Elokuun turinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Wii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
basura: *reps* [:D][:D][:D][:D]

Kälyllä on niin voimakas maidontuotanto että se on saanut imetysaikana ihan kunnon lypsykoneen sairaalasta lainaksi. Semmoinen harmaa iso teräksinen laitos [:D]. Veli kutsuikin niiden pukuhuonetta karjakeittiöksi siihen aikaan. Nyt käly on myös odottavalla kannalla, eli karjakeittiö käynnistynee taas ensi keväänä [:D]

Joku kirjoitti tuosta häpykivusta. Ystävälläni oli odotusaikana todella kovat kivut "toosassa", ne olivat siis liitoskipuja ja lääkärin tutkimuksen mukaan normaaleja. Hän sai avun osteopaatilta.

Minulla on tullut alaselkä kipeeksi auts auts. Roziella ainakin oli jo tukivyökokemuksia. Millainen ja mistä? ja auttaako?

O-J on alkanut viestittelemään itsestään <3<3<3 Ensin sunnuntaina pieni muljahdus, luulin vatsan väänteeksi. Maanantaina illalla maatessani sängyllä läppäri alamasun päällä napakka sarja: siirrä läppäri pois! Nyt istuessani kippurassa eli masussa vähän tilaa, tunnen potkuja. Suorassa seistessä tai normaalisti istuessa en tunne. Tämä se on ihanaa!!![:)] <3

wii: Normaalikäytössä mulla on moottoripyöräilijöiden munuaisvyö, mutta se ei oikein enää mahdu [8D]. Nyt ostin Anita Babybeltin, auttaa sekin vaikka ei ole niin tukeva. Sitten joistain neuvoloista tai fyssareilta voi saada jonkin tukivyön lainaa mutta en ole kysellyt itse. 

heippa!

masuasukki on täälläkin alkanut ilmoittelemaan itsestään, viime viikolla rv 15+6 tunsin ensimmäisiä liikkeitä joita en kylläkään ensin uskonut liikkeiksi mutta samanlaisia helliä potkuja mutta vahvempina tällä viikolla. Ihanaa! <3 tänään sitten käytiin ostamassa vaunut ja turvaistuin autoon. Mukavaa! :)

Voihan vaateongelma [8D]. Jalkaan mahtuu housuista tasan mammafarkut (onneksi on kahdet) ja kahdet pellavahousut (syksy tulee, kylmä!). Pitää varmaan käydä jostain ostamassa muutamat collegehousut leeeveeällä resorilla [:D][:D]. Paidoista sitten; päälle mahtuu suurin osa muuten, mutta pituus käy lyhyeksi enkä ole masutuubikauppaan vielä ehtinyt. Jonkin verran olisi joitain löysiä (lue=isoja) paitoja, mutta ne näyttää nyt jotenkin hassuilta, ihan kuin yrittäisi väkisin peitellä kun ovat jostain kohtaa (rinnoista) tiukkoja ja toisesta löysiä, sopivan kokoiset istuu paremmin joka kohdasta [:)]. Nyt kun ei enää toppi tai t-paita yksistään riitäkään niin tuli aika yhtäkkiä tää onkelma eteen [:D]

Jopas on hankalaa [:D]. Onneksi olen toimistotöissä eikä tarvitse pukeutua asiakkaita varten.

Minä voin heittää kehiin jo jonkin sortin vertailevaa tutkimusta noista tukivöistä. [:D] Mulla on sekä Carriwellin wanhan mallinen vyö (siis pelkkä kuminauhasysteemi) että Anitan Babybelt. Tykkään kyllä kovasti tuosta Anitan versiosta, mutta on tuota toistakin ihan mukava töissä käyttää. Olis ihan mukava testata tuota Carriwellin nykyversiotakin, kun tuo kuminauhasysteemi ei mahaa tue ollenkaan, mutta kyllä siitä apua on lonkkiin ja selkään, kun meikäläisen töissä niihin tulee reilusti rasitusta. Ja parasta tuossa ehkä on se, että maksoin siitä kirpparilla huikeat 50snt. [:D]

Paidat on täälläkin jääny Nalle Puh-versioiksi. [:D] Onhan mulla noita isoja, kun ennen raskautta pudotin 30kg painoa, mutta ne on sitten kyllä ihan totaalisesti ISOJA. Pari uutta paitaa olen ostanut, että kehtaan ihmisten ilmoilla liikkua. Ihan tavallisen ison hupparin ja toinen on ihan mammamalliston paita. Se on kyllä varmasti tämän syksyn suosikki, aivan ihana. <3 Kirppareiltakin olen ostanut jotain mahan peittoa ja hätätapauksessa miehen vaatekaapista löytyy vaikka mitä kivaa. [:D]

