Ensimmäinen joulu ?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tweety
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Tweety

Näppärä viestien naputtelija

Olisi hauska kuulla millaisia jouluperinteitä, tapoja ja-ruokia muilla on. Mitä on pakko olla? Kotona vai muualla? Meillehän Elsa on esikoinen, joten joulun vietto saa tänä vuonna uudenlaista merkitystä. 

Joulu on aina ollut mieheni lempijuhla, ja olemme vuosien varrella yhdistelleet englantilaisia ja suomalaisia perinteitä (paitsi brittiruuassa ei ole mitään yhdistämistä, yök). Mutta meillä on paukkukaramelleja, joulusukat ripustettu ja sukkien lahjat avataan vasta joulupäivän aamuna.

Meillä on aina oikea joulukuusi, jonka koristeiden väri muutetaan joka vuosi, tänä vuonna on tummanpunaista ja pipareita. 

Tänä vuonna tein kaikki joululahjat itse, kudoin kummeille ja mummeille huopatossut, tein heijastimia, villaisia pantoja ja lapasia. Lisäksi teemme aina itse makeisia joista osa menee lahjaksi, tänä vuonna tehdään pistaasi- ja baileysfudgeja ja kermatoffeita. Fudget jäähtyy juuri parvekkeella.

Mun suosikit on lanttulaatikko ja rosolli (ja rosolliin ei tule mastekurkkua eikä silliä), niitä on aina pakko olla. Sitten meillä tehdään sellaista makeaa, tummaa mallasleipää, pari kaveriakin laittaa aina tilauksen. Mä en pysty ostamaan mitään valmiina, olen hiukan ruokasnobi. Mun mielestä valmistaikinasta tehdyt piparit maistuu pahvile. 

Makeista meillä on suklaata ja makeisia, ja koko kauppahallin vahvimmat ja pahimman hajuiset juustot emoticon

Tänä vuonna vietetään jouluaatto äitini luona, veljeni on Malesiassa töissä tänä jouluna - on outoa kun pikkuveikka ei ole paikalla. Käymme katsomassa joulurauhan julistuksen, sen jälkeen syömme riisipuuroa. Iltapäivällä käydään joulusaunassa ja kuuden aikaan aletaan syömään. Joulupäivän olemme kotona omana pikkuperheenä, ulkoillaan koirien kanssa ja katsotaan leffoja. Tapanina ravintolaväki on perinteisesti lähtenyt joukolla ulos ja käynyt nollaamassa pikkujoulut, taitaa jäädä multa väliin tänä vuonna =)

Voi että.. Viime joulun aikana kirjoitin raskauspäiväkirjaan, että jospa meillä olisi ensi jouluna oma pikkutonttu sylissä <3 Ja tässähän tämä nytkin tuhisee :) Totta on, että joulu saa nyt uudenlaisen merkityksen. Joulusta tulee ehkä enemmän täydellinen, sehän on lasten juhla ja pikkuveikkakin on jo 10wee.

Joulua vietämme äitini luona maalla. Onnin isoukki viettää onneksi joulun toisen tyttärensä luona, joten tänä jouluna ei toivottavasti tarvitse kiristellä hampaita hänen alkoholin käytön takia. Itse en enää käytä saunakaljaa enempää, eikä alko kuulu jouluun mielestäni ollenkaan. Perinteiseen joulukuusen hakuun aatonaattona en taida tänä jouluna ehtiä. Aattoaamuna käydään hautausmaalla ja sitten mennään äitin luo puurolle. (inhoan rusinasoppaa, mutta syön sitä joka joulu ihan vain perinteen vuoksi :D) Loppupäivä laitellaan äitin kans ruokia, lämmitetään sauna tavallista aiemmin ja syönnin jälkeen avataan lahjat. Loppuilta pelaillaan ja makoillaan ähkyssä, luultavasti ollaan äitillä yötä. Jokohan ensi jouluna pitää kutsua joulupukki kylään ;) Paitsi että silloin ollaan miehen isän luona, ja siellä joulu on aika.. hmmm.. laimea..
Ihana kun tänä jouluna saa syödä kaikkea hyvää eikä okseta :D

