Endometrioosi ja lapsettomuushoidot

Itsekään en ollut siitä kuullut, mutta onneksi oli hyvä gyne vähän aikaa sitten, joka itse sitä ehdotti. Olisi ollut jo paljon aiemminkin sille tarvetta, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Kuulostaa kyllä, että hyötyisit siitä. Vaikea saada ferritiinejäkään ylös, jos vuotaa paljon.

Oma hysteroskopiani kesti 3 minuuttia ja HUS-lääkärin mielestä ei ollut mitään poistettavaa, joten se loppui lyhyeen. Joku pieni myooma siellä kuitenkin oli, joka toisen lääkärin mukaan voi viitata adenoon, joten olisin toivonut että olisi katsottu kunnolla. Noh, ei voi sille enää mitään. Toivottavasti pääset tähystykseen!
Saako udella miten tuo prosessi hysteroskopiaan käytännössä meni? Kirjoittaako lisääntymislääketieteen yksikkö erillisen lähetteen (johon usean kuukauden jonotus?), vai tekevätkö sen suoraan itse, jos katsovat aiheelliseksi?

Saako udella muuttuiko HUSin asenne endoa kohtaan missään vaiheessa? Yritän hahmottaa millä "kriteereillä" joku olisi onnistunut saamaan laparoskopian HUSilla. :)
Joo, siinä vaiheessa kun hoidot vaan jatkui epäonnistumistaan ja tilanteen selvittelyn vuoksi pääsin laparoskopiaan, jossa nähtiin endoa olevan runsaasti. Sen jälkeen ollut eri meno, kun endo virallisesti löytyi

Saako udella miten tuo prosessi hysteroskopiaan käytännössä meni? Kirjoittaako lisääntymislääketieteen yksikkö erillisen lähetteen (johon usean kuukauden jonotus?), vai tekevätkö sen suoraan itse, jos katsovat aiheelliseksi?

Laparoskopiaan en päätynyt enkä sitä pyytänyt. Harkitsin kyllä endometrioosin magneettikuvausta melko edullisella yksityisellä klinikalla, mutta kerkesin plussata.

Hysteroskopiajonoon pääsin ensimmäisellä kerralla suoraan työterveyden gynekologin lähetteellä polyypin takia. Varmaan noin pari kuukautta meni jonossa, en ihan muista. Toisella kerralla pääsin jonoon toisen myooman takia lisääntymislääketieteen klinikan lähetteellä. Siihen oli kirjattu että olen lapsettomuuspotilas ja mahdollisuuksien mukaan pyydettiin aikaisempaa aikaa, mikä kuulemma voi jouduttaa jonotusaikaa. Olisin päässyt jo reilun kuukauden jälkeen sinne, mutta plussa tuli ennen sitä. Eivät tee itse näitä vaan laittavat lähetteen Naistenklinikalle. Tsemppiä sinne, toivottavasti pääset laajempiin tutkimuksiin!

Laparoskopiaan en päätynyt enkä sitä pyytänyt. Harkitsin kyllä endometrioosin magneettikuvausta melko edullisella yksityisellä klinikalla, mutta kerkesin plussata.

Hysteroskopiajonoon pääsin ensimmäisellä kerralla suoraan työterveyden gynekologin lähetteellä polyypin takia. Varmaan noin pari kuukautta meni jonossa, en ihan muista. Toisella kerralla pääsin jonoon toisen myooman takia lisääntymislääketieteen klinikan lähetteellä. Siihen oli kirjattu että olen lapsettomuuspotilas ja mahdollisuuksien mukaan pyydettiin aikaisempaa aikaa, mikä kuulemma voi jouduttaa jonotusaikaa. Olisin päässyt jo reilun kuukauden jälkeen sinne, mutta plussa tuli ennen sitä. Eivät tee itse näitä vaan laittavat lähetteen Naistenklinikalle. Tsemppiä sinne, toivottavasti pääset laajempiin tutkimuksiin!
Kiitos, pitääpi tutustua tuohon endometrioosin magneettikuvaukseen. Ajattelin, että endometrioosiin tarvittaisiin suoraan laparaskopia, mutta magneettikuvalla varmaan näkisi suurimmat löydökset.

Takaisin