Endometrioosi ja vauvan kaipuu

Bipidi

Oman äänensä löytänyt
Minulla todettiin jokin aika sitten iso kysta toisessa munasarjassa. Varsinaisia oireita se ei aiheuttanut, kunnes viikko sitten jouduin päivystykseen kipujen vuoksi. Mut leikattiin kiireellisenä ja toisessa munasarjassa ollut kysta ilmeni endometroomaksi (6cm×7cm), lisäksi vatsakalvon alta löytyi endometroosia, joka poltettiin tähystyksessä pois (kaikki, mitä lääkäriin löysi). Suolistosta löytyi myös endometroomia, joita leikkaava lääkäri ei poistanut, ennen kuin se katsotaan tarpeelliseksi. Näin ollen mulla siis todettiin endometrioosi. Lääkäri sanoi tähystäneensä leikkauksen yhteydessä ja kertoi, että toinen munasarja ja kohtu terveet ja lisäksi ei löytänyt kiinnikkeitä.
Meillä raskauden yritystä takana 2kk ja lääkäri sanoi, että nyt leikkauksen jälkeen yritettävä spontaania raskautta 6kk, ennen kuin lapsettomuuspolille on aihetta hakeutua.
Oon diagnoosin vuoksi kovin järkyttynyt ja peloissani. Haluaisin kysyä kokemuksia, että onko raskautuminen tämän kanssa nyt kuinka mahdollista spontaanisti vai oonko tuomittu lapsettomaan elämään... :sad001
 
Hei! Minulla on hyvin laaja endometrioosi, se on levinnyt esim. Vatsaonteloon ja liimannut toisen munasarjan kohdun taakse. Endometrioosikudosta on poltettu kohdusta ja vatsanpeitteiltä pois. Olen tästä laajasta endometrioosista huolimatta raskautunut aina helposti. Kääntöpuolena on ollut kauheat kivut raskaana ollessa, kun kohdun kasvaessa endometrioosikudos on venynyt. Mutta se ei ole vaarallista, se on huojentavaa, tosin erityisen kivuliasta se on.

Lapsettomuuspolilla ehdin käymään kuitenkin ennen kakkosraskautta, koska endometrioosin kivut olivat invalidisoivat. Siellä hoitopolku olisi ollut ensin minipillerit, joilla rauhoitetaan oman kehon hormonit ja kivut, ja heti sen perään parin kuukauden päästä ivf. Mutta ehdin viimeisestä kierrosta ennen hoitoja raskautua, tämä oli vasta toinen yrityskierros :) lapsettomuushoitoihin päädyin pikana, kun gynekologi kuuli lapsihaaveista ja rankasta endometrioositaustasta.

Toivoa raskautua on, älä heitä kirvestä kaivoon ennen kuin tiedät omalla kohdallasi miten käy :) usein kuulee, että stressaaminen vain estää raskautumisen. Tsemppiä ja yrityksen onnea!
 
Hei! Minulla on hyvin laaja endometrioosi, se on levinnyt esim. Vatsaonteloon ja liimannut toisen munasarjan kohdun taakse. Endometrioosikudosta on poltettu kohdusta ja vatsanpeitteiltä pois. Olen tästä laajasta endometrioosista huolimatta raskautunut aina helposti. Kääntöpuolena on ollut kauheat kivut raskaana ollessa, kun kohdun kasvaessa endometrioosikudos on venynyt. Mutta se ei ole vaarallista, se on huojentavaa, tosin erityisen kivuliasta se on.

Lapsettomuuspolilla ehdin käymään kuitenkin ennen kakkosraskautta, koska endometrioosin kivut olivat invalidisoivat. Siellä hoitopolku olisi ollut ensin minipillerit, joilla rauhoitetaan oman kehon hormonit ja kivut, ja heti sen perään parin kuukauden päästä ivf. Mutta ehdin viimeisestä kierrosta ennen hoitoja raskautua, tämä oli vasta toinen yrityskierros :) lapsettomuushoitoihin päädyin pikana, kun gynekologi kuuli lapsihaaveista ja rankasta endometrioositaustasta.

Toivoa raskautua on, älä heitä kirvestä kaivoon ennen kuin tiedät omalla kohdallasi miten käy :) usein kuulee, että stressaaminen vain estää raskautumisen. Tsemppiä ja yrityksen onnea!

Kiitos! Kävin tuota endometrioosi liiton sivua tutkailemassa ja se vain pahensi ahdistusta asian suhteen. Nyt yritän siis ottaa rennosti :banghead::angelic:
 
Kiitos! Kävin tuota endometrioosi liiton sivua tutkailemassa ja se vain pahensi ahdistusta asian suhteen. Nyt yritän siis ottaa rennosti :banghead::angelic:

Tieto lisää tuskaa, tiedän. Kestää aikansa, ennen kuin sisäistää uuden sairauden ja oppii elämään sen kanssa. Minulla siihen meni vuosia, mutta nyt hyvällä hoidolla on sairaus kurissa (minipillerit) ja onneksi myös ihana lapsi kainalossa :) syy vain yhteen lapseen useasta raskaudesta huolimatta ei ole endometrioosissa. Onneksi kuitenkin kaikilla tämä sairaus ei tarkoita lapsettomuutta, toivottavasti ei sinullakaan :)
 
Takaisin
Top