En kestä omaa kissaani!!!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ritzu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Ritzu

Satasella mukana keskusteluissa
Mulla siis menee hermot ihan täysin meidän kissaan!!
Viimeyönäkin sen piti yrittää tunkea sänkyymme tyynyjen päälle nukkumaan kymmeniä kertoja, ja joka kerta mieheni tai minä viskasimme kissan pois. Vauva nukkuu meidän välissä ja muutenkin ollaan 160cm leveässä sängyssä aika niukoilla kaikki kolme ni ei tarvi enää katin sinne tunkea. Ja kun tää meidän plösö on isompi kuin vauvamme niin en ota sitä riskiä että se lösäyttää karvansa vauvamme päälle.

Ja sitten jos sattuu yöllä käymään vessassa tai juomassa niin kissa hyppää saman tien jalkohin keittiössä ja huutaa yöllä ruokaa ku mikäkin nälkiintynyt, vaikka kupista löytyy jatkuvasti kuivaraksuja ja ennen nukkumaan menoa on kumminkin saanut iltaruuan. Ja en ala muutenkaan ylipainoista kissaani yöllä ruokkimaan.

Ja sitten vielä nämä ulosteet. Sen paska haisee tajuttoman pahalle että hyi yök!! Ja kissan vessa on alkanut haisemaan nenääni todella pahalle vaikka käytetään samaa hiekkaa kuin ennenkin ja hiekanvaihdoista huolehdimme säännöllisesti. Ja nämä hiekamurut mitkä ajautuu yli astian ja tarttuu paljaaseen jalkapohjaani saa kiukkukäyräni taas nousemaan.

Ja sitten vielä yksi juttu. Nyt kun on omani lisäksi vielä pikkuisen poikani suu ruokittavana ja kuukauden ikäinen vauvahan ei odota niin en hänen itkemisen ohella jaksa jaloissa pöyrivää ja huutavaa kissaa, ku hän päättää että hänellä on samaan aikaan nälkä kuin pojalla. Yritä siinä sitten rauhallisesti aloittaa imettäminen pojan kanssa ja samalla yritä kuunnella naukuvaa kissaa. Muurrrr........ emoticon

Niin ja sekin vielä että mieheni vanhemmat asuvat hieman kauempana ja mielellämme kävisimme siellä usein ja olisimme yötäkin, mutta aina pitää sitten miettiä että otetaan kissa mukaan. Ennen se oli helppoa, mutta nyt kun on mukaan otettava vauva ja kissa. Hoitajaa kissallekkaan ei aina löydy ja reissaamine pienen vauvan kanssa on jo ihan tarpeeksi ni sitten siihen vielä koko auto matkan ajan kuuntelisin naukuvaa kissaa, ei kiitos!

Kissani on ollut kauan minulla ja tiedän että hän on varmaan hieman mustasukkainen ja huomion kipeä vauvan tultua. Vaikka olemme yrittäneet antaa hänellekkin huomiota vauvan ohella, mutta totuus on että kissani jää pakostakin vähemmälle huomiolle kuin aiemmin.

Nyt onkin käynyt mielessä että luopuisin kissastani. Tai en kumminkaan pystyisi siihen, mutta todella rasittavaa.... Miksi olen aikoinaan koko katin edes itselleni ottanut.emoticon

Voi miten kuulostaakin tutulta! :D Mulla oli ihan samanlaiset tuntemukset, kun meidän tyttö syntyi ja itse asiassa vielä puoli vuotta siitä eteen päin. Meillä on kaksi kissaa, joista toinen otti aika raskaasti uuden perheenjäsenen syntymän ja alkoi protestoida siitä päivästä lähtien kun vauva samaan huusholliin tuli. Kissamme oli tosi levoton, naukui ja vaelteli, kerjäsi koko ajan ruokaa (eli huomiota halusi, ei todellakaan ole joutunut nälässä elämään ;), repi sohvatyynyjä ja paskoi saunan lattialle. Tuo viimeinen siis sen takia, että joudumme laittamaan kissat saunaan yöksi, koska jos ne saavat täällä vapaasti riehua yöllä, niin meillä ei nuku kukaan. Ja jos pelkän makkarin oven laittaa kiinni, niin nehän ovat raapimassa sitä koko ajan, joten näissä olosuhteissa (asutaan kaksiossa) kissojen on pakko viettää yöllä se 6-8 h saunassa oven takana.