Mulle Joulu on The Juhla. Se, mitä odotan vuoden.. emoticon Meillä joulu on aina vietetty mun suvun voimin; mummat, vanhemmat jne., mutta mummot ovat viettämässä joulua "toisessa paikassa" ja vanhemmat eronneet.. Sisko, miehensä ja poikansa tulevat kuitenkin aattona meille: tänä vuonna Joululla on täälläkin sitten ihan erilainen merkitys, kun on tuo oma pieni tonttu.. <3

Meidän jouluun on aina kuulunut itsetehdyt laatikot (lanttu, peruna ja porkkana), kinkku, salaatteja, riisipuuro kera luumu- tai sekahedelmäsopan. Päivällä puurotellaan ja syödään, saunotaan sekä käydään haudalla. Illalla juustotarjotin, pelailua ja yhdessäoloa.. ihan parasta koko joulussa!! 

Kuusi on oltava joka vuosi, aito ja kotimainen. Se tuo omalla tuoksullaan jo tiettyä fiilistä. Koristeet on perinteiset, joskin mun aiempien vuosien "hillitty" teema muuttui Huldan tulon myötä: lapsi tuo kuuseenkin väriä. emoticon

Mä tykkään joulusta. Mun mies ei nyt kauheesti perusta mut ei inhookkaan. Meillä on ihan perinteiset joulutraditiot: lasten ohjelmat aamusta, riisipuuro, sauna, hautausmaa, jouluruoka ja joulupukki. Loppu ilta rauhallista oleilua. Nyt vielä ollaan mun velin luona tää joulu ku sinne mahtuu. Ehkä ens joulu sit meillä uudessa talossa.emoticon

Mun viime joulu meni vähä ohi. Saunastakin piti tulla kesken pois ku oli niin huono olo. Ja jos en olis tehny lahjaostoksia hyvissä ajoin olis jääny tekemättä. Äitini lahja oli ainoa mikä jäi sen jälkeiseen aikaa kun pahoinvointi alkoi. Ja meinas äiti jäädä ilman. Ihan hirvee reissu kultasepän liikkeeseen. Eikä juurikaan tullu tuumattua mitä otti.

Viime jouluna päätin  et syön tänä jouluna sit viime joulunkin edestäemoticon . Muistan kuinka mietin et miten noi voi olla noin ilosia ja miten niiden tekee tota ruokaa mieli noi paljo?

Iltapäivä pukkia odottavien lasten kanssa on joskus vähä rasittava. Ku villiintyvät niin hirveesti jos ei ole koko ajan jotain tähdellistä tekemistä. Ja ku mun ja veljen muksut ei todella ole kovin rauhallista ja hiljasta sorttia muutenkaan.

Vauvelit taitaa tänä jouluna olla eniten kiinnostuneita niistä rapisevista paketeista ennenkö niitä avataan.

Me vietämme jouluaaton minun äitini ja isäpuoleni luona, joulupäivänä käydään miehen vanhempien luona. Aikaisempina jouluina ollaan käyty kummassakin paikassa aattona, mutta nyt vauvan synnyttyä tuntuu helpommalta käydä vain yhdessä paikassa päivän aikana.

Joululahjaksi ollaan aika kliseisesti hankittu "vauvakrääsää", eli jotain tytön kuvilla varustettuja juttuja. Hän on kummankin vanhemmille ensimmäinen lapsenlapsi, joten sellainen uppoaa vielä hyvin :D

Jouluruuissa ei ole ehdotonta suosikkia, kaikki on hyvää kunhan se on meidän äidin tekemää.. Jotenkin joulu on kunnon joulu vasta, kun olen saanut oman äidin tekemiä jouluruokia. Ei muiden tekemät ruuat ole niin hyviä.. En ole kauhean suuri kinkun ystävä, vaikka kyllä sitäkin tulee vuosittain vähän maistettua. Esim. lanttu- ja perunalaatikko ovat mielestäni parempia.

