Endometrioosi

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Miten teillä oireilee endo? Täällä voi keskustella kaikkea endometrioosista.

Jäätävissä kolme päivää kestäneissä kuukautisia edeltävissä krampeissa olen nyt pohtinut.. Olen monesti aiemminkin miettinyt josko minulla olisi endometrioosi, mutta kaipa se olisi näkynyt kahdessa sektiossa.

Tosi kipeät kuukautiset. Jatkuvia kramppeja ja ihan vaan kipua. Kipu vetää toisinaan ihan kaksinkerroin.

Muokattu viimeksi:
Nostelen nyt tätä ketjua kun tuli aiheeseen liittyvä kysymys ja viime aikoina olen törmännyt täällä foorumilla muihinkin endolaisiin 😋 eli tärkeä aihe!

Onkos muilla tullut vuotohäiriöitä tms endon seurauksena ja miten ne ilmenee? Itse olen nyt tässä parin kk ehkäisyttömän yrityskierron aikana huomannut että vuoto alkaa nykyään vähäisenä ja noin viidentenä päivänä tulee sellaiset perus ekan päivän oireet elikkäs järkyttävät kivut (joihin onneksi olen saanut auttavan lääkkeen) ja vuoto on sitten sen pari päivää runsaampaa kunnes lakkaa kokonaan. En nyt oikein ole varma enää laskeako kierron ekaksi päiväksi se kun vähäinen vuoto alkaa vai vasta tuo kipu/runsasvuotopäivä? 🤔

Miulla ei oikeastaan ole muuta kuin vaan aika runsaat kuukautiset. Ei ilman pillereitä ole tainnut koskaan olla mitään tiputtelujuttuja. Pillereiden kanssa kierto kyllä sekoili senkin edestä ja oli kaiken maailman välivuotoja. 🙃

Mulla oli runsaat, pitkään kestävät (mun mielestä viikko on pitkä 😅) menkat ja tietty tosi kipeet. Muunlaisia vuotohäiriöitä en ole kokenut endometrioosin takia. Endossa kivun sanotaan usein alkavan jo ennen vuotoa, mulla kuitenkin harvemmin niin oli, yleensä kipu alko voimakkaana just vasta sillon kun vuotoki alko. Ulostuskipua myös oli aina menkkojen aikaan, mutta en tiedä, liittykö se endometrioosiin. Puhun menneessä muodossa, kun endometrioosi mulla leikattiin ja sen jälkeen oireet kaikkosi, ainakin niiden parin menkkojen perusteella mitkä ehti olemaan (ennen raskautta ja nykyistä imetystä).

Täälläkin todennäköinen endometrioosi. Ultrassa ei ole näkynyt mitään, mutta gynekologin mielestä kohtu tuntuu jäykälle ja huonosti liikkuvalle. Lisäksi tietysti kuukautiskivut oli ihan hurjat teininä, ja lisänä juurikin ulostuskivut ja ripuli kuukautisten aikaan. Olenkin sieltä teinistä asti popsinut e-pillereitä, ja nyt kun jätin ne pois, niin kivut on kyllä palannut heti. Alavatsa on kipeä ja jähmeä, kuin olisi koko ajan krampissa. Virtsaaminenkin on vaikeaa. Maha on sekaisin ja turvottelee randomisti. Pahoinvointia ja etovaa oloa on, ei tee mieli syödä. Vielä ei ole kuukautisia tullut, joten jännittää, millaisissa kivuissa sitten ollaan. :Grinning Face With Smiling Eyes:

Haaveena olisi nyt raskaus. Toivotaan, että tärppäisi nopeasti, ja että raskaus olisi ylipäätään mahdollinen.

edit: Niin ja kuukautiskierto oli teininä n. 21-25 vuorokautta, josta kuukautisvuotoa n. 7-8 vuorokautta. Toivottavasti nyt olisi vähän inhimillisempi! Just tajusin, että kun teiniaikaan kuvittelin olevani allerginen eri ruoille, tai että minulla on IBS tai jotain muuta suolistovaivaa, niin ne oireethan on varmaan ollut tuota endoa. Koska mitään suolistovaivoja ei ole e-pillereiden käytön aikaan ollut, ja nyt ne tuntuu taas palanneen.