Missään vaiheessa kumpikaan kissoistamme ei ole ollut vihamielinen tyttöämme kohtaan, mutta kaikkien yövalvomisten ja suhteellisen vaativan vauvan tarpeiden tyydyttämisen ja itsestäni joten kuten huolehtimisen jälkeen tuntui mustakin siltä, että en jaksa vielä oikuttelevaa kissaa katsella. N. 5 kk tytön syntymän jälkeen kissamme käyttäytyi edelleen samalla tavalla, joten päätimme etsiä sille uuden kodin. Sitten kun uusi koti oli jo tiedossa, mua alkoi kaduttaa kauheasti ja itkin monta kertaa päivässä, kun en halunnut luopua kissastani. Enkä sitten siihen pystynytkään. Onneksi en. N. puolen vuoden protestoimisen jälkeen kissamme alkoi vähitellen hyväksyä tyttömme. Iltaisin, kun tyttö menee nukkumaan yritän huomioida kissojamme mahdollisimman paljon, koska protestoiva kissamme ei uskalla tulla lähelleni silloin, kun tyttö on hereillä ja koko ajan lähettyvilläni. Nyt ollaan kaikki pärjätty ihan hyvin saman katon alla :)

Tulipas pitkä kertomus. Mutta pointtini on se, että tuo sun kissasi käyttäytyminen kuulostaa tosi tutulta ja on varmaan jonkin sortin protestoimista. Uusi tilanne on saanut kissan pään sekaisin ja se yrittää säilyttää oman asemansa perheessänne. Valitettavasti se asema kylläkin monesti muuttuu (mun mielestä ainakin pitäisi muuttua, koska lapsi menee eläinten edelle) eikä lemmikeille varsinkaan alussa riitä aikaa yhtä paljon kuin ennen. Koittakaa tehdä kissan olo mahdollisimman turvalliseksi. Ootko kokeillut apteekista ostettavaa Felivey-haihdutinta? Se voisi auttaa. Huomioikaa kissaa niin paljon kuin mahdollista. Mutta pitäytykää niissä kissallekin tutuissa rutiineissa (ei ruokaa keskellä yötä jne.). Meillä meni se puoli vuotta ennen kuin tasapaino löytyi, mutta olen iloinen, etten luovuttanut kuitenkaan, vaikka se lähellä olikin :)

Kuulostaa NIIN tutulta!

Olen vasta raskaana ja on mitta jo aivan täysi kissan kanssa. Tämä meidän kissa kun ei alunperinkään ole ollut mitään hurmaavaa tyyppiä, vaan sen kanssa on ollut aina kestämistä, niin nyt sitten se katti on minulle kuin punainen vaate! Voin oikein tuntea kuinka verenpaine kohoaa pelkästä kissan näkemisestä...

Kissa siis pissailee lattialle. Ainahan se on tehnyt niin, mutta tuntuu, että nyt se on riistäytynyt aivan totaalisesti käsistä!! Pissoja saattaa olla 3 lätäkköä ilmestynyt yön aikana! Pidämme makuuhuoneen oven kiinni juuri tästä syystä, ettei pissoja ilmestyisi sinne ja tarttisi ruveta keskellä yötä pissoja siivoomaan. Keittiössämme on ovi, ja se pysyy myös visusti kiinni, sillä sinnekin pissoja on alkanut ilmestymään.
Kissanhiekkojen ainasesta puunaamisesta ei ole mitään apua. Kissa saattaa pissata hiekkalaatikon viereen, vaikka olisi juuri vaihdettu ja ja pesty laatikko, ruokaa kupissa ja muutenkin kaikki kohdillaan.