Hei kävin muuten aikani kuluks lueskelemassa noita tammikuisten -10 juttuja synnytyksestä..En nyt tiiä oliko se niin hyvä idea mut lueskelin kuiteskin huvikseni [&:] Aika erilaisia kokemuksia oli..jotkut oli sillei et on niitä pahempiakin kipuja ja jotkut joutunu vaikka millaseen rääkkiin. Ja osalla kuitenkin jo joskus rv37 lähteny synnytys eli mullakaan ei ois ku joku 17vko jälellä [:-] tuntuu pitkältä ajalta ja vieläkin sellanen olo et oon alkuraskaudessa...Mut ekatkin 17vko meni loppujen lopuks aika siivillä [&:]kohta iskee hätä! Lähinnä kun ei oo asuntoa saatika sitten mitään vaunuja tai muutakaan..iih!! [:-][:o] hätästressiipaniikkii!! No jos nyt sit vaikka rakenneultran jälkeen jos kaikki näyttää hyvältä mentäis ostaa noita tarvikkeita..ei vaan hajuakaan mihinkä ne saadaan mahtumaan mut onpahan sit valmiina jos tuleekin aikasemmin.. sais yhen stressin pois..

Koiraharrastuksien parissa olen nyt pitänyt ihan mekon alle ostettuja mitä lie tukihousuja, tukevat kivasti lantion ja mahan seutua, kun tuo oma pömppö on nyt pömpön päällä / alla / sivussa ;) Eivät purista, mutta tukee.

Carriwell tuubi tuli tilattua, mutta en vielä tunne sitä tarvitsevani, ei ollut niin iso maha ;) Rintsikoihin - sporttityyppisiin olin vähän pettynyt, sillä eivät olleet riittävän tukevat. Ensimmäiset mitkä ostin, oli vielä huonommat, kun kävellessäkään eivät tukeneet riittävästi [8|] Pitäisi aina sovittaa ja testata paikan päällä kunnolla. Ehkä ostan vain D-kuppiset sporttiliivit.

Meillä on turvaistuin ollut... hmm.. vuosia [:D] Pikkuveli on 19 v [:D] [:D] [:D] mutta tuo on se malli, missä istutaan. Pikkuveljelle vuokrattiin se vauvajuttu, kun on niin vähän aikaan käytössä. On myös valmiina jo penkille koroke [8D] Hyvää ei kannata pois heittää - jos joku joskus tarvitsee, jos tulisi edes puheeksi ;-)

Meillä herättiin toissa aamuna koirien herätykseen minä että ipana, mutta sen jälkeen on ollut hiljaisempaa. Ei ole ollut kyllä aikaa hirmuisesti rauhoittua, unikin on tullut iltaisin nopeasti ja aamulla viipynyt pitkään. Mutta eiköhän se siellä touhua - mitä pystyy ;)

Basura, tuonne aikasempaan viestiisi pari kommenttia :-)

Kun kohdun kokoa mitataan niin terkkari tai kätilö kyllä tunnustelee just sen kohdun reunat sieltä muun vatsan sisällön joukosta. Tietty jos on paljon ilmaa ja vatsa ihan pinkeänä, niin reunoja on vaikeampi löytää mutta kyllä ne löytyy kun makaa selällään ja rentona. Kohtuhan ei sentään täytä koko sitä vatsapalloa :-) Nimim. been there done that. Vaikeampaa on silloin jos jollain on tosi vahvat vatsalihakset, jotka ei oikein rentoudu täysin, silloin voi aloittelija (niinkuin minä) olla aika epävarma että mikä tässä oikeasti on mitäkin lihasta - lihashan se kohtukin on.

Imetysohjeista vanhassa oppaassa... Monissa on hyviä neuvoja mutta yleensä myös ihan luulopuheita ja ajan yleisiä käsityksiä joita ei ole millään perusteltu. Vasta ehkä 15 vuotta on pikkuhiljaa ihan järjestelmällisesti alettu selvittää että miten ja miksi se imetys oikein toimii, ja mikä vaikuttaa mihinkin ja miten erilaisia pulmatilanteita kannattaisi lähestyä. Suomessahan ei sellaista ammattikuntaa ole, mutta tuolla maailmalla ja etenkin Amerikassa on kokonainen pitkälle erikoistunut Lactation Consultantien ammattiryhmä (usein ovat samalla kätilöitä tai hoitajia tai lääkäreitäkin) joilla on omat konferenssit ja ammattikirjallisuutta ja tutkimusta. Suomessa luotettavin tieto löytyy Kätilöliiton oppaasta (joka tulee äitiyspakkauksen mukana) ja Imetyksen tuki ry:n kautta, nämä tahot myös päivittävät ohjeitaan ja neuvojaan sitä mukaa kuin uutta tietoa tulee.

