Endometrioosi ja raskauskivut

jippis

Silmät suurina ihmettelijä
Niin kävi onnellisesti, että tulin raskaaksi endometrioosistani huolimatta.
Kuitenkin kovat alkuraskauden kivut on olleet ja jopa ultrattukin normaalia aiemmin, että löytyykö kivuille syytä. Eräs hoitaja kuitenkin vinkkasi mulle, että kun mulla on endometrioosia niin se kyllä aiheuttaa enemmän kipuja. Kukaan lääkäri ei tällaista ole mulle sanonut..

Onko kenelläkään endoa ja kipuileeko se raskauden aikana tosiaan normaalia enemmän? Yleensähän nuo endopesäkkeet vissiin kuihtuvat, mutta ainakin näin raskauden alussa ne vaivaavat enemmän.
 
en ole koskaan kuullut endosta. onko se niinkun jonkinmoisia rakkuloita kohdussa? kun mulle neuvolassa on kehuttu jot ensikertalaisen ei pittääs tuntee melkolailla mitään mut itte oon ainakin tuntenut liitoskivut ja kohdun vihlomiset. toki nuo nyt kehu jot jotku voi tuntee ensikertalaisistakin mut ainakin mie oon tuntenut hyvin. toki niin kauan kun veristävuotoo ja kamalaa selkäkipuu ei tuu niin uskottelen jot kaikki sisässäni on hyvin ja vauva voi hyvin. oon nyt 13 raskausviilolla ja niskapoimu ultrassa kävin eilen eli 3.7.
 
Minulla on myös endometrioosi, toisessa munasarjassa on endometriooma ja lisäksi ainakin kohdun kannatinsiteissä on tautia. Vatsakipuja oli ennen raskautta lähes päivittäin. Kipujen kanssa pärjäsi kyllä, ajoittain oli otettava kipulääkettä. Nyt olen raskaana viikolla 9. Viikoilla 5-7 oli kipuja runsaastikin. Sitten ne loppuivat lähes yhtäkkiä. Tällä viikolla kivut ovat palanneet. Minulla on jatkuvaa menkkamaista jomotusta ja lisäksi pistosmaisia kipuja (kohdun kasvua/lihasten venymistä?). Ultrassa kävin pari päivää sitten ja kaikki on kunnossa. Endometriooma oli entisenkokoinen, joten endo ei ainakaan vielä ole kuihtunut.

Minäkin olisin kiinnostunut muiden endolaisten raskausoireista. Itseäni kivut huolestuttavat.
 
Moi! :)

Täällä yks endolainen kans, 3 päivää vielä joudun odotteleen että saan testata kylläkin.
MUTTA.
Siis tässä kierrossa on tosi omituista se, että ihan alussa tuli pari kovaa kipukohtausta, mutta sen jälkeen ei ole ollut, muutakuin 1 järkyttävä vihlasu toissaehtoona ja sellasta pientä nippailua.
Normaalisti siis oon vähintään 2 viikkoo ennen menkkoja jo kolminkerroin lattialla poraamas ja oksentelemas ku on niin kovat kivut, ei edes lääkket auta.
Ja siis kramppaa ihan peräsuolesta saakka, mutta nyt ei ole sittenniin mitään! :O 
Voisko muka olla mahdollista et ne kivut näin äkkiä sit vaan loppuis raskautumisen takia? :O
 
Mullakin tosiaan nuo kivut helpottivat joskus 8+ tai ainakin harvenivat. Nyt ei enää ole (rv 11+) ollut noita jumalattomia kipuja, ihan jotain pienempiä vihlaisuja, mutta suurempia jomotuksia ei enää. En tiedä johtuiko endosta nuo kivut, vai oliko normaaleja raskauskipuja. Mutta kovia ne kyllä olivat :O
 
täällä myös endometrioosia sairastava ja siitä huolimatta neljän vuoden yrityksen jälkeen onnistuin raskautumaan luomusti ja synnytin rv 42+2 terveen tyttösen :)

mulla oli alkuraskaudessa just sellaisia menkkamaisia kipuja ja kipeitä vihlaisuja, siksi luulinkin ekan kuukauden, että menkat on tulossa, mut eivät jostain syystä tulleet. tein testinkin vasta aika myöhään, ollessani jotain rv 6-8. mainitsin heti neuvolassa endosta, mut kukaan ei sanonut, että se vaikuttaisi jotenkin raskauteen tai aiheuttaisi sen kummempia kipuja. kivut kyllä jatkui aika pitkään (rv 12->) ja pelkäsin niiden vuoksi koko ajan keskenmenoa, mutta mitään ei sitten tapahtunutkaan ja tyttö syntyi, ei nyt itsestään vaan käynnistyksellä. munkin mielestä kivut ei kyllä olleet enää niin pahoja kuin aikaisemmin.

mulle tehtiin ennen raskautumista laparoskopia eli se tähystysleikkaus 6/2010, jossa muistaakseni endometrioomia kuorittiin munasarjoista (olen läpikäynyt kaksi laparoskopiaa enkä muista, kummassa kuorittiin ja kummassa poltettiin). kukaan ei sanonut ultrien yhteydessä endometrioomista, joten oletan, että niitä ei näkynyt. nähtäväksi jää, oliko mun endon oireilut taaksejääneitä, en kyl jotenkin itse usko siihen.

