Endometrioosi

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Miten teillä oireilee endo? Täällä voi keskustella kaikkea endometrioosista.

Jäätävissä kolme päivää kestäneissä kuukautisia edeltävissä krampeissa olen nyt pohtinut.. Olen monesti aiemminkin miettinyt josko minulla olisi endometrioosi, mutta kaipa se olisi näkynyt kahdessa sektiossa.

Tosi kipeät kuukautiset. Jatkuvia kramppeja ja ihan vaan kipua. Kipu vetää toisinaan ihan kaksinkerroin.

Muokattu viimeksi:
Nostelen nyt tätä ketjua kun tuli aiheeseen liittyvä kysymys ja viime aikoina olen törmännyt täällä foorumilla muihinkin endolaisiin 😋 eli tärkeä aihe!

Onkos muilla tullut vuotohäiriöitä tms endon seurauksena ja miten ne ilmenee? Itse olen nyt tässä parin kk ehkäisyttömän yrityskierron aikana huomannut että vuoto alkaa nykyään vähäisenä ja noin viidentenä päivänä tulee sellaiset perus ekan päivän oireet elikkäs järkyttävät kivut (joihin onneksi olen saanut auttavan lääkkeen) ja vuoto on sitten sen pari päivää runsaampaa kunnes lakkaa kokonaan. En nyt oikein ole varma enää laskeako kierron ekaksi päiväksi se kun vähäinen vuoto alkaa vai vasta tuo kipu/runsasvuotopäivä? 🤔

Miulla ei oikeastaan ole muuta kuin vaan aika runsaat kuukautiset. Ei ilman pillereitä ole tainnut koskaan olla mitään tiputtelujuttuja. Pillereiden kanssa kierto kyllä sekoili senkin edestä ja oli kaiken maailman välivuotoja. 🙃

Mulla oli runsaat, pitkään kestävät (mun mielestä viikko on pitkä 😅) menkat ja tietty tosi kipeet. Muunlaisia vuotohäiriöitä en ole kokenut endometrioosin takia. Endossa kivun sanotaan usein alkavan jo ennen vuotoa, mulla kuitenkin harvemmin niin oli, yleensä kipu alko voimakkaana just vasta sillon kun vuotoki alko. Ulostuskipua myös oli aina menkkojen aikaan, mutta en tiedä, liittykö se endometrioosiin. Puhun menneessä muodossa, kun endometrioosi mulla leikattiin ja sen jälkeen oireet kaikkosi, ainakin niiden parin menkkojen perusteella mitkä ehti olemaan (ennen raskautta ja nykyistä imetystä).

Takaisin