Ei ole tarpeen mitenkään rutiinina lypsää rintoja välillä - voi siitä joissain tilanteissa kyllä olla hyötyä. Mutta on olemassa parempikin tekniikka siihen kohtaan kun maidon nousun jälkeen rinnat on kuin melonit ja vauvan on mahdoton saada otetta siitä (yritä itse saada jalkapallo hampaiden väliin! tuskin aukeaa leuka tarpeeksi :-)), sellainen sormilla nännin ympäriltä painamisjuttu jolla rinnanpää pehmiää.... No mut näistä lisää sit kun on ajankohtaisempaa ;-)

Reissu tehty ja nyt kotona taas [:)] Ihanaa oli, tuntureilla samoiltiin ja poroja nähtiin. Kylmähän siellä oli ei ollut ku +5-9 astetta lämmintä. Hyvin jaksoi kävellä tuntureilla ku otti rauhallisesti nousu kohdat, ku rupes puuskututtaa ennemmän niin hidastettiin vauhtia, onneksi mies huolehti että ei mennä liian lujaa ja kivikko kohdissa otti oikein kädestä kiinni etten kaadu. Ihana! [:)]
Yksi kuollut poroki nähtiin, se oli meijän mökin keittiön ikkunan alla, ihmeteltiinkin mistä tulee semmonen hassu haju joka voimistu päivä päivältä, ennen ku keskiviikkona se äkättiin siinä. Eiku soittoa hätäkeskukseen ja ne sieltä laitto viestiä eteenpäin joillekkin porotyypeille jotka haki sen parin tunnin päästä pois ku ilmotettiin. Se oli aika ällön näkönen ku oli kerinnä olee varmaan jonku viikon siinä [&:]
Lomalla pikkuinen rupes monottelee oikein kunnolla että tuntee masun läpi ja miestäkin korvaan vetäs kerran :D Sano että kuuloski kuin naapuri olis seinään potkassu [:D]
Ostettiin muistoksi aito porontalja, se on niin pehmeä. Siinä on pikku prinsessan ihana kölliä ku syntyy [:)]

Huomaatteko liikkuessanne julkisilla paikoilla muiden vatsat vai vauvat? Hoksasin eilen kaupassa että huomaan kyllä vauvamasut mutta vauvoihin en kiinnitäkkään enää mitään huomiota (ellei nyt tapahdu jotain erityistä) [:D][:D]. Kun vertaa aikaan ennen raskautta, silloin huomasi vain vauvat ja vaunut mutta en muista pahemmin huomanneeni vastaantulevia masuja.

Tää on varmaan osaltaan sitä että olen niin tyytyväinen ja onnellinen juuri nyt. Olen aina(!) miettinyt miten mulle käy kun tulen raskaaksi, kun olen niin älyttömän malttamaton ja huono odottamaan mitään, ja ajattelin tulevani hulluksi odotusaikana. Mutta tämähän onkin ihan parasta [:)], eikä ole mitään kiirettä vaan mennään päivä kerrallaan ja odotus keskittyy vaan seuraavaan uuteen juttuun mitä odotus tuo tullessaan. Sisko kertoi tämän jo kun odotti esikoistaan, mutta en uskonut [8D].

Hyvin kuvaavaa on että minua kiinnostaa mitä kuuluu niille jotka ovat suunnilleen samoilla viikoilla, mutta ei minua kiinnosta lukea viikon 32 kuulumisia. Vielä. [:D] Ystävien odotukset tietenkin poislukien.

Itellä sama juttu että masut huomataan ja niitä tulee kommentoitua miehelle tyyliin: "voi kato miten iso ja ihana masu tuollakin naisella on!" [:)] Ja nyt ku reissussa oltiin niin huomasin että paljon oli vaunuttelijoitakin reissussa. Että ei se pikkuinen oo este lähtee mihinkään. [:)]

Mäkään en haluu miettii enkä ajatella synnytys asiota vielä ollenkaan, jotenkin sitä mieli ohittaa ne tässä vaiheessa hyvin.
Itse oon niin onnellinen tästä raskautumisesta ja tuosta pienestä pienokaisesta tuolla masussa, päivä kerrallaan mennään eteenpäin ja nautin kasvavasta masustani. Masua on niin ihana iltaisin silitellä ja paijailla ku tietää miten ihana ja rakas siellä masun sisällä on <3 Ja kun tää on ollut pitkään suuri haave ja kun tämä toteutui niin en halua pilata näitä ilon ja onnellisuuden tunteita kiirehtimällä. On tää parhainta mitä on pitkään aikaan tapahtunut!!! <3

20. viikko starttais. Nyt hämmentää että olenko 'virallisesti' puolivälissä jo nyt, loppuviikosta vai vasta viikon päästä [:D] *ongelmansa kullakin*

Tutkailin vähän nettiä ja kaikkia kolmea vaihtoehtoa löytyy, siitä siis tämä hämmennys.

