Ensimmäinen ostoksesi vauvalle?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nessu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä taas vihasin tai vihaan noita pusseja. Ostettiin esikoiselle täksi talveksi paksumpi pussukka ja kertaakaan ei sitä käytetty. Ensinnäkin ne reiät vöille oli aivan väärässä kohdassa takana ja edestä pussi ois jäänyt melkein 10 cm auki jaloista jotta vyöt olis saanut kunnolla kiinni. Sama homma oli silloin kun haettiin neiti kotiin sairaalasta, oltiin ostettu kevyt pussukka ja aika pieni vielä. Noh se oli ihan rutussa vauvan alla eikä mitenkään päin tahtonut mahtua Brion kaukaloon, joten sitä käytettiin ehkä 4-5 kertaa kunnes kävin ostamassa Reiman fleece haalarin. Nytkin mentiin melkein koko talvi (kovia pakkasia lukuunottamatta) Reiman fleece haalarilla(autoillessa) ja ulkoillessa käytettiin toppapukua. Joten varmaan mennään noilla fleeceillä tän toisenkin kohdalla ja vaunuihin sit vaikka se pussukka tai toi fleece haalari ja äp:n makuupussi.

Meillä ainakin ne vyöt tulee sen pussin sisälle kiinni eli siis ei jää mitään aukkoja.Vai tarkoitatko siis haalaria joka alaosasta pussi.Mä mietin myös jotain fleecehaalaria aluksi mut mietin myös onko se liian ohut.Lokakuussa voi olla jo aika kylmä ja vaikka meillä la 9.10. Jo niin todennäköisesti syntyy vasta loppukuusta.
Ollaan reissussa nyt ja pysähdyttiin kirpparille tuli hamstrattua taas lisää vauvan vaatteita :)

Tuollainen siis meillä.Takana tarrat et saa vyöt pujoteltua ja siis tuo ensin laitetaan kaukaloon ja vauva sinne ja vyöt kii ja sit veskari kii.Voi siis olla et samaa tarkoitit mut tuli ainakin jollekkin selvitettyä jos ei Tiedä :)

Liitteet

• EB_musta_kaukalopussi_web.jpg
    EB_musta_kaukalopussi_web.jpg
    38.8 KB · Katsottu: 41
Siis ihan tollanen samantyyppinen pussukka, eli on alhaalta yhtenäinen eikä saa haalariksi. Ja vöiden piti tulla kiinni sisäpuolelle, mut siä takana ei ollutkaan reikää sille mihin ne olanyli tulevat vyöt pistetään. Tai oli sille mut hiton korkealla selässä kun toi mikä ostettiin on kokoa 68/74 ja oli sopiva tälle talvelle. Joten se vetskari(kaksisuuntanen) oli pakko avata alhaalta jos meinasit saada vyöt kunnolla kiinni, eikä vähän sinne päin. Todettiin et päästään helpommalla kun laitetaan se fleecehaalari autoon eikä aleta tappelemaan ton kanssa. Onneksi ei maksanut kuin 10e käytettynä, joten ei kauheita summia mennyt turhaan.

Mein neidille ainakin se fleece haalari oli sopivan lämmin koko talven, paitsi tietty silloi kun oli ne -25 pakkaset, ja edelleen mennään sillä. Kun auto oli useinmiten ennen lähtöä lämmin ja neidillä oli kuitenkin useampi kerros vaatetta päällä (esim sukkikset, housut, body, villatakki ja sukat) + tumput, hattu ja töppöset, niin ei ainakaan jäätynyt. Toppis oli taas liikaa autossa, myös niillä kovilla pakkasilla ja pidemmillä matkoilla piti avata haalari ja riisua hattua tms pois. Kun käytiin pulkkailemassa tai keinumassa tai muuten vaan ulkona niin päällä oli se äp:n toppis tai sit hm:n, ja silloin ne ei ollut liikaa mut autoillessa neiti olis vaan hikoillut niissä joten itse ainakin olin/olen tyytyväinen et autoa varten oli myös se ohkasempi versio.

Tuollainen siis meillä.Takana tarrat et saa vyöt pujoteltua ja siis tuo ensin laitetaan kaukaloon ja vauva sinne ja vyöt kii ja sit veskari kii.Voi siis olla et samaa tarkoitit mut tuli ainakin jollekkin selvitettyä jos ei Tiedä :)
Hyvä kun selvensit, koska mäkin ostin tollasen, mutta ei mitään hajua miten toimii :D

Meillä oli toi sama Eisbärchenin kaukalopussi käytössä Brion kaukalossa ja suosittelen! Hyvä hinta-laatu -suhde ja löytyy hyvin käytettynäkin! :)

Mä en kyl vieläkään ymmärtänyt yllätys sun selitystä :D Mut ehkä pussi eri merkin ja siksi vähän erilainen?
Toki tuon lisäksi täytyy olla jokin muukin haalari ja mietin jotain fleecehaalaria vuorella tms.mut täytyy katsoa.Lisäksi ostin siis sen toppahaalarin missä alaosa pussi mutta olikin tosiaan aika ison näköinen et ei mee heti alkuun mut ehkä sit kovemmilla pakkasilla :)

Nessu valikoima netistä on aika laaja et varmasti löytyy googlesta hakemalla.Itse ei ole paljon tullut ostettua mutta katseltua kyllä :)Monesti lopuksi ostan liikkeestä tai kirpparilta.