Ja jos kyse olisi VAIN tästä lattialle pissaamisesta, mutta ei... Kissa herättelee yöllä raapimalla makuuhuoneen ovea (kyllä minä herään siihen, se ei ole mikään pieni rapina...), pyörii jaloissa heti kun herään, tai tulen kotiin, niin että meinaan yhtenään kaatua kissan päälle, nyt varsinkin kun vatsa on ruvennut kasvaa ja olo muutenkin kömpelö...
Meillä on pieni chihuahua, jota kissa tykkää "läksyttää" tuon tuostakin, sillon minulla menee hermot ja huudan kuin hullu pää punaisena.

Ja tämän kaiken voisin jollain tavalla ehkä kestää, jos kissa olisi muuten ihana, mutta kun se ei ole. Ei ole aikuisiällään koskaan ollut...
Kissa ei ikinä anna mitään takaisin, vaikka olen kuinka sitä yrittänyt rakastaa... Olen aina pitänyt itseäni kissa ihmisenä. Meillä oli lapsuudessani kaksi kissaa, jotka molemmat pissailivat, mutta sen pystyi katsomaan läpi sormien, sillä kissat olivat niin rakkaita, että niitten eteen olisi tehnyt mitä vain.
 En ymmärrä mitä olen tehnyt "väärin" tämän kissan kohdalla? Olen mielestäni kohdellut sitä paremmin, kuin mitä aiempia kissoja on koskaan kohdeltu, mutta silti saan vain kusta niskaan... Olen miettinyt omaa päätöstäni jo ennen raskauttani, ja raskaaksi tultuani päätös oli selvä, kissan on lähdettävä. Se on myös lapselta pois, jos omat voimavarani menee kissaan ja sen temppuiluihin.

( Kissa on siis alunperin ostettu silloin, kun asuin äitini luona ja meillä oli vanhempi kissa, sen seuraksi. Kissan piti jäädä äitin seuraksi kun toisesta kissasta aika jättää, mutta äitini joutui pyörätuoliin, jonka takia hänen oli vaikea siivota pissoja joka päivä lattialta, joten jouduin ottamaan kissan meille. )

Tiinas87, oletteko kokeilleet vaihtaa kissanhiekkaa? Siis esim. pelletistä mikrohiekkaan tai kristalleihin? Onko kissa leikattu?

Koiran näykkimiseen voisi varmaankin saada apua esim. ongelmakoirakouluttajalta?

Tiedän kyllä tunteen, kun omat lemmikit ärsyttävät. Meillä on kolme kissaa, ja lapsen syntymästä asti ne ovat lähinnä vain ärsyttäneet. Ovat tosi kilttejä ja helppoja kyllä, eivät metelöi öisin (ainakaan säännöllisesti), tekevät tarpeensa laatikkoon eivätkä laatikon ulkopuolelle ja osaavat olla hyvinkin huomaamattomia. Mutta silti pinna vaan kiristyy niiden kanssa.

Tsemppiä hankalaan tilanteeseen, toivottavasti löydätte ratkaisuja, joiden avulla yhteiselo lemmikkien kanssa voi jatkua!

Mulla pistää osaksi vihaksi nämä jutut. Tietysti, jos ei ole valmis vastuutaan kantamaan ja kokee kissan pelkäksi rasitteeksi, niin silloin siitä on parempi luopua. Se on sille kissallekin parempi, jos se pääsee kotiin, jossa siitä huolehditaan. Kissat eivät mitenkään tahallaan kuseskele ympäri huushollia ja aina hutipissailutilanteissa kannattaa tarkistaa, ettei taustalla ole elimellistä vaivaa. Hutipissailevat kissat siis ensimmäisenä lekuriin.

Usein noissa hutipissailu- ja häiriökäytöstilanteissa on mahdollista (ja todennäköistä) myös stressi. Kissa ei saa tarvitsemaansa huomiota ja aktivointia, joten se reagoi pissailemalla muualle kuin omaan vessaansa ja/tai muulla häiriökäyttäytymisellä. Jos se kissa on aina ennen päässyt viereen nukkumaan, ei se tajua pysytellä pois vauvan tultua. Hutipissailutilanteissa kannattaa aina myös tarkistaa hiekan laatu sekä vessojen sijainti ja malli (katollinen vai avovessa). Joillekin on apua Feliwaysta. Ja ne kissatkin oikeasti tarvitsevat aktivointia ja seuraa, vaikka monet niitä ottavatkin sillä oletuksella, että kissat ovat itsenäisiä eivätkä juuri kaipaa ihmisen seuraa.