HIH rozie! Onneksi mulla ei tuota miettimisongelmaa vielä viikkoon, koska eilen starttas 19. viikko[:D]. Ensi viikolla pähkäilen sitte. Kylläpäs aika menee joutuin, vasta tein raskaustestin.

Minä ainakin kiinnitän vauvamasuihin huomiota enemmän tai sitten niitä on enemmän liikenteessä. Mieskin sanoi huomaavansa niitä useammin. Vaunuihin ja rattaisiin hän kuulemma huomaa katsovansa pidempään.

rozie: Mun mielestä sulla alko virallisesti puoliväli. Ku tossa Vauvan odotus-opuksessakin sanotaan aina noitten viikkojen kohalla esim. "Raskaus 20 viikosta 0 päivästä 20 viikkoon ja 6 päivään" on 21. viikko, joka sulla olisi menossa. Ku noita + päiviä tulee niin sehän on aina jo seuraavaa viikkoa.

Itellä starttasi 21 viikko tänään [:)] Pitääkin ottaa mitat masusta ja muista paikoista niin näkee miten oon levinnä [:D] ja kuva tietysti massusta [:)]

Bofink: siis nyt tuli täyteen 19 viikkoa joten olen 20. viikolla, se on ihan selkeää. Mutta siitä hämmennys, kun jossain lukee että 21. viikolla ollaan puolivälissä mutta jossain taas jo 20. viikolla, ja olikohan se helistimen sivuilla missä oli sitten että tän viikon loppupuolella on puoliväli [:D]. Viikon päästä ollaan varmasti puolivälissä mutta ollaanko jo nyt? Kas siinä pulma :D 

No laskettu aikahan on sit kun 40 viikkoa tulee täyteen, eli silloin puoliväli olisi se kun 20 viikkoa tulee täyteen (eli heti kun on 20+0). Mutta Käytännössä vauva on silloin vasta 18 viikkoa ollut kohdussa edes alkiona (koska 2 ensimmäistä viikkoa on aika ennen ovulaatiota). Eli vauvan kohtuajasta puolet tulee täyteen vasta kun viikkoja on täynnä 21. Ainakin jossain amerikkalaisissa kalentereissa olen nähnyt että lasketaan asioita tän sikiön iän mukaan eikä raskausviikkoina, mikä sotkee.

Ja joka tapauksessa suuri enemmistö syntyy lasketun ajan jälkeen, eli se 40 viikkoa ei ole raskauden keskimääräinen kesto. En nyt muista mikä itse asiassa ON raskauden keskimääräinen kesto nykyään.... jos joku jaksaa googlata niin kertokaa :-)

Eli on todennäköistä, että kun viikkoja on täynnä 20 niin ei ainakaan ihan vielä oikeasti olla puolivälissä :-)

Siitäpäs onkin paljon aikaa kun olen viimeksi täällä vieraillut. Helteet ottivat voimille todella ja oli niin uupunut olo, ettei jaksanut ajatellakaan koneen ääressä istumistä. Toivottavasti kaikki voivat hyvin. Mä voin energisesti nyt kun säät vähän viileni ja energiaakin on paljon paljon enemmän.
Täällä tuli 20 viikkoa täyteen eilen lauantaina ja 21.viikko alkoi. Synnytykseen on aikaa 19viikkoa ja 6 päivää. Voi miten aika menee nopsaan :) Liikkeitä on tuntunut jo pari viikkoa ja kivasti ne voimistuu koko ajan. Rakenneultra on 20+4 eli tulevana keskiviikkona ja jännittää kovasti paljastuuko sukupuoli. Vaikka ennestään on tyttö ja poika, en osaa kyllä tän raskauden perusteella päätellä kumpi olis tulossa. Sen vaan osaan sanoa että joka kerta on olo ollut hankalampi. Eka raskaus oli juhlaa alusta loppuun, seuraava tuntui rankemmalta ja "epämukavammalta" vaikka ongelmia ei ollutkaan ja nyt tuntuu että sohvalta ylös pääseminen on hankalaa ja pitkään pystyssä oleminen tuo tunteen että vatsanahka repeää. Ja vasta puoliväli on saavutettu. Mutta nautin silti joka hetkestä, ihanista pienistä potkuista, omasta ulkomuodosta ja äitiysvaatteista jotka korostaa ihanasti pyöristyvää vatsaa. Kuulostaa ehkä hassulta[:)]. Mutta kuten sanotaan, kaikki raskaudet on erilaisia. Ainut sama vaiva on vaivannut joka kerran: issiassäryt. Ihana olisi saunassa nostaa jalat seinälle mutta selällään oleminen kovalla alustalla saa aikaan tunteen että alaselät luut napsahtaa toisistaan irti. Ja sitten ei meinaa päästä ylös. ja sen jälkeen vihloo vietävästi. Täytyy vain itse tietää mitä pystyy tekemään.

