Kiitos Jedi hyödyllisen tiedon jakamisesta. Kertoisitko vielä tarkemmin, miten tuo edon pinnallinen poisto tehtiin? Edellisikö toimenpidettä jotain tutkimuksia vai poistettiinko samalla tähystyksen yhteydessä? Kuinka pitkä aika tästä kesti toipua ennen seuraavia mahdollisia hoitoja?
En ole täällä käynyt hetkeen, joten näin vasta äsken tuon kysymyksesi....
Endon poistoa tehtiin ihan laparoskopiassa (eli pari pientä reikää tuonne alavatsaan, jota kautta instrumentit sisään) ja sen yhteydessä myös hysteroskopia eli tähystys (yleensä tehdään ensin hysteroskopia ja heti perään laparoskopia, jos tehdään laparoskopia). Ei ollut mitään kummempia ennakkotutkimuksia. Olin aiemmin käynyt ultrassa, jossa kirurgi oli arvioinut myös itse tilanteen ultran valossa.
Laparoskopiassa on se hyvä, että saa varmuuden onko endoa vai ei - se on myös ainoa tapa varmuudella diagnosoida endo, joskin on ne munasarjojen endometrioomat myös aika selvä merkki nekin. Leikkausraportissa luki, että raskautta voi yrittää heti. Etenkin jos ei ole IVF:ään menossa, niin aika pian voisi jo yrittää luomuna. Jos IVF:ään menossa niin olisi hyvä olla suojaavaa lamautusta se 3-6 kk, joka estäisi endon uusiutumista, mutta sanoisin, että munasarjojen täyslamautus Enantone kuukausishoteilla (3 kk minimissään) olisi varmaan tehokkaampi kuin tuo Endovelle tablettihoito uusiutumissen ehkäisyhoitona (mut Enantonen aikana ei taas voi raskautua - eikä Endovellen myöskään käsittääkseni). Itse käytin Endovelle nimistä tuotetta 6 kk laparoskopian jälkeen, IVF klinikan suositus oli, että minimi 3 kk lamautusta ennen uutta IVF stimulaatiota. Riippuu myös siitä, onko kaikki endo saatu pois - jos on saatu, niin on vähän pienempi riski takaisin kasvamisesta vs jos endoa on jäänyt esim. syvemmälle kudoksiin - jolloin se tulee kasvamaan takas sieltä ajan kanssa ihan varmuudella. Poisto antaa vain peliaikaa välissä.
Jos endoa läytyy, niin sitä yritään poistaa ympäri vatsaa tai missä sitten onkin, eli ei voida poistaa vatsan peitteistä perus hysteroskopiassa, jossa katsotaan vain kohdun sisälle. Syvälle ulottavaa endoa on vaikeampi poistaa (eli jos ulottuu peräaukkoon, virtsarakkoon tai jos on vaikka kovin kiinni munasarjoissa/munasarjan sisällä, koska niiden läheltä leikkaaminen voi olla riski munasarjan toimintakyvylle jatkossa). Jos on vain pinnallinen eli vatsanpeitteissä, niin se saadaan pois samalla kertaa laparoskopiassa ihan varmasti (pitää vain sopia, että poistetaan, jos näkyy). Itse olin 2 yötä sairaalassa laparoskopian jälkeen kun pinnallinen eli vatsan peitteissä oleva poistettiin, mutta syvälle ulottuva jätettiin, mutta joissakin paikoissa olen kuullut, et samana iltana voinut päästä vielä kotiin, jos kaikki mennyt hyvin eikä ole ollut iso leikkaus (paljon poistettavaa jne). Mulla oli kipeitä vatsaväänteitä seuraavana päivänä laparoskopiasta kun Co2 poistuu vatsasta, mutta sitten 2 yön jälkeen ei enää mitään kummempia leikkauskipuja. Vatsasta ei edes näe, missä ne reiät on olleet näin pari vuotta myöhemmin.