Täälläkin todennäköinen endometrioosi. Ultrassa ei ole näkynyt mitään, mutta gynekologin mielestä kohtu tuntuu jäykälle ja huonosti liikkuvalle. Lisäksi tietysti kuukautiskivut oli ihan hurjat teininä, ja lisänä juurikin ulostuskivut ja ripuli kuukautisten aikaan. Olenkin sieltä teinistä asti popsinut e-pillereitä, ja nyt kun jätin ne pois, niin kivut on kyllä palannut heti. Alavatsa on kipeä ja jähmeä, kuin olisi koko ajan krampissa. Virtsaaminenkin on vaikeaa. Maha on sekaisin ja turvottelee randomisti. Pahoinvointia ja etovaa oloa on, ei tee mieli syödä. Vielä ei ole kuukautisia tullut, joten jännittää, millaisissa kivuissa sitten ollaan. :Grinning Face With Smiling Eyes:

Haaveena olisi nyt raskaus. Toivotaan, että tärppäisi nopeasti, ja että raskaus olisi ylipäätään mahdollinen.

edit: Niin ja kuukautiskierto oli teininä n. 21-25 vuorokautta, josta kuukautisvuotoa n. 7-8 vuorokautta. Toivottavasti nyt olisi vähän inhimillisempi! Just tajusin, että kun teiniaikaan kuvittelin olevani allerginen eri ruoille, tai että minulla on IBS tai jotain muuta suolistovaivaa, niin ne oireethan on varmaan ollut tuota endoa. Koska mitään suolistovaivoja ei ole e-pillereiden käytön aikaan ollut, ja nyt ne tuntuu taas palanneen.
Se luonnollisen kierron palaaminen ja sen mukana tuleva hormonivaihtelu kyllä vaikuttaa jo itsessään niihin vatsavaivoihin. On tullut huomattua... 😅

Se luonnollisen kierron palaaminen ja sen mukana tuleva hormonivaihtelu kyllä vaikuttaa jo itsessään niihin vatsavaivoihin. On tullut huomattua... 😅
Voi olla kyllä näinkin. Samanlaiset oireet on äidilläkin, jolla myös endometrioosi. Sinänsä sillä ei toki väliä ole, mikä ne aiheuttaa. Kärvistellään nyt. :D

Kommentoin sulle nyt täälläkin kun mietin et oliko tälle aiheelle jossain ketjua jo valmiiksi. Noi allergiaepäilyt ja suolistovaivat täälläkin tuttuja, ehkä just siksi tulee se allergia mieleen kun huomaan et syödyt ruoat vaikuttaa paljon. Oon ajatellut kyllä et täähän voi liittyä siihen että endo on kuitenkin tulehduksellinen sairaus, ja on olemassa paljon ns inflammatorisia ruoka-aineita kuten sokeri, prosessoitu ruoka, leikkeleet yms yleensäkin epäterveellisenä pidetyt ruoat, jotka pahentavat sitä tulehdusta. Sitten taas anti-inflammatoriset ruoat tuntuu olevan niitä jotka oikeasti hillitsee myös endon oireita. Asuin nuorempana jonkin aikaa maassa jossa tuli syötyä päivittäin tuoretta ruokaa, aika lailla juurikin näitä anti-inflammatorisia ruokia ja mulla ei ollut endokipuja ollenkaan. Suomessa ollessa kipuja on aina kierron ekat kaksi päivää ja epäilen sen liittyvän osittain tähän suomalaiseen ruokavalioon, vaikka toki yritän terveellisesti syödäkin. 🤷🏼‍♀️