Tanatar: endosta löytyy aika paljon tietoa esim. googlen kautta. lyhyesti kerrottuna endometrioosi on krooninen sairaus, jossa kohdun limakalvon kaltaista "ainesta" esiintyy kohdun ulkopuolella, esim. munasarjoissa tai kohdun ulkopinnalla. aiheuttaa voimakasta kipua, koska toi limakalvo saattaa "liimata" kudoksia kiinni toisiinsa. paremman määrittelyn löydät tosiaan googlettamalla.
 
Mulla ei tosiaan tärpännyt heinäkuussa, mutta outoa oli, että mahdollisia oireita oli aika paljon (ellen sitten kuvitellut vaan :D), mutta kuukautiset tulivat kivuliampina kuin koskaan ennen, vuoto oli mahdottoman runsasta ja sitä kesti normaalia kauemmin, en sitten tiedä olisiko siellä joku yrittänyt tarrata kiinni, mutta kuka tietää.. :O Sen jälkeen on kuukautiset alkaneet aina päivän myöhässä, ovat hirveän niukat ja todella kivuliaat, tiedä sitten miksi muuttuivat. Mutta kuitenkin, meillä alkaa yritys vasta ensivuonna ja sitä ennen täytyy vaan kärvistellä ja koittaa olla kuumeilematta. :/ Mutta haave omasta lapsosesta on todella kova. <3
 
Ja sitä piti vielä teiltä "kanssasisarilta" kysyä, että kumpiko on raskauden kannalta pahempaa/kivuliaampaa, se, että on laparoskopiassa putsattu paikat ja tullut arpikudosta, vai niin päin, että endokiinnikkeitä on ja ne sitten venyy ja paukkuu raskauden aikana?
 
olipas helpottavaa lukea tämä
ekaks oli pitkään menkkamaisia kipuja ja vihlontaa sit loppu ku seinään ajaksi 5+2-5+6 ja taas alkanut. kuuluu siis asiaan.
ja mulla endon lisäksi diagnosoitu adenomyoosi myös. elikkä on siis varmaan aika normaalia nää kivut. enpä olisi ikänä uskonut enää raskautuvani. kohdunpoistosta jo taistelin kun kipu on ollut osana jokapäiväistä elämää. pelkää vaan miten sitä tulisi lapsen kanssa pärjäämään jos kivut alkaa heti synnytyksen jälkeen takasin.
 
Lukeekohan kukaan enää tätä palstaa :) Minulla on kans endometrioosi ja sitä leikattiin laparoskopialla muistaakseni 2004. Ja minulla on ilmeisesti toinen munasarja kasvanut kohtuun kiinni..? Sen jälkeen sitä ei tutkittu, mulle määrättiin vaan Nuvaringin ja elinkin melkein kymmenen vuotta ilman kipuja. Sitten alkoi menkat tulemaan miten sattuu ja nykyisen miehen kanssa ohessa juteltiin ja tultiin siihen tulokseen että lopetan sen Nuvaringin.
Reilun puoli vuotta olin ilman mitään ehkäisyä ja mitään ei tapahtunut. Ei kyllä edes yritetty :) MUTTA olin saanut juuri lähetteen naistentautien polille tarkempiin tutkimuksiin endometrioosin takia niin kappas raskaustesti näytti plussaa :)
Nyt olen rv 7+4 ja mitään muita oireita ei ole kuin menkkojen pois jäänti ja karmeen kipeet ja ehkä vähän turvonneet tissit. Alavatsa kivut on välillä aika kovat. Hetken ne oli poissa ja alkoivat uudestaan. Ja alaselkä on kanssa kamalan kipeä. Ihan kokoajan. Voiko nämä johtua endosta? Lauantaina härskeiltiin miehen kanssa ja sen jälkeen tuli vähän sellaista tooooosi vaalean ruskeaa vuotoa paperiin. Ja tänään myös. :/ ei kai tämä kesken olisi menossa? :sad001 onko kellään ollut saman tyyppisiä ongelmia?
 
Takaisin
Top