No nyt odotellaan kuumeisesti keskiviikkoa. Vielä pari päivää vapaata ja sit alkaa työt IP-tätinä. Pitää nauttia viimeisitä vapaista.

Kyllä se nyt siltä näyttää että puolivälissä ollaan seuraavat kaksi-kolme viikkoa [8D], jännä mitä kaikkea sitä löytääkään googlaamalla ja jos katsoisi vain yhtä opasta olisi varmaan vain sitä mieltä [:)]. Mutta ollaan vaan, nyt on hyvä olo, masu on kivasti kasvanut mutta ei vielä paina, sykkeet on voimakkaat ja helposti löydettävissä ja ilmeisesti tuo elohiiri vatsassa on vauveli [:D][:D].

niiskuneito:  ei se kuulosta yhtään hassulta, minulla tosin kokemusta vain tästä hetkestä, mutta nautin joka minuutista ja rakastan tätä olotilaa ja masua ja on ihana pukea vaatteet joissa masu näkyy (vaikka päänvaivaa se välillä aiheuttaakin) [:)].

Miehen kaveri kysyi eilen olenko onnellinen; tuntui ehkä maailman tyhmimmältä kysymykseltä [;)]

Heipparallaa!

U2 konsertti oli loistava [;)][:)] Tuntui muuten että sielläkin huomasin vain ja ainoastaan raskaana olevia naisia ja heitähän olikin paikalla paljon [:D] eli kyllä noita masuja tulee vilkuiltua eri tavalla kuin ennen. Ja jos vielä vaikuttaa olevan suht samassa vaiheessa niin vielä enemmän kiinnostaa.

Mä olen lukenut jo kuumeilijana noita synnytystarinoita täältä paljon ja lueskelen edelleen, joskin nyt kyllä aiempaa vähemmän, kun haluan keskittyä nyt nauttimaan odotuksen tästä vaiheesta. Ja kuten joku muukin aiempana taisi sanoa, minuakaan ei niin suoranaisesti kiinnosta loppuraskaudessa olevien asiat, koska en vielä itse ole siellä asti: vielä ei vauvaa tunne niin konkreettisesti eikä se paina niin että olisi mahdottomasti vaivoja jne. Eli mukavempi on odotella rauhassa ja elää päivä kerrallaan teidän muiden samassa vaiheessa olevien kans [:)][:)]

Täällä tulis se 20+0 ens tiistaina täyteen. Mulle on aika sama, onko sitä sillon nyt ihan oikeesti puolivälissä synnytykseen vai ei, minä ainakin nautiskelen puolivälin pullakahvit hyvillä mielin sillon tiistaina [:D]

Vatsassa tuntuu liikkeitä vaihtelevasti mutta päivittäin, en muista oliko tässä vaiheessa pienellä vielä unirytmiä vai ei, mutta jotain lepojaksoja kuitenkin varmaan on? kun välillä on hiljaista ja välillä taas tuntuu niitä elohiiri-kutituksia paljonkin. (joskus on tuntunut jopa "epämukavalta" kun se on niin kovin outo tunne tuolla mahan sisällä [8|][:D]) Mietin jo aamulla, että tunnenko minä ne kädelläkin mahan päältä, vai ehkä kuvittelenko, mutta mies ei ole vielä päässyt testaamaan, pitäis makoilla yhdessä pitempään vaikka sohvalla liikkeitä odotellen.

Mulla liikkeet muuten tuntuu aina joko vasemmalla puolella tai ihan keskellä, ei koskaan vielä oikealla puolella.

Ja äitiysjoogaankin ilmoittauduin, ihan ex-temporee. Siitä vielä tuolla Oulu-ketjussa erikseen.

Takaisin