Energiajuomat (+kahvi)

niinkuin tuossa kirjoituksessa sanoin, niin en tiedä, kuinka paljon hän joi, ja oliko oikeasti kyse energiajuomasta. Näin olen vain kuullut. En tiedä onko lääkäri todennut sitä, en tiedä. mutta minua se hätkähdytti, että kieltäydyn kokonaan siitä.
 
Energiajuomista voi lukea vaikka tämän Eviran tekstin, jossa on aika tarkasti eritelty syitä, miksi niiden liiallista käyttöä on syytä välttää.

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/energiajuomat/ovatko_energiajuomat_turvallisia_/

Energiajuomien välttämiselle on edelleen aivan muut kannatettavat syyt kuin se, että uskoo lapsesta tulevan vaikeasti kehitysvammainen.
 
Ja oleellista tietysti on, että selivttää mitä ne yhdisteet on, joita nauttii. Jos joku nyt pelkää lapsensa puolesta, voi lukea energiajuomien piristeistä näiltä samoilta Eviran sivuilta todetakseen, ettei kukaan normaalijärkinen voi juoda energiajuomia päivässä niin paljon, että saisi sillä edes itselleen myrkytyksen aikaiseksi.

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/energiajuomat/energiajuomien_piristavat_yhdisteet/
 
Kuten sanottua, energiajuoma on väärä nimi. Pitäisi puhua ennemminkin piristejuomista. Energiajuoman "energia" on kofeiinia, lisäksi energiajuomat sisältävät mm. b-vitamiinia, vaikka sen piristävästä vaikutuksesta ei tietääkseni ole vahvaa tieteellistä näyttöä. Energiajuomia saa myös sokerittomina, tosin makeutusaineetkaan eivät ole keholle mitään herkkua. Mutta sama kai se on tuleeko makeutusaine limusta vai energiajuomasta?

Itse join energiajuomia aiemmin silloin kun oli pakko jaksaa kirjoittaa esseetä, lukea tenttiin ja niin edelleen. Inhoan kahvia, sen piristävä vaikutus johtuu omalla kohdallani varmaan sen kitkerästä ja karmeasta mausta kuin kofeiinista. Limsatkaan eivät ole minun juttuni, mutta energiajuomista tykkäsin kovasti. Olen kuitenkin jättänyt niiden käytön nyt ihan varalta, vaikka tuskin lapsesta vammaista tulee, jos yhden tölkin vetäisen.

Maailma tuntuu olevan nykyään täynnä uhkia ja yritämme kamalasti kontrolloida syömisiämme ja tekemisiämme keskenmenon tai sikiövaurion pelossa. Totuus on, että suurimmalle osalle keskenmenoista, kehitysvammaisuudesta ym. emme edes voi mitään. Jos joku on juonut paljon energiajuomia raskausaikana ja sattuu saamaan kehitysvammaisen lapsen, on helppo syyttää omia tapojaan, vaikka miten sen voi todistaa, että juuri energiajuoma olisi saanut aikaan kehitysvamman? Ei se kuulosta edes järkevältä. Kyse on aika varmasti vain sattumasta ja äidin tavasta syyllistää itseään.
 
Itse olen ihan HULLUNA energiajuomiin,ja olenkin miettinyt,että saako sitä juoda ollenkaan?! [8|] Edes vaikka just 1 tölkin viikossa tai jotain.
Pyysin poikaystävää,että muistaa tuoda mulle paljon energiajuomaa synnytykseen [:D] -jos siis nyt raskauden aikana en saa juoda!
 
ja siis minähän tykkään energiajuomasta vaan sen maun takia,olen jäänyt siihen koukkuun. Muuten en kyllä usko,että siinä mitään piristävää on. Huijausta koko juoma,mutta pidän vain sen mausta ja siksi juon sitä. En siis raskauden aikana ole juonut yhtään,mutta yleensä jos juon niin tässä syy :)
 
Mä olen kuullut, että jotkut juovat tölkinkin päivässä raskausaikana! Itse en ole uskaltanut noin paljoa, mutta ehkä kerran kahdessa viikossa, joskus kerran viikossakin, juon yhden pienen tölkin (0,3 l) tai pienen lasillisen miehen juomasta. Ja sama täällä, siihen makuun olen koukussa! [:)] Mitkään limsatkaan ei ole niin hyviä, kun energiajuoma!
 