Vaikka tänne kiukuspäissäni kirjoitin, että en kestä omaa kissaa ni ei se tarkoita sitä ettenkö siitä vastuuta kantaisi. Tottakai huolehdin siitä mahdollisimman hyvin, mutta tosi asia vain on että en pysty antamaan kissalleni yhtä paljon aikaa kuin ennen. Ja tottakai se kissa tappelee huomiostaan vauvan kanssa ja kumpikohan siinä kohtaan voittaa.. Taitaapa olla vauva! Jos meidän on kumppanin kanssa opittava elämään uutta elämää vauvan myötä niin täytyy siihen pystyä myös kissakin. Eihän niitä eläimiäkään voi tunnelissa kasvattaa etteikö elämään ikinä tulisi mitään muutoksia.

Nyt olemme oppineet kaikki, myös kissakin elämää uutta elämää uuden perheen lisäyksen kanssa. Huomaan kissassani muutoksen kuinka hän antaa tilaa vauvalle, mutta tietää että hänkin saa huomiota edelleen.

Samaa mieltä olen Tylsyys:ksen kanssa että pissailevat kissat täytyy viedä eläinlääkärin tarkistuttamaksi tai ottaa selvää mistä pissailu johtuu ja hoitaa asia.

Eli tässä tapauksessa kuseskelulle ja huutelulle on ihan selkeä syy - leikkaamattomuus (ja sekään ei ole sen kissan vika). Kandeis kyllä leikata se kissa, se kuuluu ihan kissan perusterveydenhoitoon. Leikkaamattomat merkkailevat ja huutelevat eivätkä ehkä muutenkaan ole mitään ideaalisia lemmikkejä. Se merkkailu saattaa sitten jäädä myös päälle ihan tapana (tästä on kokemusta itsellä, koska mulla on kasvatuskäytössä ollut naaraskissa), jota on vaikea myöhemmin kitkeä pois. Lisäksi mm. leikkaamattomalle naaraalle leikkaamattomuus on pitemmän päälle myös terveysriski ja altistaa esimerkiksi kohtutulehduksille.

kissanpissaongelmiin liittyen..jotain mitä oon kissoja hoidellessa oppinu:

ennen hankintaa:

- luovutusiän ehdoton noudattaminen

- sen varmistaminen, että pentu on turvallisista oloista ja suunnilleen samanlaisista kuin mitä itse voi tarjota (esim. maatalo vs. kerrostalo).

kissan hankinnan jälkeen:

- kissan leikkaaminen jo melko varhain, suositusikien mukaan. ite oon leikannu ennen ekaa kiimaa, ja se on toiminu parhaiten.

- eri kissanhiekkojen kokeilu, auttaa usein.

- pissajälkien siivoaminen huolellisesti niin ettei jää mitään hajua.

- kissan käyttäminen tarkastuksessa.

- seuranpito, ettei kissa joudu olemaan liikaa yksin.

..Jos on resursseja hoitaa ongelmakissoja, niin sitten on tietysti hienoo jos voi auttaa huonoista oloista tulleita kissoja ja jaksaa kestää esim. sen pissailun. Mut jos ei, niin kannattaa kiinnittää huomiota siihen mistä sen kissan ottaa.

Ja sitten ennenku lopettaa eläimen, niin kannattaa kokeilla kaikki keinot ja laittaa rehellinen antoilmotus myös jonnekin lemmikkipalstalle, jos joku vaikka pystyiskin sen ottamaan ongelmista huolimatta!

