Ennakoivat oireet kun synnytys lähellä!?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja EmmiK
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

EmmiK

Silmät suurina ihmettelijä
Nyt kaivataan kokemuksia, minkätyyppisiä oireita teillä oli juuri ennen synnytyksen käynnistymistä (eli sitä hetkeä kun tajuaa että nyt taitaa olla tosi kyseessä). Itsellä ensimmäinen synnytys edessä ja ei oikein osaa sanoa alkaako kohta tapahtua vai ei, kaikenlaista pientä ilmassa. Mikä sitten on "normaalia" ja mikä liittyy suoranaisesti synnytyksen lähestymiseen...??? Kirjoitelkaa mitä "oireita" teillä oli synnytyksen kynnyksellä ja kuinka pian siitä käynnistyi kunnolla.

Kiitos jo etukäteen kaikille vastaajille!

Minulla ei oikeastaan ollut minkäänlaisia oireita.. Supistukset alkkoivat vaan yhtäkkiä ja kovenivat jolloin limatulppa tuli ulos ja lapsivettä alkoi tihkua :) Eli ilman oirietakin voi tapahtua mitä vaan ;D

Minulla oli edeltävänä päivänä selkäsärkyä alaselässä, niin että en lähtenyt eräisiin juhliin sen takia vaan jäin mieluummin kotiin pötköttämään. Ja oli silloin jo rv 41+4 mutta en silti osannut yhdistää 1+1, että selkäsärky enteilisi synnytystä :D :D Ei tullu niinsanotusti mieleen ensisynnyttäjälle, koska mähän olin jo ihan orientoitunut yliaikaiskontrolliin 2 päivän päähän :)
Seuraavana aamuna alkoi kuitenkin pientä veristä vuotoa ja synnytys käynnistyi hiljalleen kivuttomilla supistuksilla jotka voimistuivat kivuliaiksi vasta sairaalassa (jonne lähdettiin tsekkaamaan ton verivuodon takia). Selkäsärky oli saattanut olla jo avaavia suppareita itse asiassa, koska olin jo hyvin auki sairaalaan mennessä, vaikka kipeitä suppareita ei vielä ollut tullutkaan.  Lapsivedet puhkes vasta vähän myöhemmin.

Meidän tyttö syntyi tiistai aamuna ja sunnuntaina päivällä irtosi limatulppa. Sunnuntain-maanantain välisenä yönä tuli epäsäännöllisiä supistuksia varmaan n. 10-15 minuutin välein ja ne oli sen verran tuntuvia, etten saanut sinä yönä nukuttua. Maanantaina supisteli myös koko päivän, mutta ei ne pahoja ollut vasta, kun sitten illalla. :D Sairaalaan lähettiin maanantain tiistain välisenä yönä, kun supistuksia tuli 5 minuutin välein ja alkoivat olemaan jo kipeitä. Sitten menikin reilu viisi tuntia sairaalaan saapumisesta, niin tyttö oli maailmassa. Ja lapsivettä mulla ei tullut juuri ollenkaan ja kalvot puhkaistiin vasta synnärillä. Ja siis ennen limatulpan irtoamista mulla ei kyllä ollut mitään oireita mitkä viittaisi alkavaan synnytykseen ja se koko ajan eteni ja supistukset paheni asteittain, että sinänsä en joutunut sitä arpomaan, että milloin lähdetään sairaalaan. Mutta jokainen synnytys on erilainen ja valitettavasti sitä ei kukaan tiedä miten kenenkin synnytys etenee ja tuleeko miten paljon ns. Ennakko-oireita. :)