Niih voi olla.... mut kun yleensä noissa kaikissa pussukoissa noi vöiden reiät on suunnilleen samoissa kohdissa, mut tossa mein pussissa se ala reikä ei osunut kohdilleen sen jalkokenvälistä tulevan vyön/kiinnikkeen kanssa vaan jäi aika ylös selkään. Joten ei siksi voitu käyttää normaalisti, vaan juurikin se vetoketju(kaksisuuntainen, eli aukeaa alhaalta ja ylhäältä) oli jätettävä auki, jotta sen jalkokenvälistä tulevan vyön ja ne olanyli tulevat sai kiinni(kolmipistevyö). Ja ei siis ollut sellainen pussukkahaalari mitä esim ne äp:n uudet talvihaalarit on vaan tollanen samanlainen pussukka(tosin erimerkkinen). Ehkä tästä ymmärtää tai sit ei..

Eli tosta kuvasta, toi mikä tulee jalkokenvälistä ei osunut sen reiän kanssa yhteen mistä sen pitäisi tulla jos ne vyöt haluaa kiinni sisäpuolelta. Vaan se reikä jäi korkealle selkään.

Liitteet

• 1460563893357.jpg
    1460563893357.jpg
    35.5 KB · Katsottu: 28
Nessu, riippuu et millaisia vatteita haluat ostaa. Haluatko tilata hm, lindex ym vaatteita netistä vai haluatko esim suomalaisia lastenvaatteita, ja haluatko uutena vai käytettynä. Käytettyjä(ja jopa uusia) saa helposti merkki kohtaisilta fb kirppiksiltä, esim me&i, Metsola, villervara jne. Ja melkein kaikki merkkejä myydään muksujen merkkivaatekirppiksellä fb:ssa.

Mää oon tilannut joitain tuolta : http://www.metsola.co/?gclid=CJ_ArY6AjMwCFUXbcgod2SgIVg
http://www.villervalla.se/ noi on kans kivoja, mut ite oon kokenut helpommaksi ostaa noita käytettynä fb kirppikseltä tai sit jälleenmyyjältä

Muokattu viimeksi:
Meillä tosiaan juuri tuo Brion kaukalo ja sen kanssa kävi Eisbärchen mainiosti. Muutenkin muistelisin, että siinä oli hyvät säädöt kun takana oli sellainem tarrasysteemi, eikä pelkkiä aukkoja. :)

Meillä vaatteista 95% ostetaan netistä, sekä merkkien omista nettikaupoista että jälleenmyyjiltä. Suosikkimerkkejä meillä on Gugguu, Papu, Mini rodini, Vimma ja Mainio. Ulkovaatteissa mm. Molo ja Reima. Vähän edullisempaa perusvaatetta tulee ostettua mm. Pomp de Luxilta, Nextiltä ja Lindexiltä. Tykkään ostaa lapselle laadukkaita vaatteita, jotka kestää hyvinä pesusta toiseen, on lapsen miellyttävä käyttää ja toki miellyttää omaa silmää. :happy:

Aa no nyt tajusin :D Tuos meidän pussissa ei oo ees kaksisuuntainen se vetoketju et ei onnistuis noin miten selitit :) Meillä oli silloin Käytössä gracon kaukalo ja ainaki siinä osui hyvin vyöt ja oli huippu :) Mut sekin on et kaikki ei tykkää.

Mä tuossa juuri naureskelin et eka aattelin et ku ei oo mitään vaatteita vauvalle juuri enää jäljellä et pitää hirveesti ostaa mutta kyllä niitä varmaan kertyy riittävästä kun melkein joka kirpparikierroksella tarttuu jotain matkaan :D Vaatteita on todennäköisesti lopuksi jo liikaa :)

Sanokaapa konkarit, kuinka monta kappaletta samanmallista vaatetta vauva tarvitsee per koko. Esimerkiksi vastasyntynyt, miten monet housut, bodyt jne. kannattaa ostaa vaikka 52/56-senttisenä? Miten nopeasti se kasvaa niistä ulos? Kannattaako 50-senttisiä vaatteita ostaa lainkaan vai jääköhän ne yleensä heti pieneksi? Esim. hm:n verkkokaupassa kokoluokitus taisi alkaa 50:stä, ja mietin, ehtiikö sellaisia edes käyttää.

Ja sitten nuo pääntiet: mikä on kätevintä, kietaisumalliset bodyt ja paidat, normaali pääntie vai napit? Millaisia kokemuksia, mikä merkitys eri systeemeillä on käytännössä?