Kommentoin sulle nyt täälläkin kun mietin et oliko tälle aiheelle jossain ketjua jo valmiiksi. Noi allergiaepäilyt ja suolistovaivat täälläkin tuttuja, ehkä just siksi tulee se allergia mieleen kun huomaan et syödyt ruoat vaikuttaa paljon. Oon ajatellut kyllä et täähän voi liittyä siihen että endo on kuitenkin tulehduksellinen sairaus, ja on olemassa paljon ns inflammatorisia ruoka-aineita kuten sokeri, prosessoitu ruoka, leikkeleet yms yleensäkin epäterveellisenä pidetyt ruoat, jotka pahentavat sitä tulehdusta. Sitten taas anti-inflammatoriset ruoat tuntuu olevan niitä jotka oikeasti hillitsee myös endon oireita. Asuin nuorempana jonkin aikaa maassa jossa tuli syötyä päivittäin tuoretta ruokaa, aika lailla juurikin näitä anti-inflammatorisia ruokia ja mulla ei ollut endokipuja ollenkaan. Suomessa ollessa kipuja on aina kierron ekat kaksi päivää ja epäilen sen liittyvän osittain tähän suomalaiseen ruokavalioon, vaikka toki yritän terveellisesti syödäkin. 🤷🏼‍♀️
Joo mulla on ainakin nyt taas ollut suolisto tosi herkillä hormonaalisen ehkäisyn poisjättämisen jälkeen! Ja muutenkin on kaikki klassiset endon oireet päällä. Todennäköisesti nuo 13(?) vuotta e-pillereitä on vaan pitänyt sen hyvin kurissa. Eniten nyt kyllä tympii tuo kierron epäsäännöllisyys ja tiputteluvuoto, jota meinaa olla reilusti ennen ja jälkeen kuukautisia. Kivut on ollut yllättävän hyvin kyllä hallinnassa kuukautisten aikaan, mutta muutoin vatsakipuja meinaa olla koko ajan ja oon joutunut särkylääkettäkin ottamaan ihan tavallisina vuodottomina päivinä. Menkkojen aikaan tärinäkipu on pahinta.

edit// Niin siis piti vielä sanoa, että mielenkiintoista on kyllä tuo ruokavalion vaikutus! Hormonaalisen ehkäisyn aikana tuntui, että pystyi syödä mitä vaan. Nyt ei kyllä ollenkaan. Syön kuitenkin pääosin terveellisesti, en syö leikkeleitä tai punaista lihaa ylipäänsä ollenkaan, syön paljon kasviksia ja vähän eläinperäisiä tuotteita. Jossain välissä olisi mielenkiintoista tehdä ihan oma "ihmiskoe" ja katsoa, mitä tapahtuu, jos syö tosi puhdasta ruokaa ainoastaan. Koska kyllä mulla nyt menee välillä suklaata ja syön esim viljoja, jotka tuntuu sopivan huonosti.

Olisikohan täällä vertaistukea? Miulla ilmeisesti endometrioosi nyt pahentunut pitkään jatkuneen lapsen yrittämisen seurauksena. Olen aika väsynyt näihin kamaliin kramppeihin joka kuukausi. Viime kierrossa olin ensimmäistä kertaa pois töistä (olisi vuosien aikana pitänyt varmaan olla useamminkin) kipujen takia ja nyt olen onneksi lomalla. Koko päivä mennyt tehden vain kevyitä kotihommia ja lepäillessä. Tuntuu, että lääkkeissäkin on vain huonoja vaihtoehtoja. Toimivat lääkkeet aiheuttavat joko pöhnäisen olon tai ihan hirveän ummetuksen (ja pahimmillaan molempia).

Anne Ignatiuksella on muuten kirja Joka kymmenes nainen. Se kertoo endometrioosista sekä sitä kokeneiden, että sen tutkimisen ja hoidon kautta. Olen sitä tässä lueskellut ja toimii ihan hyvänä vertaistukena. Tässä on oma osionsa myös lapsettomuushoidoista.

Saako uusi liittyä seuraan? 🖐🏼
2018 laitettiin jos en väärin muista niin hormonikierukka kun oireet täsmäsi endometrioosiin.
No Otin kierukan poiston 01/2025 kun yritimme lasta. Ei tärpännyt. Nyt viime viikolla yks kaks hirveitä kramppeja mahaan. Aloin juosta vessassa vähän väliä. Välillä 30min välein. Luulin että on pissatulehdus, testattiin ei ollut. Ulostaminenki meni hankalaksi.
Kuulostaako tää yhtään siltä että endoa taas? Hormonikierukan paikka taas. Oon jo neuvolaan ollu yhteydessä
Menen jutteleen 1.9 hoitajan kanssa.
Syön buranaa ja gabrion 300mg (hermokipulääke)