Meillä ei kotona ole mitään joulukoristeita tai -juttuja. Viime vuonna oli esim. ovissa punaisia pahvisia tonttujen siluetteja, mutta adhd-kissamme hyppi ja repi kaikki tontut alas. Sen voi jo arvatakin, jos tähän talouteen tuotaisiin kuusi :-D

Ensi joulu taitaa vielä mennä vieraissa, mutta jos sen jälkeen alkaisi tehdä omia jouluperinteitä oman perheen parissa. Tavallaan odotan sellaisia jouluja vähän enemmän kuin joulua nyt emoticon

Mä kanssa muistan viime jouluna katselleeni kateellisena kun muut söi kaikkia kaloja, jotka etoi mua. Ja maksapasteijaa en uskaltanut syödä. 

Ja tänä jouluna voi juoda ruuan kanssa hiukan punkkuakin =)

Meillä ollaan henkeen ja vereen jouluihmisiä!! emoticon
Me vietetään tänä vuonna ekaa kertaa jouluaatto miehen kanssa samassa paikassa <3. Aamupalaks riisipuuroo kanelilla (jos jaksan keittää).. Aattoaamusta mennään miehen vanhempien luo, syödään siellä (vaikee sanoo mitä, kun en oo ennen siellä jouluna ollut..) ja illaks mennään miun porukoille, jonne myös miun siskot ja veli puolisoineen tulee. Siellä syödään ehkä vain karjalanpiirakoita ja kinkkua (kepeämpi sapuska vielä..). Koiran haudalle kynttilä ja illalla haudoille viemään ukeille ja mummeille kynttilät. Sit kotiin rauhottumaan ihan oman pikku perheen kanssa ja lahjatkin avataan vasta kotona emoticon .

Joulupäivänä mennään miun porukoille syömään. Tää on ollu meillä perinne aina. Kaikki ollaan osallistuttu näihin ruokaostoksiin (me, siskot, veli, vanhemmat..) ja kaikki sit syödään samassa paikassa.
Meillä syödään karjalanpaistia +perunoita, yhdessä aiemmin laitettua porkkana-ja lanttulaatikkoa (meillä ehdottomasti ei kuulu muut laatikot jouluun), itse tehdyt karjalanpiirakat + munavoi, kylmäsavulohi, kraavilohi, kinkku, kalkkuna, joskus rosollia (joskus vain maustekurkkua ja punajuurta erikseen), sit kevennyksenä tuorekurkkua, tomaattia, paprikaa ja jälkkäriks jotain ihanaa, tänä vuonna jälkkärinä varmaan pipari-glögimaljat.

Joulupäivän iltana käydään ehkä porukoilla saunassa tai sit mennään kotiin saunomaan..en tiedä vielä, Eetun ehdoilla mennään.

Laitoin joulukuusen eilen, jouluverhot jo viime viikolla..kohta saa joulu tulla, valmiita ollaan!!

Mä en ole ehtiny tekeen vielä mitään kotona oulun eteen. Tänäänkin matka suuntaa kohtu raksaa kun puoleen päivään päästään.

Kinkku on mun ehdoton ykkönen ja sit mutsin tekemä lanttulaatikko. Se on silleen erilainen lanttuloora ku kellaan muulla et se syödään kylmänä!!! Ja siihen ei ole laitettu mitään muuta kuin pikkusen suolaa ja sokeria. Se on ihan eriväristäkin kun mikään muu lanttulaatikko. Kaikki aina kovin epäilevät tuota mut ku maistavat niin ihan kaikki ovat siitä tykänneet.

Mä olen onneksi äitiltä tän reseptin jo ottanut. Hyvissä ajoin. kun mun Mumma otti ja meni kuolemaan ennenku kerto mikä sen lanttulaatikon salaisuus on. ja meidän äiti teki sitä looraa monta joulua peräkkäin eikä saanu siitä edes oikeen väristä. Ja se tiesi vaan mitä aineksia siihen tulee mut ei tienny miten siihen saa siis edes sen oikean värin. Sit se joku joulu sen hokas, vahingos.

Pohjanmaalla ei perinteisesti yleensä syödä perunalaatikkoa vaan meillä on ihan tavan kuorittuja perunoita. Kyllä sit kaiken maailman kaloja ym on mut mulle pääasiat noi kinkku ja lanttuloora.