Kuten huomaatte, mä en tiedä näistä vielä mitään. :D

Nessu 12+6

Itsehän jätin lähes kaikki 50cm kauppaan ja sit neiti syntyi 47cm ja 2,4kg niin johan niitä tarvitsi, 56cm oli varmaan meillä pisimpään käytössä vauvana. Mutta synnytyksen jälkeen pistin miehen ostoksille niin selvittiin ja pian päästiin jo vauvan kanssa, koska esim tarpeeksi pienen myssyn löytäminen oli yllättävän vaikeaa:) monista verkkokaupoista tulee myös nopeasti kotiin jos syntymämitat pääsee yllättämään mm. Next missä ihania edullisia vaatteita, paketti tuotiin 2 päivässä kotiovelle normi toimituskuluilla:)

Suosittelen myös pienimmissä koossa valitsee kietasumalleja, itseä ainakin helpotti ne kun oli esikoinen ja pieni hentonen. Paidat kannattaa unohtaa niin kauan kun kantaa sylissä paljon, mutta nämä on makukysymyksiä:)

Lastenvaatemaailmassa kaikki on niin makuasioita, että jokainen voinee kertoa, mikä itsellä toimii parhaiten, mutta ainoaa oikeaa ei ole. :) Vaatteiden määrä riippuu niin lapsesta (onko kova pulauttelija tai niskakakkaaja), jolloin vaatteita saa vaihtaa useamman kerran päivässä ja toki omasta pesuinnokkuudesta. Kuivausrumpu myös tekee paljon kun ei tarvitse odotella vaatteiden kuivumista. Karkeasti sanoisin, että kunhan ainakin viikoksi on puhdasta vaatetta ettei tarvitse ihan koko aikaa pyykätä.

Vaatteiden koko riippuu pitkälti siitä, minkä kokoisena lapsi syntyy. Meillä lapsi oli syntyessään 50 cm ja 50 cm vaatteet meni kaksi viikkoa. Onneksi niitä ei ollut kauheasti. Kovin pienenä syntynyt lapsi taas saattaa tarvita niitä 50 cm vaatteita muutaman kuukaudenkin. 56 vaatteita käytettiin myös syntymästä asti ja ehkä siihen parinkuukauden ikään. 62 vaatteet taas meni meillä aika kauan, mutta 68 jäi lähes kokonaan välistä. Eli riippuu niin kovasti lapsesta ja miten kasvupyrähdykset sattuu tulemaan. Itse tykkään, että lapsella on kohtuu sopivan kokoiset vaatteet päällä, joten kyllä ne ihan pienetkin tulee käyttöön, kun onhan se nyytti aluksi niin toivottoman pieni ja kippurassa. :wink

Ensimmäiset kuukaudet meillä käytettiin vain ja ainoastaan kietaisumallisia bodeja, en uskaltanut vetää mitään lapsen pään yli. :grin Joten kaikki tavalliset bodyt jäi käyttämättä. Vähän isompana tulikin sitten käytettyä jo kaikenlaisia, yleensä ns. venekaula-aukkoisia tai napillisia. Tavallisia on aika hankala pukea kun vauvalla on suhteessa niin iso pää, ettei meinaa mahtua. Kietaisumalleja meillä taas ei tullut puettua enää lainkaan muutaman ensimmäisen kuukauden jälkeen. Niskakakat on helpoin putsata noista kietaisumallisista kun ei tarvitse vetää bodya pään läpi. :wink

Olen käynyt kuolaamassa vauvanvaatteita samalla kun oon etsinyt itselle uusia vaatteita mutta mitään en oo osannut ostaa vielä, jotenkin tuntuu tosi hankalalta kun ei tiedä just että mitä ja millasta sitä oikeesti tarvii ja minkä verran. Ja äitiyspakkauksestakin saa jo kivasti jonkin verran vaatteita.

Vaikka itsellä kaksi lasta jo on en kyllä yhtään muista paljonko vaatteita oli.Itse aattelin pääosin varata 56cm vaatteita mutta myös muutaman 50cm.Ja varmaan voisi ostaa muutamat 60cm vaatteet valmiiksi ne voi mennä aika äkkiä jo.Mutta isompia ehtii ostaa/saa monesti lahjaksi.Ja siis oon kans ehdottomasti sitä mieltä et vauvalla aina body ja sen kanssa tykkään puolipotkareista toki niihin pitää usein olla sukat päälle.Mutta kun vauva syntyy kylmään aikaan aion varata myös paitoja ja housuja koska mielellään sit puen bodyn päälle paidan.Potkuhousuista en tykännyt sitten yhtään paitsi ne jotenkin menee jotka saa alhaalta auki mutta normit hankalat kun ne pitää vaipan vaihdossa ylhäältä asti riisua.

Täällä ensimmäistä odotetaan ja ajattelin maanantain nt-ultran jälkeen ( jos kaikki hyvin ), niin käydä hiukan ostelemassa jotain pientä! Oon kovin miettinyt että mitä kaikkea sitä tarviikaan, ettei nyt ostele ihan liikaa muttei liian vähääkään! :shy:

Takaisin