En kestä omaa kissaani!!!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ritzu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minullakin menee hermot välillä meidän kissaan :D Jos se ei oo ulkona niin koko ajan kävelee jaloissa ja haluu ruokaa vaikka sille on just annettu, sitten se nukkuu vaikka ja kuinka vähän missä lie ja olenkin sanonut miehelle että toivottavasti se pysyy poissa vauvan sängystä sitten kun vauva nukkuu siellä, muuten katti kyllä lentää pihalle kuin leppäkeihäs :D 

Mutta on se sit taas välillä niin lutunen se meidän kissa ;)

Pinnasänkyyn suojus! Itse viritin katosta roikkumaan hyttysuojan (tuli sellainen kolmio). Eivät yrittäneet tunkea sinne, kun oli hyvin kielletty paikka jo ennen lapsen syntymää! Toinen missä en karvoja ja hilsepölyä siedä ovat vaunu ja vauvan vaatelaatikot +liinavaatteet. Niistä tulee äkkilähtö, jos erehtyvät. Kokeillahan välillä pitää.

Muutoin ei ole ongelmia ollut. Kiljuva ja perässä juokseva taapero on kissojen kanssa ongelma...

totoro kiitos vinkistä, täytyy muistaa sitten kun sen aika tulee :) Meidän kissa on sitäpaitsi vielä vähän malttamaton että jos ei heti saa esim. ruokaa tai pääse ulos just silloin kun maukuu ovella niin se menee raapii sohvaa vaikka meillä on raapimispuu olemassa sille missä voi teroittaa kyntensä, mutta kun se tietää että heti tapahtuu jos se iskee kyntensä sohvaan! Mutta kyllä keinoja keksitään miten saada kissa "tottelemaan" :) 

Kyllä mullakin käryää hermot meiän kattien kanssa. Ekaa odottaessa ei menny, mutta nyt jotenkin kyrsii nuo karvakorvat koko ajan. Etenkin kun ovat "kurittomia kakaroita" ja tekevät pahojaan. Mutta täytyy vaan kestää ja koittaa huomioida niitä...
Eiköhän jokaista raskaanaolevaa joku asia ärsytä, miksei se vois sit olla just kissa.:D

Meidän kissa se vaan on niin ihana ;) Mut siis tosissaan, ei tuo kissa nyt vielä ainakaan oo mitään sellaista keksinyt mikä mua niin suunnattomasti ottais pannuun. Tota suojusta pinnasänkyyn ollaan kans mietitty ja todennäköisesti toteutetaankin se kun se pinnasänky haetaan kotiin.

Ainut mitä se kissa tekee on se, että kömpii viereen keskellä yötä ja vähtää niin, että mä kyllä herään siihen. Ollaankin tehty niin, että makkarin ovi on kiinni öisin ja kissa olohuoneessa/keittiössä toisen oven takana. On oikein hyvin toiminut ainakin tähän asti :) Ja meidän kissa kun on vasta vuoden niin vauhtia ja vaarallisia tilanteita kyllä riittää :D

Oon tässä omaa ja muiden ihmisten lemmikkien pitoa seuraillessani tullut siihen tulokseen, että hirveän monesti eläinten "häiriköiminen" johtuu siitä, että ne ovat turhautuneita eivätkä saa huomiota. Eivät eläimet tee mitään v-ttuillessaan, kuten joidenkin olen huomannut ajattelevan. Ne vain tarvitsevat tiettyjä asioita perushuolenpidon lisäksi, kuten virikkeitä ja seuraa. Ei se riitä, että ne ruokkii, hoitaa tarpeiden teon ja terveydenhuollon.

