Ennenaikaiset kivuliaat supistukset

LiLLY

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Joulukuunmammat 2014
Moni on kirjoittanut kipeistäkin supistuksista, paineen tunteesta tai sit vaan ihan jatkuvasta supistelusta...

Kävin tänään tarkistuttamassa tilanteen neuvolalääkärin luona. Sanoi, että kipeää tekevät supistukset ovat aina pahasta. Kuukautismaista kipua kun tulee supistaessa, niin se ei ole hyvä juttu, silloin pitää jäädä saikulle. Olisi kirjoittanut mulle 2 viikkoa, mutta sovittiin että katsotaan vielä viikonlopun yli... lupasin ottaa iisisti. Mulla oli paikat onneksi vielä kiinni, eikä pehmenemisyä ollut tapahtunut kohdun suulla. Kipeät suoistukset voivat kuitenkin enteillä ennenaikaista synnytystä.

Uskoisin, että neuvolalääkäri tietää paremmin raskauteen liittyvät riskit ja siksi myös melko helpostikin kirjoittaa saikkua. Kehoitan siis ennenminkin menemään neuvolaan kuin työterveyslääkärille. Tosin mulle on sattunut mukava neuvolalääkäri ja terkka, onneksi.
 
Mulle ei ekassa raskaudessa neuvolalääkäri kurjoittanut saikkua. Yleislääkärihän hän on, ainakin Lahdessa, vaan kehoitti menemään työterveyteen, koska he tietävät siellä työnkuvan. Kyse oli nimenomaan supustuksista. Neuvolalääkäri sanoi, että koska muutosta kohdunsuulla ei ole tapahtunut, ja supparit eivät ole säännöllisiä, niin hän ei näe syytä sairaslomaan, vaan kehoitti menemään työterveyteen jos kerran työ uuvuttaa.
Mutta tämä siis Lahdessa, jossa nyt ei kyllä muutenkaan tämä terveydenhuolto pelaa.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
miitzu hyvä että paikat on viel kiinni ja kaulaa on hyvin jälellä, nyt sit kiltisti vaan lepäät etkä rasita itteäs yhtään. hyvä että poitsulla on kaikki hyvin kans.

ite esikoisesta jouduin vuodelepoon muistaakseni vikal kolmanneksel ku oli supparei ja kipui, mulla alko suht aikasee paikat valmistautuu ni piti levätä mut sit kuitenki esikko jouduttii häätää 40+6 ku ei muuten ois tullu ja kokoa oli kiitettävästi. tässä raskaudessa ootan et koska alkaa supparit itellä tällä kertaa, inshaAllah ei pitkään aikaan, liitoskivuissa on tarpeeks kestämistä ku ei pääs kunnol liikkumaa kipujen takia.
 
Viime to tuli vaunuja työntäessä ylämäkeä ekat kipeet supistukset, eilen tuli toiset vaikka kiersinkin kyseisen ylämäen, mutta esikon 10kg ja iso painava kauppakassi lisäpainona taisi olla liikaa. Oltiin muutenkin koko päivä menossa ja ilmeisesti tuo vaunujen työntäminen tuossa määrin alkaa oleen liikaa... Voih! Yksin täällä arjessa olis pikkupakko päästä edes lähikauppaan tai neidin harrastuksiin. Toisaalta jos tää pahenee, en halua joutua pakkolepoon, etenkään sairaalaan... Vaikka kotona rentoutuminen onkin hankalaa, ei kai ne vasten tahtoa voi viedä ? Mulla ei ole tukiverkostoa, ketään kuka jäis esikon kanssa, isännän on pakko painaa tiukkoja viikkoja nyt kun lähestyvän syntymän takia on jäätävä tekeen kotikonttori päiviä + isyysloma kiire aikaan .
Noh, asia kerrallaan . Yritän nyt ottaa niin iisisti kun voin ja toivoa parasta !
 
Heips! :) Tänään liityin vau.fi:hin kun ei tästä omasta lähipiiristä juurikaan muita kun oma äiti löydy joilla lapsia olisi. Kysyttävää ja askarruttavia asioita taas on niin paljon että huhhuijjakkaa!! :S Heti ensimmäisenä tämä keskustelu kiinnitti huomioni kun mulla ollu jo rv 16 lähtien jatkuvia harjoitussuppareita! Tai silloin tunnistin suppareiksi! Välilmä tulee todella tiheetäkin tahtia jos on "rasittanut" itseään. Tämän "rasittamisen" ei tarvii olla kun kaupoilla kävelyä ja autossa istumista. 3-10min välein pahimmillaan tulleet! Eivät kuitenkaan säännöllisiä ja eivät silloin kipeää tehny ollenkaan. Vatsa vaan meni erittäin pinkeeks ja vaikeutti hieman liikkumista. Neuvolasta sanottiin että hätää ei pitäis olla kun ei ole säännollisiä eikä kipeitä. Pariin otteeseen sitten isommasta rasituksesta (muutama lipasto siirrettiin asunnossa huoneesta toiseen miehen kanssa ja toisella kerralla olin henkisesti vaan aika rikki) tuli vessa käynnillä verta pyyhittäessä!!!! Paniikki iski ja KYS:in päivystys numeroon soitin. Ohjasivat molemmilla kerroilla päuvystävälle kätilölle soittamaan kun viikkoja yli 22. Ei kuulemma mitään hätää!?!? Ei tutkimuksia ei mitään ja kuulemma turhaa mennä sinne kun eivät tutki.. :sad001 vähän on pelottavaa kun miettii kaikkia asioita yhdistettynä: jatkuvia harjoitus supistuksia jo rv 16 lähtien jotka nyt ovat niin voimakkaita että ehkä pikkuisen on jo vihlontaa samalla havaittavissa ja veren vuodot pienistäkin nostoista. Viikkoja on siis 25+6 ja esikoinen tulossa! Onko kellään teistä ollut vastaavaa ja silti kaikki mennyt hyvin loppuun asti?