Kaikki hehkuttaa joulua. Ei taida olla mun juhla. Taikka kyllä joulusta pidän ja varsinki siitä että on ensimmäinen joulu perheenä  :) Olen mennyt aina lappiin jouluksi taikka ollut töissä.

Joulu ruoat on se mistä itse en välitä helpompi sanoa mitä niistä syön elikkäs porkkanalaatikko on mun suosikki muuta en sitten syökkään :D Onneks mieskään ei syö kinkkua joten voidaan sitten ens jouluna keksiä omat jouluruoat :)  Tänä jouluna voi olla et on melko köyhät eväät ku mennään jouluaattona miehen tätille minne tulee muitaki hänen sukulaisia ja mulla tämä maidottomuus kuuri vielä päällä pojan takia. Taitaa olla porkkanalaatikoski kermaa :/ Täytyy käydä omat ruoat ostamassa.

Tänä jouluna en vielä kotiin mitään suurempaa joulua aio tehdä, ens jouluna sitten kun poitsu alkaa ymmärtämään sen päälle :) täytyy joulun jälkeen alennusmyynneistä ostaa kaikki joulu härpäkkeet!:)

Hehe, Eemi nyt mulle selvis miks meilläkin on aina keitettyjä perunoita jouluna ja muilla ei oo. Iskä nimittäin pohjanmaalta lähtöisin :D

Mäkin oon kyllä jouluihminen. Nyt on vaan jotenkin latteeta, kun ei olla kotona joulua niin ei oikein oo järkeä joulua laittakaan. No jos edes pipareita viikonloppuna laittais niin tulis joulun tuoksua :)

Munkin mielestä aito kuusi tekee joulun. Olis kamalaa jos pitäis tekokuusi laittaa. Ei tulis sitä oikeeta tuoksua. Meillä on sellaisia lasisia kuusenpalloja, jotka on peräisin äidin lapsuudesta. Tosi kauniita eikä varmaan myydä sellaisia enää missään. Valitettavasti joku heittää joka joulu vähintään yhden lattialle ja ne hajoo. Täytyy ens vuonna Niklastakin alkaa vahtimaan, että säilyy viimeiset pallot ehjinä. Tai ei sitä tiedä, jos ens vuonna jäädään kotiin.

Mä en osaa sanoa mikä jouluruoka on hyvää. En oo ikinä hirveästi rakastanut jouluruokia ja nyt on viime vuotinen mielessä, jolloin oksetti ihan hirveästi kaikki. No kerron sitten joulun jälkeen mikä maistui ;)

Joulusta on kyllä vähän mennyt hohto kun ei oo enää lapsi itse. Jos se hohto nyt tulee takaisin kun tulee omia lapsia. Toivottavasti ainakin!

Baileysfudgesta tuli niin hyvää, että saa nähdä pääseekö edes pakettiin emoticon Kyllä mä ne jo käärin sellofaaniin, oli pakko - muuten ne olisi kaikki syöty.

Huomenna mennään lihaliikkeeseen hakemaan kinkku ja sitten sunnuntaina valitsemaan kuusi. Sitten kun vielä saa alkuviikosta kämpän siivottua, niin voi laittaa kaikki joulujutut.

Pitäisi vielä leipoa piparit ja keittää toffee, mä tein laatikot viime viikolla valmiiksi pakkaseen.

Ei meilläkään ikinä syödä perunalaatikkoa jouluna. Ehkä yhden rasian saattaa kaupasta ostaa, mutta ei sitä kukaan syö :D Ja ihan perisavolaesia viäräleukoja ollaan kaikki :D

Muistatteko, miten jännittävää oli odottaa pukkia lapsena? Itse pomppasin aina kukonlaulun aikaan ylös katsomaan lasten ohjelmia (Mauri Kunnaksen Noitarumpu on ihan ykkönen!!) ja aloin kiusata äitiä kyselemällä 5min. välein "Milloin pukki tulee, milloin pukki tulee". Hitsi, en meinannut edes pysyä nahoissani kun odotin aina niin kovasti :D Lapsuuden jouluissa oli kyllä jotenkin satumainen fiilis, vaikka joku aina veti överikännit ja kaatoi kuusen tai alkoi haastaa riitaa joulupukin kanssa -_-... Jospa jouluun tulisi vielä hohtoa, niinkuin Madie sanoi :) Harmi kun tuo pikkuvelikin on jo niin iso, ettei usko joulupukkiin.