Hirveän monet lemmikit asuvat pienissä asunnoissa, jossa niiden luonnollisten tarpeiden (liikunnan, virikkellisyyden, metsästysvietin jne) toteuttaminen on melkein mahdotonta, tai sitten pitäisi nähdä todella paljon vaivaa. Tämä on tietysti ongelmallista, sillä jos ajateltaisiin, että vain tilavissa kodeissa ja/tai maalla asuvat ottaisivat lemmikkejä, niille ei riittäisi tarpeeksi koteja. Ja sitten vielä esim juuri kissojen luontaiset ominaisuudet tuntuvat joskus olevan ongelma. Ne nyt vaan ovat kiipeilijöitä, yö- ja petoeläimiä, uteliaita, itsenäisiä jne jne, eihän sitä voi muuksi muuttaa, ja toivottavasti tämän jokainen tajuaa jo kissan ottaessaan.

Se on kuitenkin täysin ymmärrettävää, ettei varsinkaan perheellisillä ihmisillä ole yksinkertaisesti aikaa ja energiaa huomioida lemmikejään tarpeeksi. Mutta siitä olen samaa mieltä joidenkin edellisten kirjoittajien kanssa, että kyllä siihen häiriökäyttäytymiseen on yleensä joku syy, joka on usein joko ihmisen aiheuttama tai ainakin hänen korjattavissaan. Turha syyttää eläintä niistä olosuhteista, joihin se on tuotu. Itse kun ne eivät sitä voi valita.

Enkä tarkoita, että itse olisin tässä asiassa täydellinen. Mulla on kissoja ollut koko ikäni, enkä ole osannut niitä aina huomioida oikealla tavalla. Mutta olen esim hiljattain huomannut, että kun kissani mouruaa jatkuvasti keittiössä, se ei haluakaan välttämättä ruokaa, vaan huomiota. Kun sitä hetken aikaa rapsuttaa, se rauhoittuu heti.
Katsotaan, miten pärjätään vauvan tultua taloon... ;)

Tässä näitä lueskelin ja moni asia vaikutti todella tutulta! :D Tuli siinä mieleen että ton kakkakipan haisuihin saattais auttaa barffaus (raakaruokinta). Kissalla tää ei oo kovinkaan vaikeaa ja eläinlääkäreiltä saa paljon neuvoja uuden ruokavalion aloittamiseen. Myös netistä löytyy paljon hyviä vinkkejä :) Ruokavaliohan vaikuttaa paljon myös kissan muuhun käyttäytymiseen :) meillä barffauksen jälkeen kissan muualle kakkailut loppu täysin eikä pökäleetkään haise enää niin paljon kuolemalle ;)

Meillä oli kissaongelma. Tuo armas kollimme märisi ja monkui ja pyöri jaloissa. Sinänsä virikkeitä ei puuttunut koska ulkokissa mutta seuraa ja huiomiota se halusi. Noh, minä en kissaihminen ole ollut koskaan mutta pakko siitä oli tykätä kun se oli kummiski tullu taloon ennen minua. Sitä paitsi täällä maalla on vähän pakko olla kissa koska hiirten määrä leviää muuten käsiin.

Noh, miten ratkaista ongelma? Otettiin toinen kissa. Äitini kissa on meillä muutenkin pari päivää joka toinen viikko hoidossa ja silloin kolli on paljon tyytyväisempi joten tiesin että se voisi auttaa. Nyt meillä on sitten muutaman kuukauden ikäinen pikku-killi ja kolli keskittyy jälleen olennaiseen, eli syömiseen, nukkumiseen ja metsästykseen.

Kissä pärjää viikonlopun yli yksin, jos vaan on ruokaa ja juomaa saatavilla ja vessa puhtaana.

Kissan voi estää tulemasta sänkyyn laittamalla vaikka makkarin oven kiinni. Alkuun varmasti kissa kapinoi ja maukuu ja raapii ovea, mutta yleensä se siitä helpottaa.

Jaloissa pyöriminen ei ole aina merkki nälästä vaan huomion hausta. Ota huomioon, että uusi perheen lisäyksenne vie paljon huomiota, joka on joskus kohdistunut teidän kissaan.. Kyllä se varmasti vaikuttaa myös lemmikkiin.

Meillä on KOLME kissaa ja vauva tulossa.
Ja kaikki nämä kissat vielä hakeutuvat yöksi minun kylkeeni nukkumaan. Onneksi meillä on isosiosihana sänky,

Etenkin nyt raskaana ollessa kaikki kissat vielä enemmän vahtaavat seuraavat, hakeutuvat lähelle..