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
jenbel mä kyl neuvoisin sua nyt tuossa vaiheessa lepäämää lähinnä ja kyllähä jos alkaa kipuja tuntuu ja on ollu verenvuotoa ni ois hyvä tutkia, onko neuvolassa katottu kertaakaa, tai neuvolalääkäri katton et onko kohdunsuu kiinni ja ultralla et onko kohdunkaulaa jäljellä koska nois tilanteis on mun käsityksen mukaan rutiinia että tarkastetaan ettei ol nimenomaan mitään hätää. ite asun ulkomailla ja mulla lääkäri+ultra kuukauden välein ku oon tukilääkityksellä, mulla ollu välil aiemmin harkkasupparei mut sit tuli iha kunnollisiaki muutamaan otteeseen ni mut määrättii vuodelepoon lauantaina samantien supparien ja muiden kipujen takia. aika outoa etteivät ottaneet sua tarkastuksee minnee aiemmin.
tuolla rv 16 ei ol mitää tehtävissä jos jotai käy ni sen takia lähinnä todennäkösest käskivät soittaan rv 22 jälkeen kätilölle jos jotai tulee. noilla viikoilla millä nyt oot on mahollista jo auttaa pientä ni ne voi reagoidakin enemmän jos sulla kivuliaita supparei tai verenvuotoa. verenvuoto voi johtua limakalvoista tai sit vastaavasti voi olla merkki et paikat alkaa avautumaan joten kannattaa mennä tarkastukseen, liiottelet tarvittaes vähä ni kyl ne kattoo mikä on tilanne. suppareihin yleensä auttaa lähinnä lepo eli ei mitään fyysistä rasitusta. jaksamista.
 
Heips Gatusa! Nyt on 10pvä neuvola lääkärin rutiini tarkastus niin siellä pitäis sit selvitä asioiden! Olen kyllä tyrkyttäny itteni tutkimuksiin muutamaan otteeseenki noiden supistuksien takia mut kohdunkaula ollu kiintee ja 3cm pitkä! Ihmetyttää vaan kun eivät millään tavalla huomioineet noita verenvuotoja vaikka molemmat tapahtunu rv 22 jälkeen. Ei minkäänlaisia tutkimuksia tehty! :sad001 kysyin että eikö voida tutkia niin tyly vastaus oli "Ei!" Noh. Oon koittanutki nyt iha iisisti ottaa ja odottelen sitä neuvola lääkärin aikaa josko hän haluais asiaan ottaa kantaa. Huolestuttavaa kun kyse ei kuitenkaan ole yhdestä kerrasta.. istukankaan ei pitäis olla kondunsuulla vuotoa aiheuttamassa. Mutta onneksi itunen potkii jo oikein terhakkaasti niin ainakin voimissaan tuntuisi olevan! :Heartred :)

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
hyvä että paikat oli kunnossa ainaki ultran mukaan. neuvolassa sit valitat lääkärille kaiken mahollisen mikä on ollu ni kyllä se jotai kantaa ottaa. onks teil ultraa muuten neuvolassa? hyvä että pikkunen on aktiivinen se on aina hyvä merkki, jos liikkeit ei tuntuis päivää tai kahtee ni ois syytä olla huolestunu jo. inshaAllah tuo verenvuoto ois limakalvoperästä eikä muuta.
 
Ei oo ultraus mahollisuutta. Erikseen pitää pyytää. En sitten tiedä miten antaavat noita aikoja. Joillekkin ovat antaneet, joillekki eivät! :/ Niin sitä minäkin toivon! Jos tässä nyt pärjäis siihen 10.pvään asti kun hissukseen elelee ettei tarviis ennen sitä lääkäriin mennä. On nimittäin jo jonkin verran tullu makseltua noista tk käynneistä sun muista. Hyvän ja rakkaan asian puolestahan niitä makselee mutta ei voi sanoa etteikö jo kukkarossa alkais tuntumaan.. :/

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
Nyt lepoa vaan jenbel, etkä enää nostele mitään raskasta! Ja mimael sulle kans terveisiä että yritä nyt ottaa rauhallisesti ja turhat juoksut pois..

Mullehan lääkäri olisi määrännyt saikkua 2 viikkoa kipeiden supistusten takia. Lupaisn ottaa rauhallisesti ja jatkaa töitä. Nyt kun olen ollut ihan superrauhassa niin ei ole tullut kuin pari kipeää päivässä. Haaleaa verenvuotoakin oli pari viikkoa sitten. Neuvolalääkäri tutki, ja kohdun suu oli napakasti kiinni. Vuoto tullut ilmeisesti limakalvolta. Määräsi silti virtsanäytteet antamaan ja myös streptokokkinäyte otettiin. Tänään selvisi, ettei ole virtsatietulehdusta eikä muutakaan tulehdusta josta suoistukset olisivat voineet johtua. Sukupuolitaudit testattiin myös uudestaan ja niitäkään ei ollut. Lääkäri ja terkka sanoivat viimeksi että harkkasupistuksia saa tulla, mutta kivuliaat pitää ottaa aina vakavasti. Ja päivystykseen vaan heti jos yltyvät esim viikonloppuna.
 
Takaisin
Top