Voi hyvää päivää... Eiköhän meistä jokainen joskus menetä hermonsa. Joko lemmikkiin, puolisoon, lapseensa jne. Toisille ihmisille toimii tunteiden purkamiseen se, että saa jakaa kokemuksensa toisten kanssa. Välillä auttaa sekin, että saa ihan suodattamatta sanoa miltä tuntuu. Tuskin silti kukaan yhden kiukkupuuskan perusteella haluaisi luopua rakkaasta, mutta välillä niin raivostuttavasta lemmikistään, puolisostaan, lapsestaan jne.

Mua taasen pistää vituttamaan nämä jutut tyyliin "jos ei ole valmis vastuutaan kantamaan ja kokee kissan pelkäksi rasitteeksi" ja  "kissatki tarvitsevat aktivointia ja seuraa". Onhan niitä joo ihan hulttioita lemmikinomistajiakin, mutta tässä ketjun aloittajan ongelmassa ei nyt varmaan ole kysymys siitä. Ja olen kyllä Ritzun kanssa samaa mieltä, että kyllä se vauva kuitenkin sen ensisijaisen huomion saa ja niin kuuluukin saada. Mutta helppohan on ulkopuolisten arvostella. Se nyt on tässä äitiyden myötä noin tuhat kertaa tullut huomattua.

Kiva kuulla, että teillä Ritzu menee jo paremmin, vaikka voimia vievää se uuden opettelu kaikille perheenjäsenille onkin.

joo, siis mä oon sitä mieltä, et jos kokee kissan rasitteeksi, esimerkiks koska elämäntilanne muuttuu niin että on tärkeämpiä huolehdittavia (kuten lapsia), niin tottakai kissasta voi luopua jos vaan ite siihen pystyy. ite uskon kuitenkin myös siihen, että pitää yrittää ettiä sitten mahollisimman hyvä koti sille, eikä vaan esim. lopettaa. se luopuminenkin on vastuunkantoa! että huolehtii asioista ennenkun voimat loppuu, ja osaa laittaa asiat tärkeysjärjestykseen.

meillä oli toinen kissoista tosi ongelmallinen kun oli aika vaikeista oloista, ja priorisoitiin. kissa pääsi uuteen kotiin. oisin kyllä itekin voinu mennä sinne, iso omakotitalo vantaalla..mut ku ei mua oo ees leikattu ja oon raskaanaki ni ei ne varmaan ois ottanu..:D

Kiitos Margeliini. Tosi iso hymy nousi kasvoilleni. Todellakin sinä sen osasit pukea sanoiksi eli silloinku mua ärsyttää ni hetkellinen suoraan puhuminen/kirjoittaminen helpottaa kiukku puuskani. Parempi purkaa tänne se kiukku kuin esm: Lemmikkiini.
Joillakin näyttää olevan mukamas niin täydellistä elämää että ei muka ikinä menetä hermoja mihkään taikka keneenkään. :D
Mutta sainpas aikaan mieleipiteitä jakavan keskustelun.

Mä ainakin kannatan tunteiden tuuletusta ja sitä, että purkaa ne tuntemuksensa mieluummin vaikka kirjoittamalla kuin viattomaan eläimeen. Sitä en vaan kestä, että menetetään hermot sen takia, ettei olla viitsitty huolehtia eläimen tarpeista. Hyvä, jos niistä huolehditaan.

Kukin menettää hermonsa mihin menettää. Toiset meistä on temperamenttisia ja toiset vähemmän temperamenttisia. Saanko kysyä sinulta parahin Tylsyys, että onko sulla kentien lapsia? Onko sulla ollut vaikea raskaus? Oletko valvonut joskus koliikkivauvan kanssa ja ollut oikeasti loputtoman väsynyt? Jos olet ja silti olet jakasnut huolehtia tip top kaikki kissasikin tarpeet, niin hienoa!emoticon