Täällä muutamia päiviä ennen synnytystä oli alaselkäkipuja, mutten pitänyt sitä minään merkkinä. Koko tuon ajan tuli lisäksi limatulppaa, jota ensin luulin lisääntyneeksi valkovuodoksi, sitä kun oli ollut raskauden aikana muutenkin. Lopulta limatulppaa tuli pois enemmän ja paksummasti kerralla, joten tiesin synnytyksen olevan käsillä pian, mutten silti tiennyt onko se päivä tänään vai kahden viikon päästä. Olin tuolloin juuri lasketun ajan kieppeillä. Kolme päivää yli lasketun yhtäkkiä iltapäivällä aloin tuntea vatsassa tuntemuksia, joita ei ollut koskaan aiemmin (minulla ei ollut missään vaiheessa harkkasupistuksia), rupesin päiväunille ja ajattelin, että tuskin lapsi syntyy tänäänkään. Herätessäni tuntemukset jatkuivat ja voimistuvat iltaa myöten. Keskiyöllä olin sairaalassa, lapsi syntyi viiden aikaan aamulla. Lapsivedetkin menivät vasta sairaalassa tunnin siellä olon jälkeen, vaikka supistukset olivat olleet kotona jo järkyttävät. Sitten kaikki tapahtuikin todella nopeasti. Kunnollisia ennakko-oireita ei siis ollut muita, kuin se limatulpan irtoaminen ja alaselkäkipu. Kaikki "kunnon" oireet, sairaalaan meno ja synnytys oli kaikkineen paketissa 13 tunnissa. :)

Ensimmäisellä ei mitään, meni yliajalla käynnistykseen.
Toisella oli valtava alaselkä ja pakarakipu.
Kolmannelta ravasin tunnin vessassa ennenkun tajusin kyseessä olevan muuta kun normaali vatsan väänne, teki kunnon vatsan tyhjennyksen.
Kakkonen ja kolmonen liikkuivat edellisen vuorokauden todella vähän, niin että kerkesin jo hieman huolestua kummaltakin.
Nelosesta meni vedet yöllä vessaan noustessa.
Kaikki olleet niin erilaisia ettei yhtään ole edelliset synnytykset auttaneet varautumaan.

Mullakaan ei ollut mitään oireita. Limatulppa irtosi tarkalleen 51h ennen pojan syntymää. Ja synnytys kesti vaatimattomat 44h... :D

Itelläni synnytys käynnistettiin 41+4rv, niukan lapsiveden takia.

Muutamaa viikkoa ennen oli oireina löysää vatsaa, unisuutta, suuri ruokahalu jne.. Olin jo onnesta soikeana että NYT JOTAIN TAPAHTUU! Ja vatut, yliajalle meni.
Muuten ei ollut mitään oireita eikä ennakkotuntemuksia.

Ennen käynnistystä oli alushousut olleet useampana päivänä märät, mutta luulin että oli vain virtsankarkailua.
40+0rv kävimme sairaalassa kääntymässä kun en saanut liikelaskentaa täyteen (vauvalla oli kaikki hyvin, oli vain mennyt aivan selkään kiinni niin ei mahan kautta liikkeet tuntuneet.), ja ultrassa todettiin niukka lapsivesi, kontrolliin pari päivää myöhemmin paljasti että lapsivesi vain väheni, niin käynnistetiin.
Sain ballongin ja kun kalvot puhkaistiin niin synnytys lähti itsestään liikkeelle. Ja silloin alkoi myös suoli tyhjentyä, juoksin vessassa aina supistusten välissä.:grin

Pitkä tyttö syntyi 41+5rv aamuna :happy:

Minulle tehtiin käynnistys päivällä, ei toiminut ballongilla alkuunkaan (ponnahti pois)..sitten sain lääkkeet, myöhemmin totesivat että jatketaan huomenna. Yöllä kävin vessassa ja samalla huomasin/ tunsin kun limatulppa irtosi (vaikken alyksi tiennyt mikä se on, mutta kun se irtosi tiesin heti mistä kyse). Siitä alkoivatkin sitten supistukset eli aluksi pieni alavatsa kipu, joka voimistui koko ajan...eli synnytys käynnistyi..ja kaksi tervettä vauvaa sain vajaa kaksi vuotta sitten.

