Ennenaikaisen synnytyksen "vaara".

[bige]

Silmät suurina ihmettelijä
Löytyykö kohtalotovereita tämän raskauden tai jo syntyneiden lasten kohdalla.

Itselläni n. kaksi viikkoa sitten raskausviikolla 28+4 huomattiin päivystyksessä, kohdun suun olevan auki n. 2cm, kohdunkaulan lyhentyneen 1,9cm, yskiessä 1,3 sekä vauvan kääntyneen pääalaspäin lähtökuoppiin. Kalvotkin oli kuulemma ihan silmällä katsoessa näkyvissä.

Menin päivystykseen kun sängystä löytyi isohko märkä läntti, säikähdin lapsivedeksi ja hakeuduin omaan sairaalaan päivystykseen josta pienien viikkojen takia siirto helsinkiin naistenklinikalle.
Lapsivedet eivät olleet menneet, lapsivettä oli normaalisti ja vauva oli kunnossa painoa n. 1180g-1250g.

Olisivat pitäneet naistenklinikalla sisällä pidempäänkin tarkkailussa, kuuden päivän jälkeen luovutin/turhauduin ja painelin kotiin allekirjoittamalla paperit, että lähden ilman lääkärin lupaa.

Kuuden päivän aikana siellä makoillessa, vauvasta otettiin kerran päivässä KTG jolla seurattiin vauvan sykettä ja mahdollisia supistuksia. Tietenkin kävivät kattomassa ja vuoron vaihtuessa esittelemässä itsensä, muuten olin/olisin ollut vain vuodelevossa.
Mitään oireita,supistuksia yms ei ole ollut ennen tuota päivää eikä sairaalassa ollessa.

Huomenna on kotiin lähdöstä kaksi viikkoa ja tarkastuskäynti naistenklinikalla. Hieman pelottaa jo etukäteen, onko muutoksia tullut lisää, mitä jos on, mitä sitten tapahtuu?

Kaksi viikkoa olen yrittänyt olla nostamatta mitään, rehkimättä, siivoamatta yms mutten kyllä vuodelevossa ole koko päivää, kahta viikkoa millään :/.

Pakkolevossa ollaan, ei tässä kieltämättä tee mieli kauheesti huhkia mitään on sen verran tukala olo ja paikkoja vihloo. Ainut miksi halusin kotiin on taloudellinen puoli toi sairaalassa makaaminen on kallista ja oli kauhea huoli isästä ja kodista. nyt saan sitten tuijotella niitä täällä niin ei stressaakkaan enään..

Sanoivat, että
Raskaus viikkoon 34 asti yrittävät jarruttaa pakkolevolla syntymistä, sen jälkeen saa tulla sairaalan puolesta vaikka keskonen olisikin. Nyt on menossa 31+0 et tovi vielä olisi matkaa..
 
Moi.Mulla oli raskauden aikana etenkin siinä rv 28 jälkeen todettu ekaksi raskausajan diabetes ja sit siinä rv30 todettu verenpaine tauti.Mie olin jo nähnyt painajaisunta pienestä keskosesta niin jäi mieleen ja kaikki pitivät sitä humpuukkina,mut kyl me tulevat äidit tiedämme parhaiten.Niin siinäsit kärvisteltiin rv 33+3 kun jouduin loppiaisena naistenklinikalle sisään. 34 viikolle pitivät pakkolevossa kun oli äitymässä vaikea asteinen ja lääkkeile vastustuskykyinen raskausmyrkytys ja sit sanoivat että nyt pitää raskaus purkaa sektiolla mun terveyden takia tytöllä
oli kaikki hyvin.2vko oltiin sairaalassa ja jännitti laskuja etenkin kun meitä oli kaksi ja tyttö kun oli keskonen niin joutui olemaan siel keskosten yksikössä 4pv hoidossa,niin jännitti paljonko maksaa .onneksi on se suoja et yli 600 ei kuulemma saa mennä niin tulee se suojalaki vastaan.Helpotti huomattavasti.
 
Viime vuoden lopulla jouduin vuodelepoon osastolle rv 27+4. Odotin kaksosia.. kohdunsuu oli lyhentynyt huomattavasti ja lähtenyt avautumaan. Makasin rv 32 asti osastolla vessassa sai käydä 2 metrin päässä ja suihkussa rullatuolilla joka toinen päivä. Ateriat toimitettiin sänkyyn ja sen syönnin ajan sain istua, muuten makoiltiin lievässä jalkapääty ylöspäin asennossa. rv32 siirryin kotiin lepäämään samoilla ohjeilla eli vessa ja suihku, ruokaakaan ei saanut itse tehdä. Synnytys käynnistyi rv 33+5 ja saivat sen vielä pysäytettyä. Tämän jälkeen jäin vielä osastolle kahdeksi viikoksi.. pääsin kotiin rv 35+6 ja kaksoset syntyivät 36+5.