Kaikilla ei näin kuitenkaan ole. Eikä aina kaikki ole kiinni viitsimisestä. Joskus varsinkin pienen vauvan kanssa jaksaminen on kortilla. Itselläni ainakin rikkonaiset yöt tekivät elämän todella hankalaksi alussa. Samoin kuin synnytyksen jälkeinen hormoniryöppy sai kiukun nousemaan pienestäkin vastoinkäymisestä. Kun sitten joskus puolenpäivän jälkeen sain vauvani hetkeksi nukkumaan, oli kyllä ensimmäisenä mielessä, että syönpä nyt jotain kun aamupalakin jäi välistä. Ja ei todellakaan ollut ensimmäisenä mielessä, että annanpa tuolle naukuvalle kissalle nyt ruokaa, kun mies oli sille kuitenkin jo aamulla antanut ennen töihin lähtöä. Vaikka lemmikit on rakkaita mulle ja olen ikuisesti iloinen, että jaksoin sen puoli vuotta kärvistellä, kun herkkä kollipoikamme yritti sopeutua tilanteeseen, niin ihmisten tarpeet tulee meidän perheessä ensin!

Ritzun aloitusviestistä mielestäni näkyy hyvin se uusi ja raskas tilanne, kun perheeseen tulee vauva ja kaikkien osapuolten täytyy opetella elämään sen mukaan. En hetkeäkään epäile, että olisi viitsimisestä kyse, jos kissa ei saa yhtä paljon huomiota kuin ennen. Tai jos kissan ulosteet haisee nenään tavallista pahemmin, vaikka hiekkalaatikkoa kuinka siivoaisi. Mulle on kans jäänyt raskausajasta hajuherkkyys ja oksu meinaa nousta kurkkuun, kun vaihdan lapseni kakkavaippaa tai siivoan kissanvessaa. Kurja vaiva, mutta sen kanssa oppi elämään ja voihan olla, että sekin asia vielä joskus muuttuu. Tai jos ylipainoiselle kissalle ei anna ylimääräisiä aterioita, niin sehän nimen omaan on vastuun kantamista. Tai jos protestoivan kissan kanssa matkustaminen tuntuu hankalalta, niin senkin ymmärrän. Samalta tuntui itsestänikin, että kuinka mä nyt kehtaan kuseksivan kissan viedä toisten nurkkiin kuseksimaan.  Mutta kyllä se arki siitä lähtee rullaamaan ja hormonit tasoittuvat, vaikka alku tuntuukin hankalalta. Mun mielestä tuomitseminen ei vaan auta sellaisessa tilanteessa mitään. Mieluummin auttamaan toista ja lohduttamaan, että vaikka nyt on hankalaa, niin kyllä se helpottaa.

Margeliini: Hoh. Mitäpä sulle nyt enää kommentoisi? Oli ihan kivasti väännetty rautalangasta nuo väsymiset ja muut, kyllä mä ne ymmärrän, usko pois. En ole itsekään eläinten omistajana mikään pyhimys ja hermot on itseltäkin mennyt monesti (omistan myös kissan, joka on ns. vaativa ja vaatii juuri tuota itse penäämääni aktiviteettia ja seuraa). Niin, ja en ihan huvikseni täällä kakarapalstoilla pyöri (!).

Tähän ketjuun ei ollut ainoastaan aloittaja valitellut kissastaan, joten mun kommentit eivät ole olleet ainoastaan aloittajalle suunnattuja. Sitä tapaa vaan niin pirun usein, että kissoja pidetään pelkkinä maanvaivoina, joiden häiriökäyttäytymiselle ei voi tehdä mitään. Kuten sanottua, hyvä jos aloittaja ja muut niistä kissoistaan kuitenkin huolehtivat ja huoleni oli aiheeton.

Ompas harmillinen aihe täällä....

Olkoon sitten mikä tahansa lemmikki perheessä, onko sen paikka perheessä mikä tahansa ja onko lapsia vaiko eikö.... lemmikkien kanssa välillä varmaan kaikilla tulee eteen ns. ongelmatilanteita. Se, johtuuko ne sitten lemmikin taikka omistajien rajoitteista; luonteesta, stressistä, fyysisistä ominaisuuksista taikka mistä vaan --> tärkeintä on aina saada tilanne toimimaan.