Ei mulla(kaan) ole ennakko-oireita oikein ollut.. viimeisessä käytiin ed.päivänä tarkistuksella, kun lapsivettä tihkui. Siinä kaikki.

Mutta mieleen tuli semmoinen vinkki, että sitten KUN se h-hetki on käsillä keskity rentouttamaan LEUKAA, se rentouttaa myös alapäätä :wink

Ei mulla(kaan) ole ennakko-oireita oikein ollut.. viimeisessä käytiin ed.päivänä tarkistuksella, kun lapsivettä tihkui. Siinä kaikki.

Mutta mieleen tuli semmoinen vinkki, että sitten KUN se h-hetki on käsillä keskity rentouttamaan LEUKAA, se rentouttaa myös alapäätä :wink
Siis rentouttamaan LEUKAA? TÄH? :D Miten se vaikuttaa :D

Siis kai neuvolassa puhutaan jossain vaiheessa mikä on limatulppa ja mistä tietää että lapsivettä tihkuu?

Siis rentouttamaan LEUKAA? TÄH? :D Miten se vaikuttaa :D

Supistuksen aikana, jos pystyy pitämään kasvot rentona, pysyy myös koko muu kroppa rentona. .ja supistukset aukaisee paikkoja. vastaavasti, jos jännittää kasvoja eikä muista hengittää syvään sisään ja ulos, jännittyy myös alakroppa..ja jännittyessään kroppa ei tee yhteistyötä supistusten kanssa. Tuo syvä hengitys on tosi tärkeä myös.

Siis kai neuvolassa puhutaan jossain vaiheessa mikä on limatulppa ja mistä tietää että lapsivettä tihkuu?

Ei minulle ainakaan puhuttu mitään. Tosin varmaan jotain neuvovat jos itse kysyy. Se limatulppakin on vähän sellainen juttu että irtoaminen ennakoi synnytystä mutta kuinka paljon ennen se irtoaa, on yksilöllistä. Voi siis irrota jo paljon ennen tai juuri ennen. Itsellä irtosi vasta synnärillä. Toiset ei edes huomaa sitä. Jos epäilet, että lapsivettä tihkuu, voidaan se käsittääkseni testata synnärillä/neuvolassa. Toiset sanoo, että lapsiveden voi tunnistaa väristä tai hajusta. Itsellä vedet meni synnärillä salin lattialle ja sitä tuli niin paljon ettei ollut kyllä epäilystäkään.

Mulla ei tainnut olla varsinaisesti mitään enteilevää. Vatsa oli löysällä useita viikkoja ennen synnytystä, selkä kipuili useita kuukausia ennen, kipeitä supistuksiakin tuli pari viikkoa ennen kun mitään kunnolla tapahtui. Limatulppa irtosi muistaakseni keskiviikkona tai torstaina, synnytys käynnistyi sunnuntaina aamulla supistuksilla. Kalvot jouduttiin puhkaisemaan. Lapsiveden tihkuminen tarkastettiin sairaalassa muistaakseni noin viikkoa ennen synnytystä, kun kävin noiden supistusten takia tarkastuksessa, mitään ei liuskaan tullut.

35+2 alkoi öisin kipeät supistelut. Kestivät muutaman yön ja sitten lakkasivat kokonaan. 36+0 meni A-vauvan vedet ja synnytys käynnistyi muutaman tunnin päästä siitä. Nuo kipeät öiset supistukset varmasti edesauttoivat synnytyksen käynnistymistä ja avasivat paikkoja. Neuvolassa eivät niistä olleet huolissaan, eikä tuossa vaiheessa olisi kaksosten syntymistä kyllä enää edes jarruteltu.. :)

Limatulppa irtosi vasta, kun olin sairaalassa. Vuorokauden verran sitä tuli ulos. Lapsiveden tihkumista minulla epäiltiin rv34+, mutta oli onneksi väärä hälytys. Kun vedet oikeasti menivät, ei siitä voinut kyllä erehtyä! :D