SAMA! [:D] Jotkut limutkaan ei voita sen makua.
Mä en ole kertaakaa odotuksen aikana juonu,mut poikaystävä kerran osti muutaman tölkin ITSELLEEN! [:-] varmaan mun kiusaksi [:D]
Sitten pyysin "ihan pikkiriikkistä hörppyä" [:D] niin otin tooosi pienen hörpyn,että jäi oikee ketuttamaan se maku suuhun! [:D][:D]

Kai sitä jossain vaiheessa voisi uskaltaa yhden tölkin juoda,pienen tietysti.
 
Josko minäkin nyt korteni kannan tähän kekoon, moralisoimatta kuitenkaan ketään..

Eihän ne sen kofeiinin takia ole energiajuomaa paheksunut raskaanaoleville, vaan tauriinin ja guaranan..

Itse join sokeritonta batterya lähes joka päivä 1tölkin aina siihen saakka kunnes sain tietää olevani raskaana, mikä tapahtui viikolla 7.. kaiken järjen mukaan mukelo on siis saanut 7 ensimmäistä viikkoaan aimo annoksen energiaa [:D] Join "viimeisen" vielä samana aamuna plussa testin jälkeen, ja nyt kärvistellyt ilman.. Kävin yks aamupäivä ostamassa sokerittoman batteryn kun teki mieli, mut jostain syystä en avannu sitä heti.. mies kun tuli kotiin ja huomasi sen jääkaapissa, niin sain kuulkaas sellaisen saarnan ja ukko oli heti wikipediasta kattomassa mitä se voi aiheuttaa sikiölle.. Hellyyttäväähän sen huolehtiminen oli <3 Vielä olis 3 kk laskettuun ja oon jo päättänyt ottaa synnärille mukaan muutamat batteryt [:D]

Tupakoinnin olen vähentänyt 2-6 tupakkaan päivässä aiemmasta vajaasta askillisesta.. riippuu niin paljon päivästä ja mielialasta! purkkaa olen syönyt välillä, mutta lähinnä se tapa, että aamulla aamuteen kannsa partsille raittiiseen ilmaan tupakille pitää mut edelleen kiinni.. Yritys lopettaa on vielä kova ennen kuin alkaa maitoa tulla tisseihin..

Aikuisiahan tässä ollaan, kukin tehköön omat päätökset [:)]
 
Ennen raskautta join energiajuomia silloin tällöin. Lähinnä pimeänaikaan raskaan työpäivän jälkeen, että jaksoin ajaa turvallisesti töistä kotiin (tunnin työmatka).

Plussattuani jätin energiajuomat pois ja vähensin kofeiinia. En juo kahvia ollenkaan. Teetä join ennen 1/2 - 1l vuorokaudessa. Nykyään maksimissaan 1/2l. Yleensä vähemmän.

Eikä ne energiajuomat ole hyväksi kenellekään. Opettajana huomaan päivittäin kuinka energiajuomien ja limpparien jatkuva juominen ja karkkien yms. syöminen vaikuttavat käytökseen ja keskittymiskykyyn. Kofeiini ja sokeri eivät ole hyväksi, puhumattakaan kaikesta muusta mitä noista löytyy.
 
Oon yrittäny tässä ohimennen katsoa että miksi kahvia ei saisi juoda raskauden aikana?
Anteeksi tyhmyyteni, mutta ei ole pistänyt silmään missään että miksi sitä ei saisi juoda, kofeiinin takiako?

Jännä on että itse join ennen raskautta aamuisin pannullisen kahvia (vaikka söin niitä tuoreita hedelmiä,kuituja ymym ;) )nyt hyvin harvoin kyläillessä juon jä välillä vähän pakollakin kun tottunut sitä juomaan :/
 
käpy: Kyllä kahvia saa juoda raskausaikana, mutta määrää on pidettävä kohtuullisena (n. 3 kuppia/pvä, ja juurikin sen kofeiinin takia). Itse olen teini-iästä asti ollut sellainen kahvihammas, että vähentäminen kolmeen kuppiin on ollut vaikeaa, joten joskus olen saattanut juoda neljännenkin kupillisen jos oikein on mieli tehnyt.
 
