pyykkikone kotona. Pestävää tulee niin paljon, kun muksu käy monet vaatteet läpi päivässä kun tulee pukluja ja kakka-tsunameja, ja itellä on paidanolat ja rintamukset tiesmissä eritteissä kokoajan kans. Hehkeetä, eikö? :P)

Semmoset tuli ny ekana mieleen :)
 
bjorkm olikin jo laittanut hyvin, tässä mitä tuli itselle vielä mieleen

- usein kehotetaan ostamaan ihan pienelle kietaisubodeja helpon pukemisen vuoksi, meillä ne jäi aika vähälle käytölle kun normibodyt joustavalla tai suureksi avattavalla päänsuulla koettiin näppärämmiksi. Tässä kappahlin sivuilta kuva omasta mielestäni pienelle vauvalle helpommasta bodytyypistä: http://www.kappahl.com/ProductImages/522862/522862_F.jpg?width=760&height=1013 Tällaiset ovat helppo pukea ja kakkavahingon sattuessa ne voi riisua myös alakautta, eli kakkaista bodya ei tarvitse vetää vauvan pään yli :)
- imetystä suunnittelevalle ainakin tissirasva (lasinoh lanoliinivoide oli omasta mielestä paras, äitiyspakkauksessa taitaa tulla myös joku puteli), imetysliivit, liivinsuojuksia (kestot omasta mielestäni mukavampia kuin kertakäyttöiset).
- jos suunnitelmissa osittainen tai kokoaikainen pulloruokinta ainakin tuttipullot ja jos omaa maitoa on tarkoitus antaa pullolla rintapumppu (itsellä manuaalinen riitti vaikka pumppasinkin paljon) auttaa maidon keräämisessä.
- märkäsuojat sänkyyn ja mahdollisesti vaunuihin, käytin omassa sängyssä loppuraskaudessa lapsiveden varalta ja vauvan synnyttyä vauvan alla mahdollisten puklu ja pissavahinkojen varalta.

- synnytyksen jäljiltä tarvitsee itse todennäköisesti aika tuhteja siteitä jälkivuotoa varten.

- itselle todella hyödyllisiä muttei kaikille välttämättömiä olivat sitteri ja kantoreppu, sylivauvalta sai hetkeksi kädet vapaiksi kun keikutteli sitterissä tai kanniskeli repussa. Ruuanlaitto ja syöminen onnistuivat näiden ansiosta senkin jälkeen kun mies ei ollut enää kotona auttamassa :D

- kylpyamme jos haluaa vauvaa kylvettää (meillä käytiin paljon myös suihkussa) ja pienen vauvan kylvetyksessä koin käteväksi sellaisen ammetuen, johon vauvan pystyi laittaa makaamaan. Ei ollut niin pelottavaa kun liukas vauva ei ollut ainoastaan käsien varassa.
 
Yksi mikä tuli näiden lisäksi nyt heti mieleen on itkuhälytin. Meille ihan ehdoton ollut esikoisen kanssa jo 1,5 vuotta, kun nukkuu päikkärit edelleen vaunuissa pihalla.
 
Itkuhälytin oli meilläki kyllä todella tarpeen ku esikoinen nukkui päikkärit ulkona vaunuissa ja myöhemmin nukku sisällä ja me oltiin ulkona, kuuli kun heräs.
 
Voisin lisätä listaan imetystyynyn, joka oli jo raskausaikana suuri helpotus hyvän nukkuma-asennon löytämiseksi. Oli myös kovassa käytössä imetyksessäkin... Oon kyllä kuullut, että monella jäänyt turhakkeeksi. Mieltymyskysymys.
 
Mä käytin viimeksi raskausaikana nukkumista helpottamaan ihan normaalia, vähän pidempää tyynyä. Samaa käytin sitten imetystyynynä, maksoi alle 10€, eli reippaasti halvempi kuin oikea imetystyyny :)
 
Meillä erityisesti mies tykkäs kietasubodyista, ku pelkäs et koko lapsi hajoaa ku pään yli pukee jotain. Niit käytettiin kyl varmaan ekat 2kk. Kirjekuoripääntiet ei sopinu meidän vauvalle yhtään, niiden mallissa jäi kaula liian paljaaksi :/

Täälläki vanha, kulahtanu jättityyny (n.1.5x pidempi, vähä leveempi) toimitti mahatyynyn ja imetystyynyn virkaa :) aika vähän aikaa sitä tyynyä ees tuli käytettyä..