Tässä minun kokemuksiani:

* Kuusi päivää ennen alkoi tulemaan alaselkä- ja takapuolisärkyjä
* Viisi päivää ennen alkoivat menkkakipumaiset tuntemukset ja pahoinvointi
* Neljä päivää ennen alkoi tulla niukkaa ruskeaa vuotoa
* Kolme päivää ennen alkoi tulla kirkasta limaa ruskean vuodon kera eli ilmeisesti limatulppa alkoi irrota tuolloin
* Kaksi päivää ennen tuli hiukkasen punertavaa vuotoa, peräaukon kohdalla alkoi tuntua hieman kipua ja supistuskivut alkoivat tuntua hieman menkkakipuja pahemmalta, muttei kuitenkaan vielä ollut niin sietämätön olo, että olisi tarvinnut lähteä sairaalaan
* Päivää ennen jalat ja takapuoli särkivät julmetusti ja alavatsassa oli paineen tunnetta (ikään kuin vanteella puristettaisiin). Tämän päivän ja synnytyspäivän vastaisena yönä oli niin tukala kivuliaiden supistusten vuoksi, että itkin kuin Niagaran putous. Missään asennossa ei ollut hyvä olla. Olin kauttaaltaan tuskanhikinen. :crybaby2Mieskin minun vointiani tarkkaillessaan oli sitä mieltä, että nyt kannattaa ehdottomasti lähteä. Pikkutunneilla lähdimme köröttelemään sairaalaan ja siellä todettiin, että pari senttiä on auki ja minut otettiin ensin tarkkailuun. Kalvot puhkaistiin aamupäivällä ja kaikkinensa synnytys kesti runsaat 11 h.

Ei voi muuta sanoa, kuin että on ihanaa, että loppuraskauden tukala olo ja synnytystuskat ovat takana päin ja pikku nyytti tuhisee tuolla unten mailla tyytyväisenä Kela-boksissaan. :angel13

Ennakoivia oireita ei ihan hirveästi ehtinyt tulla. 2 päivää ennen synnytystä tuli automatkalla yksi hien otsalle nostattanut supistus. Edellisen päivän olin superväsynyt ja nukuin koko päivän sohvalla. Päivänä, jolloin synnytys käynnistyi voin oikein hyvin eikä ollut mitään tuntemuksia ennen kuin vedet menivät :)

Noniin. Aattelin nyt päivittää tän päivän tuntemukset tänne että voidaan "ihmetellä" näitä yhdessä!  Mulla on siis ollu puolet päivästä vatsa sekasin, nyt ei oo enää kyllä tullu mitään. Jalat on kummallisen tuntuset, tuntuu siltä kun olis "levottomat jalat" reisistä polviin asti. Nivuset ja alapää TOSI kipeenä. Ei oo tähän mennessä ollut näin kipeää, kyljen kääntäminen sängyssä sattuu, samoiten kun nousta sängystä tai autosta ylös. Alapäässä ja myös häntäluussa paineen tunnetta, välillä tuntuu myös kun vetäisi suonta peräsuolesta. Muutaman kerran myös kesken kävelyn vihlassut lujaa taas jostain alavatsan pohjalta, superväsynyt koko päivän (nukuin viime yönä vain 4h) ja nyt tämä uusin; aallon tavoin tuleva kipu selässä/vatsassa/rintalastassa, vaikee selittää, tuntuu vähän pistävältä tai ehkä polttavalta kivulta kun siirtyy aaltomaisesti mutta NOPEASTI paikasta toiseen. Ja ei, ei ole närästystä, se on niin tuttua ja tää ei todellakaan oo semmosta. Rv 37+2. Ja tosiaan sen muutaman kerran tuli tänään tuntuva (mutta ei niinkään kipeä) supistus!!
Pointtina siis, enteileekö nää synnytystä? Neuvolassa siis sanoivat aamulla että yhdelle sormelle auki ja kohdunkaula vähän pehmennyt..

Takaisin