Omistajien on suotavaa löytää aikaa ja keinoja selvittää, mistä moinen tilanne johtuu.. kaikkien hyvinvoinnista kuitenkin on kyse. Helppoahan se ei aina ole, koska vaihtoehtoja on monia. Onhan se selvää, että tilanne voi alkaa kovin turhauttamaan.. Lemmikit vaativat kukin oman aikansa sopeutuakseen. Totta on myöskin se, että yhtä lailla molemmat ihmiset ja lemmikit reagoivat muutoksiin elämässä. Molempien kohdalla sopeutumista tarvitaan. Ongelmatilanteiden ilmaantuminen ei kerro siitä, etteikö omistajat välitä lemmikeistään tarpeeksi, jotta esim. tilanteen ennaltaehkäisy olisi onnistunut. Ei siihen kukaan pysty. Tärkeintä on se, mitä tekee sen jälkeen, kun ongelma ilmestyy.

Henkistä jaksamista aina silloin tarvitaan ja on tärkeää purkaa mieltää ja etsiä sitäkin kautta kokemuksia muilta. Vaikka sävyltään tunnepurkaukset herkästi voivat vaikuttaa negatiivisilta, aina pohjalta kantautuu varmasti huoli nimeomaan lemmikin tilasta ja mikä on voinut ajaa lemmikin toimimaan tietyllä lailla. Yritin kirjoittaa positiivisen ja objektiivisen näkemyksen! Toivottavasti kukaan ei ymmärrä tätä muutoin :) Jaksamista arkeen väki!

Tylsyys: Täällä foorumilla käy myös paljon ihmisiä, joilla ei ole lapsia vielä. Siksi kysyin onko sulla, tiedätkö mahdollisesti mitä perhe-elämä on. Ja siksi selvitin (väänsin rautalangasta siis) mitä se huonoilla hetkillä voi olla. Mutta jos vielä kaiken lisäksi sulla on vaativa kissa, niin uskon, että tiedät.

Mua itseäni enemmän huolestuttaa ihmiset, jotka eivät osaa laittaa lastaan etusijalle. Toki perheessä on muitakin jäseniä kuin lapset ja kaikkien tarpeita täytyisi kuunnella, mutta kun noissa odottajien ketjuissa aika moni uhoo, ettei varmana luovu lemmikistään, vaikka mikä olisi. Toivon kuitenkin, että jos se rakas lemmikki uhkaa sen rakkaan lapsen turvallisuutta/terveyttä, niin niilläkin tuoreilla äideillä sitten kuitenkin olisi järki kädessä. Tai jos vaan tuntuu siltä, ettei voimat riitä lasten ja lemmikkien hoitoon, niin luovutaan mieluummin sitten niistä lemmikeistä. Toki jokainen äiti hoitaa lapsensa niin kuin haluaa enkä väitä, että oma tapani olisi se ainoa oikea, mutta kyllä ihmettelen, jos ei edes lapsen allergian takia olla valmiita luopumaan eläimistä.

Tylsyys: Samoilla linjoilla olen kanssasi. On monia syitä miksi kissa käyttäytyy kuten se käyttäytyy. Mutta koskaan se ei käyttäydy kuin ihminen koska se ei ole ihminen. Se ei osaa olla pyytämättä jos sen on nälkä eikä näyttämättä pahoinvointiaan jos sen on huono olla.

Merkkailuongelmaan suosittelen minäkin erilaisen kissanhiekan kokeilua, feliway ja felifriend-hajustimet joita saa lemmikkikaupoista toimivat ainakin meillä. Laatikoiden siivous useaan kertaan päivässä voi auttaa. Ja sitten on toki mahdollista että kissalla on jokin tauti, virtsatulehdus, virtsakiviä sun muuta. Eläinlääkäri osaa onneksi auttaa näissä tilanteissa, onhan se kallista mutta hei, elämä on eikä kukaan sanonut että kissa on halpa.

Kannattaa myös käydä hakemassa vinkkiä kissaliiton Incat-forumilta. Siellä on kissa-ammattilaisia moneen lähtöön eikä kukaan pihtaa neuvojaan.