Olen melko kaikkiruokainen muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Lipeäkala ja lanttulaatikko jää minun osaltani aina syömättä, hyi :S Onneksi lipeäkalaa ei tänä jouluna varmaan edes laiteta kun ukki ei ole kotona. Muuten tykkään kyllä syödä kalaa, äiskä laittaakin kaikkea sillistä graaviloheen. Karjalanpaisti, keitetyt perunat, erilaiset juustot, porkkanalaatikko, kinkku, rosolli ja erilaiset salaatit kuuluvat meillä joulupöytään. Viinistä en ole ikinä tykännyt, onneksi äiti tekee aina maailman parasta kotikaljaa :) (Mikä siinä onkin, että äitin tekemät on aina parhaita? :D) Tässähän tulee jo vesi kielelle kun ajatteleekin :P

Ja juu, aito, omasta metsästä haettu kuusi pitää ehdottomasti olla :) Meidän pieneen kämppään ei valitettavasti kuusi sovi, olkoon tuo pieni sypressi nyt sitten joulukuusen virkaa ajamassa :DD Kyntteliköt onneksi tuo kivasti joulun tunnelmaa, samoin mandariinien ja piparien tuoksu :)

Meillä ollaan oman perheen voimin jouluaatto...no mun iskä tulee meille illaksi jottei tarvi olla yksin...muut päivät sit juostaan kylissä kahveilla...Aattona viedään aina kolmen neljän maissa haudoille kynttilät...nyt aateltiin ottaa ruoaksi karjalanpaistia,perunoita, coctailpiirakoita, paria laatikkoa, jälkkäriksi jotain makeaa moussea tms...glögiä ja koti´kaljaa juomaksi...varmaan jokin salaatti vielä ja mitähän muuta...en tiiä viel varmasti...Miun isä tekee karjalanpaistin jotta o jotain tuomista ettei tuu ns. valmiiseen pöytään...emoticon

poika kun ei joulusta sen kummemmin välitä, niin tänä vuonna ei sen kummemmin panosteta...no jouluverhot käytiin eilen ostamassa...viel pitäis saada uudet kynttilälyhdyt pihalle kun entiset ruostui puhki...no ne olikin jo 7 vuotta vanhat...

Ensi jouluna voi olla et panostetaan jo enemmän esim. hommaamalla kuusi...tänä vuonna ei hommata...

Tekisi mieli leipoa siirappipipareita, mut en tykkäöä syöödä niitä kypsänä, tykkään ainoastan raaásta taikinasta ja rakastan leipoa niitä...emoticon ne jää sit kaikki syömättä...joten...

Tweety hei, onko Baileysfudgen resepti salainen vai voisitko jakaa sen täällä? Tekis mieli kokeilla, kun kuulostaa sen verran hyvältä ;)

Emilia, todellakin muistan miltä tuntui odottaa pukkia! Eihän siitä oo kun pari vuotta kun odotin sitä vielä ;) No okei, ehkä vähän pidempi aika sentään. Pienenpänä olin muuten joka jouluaatto kuumeessa, jännitys varmaan teki tepposet.

Madie, meillä täällä Pohjois-Karjalassa kans perunat syödään keitettynä emoticon , laatikkona tms arkiruokana harvakseltaan, muttei koskaan jouluna..Ruokaperinteet on jänniä.. :)

Madie, ei ole salainen, ja ehkä maailman helpoin fudgeresepti. Mä teen samalla ohjeella myös pistaasifudgea, siihen lisätään vaan liköörin sijaan n.150g kokonaisia kuorittuja pistaaseja. 

Purkki kondensoitua maitoa

n.50g voita

350g tummaa suklaata (maitosuklaalla tms tulee liian makeeta)

Kaikki kattilaan ja sulatetaan miedolla lämmöllä, ei tarvitse kiehua, sekoitetaan sillä suklaa palaa helposti. Lisätään 1dl baileysia ja sekoitetaan tasaiseksi. 