Maksuista: Osastolla vuorokausi maksaa 32,5 €. Täydet maksut menevät siihen asti, että olet vuodessa maksanut 636 €, sen jälkeen osastovuorokausi maksaa 15,10 euroa. Lääkkeet ja ruuat kuuluvat hintaan. Minulla kerkesi vuosi vaihtua kesken levon. Lapsen osastolla olemisesta tarvitsee maksaa vuodessa vaan 7 vuorokaudesta, eli max. 7*32,5 e ja jos oma maksukatto on vuodelta täynnä niin 7*15,10e. Meillä osastolepo&synnytys&lasten kanssa osastolla oleminen tuli maksamaan n. 1900 e. Kallistahan tuo on. Kun maksukatto on täynnä ei tule loppuvuodelta päivystys/klinikkamaksuja ollenkaan. Jos ostat lääkkeitä kotiin siinä on erikseen maksukatto, joka on 700e/vuosi (loput lääkkeet ilmaiset). Jouduin kotilevon ajaksi ostamaan klexane piikkejä, jotka maksoivat n.70e kelakorvauksen jälkeen.

Kyllä se makoilu välillä pänni ja lujaa, mutta kyllä se oli sen arvoista. Vauvat säästyivät keskosuuden ongelmilta ja nyt ovat terveitä 3kk ikäisiä. Syntyessään painoivat 2590g ja 2830g
 
Noinhan se sanoivat maksujen menevän niinkun omppuf kirjoitti. Millä tuollaisia laskuja maksaa?? Auttaako joku sosiaali huolto vaikka onkin omistusasunto? Itse olen ollut koko raskauden sairaslomalla, kelanpäivä rahoilla ei paljon tuollaisia maksuja maksella. Lainakin lyötiin jo koroille, että mies pystyy maksamaan kaiken tarvittavan.
Raha ei tee onnelliseksi, mutta kummasti se stressaa silti :/
No huomenna ollaan taas viisaampia tämän vauvan suhteen :)
 
Naistenklinikalla käyty ja kotiuduttu. Paikat oli samalla mallilla kuin sairaalaan mentäessä kolmisen viikkoa sitten, mitään muutoksia ei ollut tullut onneksi. Päivystykseen herkästi yhteyttä jos jotain tulee, muutenn kotosalla oloa rauhallisesti. Painoa vauvalla oli 1884g ja viikkoja tänään 31+2.
 
Mulla oli maanantaina neuvola kun oli rv26+3. Lääkäri totesi että kohdunkaula on pehmentynyt(ei täysin pehmeä) ja lyhentynyt. Oli kuitenkin merkannut neuvolakorttiin "kiinteä"..mutta ei kai voinut laittaa "pehmeä" kun oli vasta hänen sanojensa mukaan pehmentynyt. Mulla on tullu tosi herkästi harjotussuppareita ja ilmeisesti ne ovat hieman kypsyttäneet tuota kohdunkaulaa, tämän vuoksi pitäisi nyt välttää mahdollisimman paljon kaikkea mikä aiheuttaa noita supistuksia. Uusintakäynti lääkärillä 6.5, luulisin että jos muutosta hänen sormiinsa tuntuu niin laittaisi sitten lähetteellä äitiyspolille. Eilen keskiviikkona tuli yhdellä vessakäynnillä veristä pissaa, mutta sen jälkeen ei ole tullut ja epäilivätkin neuvolassa kun soitin että saattaa johtua siitä sisätutkimuksesta, kohdunkaula saattanut vähän ärtyä sörkkimisestä :P Sanoivat kuitenkin että jos suppareita tulee jatkossakin paljon ja varsinkin jos lisääntyvät tai kipeytyvät niin pitää lähteä äippärin päivystykseen.
Äidilläni on ollut kahdessa ekassa raskaudessa samoja oireita :/
 
Mulla oli maanantaina neuvola kun oli rv26+3. Lääkäri totesi että kohdunkaula on pehmentynyt(ei täysin pehmeä) ja lyhentynyt. Oli kuitenkin merkannut neuvolakorttiin "kiinteä"..mutta ei kai voinut laittaa "pehmeä" kun oli vasta hänen sanojensa mukaan pehmentynyt. Mulla on tullu tosi herkästi harjotussuppareita ja ilmeisesti ne ovat hieman kypsyttäneet tuota kohdunkaulaa, tämän vuoksi pitäisi nyt välttää mahdollisimman paljon kaikkea mikä aiheuttaa noita supistuksia. Uusintakäynti lääkärillä 6.5, luulisin että jos muutosta hänen sormiinsa tuntuu niin laittaisi sitten lähetteellä äitiyspolille. Eilen keskiviikkona tuli yhdellä vessakäynnillä veristä pissaa, mutta sen jälkeen ei ole tullut ja epäilivätkin neuvolassa kun soitin että saattaa johtua siitä sisätutkimuksesta, kohdunkaula saattanut vähän ärtyä sörkkimisestä :P Sanoivat kuitenkin että jos suppareita tulee jatkossakin paljon ja varsinkin jos lisääntyvät tai kipeytyvät niin pitää lähteä äippärin päivystykseen.
Äidilläni on ollut kahdessa ekassa raskaudessa samoja oireita :/
 
Minulla takana yksi kohtu kuolema rv 31 tyttö syntyi rv 37 ja poika rv 35.nyt neuvolassa sanottiin että tämäkin vois syntyä aiemmin tänään ollut kivuliaat supistukset ja maha sekasin raskausviikolla 27 voiskohan olla sitä pahinta
 
Takaisin
Top