Itse en pidä energia juomista, koska maku on minusta paha. Itsekin olen teinistä asti ollut kova kahvihammas, mutta alku raskaudessa ei todellakaan kahvia tehnyt mieli ja en juonut sitä. Nyt saatan juoda kupin tai parin päivässä ja sit on sellaisia päiviä ku ei vaan maistu ja sit en juo kupillistakaan. 
 
Muistelisin lukeneeni joskus jostakin, että kofeiini lisäisi keskenmenoriskiä etenkin alkuraskaudesta. Tässä voisi olla ainakin yksi syy.
 
Arwen: Kiitti olen tätäkin asiaa viisaampi :)
Itse kun en usko kofeiinin vaikutukseen tuntuu niin oudolta että se olisi jollain tapaa "kielletty". Tällä hetkellä en vielä edes pysty juomaan tuota 3kupillista mutta pidetään se mielessä :)
 
Nopponen, kiitos infosta. Olipa nyt varma tieto tai ei, niin nyt loppuu kyllä tämä meiken kamala kahvin kittaaminen...tai no ei lopu, mutta vähenee.
 
Tää on taas niin tätä [:)] En ole osannut panikoida minkään ruoka-aineen tms. kanssa, eikä ongelmia ole ollut. Tupakkaa en ole tosin koskaan polttanut, enkä pahemmin käytä alkoholiakaan. Batterysta olen tykännyt, mutta jotenkin raskauden aikana ei ole tehnyt mieli sitäkään. Kahvia juon satunnaisesti, jos tarjotaan - just parhaillaan kiskon Frezzan minttusuklaakaffia ilman suurempia tunnontuskia [:D]
 
squiik, se onkin eri asia koska sillä juomalla ei ole käytännössä kahvin kanssa mitään tekemistä :)
Mutta hyvä kun mainitsit, ehkäpä siirryn itsekin siihen sen sijaan että kittaisin tuota höyryävää jäteöljyä kuppikaupalla..:)
 
No juu, pointti oli lähinnä se, että en ole osannut oikein minkään ruuan tai juoman nauttimista sen enempää panikoida, kun ei noin normaalissakaan elämässä tule vedettyä överiksi minkään kanssa. Oon mennyt vähän sen mukaan, että mitä tekee mieli, sitä syödään ja hyvältä on tuntunut. Tässä on tietenkin se ero, etten tosiaan ole ollut sen enempää koukussa mihinkään, eikä ole tarvinnut sen enempää vierottaa itseään [8D] 

Tällä hetkellä ongelma on lähinnä se, että liikunnan harrastaminen alkaa olla hiukan tukalaa - se ehkä on ainoa, mihin olen koukussa ollut...
 
ALKUPERÄINEN: Quara

Sokeri se kai on eniten pahasta ja noiden piristeaineiden lisäksi sitäkin on energiajuomissa. Mutta monihan mussuttaa makeaa raskausaikana ihan tauotta muutenkin.


Hei kaikki!

Itse taas olen käsittänyt, että nimenomaan keinotekoiset makeutusaineet olisivat se kaikkein vaarallisin juttu virvokejuomissa, ei välttämättä aina makeus itsessään.

Esimerkiksi aspartaami on makeutusaine, jolla sokeri korvataan usein, mutta joka voi tietääkseni olla haitallinen sikiölle. Siksi useissa virvokejuomissa lukee, ettei niitä suositella raskaana oleville. Kahvissa puolestaan kofeiini on käsittääkseni ainoa haitallinen ainesosa - siis liiallisesti nautittuna.

Tämä viestini perustuu tietoihin, jotka siskoni sai neuvolasta pari vuotta sitten. Korjatkaa toki, jos jollakin on tuoreempaa tietoa! Itse uskoisin ravintoterapeuttiani tai neuvolantätiäni mieluummin kuin yhtäkään keskustelupalstalaista! [;)] En tarkoita tätä pahalla ketään kohtaan...
 
Takaisin
Top