Mutta en kuitenkaan koskaan ajattelisi puhuvani/ajattelevani pahaa noista kullan murusista vaikka välillä hermoja raastavatkin. Mutta minä ne otin ja minä niistä olen vastuussa. Se on sitä lemmikin omistajan arkea ja elämää. :)

Periaatteessahan lemmikin tila tulee tarkistaa kerran vuorokaudessa, sanoo muistaakseni eläinsuojelulaki.
Itse en jättäisi kissaa ikinä viikonlopuksi yksin. Ehkä mä oon nipo.

En jättäis mäkään viikonlopuksi yksin. Joskus oon jättänyt yhdeksi yöksi kissat yksin, mut joku on käynyt illalla tai heti aamulla tarkastamassa kissat. Ite tykkään, et raikas vesi vaihdetaan joka päivä, uutta märkäruokaa annetaan 1-2 krt päivässä ja hiekka siivotaan myös päivittäin.

Kissan kusemisongelmat voi johtua monesti syystä, mutta kun kysyin koska kollia leikattavaksi, kun se pentuna otettiin, niin ell suositteli leikattavan heti 6 kk.n iässä, koska suurinosa kusiongelmista johtuu siitä, että kissa leikattu liian myöhään ja on jo oppinut merkkailemaan joka paikkaan. Meillä ei oo kertaakaan tullut kuset muualle kun laatikkoon ja itse asiassa kun pihalla saa vapaasti kulkea, niin kissa kusee ennemmin pihalle, kun laatikkoon. Tää ei oo kaikilla mahdollista, tiedän. Ja toisekseen, monet kuvittelee, että kissalle ei voi opettaa mitään. Meillä on ollut alusta asti selvät "säännöt" missä kissa saa olla ja missä ei. Esim sänkyyn ei oo koskaan päästetty, niin ei sänkyyn tule, vaikka makuuhuoneen ovi olis auki. Samoin pentuna raapi ovia, mattoja, sohvia ym, siitäkin kissaa sitkeästi jaksoi kerta toisensa jälkeen niskasta nostaa pois, niin ei sitäkään enää tee. Vaikka meillä ei oo raapimispuuta. hiekkalaatikkoa pidetään kylppärissä, missä meillä on paras ilmanvaihto ja lisäksi helppo siivota, kun ei oo mitään mattoja, mitkä sotkeentuis hiekanmuruista, pesen myös hiekka laatikon jokaisen hiekan vaihdon yhteydessä. Ja meidän kissa pyörii jaloissa ja kun menee ruokakupille, niin siinä huutaa, ei nälkäänsä vaan huomiota. Ja kissa rauhoittuu, kun viittii edes pari minuuttia huomioida vain ja ainoastaan kissaa. Vaikka onkin vauva tai lapsia, niin luulis edes sen 5 min olevan päivässä aikaa vain kissalle!

Täällä välillä palaa pinna yhteen kolmesta kissasta, jonka päässä tuntuu menevän yksi ja ainoa sana "minäminäminäminäminäminä MINÄ!!!" Olen useasti sanonut, että itsekkäämpää kissaa saa hakea.. :grin Antoi sitten toisille huomiota tai ruokaa niin tämän täytyy täydestä unestakin rynnätä keskelle toimintaa ja tunkea iso päänsä tielle.. Joskus hermo menee ja tulee huudettua tälle ja samantien iskee katumus itselle, että eihän se kissa sitä tahallaan tee.. Ja itseäni harmittaa, ettei ole varaa muuttaa edes rivitaloon, jossa saisi kissat omalle takapihalle edes..
Mökillä pari kertaa vuodessa kissat ulkoilevat vapaana valvotusti omalla rannalla ja ovat niin eri kissoja kuin kotona pitkästyneinä.. Pitkälti kissojen ongelmakäytös johtuu juuri virikkeiden puutteesta ja tylsästä elämästä.. Olen yrittänyt järjestää kissoille eri tasoja ja piilopaikkoja/tunneleita asuntoon, mm. kattoon saakka olevalla kiipeilypuulla josta pääsy kirjahyllyn päälle jne..