Itkuhälytintä meillä ei oo, ku kerrostalossa asutaan ja esikko nukkunu partsilla josta itkun kuulee. Etelän mummolassa ja esim. lomamäkköilemässä tms. hyvin satunnaista tarvetta varten meillä on ollu miehen puhelimeen ladattuna baby monitor-sovellus. Siinä se puhelim toimii lähettimenä ja vauvan itkiessä soittaa mun puhelimeen. Sieltä sit puhelun kautta kuuluu jutut niinku itkuhälystäki :)

Tuttipulloja ym ei kannata kauheesti hankkia etukäteen, ne tuppaa oleen suosittuja lahjoja ja noissa ilmaislahjapaketeissaki niitä tuli. Meillä on ollu käytössä vaan kaks ilmaislahjana tullutta mamin anticolic-pulloa, pääasiassa vesipullona, muita esikko ei alun jälkeen huolinu, ja muista tuli mahavaivaaki. Siirryttiin tissistä käyttään suoraan lasia tai pillipulloa ja kaupan maitoa reilu 11kk iässä, joten kassillisen mistälie saatuja tuttipulloja pääty pakolaisten keräykseen ku ei niille ikinä tullu tarvetta :oops:

Rintapumppu (käsikäyttönen riitti)oli meillä ehdoton, maitoa tuli alkuun melkeen litra päivässä ylimäärästä joten olisin kyl ollu ihan pulassa ilman, samaten maidonkerääjä oli tarpeen.
 
Totta joo, pumppu ja maidonkerääjät! Ne oli kyllä alkuvaiheessa varsinkin hyvin tarpeen. Täytyypä jossain vaiheessa varmistaa että ne on vielä tallella tuolla keittiön kaapeissa jossain...
 
Kiitos hyvästä listauksesta :) Onko ryhmässä äitejä ,jotka mielellään neuloo/virkkaa? Millaiset villaset asusteet/vaatteet ois tarpeen helmikuun pakkasiin syntyvälle vaaville? Ideaa tuntuisi kauheasti olevan, mutta mitkä ois oikeasti käytännöllisiä vermeitä? ^^
 
Mä tykkään virkata ja neuloa tosi paljon mut en oo vielä saanut aikaiseksi pikkuselle mitään tehdä :) Haluisin virkata rattaisiin sellasen verkkokassin mut en netistä nyt äkkiä ainakaan löytänyt mitään kivaa ohjetta. Yks englanninkielinen joo mut en jaksanu alkaa kääntämään :D
10+4
 
Mun äiti, sisko ja täti virkkaa ja neuloo tosi paljon, ja näin ollen esikoinen saikin paljon kivoja haalareita, peittoja, sukkia, lapasia ym. tarpeellista :) Meillä tosin oli esikoinen kesävauva niin tekivät vähän isommassa koossa seuraavaa talvea ajatellen. Meillä oli ainakin pari kivaa ja käytännöllistä villahaalaria napeilla ja yksi muistaakseni vetoketjulla. lisäksi vaunuihin virkattu "ruutu"-peitto sekä vähän kevyempi neulottu villa(?)peitto. Itse en siis kudo niin en oo noista materiaaleista ihan varma, mutta kaikki oli sellaisia ei kutiavia ja lämpöisiä vaatteita :)
 
Minä olen ajatellut kutoa toukkapussin. Näyttää ainakin kätevältä!
 
Täälläkin tykätään virkata/neuloa, pienet tossut tehty halusin vaan kokeilla millaset on tehä. Nyt pitäis lankakaupoille päästä jotain vauvalankaa hakemaan. :) Ja uskon että äitini tekee kyllä kaikkea kunhan alkaa olla turvallisilla vesillä ja kun on kerrottu isällekkin että ei tarvitse salassa ommella, on ompelija ammatiltaan ja tekee myös neuloen. :grin
 
Joo, itsekin teen parhaillani toukkapussia. Se oli selkeä ensityö. Toki varastossa on myssyä ja sukkaparia, kun sisaruksilla on syntynyt vaaveja ja syksyllä syntymässä kanssa. Mietin haalaria seuraavaksi neulottavaksi. Väritys vain saa olla aika neutraali (ei banaanin keltaista) , kun ei tietoa sukupuolesta emmekä haluakaan tietää. Suosittelen kyllä lankamaailman vauvalanka tarjontaa pehmeyden ja konepesun takia :)
 
Täällä myös yksi, joka tykkää neuloa. Tein esikoiselle odotusaikana puuvillalangasta peiton, ja on edelleen 2 v:lle erityisen tärkeä :) jotenkin toivoisin, että tulokas olisi tyttö, kun oon siskontytölle neulonut paljon mekkoja...
 
Meidän vauva sai neulottuina pari peittoa, joista toinen ollut todella näppärä nyt viileinä kevät ja kesäpäivinä. Lisäksi saatiin villasukkia, myssy ja tumppuja, toukkapussi ja haalari. Kaikkia on käytetty enempi tai vähempi :)
 
Takaisin
Top