Kiinnitin huomiota tässä yllä, kun osa sanoi, että 4 vuotta on yritetty raskautta eikä yhtäkään plussaa. Tähän liittyen tulee mieleen, että endon ja alkioiden, munasolujen, sperman, aukiolon ym ohella ongelma voi olla kohdun limakalvolla - jos on esim. krooninen endometriitti (tämä on eri asia kuin endometrioosi) tai muu piilevä tulehdus tai todella alhainen laktobasillien määrä kohdun limakalvolla. Myös täällä missä asun on poistettu työkaverilta myoomia, koska on ajateltu, että se estää raskautumista. Jos adenomyooma/myooma on hyvin syvällä kohdun seinässä, eikä kosketuksissa itse kohtuonteloon (minulla yksi tällainen adenomyooma), niin ei pitäisi vaikuttaa raskautumiseen, mutta jos se on kohdun sisällä tai siinä ihan vieressä seinässä on myooma, adenomyooma, fibrooma tms, niin voi estää raskautumisen ja silloin olisi syytä poistaa.
Hysteroskopiassa on hyvä saada kohdun limakalvolta myös näytteitä, mutta näitä voi ottaa myös ainakin yksityisellä sektorilla IVF-klinikoilla pyynnöstä ilman varsinaista hysteroskopiaa - vaatii toimenpidehuoneen kyllä, mut olen pärjännyt Suomessa ilman nukutusta tms tästä näytteenotosta. Itseltäni löytyi mm. täysin oireeton krooninen endometriitti kohdun limakalvossa ja tämä voi nimenomaan estää alkion kiinnittymistä. Samoin aukiologitutkimuksen voi käydä teettää yksityisellä (maksanee n. 400-700 e lääkärikäynnin kera).
Hyvä olisi myös tsekata mm. kohdun limakalvon laktobasillien määrä vs erilaiset bakteerit, joita limakalvolla voi olla. Mulla ensin löytyi tämä krooninen endometriitti ja siihen söin 10-14 päivää doksisykliinikuurin antibiiootteja - ja se kontrolloitiin uudella kohdun limakalvon näytteellä pari kuukautta myöhemmin (tämä ihan IVF klinikalla ja vieläpä ilman nukutuksia sillä kertaa tms - oli kipeää) ja krooninen endometriitti oli lähtenyt, mutta edelleen kohdun mikrobiomissa oli haitallisia muita bakteereja ja liian vähän hyviä (n. 60 %), ja niihin haitallisiin sain toisen antibiootin - kuulemma doksisykliini jota olin käyttänyt krooniseen endometriittiin ei pure tähän toiseen mitä löytyi.
Parhaat raskausmahikset on, kun kohdun limakalvolla on 90 % hyviä bakteereja eli laktobasilleja. Antibioottikuureilla ensin karkoitetaan huonoja bakteereja - myös Gynevia kuureja (8 pv puikot) kannattaa käyttää 6 kk välein - mutta antibioottien ym jälkeen/raskautusmisongelmiin on hyvä käyttää vaginaalisia ja vahvoja probiootteja, joissa laktobasilleja mieluiten vähintään miljoona kappaletta per pilleri (10 potenssiin 9) ja näitä mielellään minimi kuukausi tai pari, jotta saisi hyvien laktobasillien määrää korkealle --> parempi mahis raskautua. Yksityisellä tätä mikrobiomin laatua voi selvittää mm. Dextralla. Jos on endometrioosi, kohdun limakalvolla voi myös olla progesteroonioresistenssiä, jolloin pitäisi olla korkea progesteroonituki alkionsiirroissa - mieluiten progesteroonipistoksena lihakseen, joka imeytynee parhaiten ja rinnalla esim. vaginaalisita tukea. Voivat tutkia samalla kohdun limakalvonäytteellä Dextrassa tuota progesterooniresistenssiä.