Mä oon jotenkin Tylsyyden kanssa samoilla linjoilla; niin usein näkee sitä välinpitämättömyyttä kissojen/muiden lemmikkien suhteen, että aina sitä tollasia kommentteja luiessa tulee välittömästi se kiukku niitä kohtaan, joita ei se kissanhoito kiinnosta tippaakaan. Enkä nyt todellakaan tarkoita sitä, että tähän ketjuun kirjoittaneet olis tällaisia ihmisiä. Omasta tuttavapiiristäni on ikävästi vaan huomannut, että kamalan moni ihminen on sitä mieltä, että eläimiä ei kannata hoitaa, ne on vaan kivannäköisiä. Esim. parhaalle kaverillenikaan en kissanpentua antaisi kuuna päivänä, oon aivan varma että se saisi niin kauheeta kohtelua siellä.  Tyyliin "kissa pissasi lattialle kun hiekkalaatikkoa ei oo siivottu kuukauteen, heitetään se viikoksi ulos". Ihan sama kun mieheltä oli nyt jäänyt meidän oman kissan laatikko tyhjentämättä, niin kissa päätti protestoida ja kusi miehen työvaatteiden päälle. Sai vesipesun siitä ansiosta. "Ystävällisesti" sitten miehelle huomautin, että mitäs et siivonnut kissanlaatikkoa aikaisemmin. En mäkään vessassa kävisi jos se olisi täynnä jätteitä!

Pointti oli nyt siis se, että helposti sitä on itsekin ennakkoluuloinen, kun näkee niin paljon huonoa käyttäytymistä eläimiä kohtaan. Siksi varmaan helpommin lähtee "tuomitsemaan" muita, sitä kun on niin paljon liikkeellä. Eihän sitä voi koskaan ihmisestä tietää miten ne lemmikkejään tai perhettään hoitaa. Jos nyt molemmilta puolilta vähän ymmärrystä asiaan.
Ja ps. "Joillakin näyttää olevan mukamas niin täydellistä elämää että ei muka ikinä menetä hermoja mihkään taikka keneenkään. :D " Ei tuomita, niinhän se meni? Se käy molemmille osapuolille.

Kissa tunkee sänkyyn /raapii makuuhuoneen ovea, jos hänet eristetään /huutaa ja mekastaa muutoin: Voisiko kissan teljetä esim saunatiloihin yöksi?
Voi kuulostaa kylmältä, mutta jos hän saa huomiota päivisin häiriö käyttäytyminen yöllä voi loppua! Huomion saamiseksi yöllä riittää, että kissaan hermostuu. Hänethän on silloin huomattu ja omistaja tahtomattaan pahentaa tilannetta!

Vessan viereen tarpeiden tekeminen:
Meilläkin teki leikattu narttu. Mikään ei auttanut, ennen kuin toisesta syystä vaihdoin vessan paikkaa! Edelliseen paikkaan ei pääse enää lattialle tekemään. Entiseen paikkaan jäi ilmeisesti siivouksesta huolimatta haju, kun paikan vaihto ainoastaan auttoi!

Hiekka kulkeutuu tassuissa: Löytyisikö sopivaa mattoa mihin kulkeutuvasta hiekasta edes suurin osa jäisi? Meillä on yksi kopin edessä, toinen katolla ja kolmas ulkopuolella johon kopin päältä laskeutuvat. Tähän ovat kelvanneet ihan pienet räsymatot.
Meillä oli aijemmin myös koppi johon kuljettiin ritilän kautta. Kyllä vain sai silti imuroida kopin ulkopuolelta hiekkaa. (ehkä vähemmän kuitenkin)

ai että ku tekis mieli vaan välillä potkasta kissaa päähän tai heittää parvekkeelta alas. tai ehkä ei sittenkään. mutta välillä kyllä mennään niiin hampaita kiristellen, vaikka meillä vika taitaa nyt kyllä olla itse emännässä kun viattomissa kissapalleroissa jotka käyttäytyvät ihan saman vanhan mallin mukaisesti kun aikaisemminkin. miten voikaan nämä hormonit tehdä ihmisestä tällasseen käsittämättömän hermokimpun! pitää ehkä itse sitten hypätä sieltä parvekkeelta :D

Takaisin