Saako uusi liittyä seuraan? 🖐🏼
2018 laitettiin jos en väärin muista niin hormonikierukka kun oireet täsmäsi endometrioosiin.
No Otin kierukan poiston 01/2025 kun yritimme lasta. Ei tärpännyt. Nyt viime viikolla yks kaks hirveitä kramppeja mahaan. Aloin juosta vessassa vähän väliä. Välillä 30min välein. Luulin että on pissatulehdus, testattiin ei ollut. Ulostaminenki meni hankalaksi.
Kuulostaako tää yhtään siltä että endoa taas? Hormonikierukan paikka taas. Oon jo neuvolaan ollu yhteydessä
Menen jutteleen 1.9 hoitajan kanssa.
Syön buranaa ja gabrion 300mg (hermokipulääke)
Kuulostaa ihan mun endolta silloin kun suklaakysta oli suurimmillaan.

Miten sulla hoidetaan endoa?
Mulla oli käytössä pelkästään kipulääkkeinä naprokseenia ja caprilonia runsaisiin vuotoihin. Ei hoidettu sen kummemmin, kun oon "lievä tapaus". Viime vuonna tutkittaessa runsaita vuotoja endon suklaakysta oli kadonnut ja tilalle tulleet pcos munasarjat, mikä oli yllätys, muttei ehkä kaikista mieluisin 🙄 Raskaudet ovat oikeastaan ainoa aika, kun endo ei ole ilmoitellut itsestään mitenkään. Muuten oon semmonen Hohdon hissikohtauksen tyyliin vuotava ja lämpötyynyyn takertuva ihmisraunio about viikon verran joka kuukausi, mut tää on kuulemma vielä ihan normaalin rajoissa. 😐

Mulla oli käytössä pelkästään kipulääkkeinä naprokseenia ja caprilonia runsaisiin vuotoihin. Ei hoidettu sen kummemmin, kun oon "lievä tapaus". Viime vuonna tutkittaessa runsaita vuotoja endon suklaakysta oli kadonnut ja tilalle tulleet pcos munasarjat, mikä oli yllätys, muttei ehkä kaikista mieluisin 🙄 Raskaudet ovat oikeastaan ainoa aika, kun endo ei ole ilmoitellut itsestään mitenkään. Muuten oon semmonen Hohdon hissikohtauksen tyyliin vuotava ja lämpötyynyyn takertuva ihmisraunio about viikon verran joka kuukausi, mut tää on kuulemma vielä ihan normaalin rajoissa. 😐
Tuntuu niin pahalta sun puolesta, kun kuitattu vielä normaaliksi. Eihän se ole normaalia. Toivottavasti saisit enemmän apuja kun aika on.

Endometrioosia epäiltiin mulla jo kauan sitten, lääkäri silloin kyseli vain että menevätkö kivut pois normilääkkeillä ja kyllä, sillä saa ne haltuun, mutta ei mulle kauheesti varoiteltu että hei se voi olla syy sun lapsettomuuteen tulevaisuudessa. (luin kyllä että se voi vaikuttaa mutta eihän nuorena vielä sellaisia ajattele!)
Viime viikolla Felicitaksella sain vihdoin diagnoosini lapsettomuuteen, munsarjojen endometrioosi. Joten IVF seuraavaksi tosiaan :)

Tuntuu niin pahalta sun puolesta, kun kuitattu vielä normaaliksi. Eihän se ole normaalia. Toivottavasti saisit enemmän apuja kun aika on.
Vuoden 2024 vuotojen jälkeen tuli sellainen olo, että jos haluaa saada "naistentaudeista" diagnoosit ja ne otetuksi tosissaan, pitää oikeasti vaatia apua ja hoitoa. Niinpä oon jo ilmoittanut neuvolassa, että jälki tarkastuksessa lääkärin pitää ottaa kantaa myös endon hoitoon. (Terkkariin ei ollut luottoa, joten esitin 'painavan toiveeni' neuvolalääkärille, jonka mielestä oli hyvä tuoda esiin endo ennen ja jälkeen raskauden 😊)

Takaisin