Mä kaadoin tuollaiseen suurinpiirtein 20x25cm vuokaan jossa leivinpaperi jäähtymään. (mä öljysin leivinpaperin kevyesti, että varmasti irtosi jäähtyneenä. Kannattaa antaa jäähtyä tarpeeksi kauan viileässä, on sitten helpompi leikata.

Pakko ottaa osaa tuohon perunakeskusteluun: mä oon (etelä)pohjanmaalta ja perunalaatikko on aina ollut mun jouluruokasuosikkini pienestä pitäen. On meillä kyllä keitettyjäkin perunoita ollut joulupöydässä. Lisäksi joulupöytään kuuluu kinkku (yök) porkkana-, lanttu-, ja maksa(yök)laatikot sekä rosolli(yök). Muutama vuosi sitten yökkäsin myös muille laatikoille paitsi perunalaatikolle. Nytte aion ihan itse harjoitella laatikoiden tekoa ja kinkun paistamista. Jos ens vuonna oltais omassa kotona..

Jouluaatto vietettiin ennen mun kotona isovanhempien seurassa kun olin pieni. Kun isovanhemmat kuolivat niin vähitellen perinne muuttui: nykyään veli perheineen on muualla ja vanhempien kanssa ollaan oltu siskon luona. Ja siellä on minun, sinun ja meidän lapsia eli toisin sanoen siskon miehen lapsia entisestä avioliitosta. Ei oikein ole lämmin ja jouluisa tunnelma kun kerran vuodessa vaan tapaa heitä. No tänä vuonna mennään miehen vanhempien luokse ja odotan kovasti sitä. Ensi vuonna haluaisin viettää jouluaaton omassa uudessa kodissamme Milman isovanhempien seurassa. Ja miehen siskot kans, heillä ei vielä ole lapsia.

Joulupäivänä syödään mun suvun kanssa ja tapaninpäivänä miehen suvun kanssa.

Miehellä on synttärit 19 ja mulla 23 päivä joten sovittiin että tuodaan kuusi jo sunnuntaina sisälle. Saa sitten vieraatkin ihastella sitä. Ja aatonaattona on aina ollut mun synttärikahvit joihin on koko suku tullut. Siitä se joulu sitten alkaa :)

Mulla ja miehellä on ollut vähän erilaiset jouluperinteet (vaikka ollaan samalta paikkakunnalta) joten nähtäväksi jää mitä asioita jää sitten omaan jouluun. Mulle on aina ollut tärkeää esimerkiksi haudalla käynti ja joulusauna ja miehelle taas riisipuuro aattoaamuna. Joka tapauksessa jouluaattona ei ehditä tekemään molempien kaikkia perinteitä. Viime joulu oli ensimmäinen yhteisessä asunnossa joten ne perinteet eivät ole todellakaan vielä muotoutuneet. Tästä on nyt hyvä lähteä rakentamaan omannäköistä joulua.

Meilläkin vanhempien luona oli aina keitettyjä perunoita ei koskaan laatikkoa, pohjoisesta kemijärveltä olen kotoisin. Mielenkiinnolla odotan että mitä täällä etelässä jouluna syödään :D ensimmäinen joulu tosiaan ku jään tänne enkä lähe pohjoseen.

Meillä oli aina kinkkua, keitettyjä perunoita, porkkana ja lanttu laatikkoa. Rosollia, graavilohta, italiansalaattia sit sitä joulu leipää (kamalaa).

Meilläkin vanhempien luona oli aina keitettyjä perunoita ei koskaan laatikkoa, pohjoisesta kemijärveltä olen kotoisin. Mielenkiinnolla odotan että mitä täällä etelässä jouluna syödään :D ensimmäinen joulu tosiaan ku jään tänne enkä lähe pohjoseen.

Meillä oli aina kinkkua, keitettyjä perunoita, porkkana ja lanttu laatikkoa. Rosollia, graavilohta, italiansalaattia sit sitä joulu leipää (kamalaa).

Tweety, mä en oo koskaan käyttäny tota kondensoitua maitoa.
Saaks sitä ihan esim. cittarista?
Ja wikipedia sano, et sitä myydään makeutettuna ja "normina". Kumpaa oot käyttäny?

Takaisin