Makuuhuoneessa kissat nukkuivat kunnes mies muutti saman katon alle, vanhin oli tuolloin 11 vuotias ja nuorin 5 vuotias.. Hyvin oppivat tulemaan makuuhuoneesta jopa oikeaan aikaan illasta pois ja omille paikoilleen nukkumaan kun huomasivat mihin aikaan sieltä joka ilta joutuivat lähtemään. Pari ensimmäistä yötä "minäminäminä" -tapaus jaksoi naukua oven takana ja raapia.. Ja tietävät, että kun minä nukun yksinäni täällä miehen ollessa jossain reissussa saavat olla vieressä :grin Jos ei miestä tiettyyn aikaan illalla näy niin kaikki kolme kurnuttavat innoissaan tietäessään, että tänä yönä nukutaankin sängyssä! Tämä tapa tosin loppuu ainakin siksi aikaa kun vauva on pieni..

Ja pissailuista.. Kollikissoilla jää helpommin merkkailu päälle jos leikattu myöhään.. Tyttökissan pissailuongelma leikkauksen jälkeen johtuu todennäköisemmin pissatulehduksesta.. Omalla tyttökissalla sellainen iski heti leikkauksen jälkeen, joka tuli onneksi hoidettua heti pois. Ennen leikkausta tämä pissaili sohvan melkeinpä joka päivä..

Juu kyllä joskus sieppaa joku kissa.Lähinnä on hermot mennyt tuon kollin merkkailuun.On kyllä leikattu aika varhainkin minun mielestä,oisko 6kk ollut,ja aika ajoin tehnyt sitä,ja nyt taas,siis huvittavaa millaiset alustat kiinnostaa sitä: sadevaatteet ja kumpparit!taas nakkasin ulos yhdet kumpparit joiden varren päällä oli lätäkkö,pitäis jaksaa mennä pesemään ne tonne ulos,ja käsitellä sillä pissa-aineella ettei jää haisemaan eikä hajumerkkejä.Luulen että sen ongelmakäytöksen syy on se,ettei ne enää ole päässy livahtamaan ulos.kesällä kun täällä oli asunnon ovet alvariinsa levällään,koska lapset,niin ne pääsi ulos omineen.Kolli saattoi olla kolmekin päivää teillänsä.Ja nyt kun on pysyny ovet kiinni ei karkumahkuja ole ollut,niin varmaan ärsyyntyneenä siinä merkkaa.En ole huomannut mihin aikaan päivästä tekee,varmaan yöllä koska aamuisin ne löytyy.

Kaksi tyttökissaa ovat todella harmittomia olleet aina.Yksi kolli annettiin pois,koska tämä kollipoika sai sen stressaantumaan dominoivalla käytöksellä.Samaa tekee tytöillekin.En ole kissapsykologi,joten en tiedä kuinka vahingollista se on,että joku alistaa.
Se toinen kolli siis alkoi pissailla,eli merkkasivat kilpaa meidän kotia.Se oli karseaa.Meidän sänkyynkin losottivat monesti.huh.

Millaisilla pesusysteemeillä ootte pessyt kissojen pissapaikat?

Ai niin ja sellanenkin juttu,että niit hiekkiksii pitäis olla +1 kissamäärään nähden!Vessan maton saa ravistaa joka pv,kun tassuista kulkee putut siihen,vaikkon ne edusmatot ja yhdes kissanvessas on semmoset rappuset joihin pitäis jäädä tassusita.Voi ol että tuon pitkäkarvaisen turkissa ja nimenomaan sen tassuissa,joista varpaiden väleistkin tursuu karvat,niin kulkee ne hiekat.
Haiseviin laatikoihin on sellasii erilaisia raikasteitakin olemassa joita ruiskutetaan hiekan sekaan ja sellasta talkkimaista voi lisätä muutenkin välillä

Takaisin